Gå til innhold

🤔 Så et navn i dag, og lurer på uttalen...


TøffiTrynet☠

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ville uttalt det MirEll (med tydelig e-lyd i midten og vekt på denne siden den er markert, og uten e-lyd på slutten (den er sikkert stum).



Anonymous poster hash: fd337...ab7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! 👍🏻 Barnet har norske foreldre med vanlige, norske navn. Så synes kanskje det var litt spenstig.. Men hvorfor ikke? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er et opprinnelig fransktalende navn som uttales Mirei.

 

Anonymous poster hash: 402bc...df9

 

Nei, det er det ikke, for det franske navnet staves Mireille og ikke Mirelle. Hadde det stått Mireille hadde jeg vært enig med deg.

 

Anonymous poster hash: 61f49...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirei

 

Anonymous poster hash: 5d4e5...f96

Det blir jo ikke det, hvis i-en mangler. Sangerinnen Mireille Mathieu uttaler navnet sitt "Mirei", men dobbel L på fransk er ikke generelt stum.

 

 

Anonymous poster hash: c6211...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! 👍🏻 Barnet har norske foreldre med vanlige, norske navn. Så synes kanskje det var litt spenstig.. Men hvorfor ikke? 😉

det lignet jo veldig på Marielle, så jeg hadde vel ikke stusset så veldig om jeg hørte noen het det 😊

 

Anonymous poster hash: 6fc47...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det er det ikke, for det franske navnet staves Mireille og ikke Mirelle. Hadde det stått Mireille hadde jeg vært enig med deg.

 

Anonymous poster hash: 61f49...33c

 

De har jo bomma stygt. De har endt med Mirælle. Russelue: Rælla. Hvorfor pynte seg med apostrofer når de bare avslører total kunnskapsmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min franske mann har aldri hørt det navnet før. Han syntes det virket som det var en feil et sted

 

Anonymous poster hash: 24d36...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, for det franske navnet staves Mireille og ikke Mirelle. Hadde det stått Mireille hadde jeg vært enig med deg.

Anonymous poster hash: 61f49...33c

Som om du kan fransk! Jeg har sett det navnet 100 ganger før og det uttales "Mirei", på grunn av dobbelt-Len.

 

Anonymous poster hash: 59077...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som om du kan fransk! Jeg har sett det navnet 100 ganger før og det uttales "Mirei", på grunn av dobbelt-Len.

 

Anonymous poster hash: 59077...d36

Du kan i alle fall ikke fransk.

 

Bokstavkombinasjonen -eille uttales -ei, som i navnet på dikteren Corneille. Dobbel L i seg selv lager ikke diftong.

 

Anonymous poster hash: c6211...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som om du kan fransk! Jeg har sett det navnet 100 ganger før og det uttales "Mirei", på grunn av dobbelt-Len.

 

Anonymous poster hash: 59077...d36

Ta f eks et ord som "parallèle". Det uttales med L-lyd både der den er dobbel og der den er enkel.

 

Anonymous poster hash: c6211...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall ikke fransk.

 

Bokstavkombinasjonen -eille uttales -ei, som i navnet på dikteren Corneille. Dobbel L i seg selv lager ikke diftong.

 

Anonymous poster hash: c6211...334

Jeg hadde fransk på videregående, faktisk. I noen ord uttales dobbelt-L ja, som i fille de putain. I mens i noen tilfeller ikke, som i navnet Mirelle.

 

Anonymous poster hash: 59077...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utlandet og her uttales navnet Mirei.Anonymous poster hash: d1fef...b9d

Spania?

 

Anonymous poster hash: 69b5d...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utales i alle fall ikke MarEll, når apostrofen står den veien den står, uttales det med en svær Æ-lyd. Så jeg vile ha uttalt det Maræll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan enes om én ting, og det er at dette er et navn som den stakkars jenta vil slite med resten av livet. De som ser det skrevet første gang vil ikke vite hvordan de skal uttale det, og de som hører det sagt første gang vil ikke vite hvordan de skal stave det.



Anonymous poster hash: e8131...a54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...