Gå til innhold

Hva skjer med landet vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For vi vil ikke tråkke på muslimske tær,

Og for at veldig mange Norske ikke bryr seg

Anonymous poster hash: 1498e...b9d

Vel, vi er ikke muslimer, men mine barn skal ikke på noen gudstjeneste med skolen så lenge jeg bestemmer.

Anonymous poster hash: c06cf...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolegudstjenesten er da ikke det stedet hvor språklige referanser forklares. Hvor mange gudstjenester har egentlig du gått på, hvis det var der du lærte slike ting? Skolefagene RLE, norsk og samfunnsfag er vel mer naturlige steder å lære det i?

Rart at så mange andre fag benytter teoristudier - praktisk observasjon, da? Du lærer om og deretter går du ut og observerer, eller du observerer og deretter lærer om. Det samme bør da virkelig gjelde den viktigste kulturbæreren vi har.

Skrevet

Ikke gå rundt juletre eller i kirka med klassen? Hvorfor frivillig fjerner vi våre tradisjoner?

Anonymous poster hash: 5830c...8c6

sykt at vi skal føye alt som kommer hit

Skrevet

Og nå blir halalkjøtt prakket på Drammens skolebarn..

Anonymous poster hash: 7ccf4...17d
Skrevet

Jaså? Og det tar de i så fall skade av? Tror du det smaker annerledes? Tror du man blir muslim av det? At lille Nathaniel-Maximilian kommer hjem og har blitt en god muslim?

Skrevet

sykt at vi skal føye alt som kommer hit

Ikke uttal deg uten å ha i det minste et fnugg av peiling, da. Det blir bare pinlig.

Gjest Antarctica
Skrevet

Rart at så mange andre fag benytter teoristudier - praktisk observasjon, da? Du lærer om og deretter går du ut og observerer, eller du observerer og deretter lærer om. Det samme bør da virkelig gjelde den viktigste kulturbæreren vi har.

Og kirkebesøk vil jo mange skoler gjennomføre, helt uten bønn, velsignelse og prediken.

Skrevet

Selvsagt er det det. Kristendommen BYGDE NORGE. Kristendommen innførte sykehus.

Norge er et kristent land i bunn og i grunn.

Hadde vært så utrolig deilig om alle ateister etc bare kunne funnet seg en øde øy å bosette seg på.

Anonymous poster hash: c6b61...dd8

Du er klar over at majoriteten av innbyggerne i dette ikke er kristne..?

Anonymous poster hash: 534ce...7a6

Skrevet

Da er de heldige som går mat på skolen. Det får de ikke her.

Anonymous poster hash: cfb8e...961

Gjest Antarctica
Skrevet

Da er de heldige som går mat på skolen. Det får de ikke her.

Ikke her heller!? Hvem finansierer kjøttmat til skolebarna i Drammen?

Skrevet

Skolegudstjenesten er da ikke det stedet hvor språklige referanser forklares. Hvor mange gudstjenester har egentlig du gått på, hvis det var der du lærte slike ting? Skolefagene RLE, norsk og samfunnsfag er vel mer naturlige steder å lære det i?

Det å ha opplevd noen gudstjenester, kjent trebenkene gnage, hørt kirkeklokkene, kjedet seg under en preken osv er noe det er bra å ha opplevd fordi det er så veldig mange før som har gjort det samme før dem. Det er en erfaring som gjør det mulig å forstå mennesker som har levd her tidligere.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det å ha opplevd noen gudstjenester, kjent trebenkene gnage, hørt kirkeklokkene, kjedet seg under en preken osv er noe det er bra å ha opplevd fordi det er så veldig mange før som har gjort det samme før dem. Det er en erfaring som gjør det mulig å forstå mennesker som har levd her tidligere.

Og det kan man oppleve hver ENESTE søndag i nesten alle landets bygder og byer. Ta ungene med - denne uka!

Men ikke pådytt det de ungene som allerede oppfyller sin plikt ved å gå på skolen. De har ikke kirkeplikt.

Skrevet

Og det kan man oppleve hver ENESTE søndag i nesten alle landets bygder og byer. Ta ungene med - denne uka!

Men ikke pådytt det de ungene som allerede oppfyller sin plikt ved å gå på skolen. De har ikke kirkeplikt.

Andre gudstjenester fungerer like godt, ja.

I motsetning til deg synes jeg det er bra at skolen ikke bare er teoretisk, men at barna også får oppleve kultur og at de får lære på flere måter enn ved å lese bøker. Jeg setter pris på at de går i skogen, på museer, på biblioteket, besøker rådhuset osv, selv om det ikke er naturplikt, museumsplikt, bibiloteksplikt, politisk plikt osv. Alle slike besøk gir barna utvidede erfaringer. Det gjelder også besøk i kirker, synagoger osv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Andre gudstjenester fungerer like godt, ja.

I motsetning til deg synes jeg det er bra at skolen ikke bare er teoretisk, men at barna også får oppleve kultur og at de får lære på flere måter enn ved å lese bøker. Jeg setter pris på at de går i skogen, på museer, på biblioteket, besøker rådhuset osv, selv om det ikke er naturplikt, museumsplikt, bibiloteksplikt, politisk plikt osv. Alle slike besøk gir barna utvidede erfaringer. Det gjelder også besøk i kirker, synagoger osv.

Og ingen skoler har nektet å gjøre BESØK. Verken i kirka eller i andre gudshus. Det er de religiøse ritualene barna skal slippe.

Ta ansvar, bruk kirka alle de andre søndagene. Ikke overlat det til skolen og furt etterpå.

Skrevet

Og ingen skoler har nektet å gjøre BESØK. Verken i kirka eller i andre gudshus. Det er de religiøse ritualene barna skal slippe.

Ta ansvar, bruk kirka alle de andre søndagene. Ikke overlat det til skolen og furt etterpå.

Å være til stede under en gudstjeneste er mye mer lærerikt enn å bare være i kirkerommet.

Jeg mener faktisk at slik kulturell opplæring er en del av skolens ansvar så selvfølgelig ønsker jeg at barna skal få slike besøk med skolen. Noen furting Ser jeg ingen grunn til. Jeg ville protestert om gudstjenestebesøkene forsvant. Det er ikke det samme som fuktig.

Gjest Antarctica
Skrevet

Å være til stede under en gudstjeneste er mye mer lærerikt enn å bare være i kirkerommet.

Jeg mener faktisk at slik kulturell opplæring er en del av skolens ansvar så selvfølgelig ønsker jeg at barna skal få slike besøk med skolen. Noen furting Ser jeg ingen grunn til. Jeg ville protestert om gudstjenestebesøkene forsvant. Det er ikke det samme som fuktig.

Da må du se til og protestere da. For de besøkene er blitt kjent ulovlige å tvinge elevene med på....

Skrevet

Da må du se til og protestere da. For de besøkene er blitt kjent ulovlige å tvinge elevene med på....

At andre foreldre ikke ønsker at barna deres skal ha kjennskap til denne delen av norsk kultur får være opp til foreldrene. Jeg synes det er tåpelig å nekte barna sine kirkenes (eller besøk i andre troddamfunn), men så lenge de beholder kirkebøkene her ser jeg ingen grunn til å protestere mot ordningen. Her deltar uansett minst 90% av ungene. De eneste somm nekter er noen få ateister. Så vidt jeg vet er alle muslimer og jøder med.

Skrevet (endret)

Hva er du så redd for? At ditt barn plutselig blir kristent etter en gudstjeneste? Da hadde kanskje barnet likevel klart å lese seg opp til det uten å gå i kirka? Alle andre fag har praktisk del. Man lærer ikke om kristendom ved å gå i en kirke av lutersk type på besøk - det finnes verken ikoner eller annet der, kun vegger, alter og benker. Hvis man skal nekte barna å gå i kirka i skoletiden, hva blir neste? Nekte barna å bli med på slakteri for å se hvordan maten lages? Nekte barn å bli med på skolekino fordi man ikke er enig i de ideologiske budskapene filmen har? Nekte barna å spille klassisk musikk på juleavslutning fordi man mener at rock er mye bedre? Nekte barna å låne en bestemt bok på biblioteket fordi man ikke er enig med innholdet? Frita barnet fra lesing av skolepensum fordi man ikke er enig med budskapet der?

Nå for tiden skal man helst ikke gjøre lekser, ikke gå i kirka og bare gå rundt på ski, løpe og sprette. Dere får se om 15-20 år hvor "intelligente" unge voksne er etter å ha gått på skole der pensumet bestod av turer, kos, utegym, null lekser og kulturell opplæring.

Et annet spørsmål - nekter du barna dine å være med og synge enkelte julesanger som for eksempel "Jeg er så glad hver julekveld", "Deilig er jorden" og lignende, siden det er kristne sanger? Du er ikke redd for at barnet ditt plutselig blir ekstremkristen etter å ha sunget disse sangene på juleavslutning på skolen? Dere har mest sannsynlig heller ikke adventsstjerner i vinduet, adventspynt og lignende i hus? Stjernene har jo sammenheng med kristendom og Jesu fødsel?

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Det hjernevasker ikke barna på julegudstjeneste, altså.

Vi er ikke kristne, men datteren min synes det er hyggelig med julegudstjeneste. Åpner også opp for flere samtaler om religion når hun kommer hjem.

Anonymous poster hash: cdb4b...362

Skrevet

Det hjernevasker ikke barna på julegudstjeneste, altså.

Vi er ikke kristne, men datteren min synes det er hyggelig med julegudstjeneste. Åpner også opp for flere samtaler om religion når hun kommer hjem.

Anonymous poster hash: cdb4b...362

Jeg synes det er skummelt med sånn irrasjonell frykt for å introdusere religion for barnet. Greit liksom at barnet får vite i detaljer om 22. juli, ser nyheter med blod, gørr og hjernemasse, men å overvære gudstjeneste er farlig og barnet blir ødelagt psykisk etterpå. Barnet vil, som voksen, treffe folk med mange forskjellige livssyn. Kanskje greit å lære barna at kristne ikke er noen freaker, men vanlige folk, bare med annet livssyn enn en selv? På samme måte som man ikke bør drive med indoktrinering av barnet med tanke på politiske partier og nekte barnet å være på politisk møte i et parti man selv ikke liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...