Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Ikke gå rundt juletre eller i kirka med klassen? Hvorfor frivillig fjerner vi våre tradisjoner? Anonymous poster hash: 5830c...8c6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 For vi vil ikke tråkke på muslimske tær, Og for at veldig mange Norske ikke bryr seg Anonymous poster hash: 1498e...b9d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 Helt greit for meg! Jeg har ikke noe behov for julegudstjeneste som tradisjon! Anonymous poster hash: 9aeca...82a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Så bra for deg. Jeg synes det er trist vi mister det gode gamle. Og får nye... Anonymous poster hash: 5830c...8c6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Våre tradisjoner? Er kristendommen en tradisjon for majoriteten..? Eh nei. Vekk med statskirke, vekk med forkynnelse på skole. Anonymous poster hash: 7f7ec...150
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 For vi vil ikke tråkke på muslimske tær, Og for at veldig mange Norske ikke bryr seg Anonymous poster hash: 1498e...b9d Hvor mange muslimer vil avslaffe jula? Ikke de jeg kjenner. Hi Anonymous poster hash: 5830c...8c6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Våre tradisjoner? Er kristendommen en tradisjon for majoriteten..? Eh nei. Vekk med statskirke, vekk med forkynnelse på skole. Anonymous poster hash: 7f7ec...150 Selvsagt er det det. Kristendommen BYGDE NORGE. Kristendommen innførte sykehus. Norge er et kristent land i bunn og i grunn. Hadde vært så utrolig deilig om alle ateister etc bare kunne funnet seg en øde øy å bosette seg på. Anonymous poster hash: c6b61...dd8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 Våre tradisjoner? Er kristendommen en tradisjon for majoriteten..? Eh nei. Vekk med statskirke, vekk med forkynnelse på skole. Anonymous poster hash: 7f7ec...150 Norge er et kristent land enn så lenge. Eller bare fjerne statskirka og flagget mener du? Anonymous poster hash: 5830c...8c6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Er helt enig. JA til kristendom og kristne tradisjoner. Nei til islamisering eller nihilisme. Anonymous poster hash: c6b61...dd8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 Stort sett fordi det er så mange ikke-religiøse som jobber i skolen tror jeg. Ellers synes jeg vi skal huske at mange av tradisjonene ikke er så gamle. Selv om jeg er glad i tradisjoner og er kristen så ser jeg ikke på det som en katastrofe om en tradisjon byttes ut med en annen. Anonymous poster hash: cfb8e...961
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 Norge er et kristent land enn så lenge. Eller bare fjerne statskirka og flagget mener du? Anonymous poster hash: 5830c...8c6 Tror du og noen andre Bør lese hva som skjedde med statskirken i 2012. Kanskje det står i hjemmesiden til Den norske kirke Kristne ass..så jævlig uinformerte. Anonymous poster hash: 7f7ec...150
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 Siden jeg ikke stoler på at dere vil utvide horisonten deres med en milimeter..så siterer jeg "Med bakgrunn i kirkeforliket vedtok Stortinget 21. mai 2012 grunnlovsendringer som endret relasjonen mellom stat og kirke. Staten har ikke lenger en offentlig religion, og kirkelig statsråd avvikles. Biskoper og proster blir utnevnt av kirkelige organer. Fra 1. januar 2017 blir Den norske kirke et eget rettssubjekt adskilt fra staten, noe som innebærer en virksomhetsoverdragelse fra staten til kirken. Fra denne datoen blir alle kirkens statsansatte kirkelig tilsatt. " Så 1. jan så feires det hos noen av oss. Anonymous poster hash: 7f7ec...150
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 Tror du og noen andre Bør lese hva som skjedde med statskirken i 2012. Kanskje det står i hjemmesiden til Den norske kirke Kristne ass..så jævlig uinformerte. Anonymous poster hash: 7f7ec...150 Jeg er ikke mer kristen enn mannen min er muslim. Men, dette er norges tradisjoner hvorfor kvitte seg med de? Hadde dette vært ett spørsmål om vi ikke hadde innvandring? Hi Anonymous poster hash: 5830c...8c6
ulenissen Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 Hva skjer med landet vårt? Så utrolig mange som aldri setter sin fot i kirken som skriker høyt fordi de på Voss ikke skal ha skolegudstjeneste i år. Viser seg også etterhvert at denne tradisjonen ikke er så gammel... og stat og kirke er nå en gang skilt, så hvorfor i alle dager fortsetter vi da med skolegudstjenester?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 Jeg er ikke mer kristen enn mannen min er muslim. Men, dette er norges tradisjoner hvorfor kvitte seg med de? Hadde dette vært ett spørsmål om vi ikke hadde innvandring? Hi Anonymous poster hash: 5830c...8c6 Jeg er verken kristen, muslim eller innvandrer. Og ønsker ikke forkynnelse av noen religioner på skole eller jobb. Det kan folk gjøre på fritiden. Anonymous poster hash: 7f7ec...150
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 For vi vil ikke tråkke på muslimske tær, Og for at veldig mange Norske ikke bryr seg Anonymous poster hash: 1498e...b9d Det er bare tull. Skolegudstjenester for elever, i barnas skoletid, er definert som forkynnelse. Skolen skal drive opplæring, ikke evangelisering. At norske skoler ikke har lov til å drive forkynnelse er resultat av at en gruppe foreldre gikk til sak mot staten. Dette var norske foreldre, og Human-Etisk Forbund hjalp dem å føre den. Den gikk helt til rettssak i menneskerettsdomstolen i Strasbourg, der dommen falt i foreldrenes favør. Dette var i 2005. Men hvert år får muslimene skylda for at norske skoler bestemmer seg for å følge loven...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 Jeg er ikke mer kristen enn mannen min er muslim. Men, dette er norges tradisjoner hvorfor kvitte seg med de? Hadde dette vært ett spørsmål om vi ikke hadde innvandring? Hi Anonymous poster hash: 5830c...8c6 Ja, det hadde det. Muslimer og andre innvandrere har ikke store problemer med norsk julefeiring - det har de stort sett full forståelse for. Det er primært human-etisk forbund og helnorske ikke-kristne foreldre som hvert år lager masse bråk i forbindelse med skolegudstjenester og fremføringer av juleevangeliet. At noe er en norsk tradisjon betyr ikke at alle helnorske nordmenn synes det er verdt å ta vare på. Ikke gi innvandrere skylda for det, da... Anonymous poster hash: a6bf9...afe
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 Jeg synes det faktisk er litt trist at hver gang et slikt forslag kommer opp så skylder vi på islam og våre nye landsmenn. Det er faktisk human-etiskforbund som er forkjemper for at det ikke skal være julegudstjeneste i skolen. Anonymous poster hash: 03b8c...176
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #19 Skrevet 14. november 2016 Ja, det hadde det. Muslimer og andre innvandrere har ikke store problemer med norsk julefeiring - det har de stort sett full forståelse for. Det er primært human-etisk forbund og helnorske ikke-kristne foreldre som hvert år lager masse bråk i forbindelse med skolegudstjenester og fremføringer av juleevangeliet. At noe er en norsk tradisjon betyr ikke at alle helnorske nordmenn synes det er verdt å ta vare på. Ikke gi innvandrere skylda for det, da... Anonymous poster hash: a6bf9...afe Nå er det ikke sånn at noen lager "masse bråk" hvert år, ikke andre enn avisene. Gudstjenester er for lenge siden definert UT av skolens virkeområde. At folk ikke evner å fange det opp før ti år er gått, er jo ikke skolenes skyld - og i alle fall ikke muslimenes... Syns for øvrig denne artikkelen setter tingene på plass; "Skolegudstjenester er ikke kos, men misjon": http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Skolegudstjenester-er-ikke-kos_-men-misjon--Agnieszka-Bryn-608840b.html
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #20 Skrevet 14. november 2016 På vår skole får barna velge mellom skolegudstjeneste og lysmarkering, noe som er helt greit. Jeg vet om både somaliere og andre muslimske som deltar på julegudstjenesten fordi det er tradisjon. Jeg er forøvrig ateist, men ELSKER jula, kristne julesanger og påska. Julegudstjeneste er koselig, og har for meg mange hyggelige minner. Jeg er IKKE redd for at barna mine skal stifte bekjentskap med religioner. Være seg å overvære en gudstjeneste, gå i moské eller på andre måter bli kjent med de forskjellige religionene vi omgir oss med. Kunnskap skaper toleranse (noe mange kristne bør lære i møte ned andre religioner de så inderlig frykter). En og annen gudstjeneste har Liten påvirkning på barnas tro, men jeg er glad for at de slipper å synge bordbønn slik jeg måtte. Da blir det inndoktrinering. Vi må slutte å frykte det som er ukjent og heller tilegne oss kunnskap. Hjemme hos oss snakker vi om tro hele tiden, og at barna selv må finne ut hva de selv tror på. Det er ikke noe poeng for meg å oppdra barna til ateister, men selvstendig tenkende vesner, som ikke blir hjernevasket inn i verken den ene eller andre retningen. Religion (og ateisme), er i praksis sjeldent et valg, men noe du blir født inn i. Anonymous poster hash: e880a...a49
sug lut Skrevet 14. november 2016 #21 Skrevet 14. november 2016 Nå er det ikke sånn at noen lager "masse bråk" hvert år, ikke andre enn avisene. Gudstjenester er for lenge siden definert UT av skolens virkeområde. At folk ikke evner å fange det opp før ti år er gått, er jo ikke skolenes skyld - og i alle fall ikke muslimenes... Syns for øvrig denne artikkelen setter tingene på plass; "Skolegudstjenester er ikke kos, men misjon": http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Skolegudstjenester-er-ikke-kos_-men-misjon--Agnieszka-Bryn-608840b.html Æh, kom igjen - hvem ble kristnet da til og med faget het Kristendom (dvs da jeg gikk på skolen)? Ikke en kjeft. Derimot fikk selv de dummeste en kulturell bagasje - for vi er kulturelt kristne, i språk og tradisjoner. Om vi fjerner det fra skolen blir det ikke færre kristne, men de dummeste og mest kunnskapsløse blir enda dummere. Det orker jeg bare ikke.
Iiiiik Skrevet 14. november 2016 #22 Skrevet 14. november 2016 Selvsagt er det det. Kristendommen BYGDE NORGE. Kristendommen innførte sykehus. Norge er et kristent land i bunn og i grunn. Hadde vært så utrolig deilig om alle ateister etc bare kunne funnet seg en øde øy å bosette seg på. Anonymous poster hash: c6b61...dd8 Artig! Synes å ha hørt noe om at kun Gud kan dømme? Også du da, som er gitt rett til å bestemme hvem som er rettroende nok til å bo i Norge. Sender du jøder, muslimer, hinduer og buddhister med til den øde øya? Blir god plass i Norge da.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #23 Skrevet 14. november 2016 Helt greit for meg. Religion har ikke noe på skolen å gjøre! Anonymous poster hash: 31eee...635
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #24 Skrevet 14. november 2016 Jeg har også tilgode å møte en muslim som vil fjerne juleforberedelsene fra skolen. Har derimot møtt flere sosionomer med myke stemmer og store, forståelsesfulle øyne som mener vi må skåne våre nye landsmenn fra dette for å bedre integreringen. Wtf? Fjerne det eneste morsomme med vinteren? Hadde jeg flyttet til et annet land er feiringene deres det første jeg ville slengt meg med på (så lenge der var hyggelige feiringer, og ikke tyrefekting eller menneskeofring i vulkaner). De muslimene jeg kjenner spiser pinnekjøtt i julen, og har sin egen form for feiring. Selv er jeg ateist. Gikk i kristen barnehage, har mange kristne venner, og kjenner bibelen bedre enn de fleste jeg kjenner som står i statskirken. Denne kunnskapen om både kristendom og andre religioner håper jeg barna mine får med seg også, og jeg håper bhg og skole fyller desember med både nisser og engler, ispedd juleevangeliet og den opprinnelige, hedenske julefeiringen. Anonymous poster hash: 31f03...e8c
Iselilja Skrevet 14. november 2016 #25 Skrevet 14. november 2016 Æh, kom igjen - hvem ble kristnet da til og med faget het Kristendom (dvs da jeg gikk på skolen)? Ikke en kjeft. Derimot fikk selv de dummeste en kulturell bagasje - for vi er kulturelt kristne, i språk og tradisjoner. Om vi fjerner det fra skolen blir det ikke færre kristne, men de dummeste og mest kunnskapsløse blir enda dummere. Det orker jeg bare ikke. Jeg er så enig. Det som virkelig bekymrer meg er de som mener kunnskap (enten det gjelder religion eller andre fagområder) er farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå