Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #26 Skrevet 14. november 2016 Jeg er så enig. Det som virkelig bekymrer meg er de som mener kunnskap (enten det gjelder religion eller andre fagområder) er farlig. Kunnskap om religioner og hva de tror på er både greit og flott. Å fremstille det som fakta er ikke. Anonymous poster hash: 2fc42...358
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #27 Skrevet 14. november 2016 Det som forundrer meg er den forakten enkelte har for kristendom. Det virker som om man aksepterer jødedom, islam, hinduisme osv, men sier du at du er kristen er du dum, bakstreversk og uopplyst. Hvorfor denne forakten og hvorfor føler man denne retten til å gå i strupen på folk? Jeg er ikke veldig religøs, men synes kristne tradisjoner i julen er fine og jeg ser heller ikke vitenskapens forklaringer som en utelukkelse av at det finnes en åndelig dimensjon og en Gud der ute. Jeg kjenner flere som mener at info om religioner er hjernevasking der foreldrene bestemmer over barna (de blir født inn i en religion). Det at de selv viser en slik forakt for religion er ikke påvirkning av barna mener de fordi det er vitenskap... Det å være ateist er også en tro. Det er ingen av oss som vet. Anonymous poster hash: dddf5...ba4
sug lut Skrevet 14. november 2016 #28 Skrevet 14. november 2016 Kunnskap om religioner og hva de tror på er både greit og flott. Å fremstille det som fakta er ikke. Anonymous poster hash: 2fc42...358 Igjen: sørg for at ungene dine har omløp og ballast nok, du, så er ikke det et problem overhodet.
sug lut Skrevet 14. november 2016 #29 Skrevet 14. november 2016 Det som forundrer meg er den forakten enkelte har for kristendom. Det virker som om man aksepterer jødedom, islam, hinduisme osv, men sier du at du er kristen er du dum, bakstreversk og uopplyst. Hvorfor denne forakten og hvorfor føler man denne retten til å gå i strupen på folk? Jeg er ikke veldig religøs, men synes kristne tradisjoner i julen er fine og jeg ser heller ikke vitenskapens forklaringer som en utelukkelse av at det finnes en åndelig dimensjon og en Gud der ute. Jeg kjenner flere som mener at info om religioner er hjernevasking der foreldrene bestemmer over barna (de blir født inn i en religion). Det at de selv viser en slik forakt for religion er ikke påvirkning av barna mener de fordi det er vitenskap... Det å være ateist er også en tro. Det er ingen av oss som vet. Anonymous poster hash: dddf5...ba4 Jeg har overhodet ingen fordommer i så måte - jeg synes både jøder, muslimer, buddhister og kristne er dumme og bakstreverske.
Luksusdyret Skrevet 14. november 2016 #30 Skrevet 14. november 2016 Våre tradisjoner? Er kristendommen en tradisjon for majoriteten..? Eh nei. Vekk med statskirke, vekk med forkynnelse på skole. Anonymous poster hash: 7f7ec...150 Men da må det også være like forbudt med religiøse tegn og forkynnelse av andre religioner. Ikke fridager for å feire muslimske helligdager, ikke niqab, ikke bønnerom på skoler og så videre. Hvorfor skal kun kristne verdier fjernes?
Luksusdyret Skrevet 14. november 2016 #31 Skrevet 14. november 2016 Men da må det også være like forbudt med religiøse tegn og forkynnelse av andre religioner. Ikke fridager for å feire muslimske helligdager, ikke niqab, ikke bønnerom på skoler og så videre. Hvorfor skal kun kristne verdier fjernes? En annen ting er at snart fjernes også andre ting - vips så er det plutselig ikke tillatt med julegate, juleverksted og julenisse på skolen (nissen har så vidt jeg vet ingenting med kristendom å gjøre). Vi feirer jul i Norge, ferdig snakket. Liker dere ikke det, så er det deres problem. Jeg er selv utlending og skriker ikke rundt om at jeg forlanger andre juletradisjoner enn nordmenn har.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #32 Skrevet 14. november 2016 Ikke gå rundt juletre eller i kirka med klassen? Hvorfor frivillig fjerner vi våre tradisjoner? Anonymous poster hash: 5830c...8c6 Spør alle som kommer over grensen og får i pose og sekk. Vi skal alttid bøye og kue oss for dei. Anonymous poster hash: bdfa1...9d0
sug lut Skrevet 14. november 2016 #33 Skrevet 14. november 2016 En annen ting er at snart fjernes også andre ting - vips så er det plutselig ikke tillatt med julegate, juleverksted og julenisse på skolen (nissen har så vidt jeg vet ingenting med kristendom å gjøre). Vi feirer jul i Norge, ferdig snakket. Liker dere ikke det, så er det deres problem. Jeg er selv utlending og skriker ikke rundt om at jeg forlanger andre juletradisjoner enn nordmenn har. Men julebordet hadde du vel ikke savna.
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #34 Skrevet 14. november 2016 Men da må det også være like forbudt med religiøse tegn og forkynnelse av andre religioner. Ikke fridager for å feire muslimske helligdager, ikke niqab, ikke bønnerom på skoler og så videre. Hvorfor skal kun kristne verdier fjernes? Ingen som snakker om relgiøse fridager, men forkynnelse i skolen. Har tilgode og se at alle elevene feks ber mot mekka.
Luksusdyret Skrevet 14. november 2016 #35 Skrevet 14. november 2016 Men julebordet hadde du vel ikke savna. Joda, veldig fint med julebord, skal selv på julebord med jobben i år. Det at jeg ikke drikker alkohol hindrer meg ikke å ha det gøy sammen med kollegaene
Luksusdyret Skrevet 14. november 2016 #36 Skrevet 14. november 2016 Ingen som snakker om relgiøse fridager, men forkynnelse i skolen. Har tilgode og se at alle elevene feks ber mot mekka. I mange skoler er det bønnerom. Er ikke det forkynnelse i skoletiden? Man tilrettelegger at elevene utøver religion midt i skoledagen.
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #37 Skrevet 14. november 2016 I mange skoler er det bønnerom. Er ikke det forkynnelse i skoletiden? Man tilrettelegger at elevene utøver religion midt i skoledagen. Man tilrettelegger fot st de som ønsker det kan utøve sin religion. Det er ikke forkynnelse. Per kan da også ta en liten bordbønn for seg selv før han spiser. Når man tvinger hele klassen inn på bønnerommet for at de sksl be, da er der forkynnelse!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #38 Skrevet 14. november 2016 I mange skoler er det bønnerom. Er ikke det forkynnelse i skoletiden? Man tilrettelegger at elevene utøver religion midt i skoledagen. Nei, for du pålegger ikke de andre elevene til å,delta. Det hadde vært forkynning. Å tilrettelegge for at enkelte kan praktisere sin religion, er ikke det samme som å tre det ned over hodene på alle. Anonymous poster hash: e880a...a49
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #39 Skrevet 14. november 2016 På vår skole får barna velge mellom skolegudstjeneste og lysmarkering, noe som er helt greit. Jeg vet om både somaliere og andre muslimske som deltar på julegudstjenesten fordi det er tradisjon. Jeg er forøvrig ateist, men ELSKER jula, kristne julesanger og påska. Julegudstjeneste er koselig, og har for meg mange hyggelige minner. Jeg er IKKE redd for at barna mine skal stifte bekjentskap med religioner. Være seg å overvære en gudstjeneste, gå i moské eller på andre måter bli kjent med de forskjellige religionene vi omgir oss med. Kunnskap skaper toleranse (noe mange kristne bør lære i møte ned andre religioner de så inderlig frykter). En og annen gudstjeneste har Liten påvirkning på barnas tro, men jeg er glad for at de slipper å synge bordbønn slik jeg måtte. Da blir det inndoktrinering. Vi må slutte å frykte det som er ukjent og heller tilegne oss kunnskap. Hjemme hos oss snakker vi om tro hele tiden, og at barna selv må finne ut hva de selv tror på. Det er ikke noe poeng for meg å oppdra barna til ateister, men selvstendig tenkende vesner, som ikke blir hjernevasket inn i verken den ene eller andre retningen. Religion (og ateisme), er i praksis sjeldent et valg, men noe du blir født inn i. Anonymous poster hash: e880a...a49 Trosopplæring er uansett ikke skolens anliggende.
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #40 Skrevet 14. november 2016 En annen ting er at snart fjernes også andre ting - vips så er det plutselig ikke tillatt med julegate, juleverksted og julenisse på skolen (nissen har så vidt jeg vet ingenting med kristendom å gjøre). Vi feirer jul i Norge, ferdig snakket. Liker dere ikke det, så er det deres problem. Jeg er selv utlending og skriker ikke rundt om at jeg forlanger andre juletradisjoner enn nordmenn har. Men opplever du at noen andre gjør det, da? Det er nordmenn selv som har fått bort skolegudstjenestene.
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #41 Skrevet 14. november 2016 Æh, kom igjen - hvem ble kristnet da til og med faget het Kristendom (dvs da jeg gikk på skolen)? Ikke en kjeft. Derimot fikk selv de dummeste en kulturell bagasje - for vi er kulturelt kristne, i språk og tradisjoner. Om vi fjerner det fra skolen blir det ikke færre kristne, men de dummeste og mest kunnskapsløse blir enda dummere. Det orker jeg bare ikke. Faget krle er ikke en gudstjeneste.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #42 Skrevet 14. november 2016 Faget krle er ikke en gudstjeneste. Det å besøke en kirke og være med på en gudstjeneste gir en mye større forståelse for hva religionen er og det kulturelle aspektet ved kristendommen enn vare å lese om den i en bok. Det samme gjelder de andre religionene, men ettersom vi har vokst opp i en kristen tradisjon er det denne religionen det er viktigst å kunne mest om for å forstå samfunnet, kunsten og menneskene rundt oss. Anonymous poster hash: cfb8e...961
sug lut Skrevet 14. november 2016 #43 Skrevet 14. november 2016 Faget krle er ikke en gudstjeneste. Men en gudstjeneste gjør ingen skade uansett.
Hjertefru Skrevet 14. november 2016 #44 Skrevet 14. november 2016 Bare ta vekk skolegudstjenester og statskirka- men da må det settes inn noe annet i stedet. Husk at nesten hele kulturen her er tuftet på kristendommen. Skolen ble etablert for at barn skulle lære å lese bibelen, som ofte var den eneste boka i huset. Prester var blant de første som dreiv med vaksinering ol. Selv er jeg en tviler, men er redd for at en "avkristning" vil skade folks kulturforståelse. Var det ikke Håkon Gullvåg som klaget på at folk ikke lenger skjønner bibelreferanser. Slike ting som Jakobs stige til himmelen og Dansen rundt gullkalven.
Luksusdyret Skrevet 14. november 2016 #45 Skrevet 14. november 2016 Men en gudstjeneste gjør ingen skade uansett. Pluss at barnet vil gjerne få litt mer saklig og utfyllende svar på spørsmål om kristendom hvis de spør en prest, enn hvis de spør en allmennlærer som gjerne ikke er 100 % oppdatert på alt innenfor kristendommen.
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #46 Skrevet 14. november 2016 Men en gudstjeneste gjør ingen skade uansett. Det gjør ikke glansbildesamling heller, men jeg ser ikke noen grunn til at akkurat det skal erstatte undervisninga i skolen.
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #47 Skrevet 14. november 2016 Pluss at barnet vil gjerne få litt mer saklig og utfyllende svar på spørsmål om kristendom hvis de spør en prest, enn hvis de spør en allmennlærer som gjerne ikke er 100 % oppdatert på alt innenfor kristendommen. Saklig svar...? Fra en personlig troende og attpåtil en forkynner...? Da får du vel det mest partiske svaret du kan tenke deg. Men det er selvfølgelig helt greit - så lenge det skjer i fritida.
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #48 Skrevet 14. november 2016 Bare ta vekk skolegudstjenester og statskirka- men da må det settes inn noe annet i stedet. Husk at nesten hele kulturen her er tuftet på kristendommen. Skolen ble etablert for at barn skulle lære å lese bibelen, som ofte var den eneste boka i huset. Prester var blant de første som dreiv med vaksinering ol. Selv er jeg en tviler, men er redd for at en "avkristning" vil skade folks kulturforståelse. Var det ikke Håkon Gullvåg som klaget på at folk ikke lenger skjønner bibelreferanser. Slike ting som Jakobs stige til himmelen og Dansen rundt gullkalven. Skolegudstjenesten er da ikke det stedet hvor språklige referanser forklares. Hvor mange gudstjenester har egentlig du gått på, hvis det var der du lærte slike ting? Skolefagene RLE, norsk og samfunnsfag er vel mer naturlige steder å lære det i?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #49 Skrevet 14. november 2016 Dette er vel ikke et resultat av å skulle blidgjøre muslimer, men heller å ta hensyn til at det nå er mange ulike livssyn i Norge. Jeg syns det er synd at flere skoler velger det bort, for jeg tenker at det kan være en fin måte å lære om kristne tradisjoner på, på samme måte som man oppsøker andre livssyn når de har sine feiringer. Det jeg syns har vært en uting, er at det var vært det siste som har skjedd siste skoledag, og det opplever jeg som uheldig. Man burde ha en felles avslutning hvor man ønsker hverandre god jul. Anonymous poster hash: bda1f...d8d
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #50 Skrevet 14. november 2016 På vår skole får barna velge mellom skolegudstjeneste og lysmarkering, noe som er helt greit. Jeg vet om både somaliere og andre muslimske som deltar på julegudstjenesten fordi det er tradisjon. Jeg er forøvrig ateist, men ELSKER jula, kristne julesanger og påska. Julegudstjeneste er koselig, og har for meg mange hyggelige minner. Jeg er IKKE redd for at barna mine skal stifte bekjentskap med religioner. Være seg å overvære en gudstjeneste, gå i moské eller på andre måter bli kjent med de forskjellige religionene vi omgir oss med. Kunnskap skaper toleranse (noe mange kristne bør lære i møte ned andre religioner de så inderlig frykter). En og annen gudstjeneste har Liten påvirkning på barnas tro, men jeg er glad for at de slipper å synge bordbønn slik jeg måtte. Da blir det inndoktrinering. Vi må slutte å frykte det som er ukjent og heller tilegne oss kunnskap. Hjemme hos oss snakker vi om tro hele tiden, og at barna selv må finne ut hva de selv tror på. Det er ikke noe poeng for meg å oppdra barna til ateister, men selvstendig tenkende vesner, som ikke blir hjernevasket inn i verken den ene eller andre retningen. Religion (og ateisme), er i praksis sjeldent et valg, men noe du blir født inn i. Anonymous poster hash: e880a...a49 Amen! (Var det feil ordvalg?😂🤔) Anonymous poster hash: 0aed6...5ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå