Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #51 Skrevet 3. november 2016 Nei, jeg vet ikke. Det er helt tydelig at det foreligger et behov, ellers hadde ikke smokken vært så kjær for så mange barn, men om dette er et sugebehov eller en annen form for behov må være vanskelig å måle ettersom de det gjelder ikke kan spørres. ikke vet jeg hvordan andre mener de kan måle dette, men opplys meg gjerne. Er det egentlig så viktig hva slags behov det er, når alt kommer til alt? Det viktige er at det i høyeste grad er tilstede. Hvorfor ikke respektere jobben foreldre gjør? Hva er det som er så viktig med å fjerne smokken fra barn som helt tydelig har behov for smokken sin (selvfølgelig så lenge den ikke er til skade)? Anonymous poster hash: c89e3...3fb Poenget mitt er jo nettopp OM det er et reelt behov eller en (u)vane? Uvaner er vanskelig å gi slipp på. Det jeg vil fram til er om disse ungene hadde greid seg like fint uten? Mange barn bruker jo ikke smokk? Og hvis ja, er det da et behov, for barnet? Eller mer et behov for mor og far? Anonymous poster hash: e079c...666
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #52 Skrevet 3. november 2016 Ikke så veldig usaklig. Du sier barnet må få ha smokken for det gir kos. Barnet kunne feks fått kos fra foreldrene? Eller noe annet ikke så kunstig? Barn som ikke bruker smokk greier seg jo helt fint. Jeg har tre barn og ser ikke en eneste situasjon smokk hadde utgjort en forskjell etter at de er over babystadiet? Hvis jeg ser for meg 3åringen med smokk nå, så virker det jo helt absurd. Stor unge med smokk liksom? Anonymous poster hash: e079c...666 Da er det sikkert nettopp derfor du ikke ser hvor sterkt dette behovet kan være. Selvfølgelig får de kos av foreldrene, men noen barn har i tillegg behov for smokken, og hva er så galt med det, så lenge det ikke skader noen? Anonymous poster hash: c89e3...3fb
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #53 Skrevet 3. november 2016 Da er det sikkert nettopp derfor du ikke ser hvor sterkt dette behovet kan være. Selvfølgelig får de kos av foreldrene, men noen barn har i tillegg behov for smokken, og hva er så galt med det, så lenge det ikke skader noen? Anonymous poster hash: c89e3...3fb Behov? Eller (u)vane? De som førstes har begynt å bite negler har vanskelig for å gi seg, vill det si at de har et behov for å bite negler? Som burde bli dekket ved å la de gjøre dette? Anonymous poster hash: e079c...666
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #54 Skrevet 3. november 2016 De hadde jo ikke introdusert smokk hvis ikke barnet deres hadde hatt det med. Anonymous poster hash: 3bb0c...88f Jo, det var nettopp det de gjorde. Vi har sendte aldri med smokk, siden hun jo ikke brukte smokk. Hun ble lagt til sengs med andre barn sine smokker. Slik jeg har forstått det begynte det med at hun, som de fleste andre barn, ble mye syk i barnehagen det første året, og de andre barna dermed ville være med å trøste henne og gav henne sin smokk (sikkert fordi de forbinder det med trøst, etter hva jeg leser i tråden her). Og så har hun fått lov å leke med disse smokkene og ha den med når hun skal sove i barnehagen. Dermed har hun blitt vant til å ha smokk når hun skal sove på dagtid. Det tok ganske lang tid før vi oppdaget det også, fordi dette var jo ikke i bruk når vi leverte og hentet henne. Så det var først når vi begynte å finne andre barns smokker i enten vogna eller i boksen hennes med div eiendeler i gangen at vi fikk vite hvordan dette hang sammen. Så nå har vi begynt å sende med egne smokker, for jeg foretrekker altså at hun bruker sine egne smokker fremfor andre barns smokker. MEN, det må også sies at hun fremdeles i svært liten grad faktisk har disse smokkene i munnen. Hun holder dem stort sett i hånden, som en hvilken som helst annen leke/bamse. Så jeg kjenner at jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over dette (altså fordi hun ikke går rundt med smokk i munnen til enhver tid), selv om det er irriterende at de har gjort dette i barnehagen. Det er lite å gjøre med det nå i etterkant uansett. Anonymous poster hash: 8ad8b...e5f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #55 Skrevet 3. november 2016 Det er bevist gjennom forskning at jentebarn som bruker smokk har mindre sannsynlighet for å skille seg som voksne, derfor! Anonymous poster hash: 9a7b4...05d
*Miss Marple* Skrevet 3. november 2016 #56 Skrevet 3. november 2016 Ikke så veldig usaklig. Du sier barnet må få ha smokken for det gir kos. Barnet kunne feks fått kos fra foreldrene? Eller noe annet ikke så kunstig? Barn som ikke bruker smokk greier seg jo helt fint. Jeg har tre barn og ser ikke en eneste situasjon smokk hadde utgjort en forskjell etter at de er over babystadiet? Hvis jeg ser for meg 3åringen med smokk nå, så virker det jo helt absurd. Stor unge med smokk liksom? Anonymous poster hash: e079c...666 Mine barn har brukt smokk til treårsalderen og jammen har de både godt språk, fine tenner og foreldre som har kysset og kost på de. Grunnen til at de brukte smokken såpass lenge var at de så tydelig koste seg med den og vi såg ikke behovet for å ta kampen. Avtalen var hele tiden at de skulle slutte når de ble tre år og det gikk overraskende fint. Å sammenligne snop og tutt blir veldig feil.
hol(L)y COW Skrevet 3. november 2016 #57 Skrevet 3. november 2016 Mine har brukt til de var 2,5 år. Da har de sluttet uten noe større problem! Fordi det er lettere for andre enn foreldrene å roe barnet (besteforeldre, barnehage) Fordi ungene koser seg med den. Fordi det er en avveksling til å henge i puppen etter 6 mnd for oss som ammer (ja jeg har ammet til ungene har vært 2 år) Og fordi det ikke er en eneste god grunn til at de absolutt IKKE burde ha smokk. De har brukt den bare til soving og trøst hos andre etter første året. Mine har forresten snakket rent og med rulle r fra de var 1,5 år.
Mamma til 2 søte Skrevet 3. november 2016 #58 Skrevet 3. november 2016 For at unger er FORSKJELLIGE! Heldigvis....
ulenissen Skrevet 3. november 2016 #59 Skrevet 3. november 2016 Du får en motdebattant som har kunnskap om emnet, men gir deg ikke. Ei heller lytter du til din motdebattant. Du har ikke veldig stor erfaring med hverken smukk eller barn? Min erfaring (som forøvrig går utover omsorg for egne unger) tilsier st de aller fleste barn slutter med smukk før de er 3,5 eller før. Svært få har verken artikulasjonsproblemer, feil tannstilling eller andre problemer grunnet smukken. Barn finner trøst og kos i smukken, og den er til stor hjelp når andre en primæromsorgspersoner har ansvaret.
Admin Skrevet 3. november 2016 #60 Skrevet 3. november 2016 Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #61 Skrevet 4. november 2016 Det er helt ok at du er imot smokkebruk. Noe mindre greit er egenskapene du tilegner foreldre med barn over 1 år som bruker smokk. Vi er, ifølge deg, late, og vil bare få barna til å holde kjeft. Vi koser ikke med barna når de trenger trøst, vi bare smeller inn smokken og ferdig med det. Underteksten er at vi er dårlige, egoistiske foreldre. Nå er mine barn over smokkealder, og jeg visste ikke om det med ørebetennelse og smokk. Jeg ville allikevel latt dem bruke smokk, med mindre ørebetennelse var et gjentagende problem. Snakke med smokk i munnen er ikke bra, og ja, jeg har sett det skje, men ikke veldig ofte. Nå tolker du sikkert det jeg skriver som panisk selvforsvar, men jeg er mest oppgitt over deg og argumentasjonen din. Det er nesten slik at jeg tror du er et forumtroll (du er like iherdig som et forumtroll) Anonymous poster hash: a4ce4...36c
FlinkePike Skrevet 4. november 2016 #62 Skrevet 4. november 2016 Vår fyller snart tre, hun bruker smokk om natten og i en halvtimes tid når hun kommer hjem fra barnehagen. Da får hub ladet litt krefter og koblet skikkelig ut etter en slitsom dag. Synes det er helt greit jeg, jeg har også mine metoder for å slappe helt av.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #63 Skrevet 4. november 2016 Jeg skjønner hi litt her. Mitt barn brukte heller ikke smokk han fikk bruke meg de første ukene. Det jeg har litt problemer med å skjlnner er hvordan noen kan si at ungen har et stort sugebehov derfor skal ha smokk etter 1 dag. Det er jo helt klart for foreldrene. Unger er helt klart forskjellig men mange som gir smokk gir det og for det er litt skjønt. Har flere venninner i min omgangskrets som mener små barn med smokk er så skjønt men kamuflerer det med at det er det eneste som får de til å roe seg. Anonymous poster hash: 8c8cc...f61
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #64 Skrevet 4. november 2016 Fordi foreldrene ikke gidder å høre på sutring Anonymous poster hash: 9be0f...8f4 Eller fordi barnet har glede av den og finner ro... 🙄 Anonymous poster hash: 8245b...394
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #65 Skrevet 4. november 2016 Fordi foreldrene ikke gidder å høre på sutring Anonymous poster hash: 9be0f...8f4 En unge som sutrer har det ikke bra. Hvis en smokk kan hjelpe på det er vel det en bra ting? Foreldre som ikke bryr seg om at ungen sutrer pga egne prinsipper er vel ikke særlig gode foreldre? Anonymous poster hash: 6be50...3c5
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #66 Skrevet 4. november 2016 Jeg skjønner hi litt her. Mitt barn brukte heller ikke smokk han fikk bruke meg de første ukene. Det jeg har litt problemer med å skjlnner er hvordan noen kan si at ungen har et stort sugebehov derfor skal ha smokk etter 1 dag. Det er jo helt klart for foreldrene. Unger er helt klart forskjellig men mange som gir smokk gir det og for det er litt skjønt. Har flere venninner i min omgangskrets som mener små barn med smokk er så skjønt men kamuflerer det med at det er det eneste som får de til å roe seg. Anonymous poster hash: 8c8cc...f61 Mitt barn skulle også veldig gjerne fått brukt meg, men det gikk ikke. Jegh ar ekstremt innovervendt brystvorter, så sugetak var/er umulig. Man kan jo ikke sitte å la de ha en flaske i munnen hele tiden og tott er mye verre enn smokk, derfor ble det smokk fra dag 1 på sykehuset for oss. Ja, jeg vet at det kan ses på som et "unntak", men det er faktisk en stor prosentandel som har innovervendte brystvorter. Også har vi alle de som har opplevd noe traumatisk og derfor velger å ikke amme. Også er det de som ikke KAN amme av andre grunner. Poenget mitt er at man aldri kan vite bakgrunnen for foreldres valg, her: smokkebruk. At noen også velger å la barnet ha smokk etter fylte ett år, er også hvert enkelt foreldrepar sitt valg, man vet fortsatt ikke grunnen. Min tre-åring har smokk om natta og når han vil kose seg litt (uten å sitte på fanget å få kos). Grunnen er at han (vi) har opplevd 2 større traumer siden februar og da har jeg valgt å ikke ta fra han smokken samtidig som vi bearbeider traumene. Gjør det meg til en lat og giddalaus mamma? Eller ser jeg barnet mitt sitt behov og handler deretter? Anonymous poster hash: 5b17e...dcc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #67 Skrevet 4. november 2016 ...og jeg lurer på hvorfor det er så mange som bryr seg med hva alle andre gjør og ikke forstår at alle er forskjellige. Anonymous poster hash: 02473...4cc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #68 Skrevet 4. november 2016 Treåringen bruker smokk om natta, når hun sover om dagen og i bilen. Eldste slutta å sove om dagen som toåring, og slutta med smokk like etter. Men hn som sover om dagen enda får smokk enda. Ganske enkelt fordi det er greiere for bhg å legge hn da. Inn med smokken og Zzzzz. Ser ikke problemet med det ganske enkelt. Anonymous poster hash: 79bbf...ffe
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #69 Skrevet 4. november 2016 Mitt barn skulle også veldig gjerne fått brukt meg, men det gikk ikke. Jegh ar ekstremt innovervendt brystvorter, så sugetak var/er umulig. Man kan jo ikke sitte å la de ha en flaske i munnen hele tiden og tott er mye verre enn smokk, derfor ble det smokk fra dag 1 på sykehuset for oss. Ja, jeg vet at det kan ses på som et "unntak", men det er faktisk en stor prosentandel som har innovervendte brystvorter. Også har vi alle de som har opplevd noe traumatisk og derfor velger å ikke amme. Også er det de som ikke KAN amme av andre grunner. Poenget mitt er at man aldri kan vite bakgrunnen for foreldres valg, her: smokkebruk. At noen også velger å la barnet ha smokk etter fylte ett år, er også hvert enkelt foreldrepar sitt valg, man vet fortsatt ikke grunnen. Min tre-åring har smokk om natta og når han vil kose seg litt (uten å sitte på fanget å få kos). Grunnen er at han (vi) har opplevd 2 større traumer siden februar og da har jeg valgt å ikke ta fra han smokken samtidig som vi bearbeider traumene. Gjør det meg til en lat og giddalaus mamma? Eller ser jeg barnet mitt sitt behov og handler deretter? Anonymous poster hash: 5b17e...dcc Det er mange motivasjoner til å bruke smokk og i mange settinger er det jo helt fint for de som trenger det. Men vet og om mange som skal pynte på ungen sin med smokk for det ser søtt ut når de er små og bruker det som en "ti stille pille". Jeg tror litt som HI sier at det er en hvilepute for mange og det skjønner jeg godt, men tviler på at de fleste barn som blir født bare har et ekstremt stort sugebehov og det defineres på de første dagene i ungens liv. Anonymous poster hash: 8c8cc...f61
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #70 Skrevet 4. november 2016 Jeg synes det er forskjell på å la være å be noen fordi de ikke er kule nok og å la være å be noen fordi de oppfører seg dårlig. I min sønns klasse er det en gutt som ikke har hatt selskap i det hele tatt siden de begynte på skolen, fordi han ikke vil ha plageånden sin inn i sitt hjem, han vil være trygg hjemme. Moren mener det er alle eller ingen, dermed blir det ikke selskap. Det synes jeg blir veldig feil. Min sønn er god venn med denne gutten, så sist han hadde bursdag sendte jeg ham bort med gave likevel. Da ble han bedt inn på kake, så hadde de et lite miniselskap, sånn helt uoffisielt. Men hvem får seriøst selskapet sitt ødelagt av å inkludere den stille "rare" jenta som uansett ikke gjør noe ut av seg og ingen merker noe særlig til? Anonymous poster hash: b3af2...80c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #71 Skrevet 4. november 2016 Jeg synes det er forskjell på å la være å be noen fordi de ikke er kule nok og å la være å be noen fordi de oppfører seg dårlig. I min sønns klasse er det en gutt som ikke har hatt selskap i det hele tatt siden de begynte på skolen, fordi han ikke vil ha plageånden sin inn i sitt hjem, han vil være trygg hjemme. Moren mener det er alle eller ingen, dermed blir det ikke selskap. Det synes jeg blir veldig feil. Min sønn er god venn med denne gutten, så sist han hadde bursdag sendte jeg ham bort med gave likevel. Da ble han bedt inn på kake, så hadde de et lite miniselskap, sånn helt uoffisielt. Men hvem får seriøst selskapet sitt ødelagt av å inkludere den stille "rare" jenta som uansett ikke gjør noe ut av seg og ingen merker noe særlig til? Anonymous poster hash: b3af2...80c Oi feil tråd, beklager Anonymous poster hash: b3af2...80c
februarprins2013 Skrevet 5. november 2016 #72 Skrevet 5. november 2016 hvorfor skal andre blande seg i hva andre gjør ? min brukte smokken til han var 3,men fra han var 9mnd bare på natta, når han var syk og veldig sliten
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #73 Skrevet 5. november 2016 Jeg skjønner hi litt her. Mitt barn brukte heller ikke smokk han fikk bruke meg de første ukene. Det jeg har litt problemer med å skjlnner er hvordan noen kan si at ungen har et stort sugebehov derfor skal ha smokk etter 1 dag. Det er jo helt klart for foreldrene. Unger er helt klart forskjellig men mange som gir smokk gir det og for det er litt skjønt. Har flere venninner i min omgangskrets som mener små barn med smokk er så skjønt men kamuflerer det med at det er det eneste som får de til å roe seg. Anonymous poster hash: 8c8cc...f61 Om så var at smokk er mest for foreldrene: så lenge barnet koser seg med smokken, hvorfor er det så krise at foreldrene nyter godt av at ungen er rolig i stedet for å grine?Er så latterlig med foreldre som skal leke martyrer. Anonymous poster hash: 54541...a28
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #74 Skrevet 5. november 2016 Jeg har en av hver. En som aldri ville ha smokk, og en som elsket den. Likevel ga vi alltid smokken kun når det var sovetid fra han var veldig liten (som nyfødt fikk han den såklart når som helst). Smokken lå i senga/vogna og han sovnet da på er blunk, i stedet for at jeg måtte bruke halve dagen på å få ham til å sove. Han sluttet med smokk om natta da han ble 3 år uten problemer. Jeg synes egentlig heller ikke noe om store barn (over året) som får en smokk i munnen bare de syter litt. Sovehjelp er noe annet. Mange går rundt med dem støtt og stadig. Det synes jeg er litt tafatt av foreldrene, fordi de jo er med på å skape en avhengighet hos barna sine. Og lærer dem at bare du sutrer så får du smokken. Jeg tenker at barn må få uttrykke følelsene sine og bli møtt av andre i følelsene sine, og ikke bare ties av en smokk... Men så vet jg at det ikke alltid er sånn. Og har du en unge som er krevende og sutrete, så må man kanskje bare ha den smokken i munnen hele tiden for at mor og far faktisk skal få litt fred og overskudd i en slitsom hverdag... Anonymous poster hash: c0633...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå