Gå til innhold

Hvorfor bruker unger over året smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heldigvis trenger jeg ikke forsvare mine valg ovenfor noen. Det er ganske deilig!

Anonymous poster hash: 9be0f...8f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry. Må bare si det. Den anonymkoden er latterlig passende. For du er vel bare ute i et stakkarslig forsøk på å provosere? Hvis jeg hadde hatt to personer fremfor meg; en sliten, gråtende tass på 18 mnd jeg kunne trøste med smokk, og en voksen dame som ble grinete hvis hun så et lite barn med smokk i munnen, vet jeg hvem jeg ville prioritere å blidgjøre. Spørsmålet er vel heller: hvorfor blir voksne mennesker så provosert av en liten duppedings?

Anonymous poster hash: c89e3...3fb

Skrevet

Dette har jo utviklet seg til å bli en saklig debatt ser jeg... :danse: 

Mitt barn brukte aldri smokk da hun var hjemme med meg, og jeg var hjemme med henne i 9 måneders ulønnet permisjon etter at den vanlige permisjonen var brukt opp pga manglende barnehageplass, så hun var godt over et år da hun begynte i barnehagen. Før den tid hadde vi noen smokker i hus, men de ble stort sett brukt som rangleleke. Da hun begynte i barnehagen, derimot, begynte de som jobbet der å gi henne smokk når hun skulle sove, slik at nå bruker hun det innimellom... Fordi barnehagen introduserte det. Så her er det faktisk ikke vår feil, men barnehagens feil. Vi opplever stadig vekk at det ligger andre barns smokker i barnevognen som hun har sovet i.

Ellers er jeg enig med de som sier at dette må da være opp til den enkelte å bestemme. Barn er forskjellige, på samme måte som folk ellers er forskjellige. Ser ingen grunn til at du, HI, skal ha noen rett til å mene noe som helst om hvordan andre ønsker å løse "smokkeproblematikken".

Anonymous poster hash: 8ad8b...e5f
Skrevet

Min 3 åring bruker smokk når han skal sove, ved lengre bilturer eller rett og slett som litt kos. Hadde planlagt smokkeslutt etter ferien i februar, men da var vi med i et større traume, så da avventet jeg. Så skulle vi ha smokkeslutt nå i høst, men da kom det et nytt traume. I samråd med lege, tannlege og hs har jeg valgt å la han ha smokken en liten stund til. Prøver igjen på nyåret.

Anonymous poster hash: 5b17e...dcc
Skrevet

Sorry. Må bare si det. Den anonymkoden er latterlig passende. For du er vel bare ute i et stakkarslig forsøk på å provosere? Hvis jeg hadde hatt to personer fremfor meg; en sliten, gråtende tass på 18 mnd jeg kunne trøste med smokk, og en voksen dame som ble grinete hvis hun så et lite barn med smokk i munnen, vet jeg hvem jeg ville prioritere å blidgjøre. Spørsmålet er vel heller: hvorfor blir voksne mennesker så provosert av en liten duppedings?

Nå er det jo ganske tydelig at det er dere som bruker smokk på barna som blir provoserte. Jeg bare undrer hvorfor dere gjør det og hvor late folk kan bli. Det provoserer meg jo ikke. Ikke mine barn... Har heller aldri hatt behov for å mute mine, ikke har de survet i bil eller ellers heller. Kanskje fordi de er vant til at ikke eneste mute/trøst er en smokk?

Anonymous poster hash: e079c...666

Skrevet

Mitt barn brukte aldri smokk da hun var hjemme med meg, og jeg var hjemme med henne i 9 måneders ulønnet permisjon etter at den vanlige permisjonen var brukt opp pga manglende barnehageplass, så hun var godt over et år da hun begynte i barnehagen. Før den tid hadde vi noen smokker i hus, men de ble stort sett brukt som rangleleke. Da hun begynte i barnehagen, derimot, begynte de som jobbet der å gi henne smokk når hun skulle sove, slik at nå bruker hun det innimellom... Fordi barnehagen introduserte det. Så her er det faktisk ikke vår feil, men barnehagens feil. Vi opplever stadig vekk at det ligger andre barns smokker i barnevognen som hun har sovet i.

Ellers er jeg enig med de som sier at dette må da være opp til den enkelte å bestemme. Barn er forskjellige, på samme måte som folk ellers er forskjellige. Ser ingen grunn til at du, HI, skal ha noen rett til å mene noe som helst om hvordan andre ønsker å løse "smokkeproblematikken".

Alle har da rett til å mene hva de vil? Herregud, skal du kneble alle andres meninger enn dine?? Jeg gjør jo ikke noe annet enn å spørre. Og hvorfor lar du barnehagen holde på slik? Ikke lov å mene noe ovenfor dem heller?

Skrevet

Unger over 1 år har da ikke lenger sugebehov da...

Det er bare tull!! min har aldri tatt smokken.. Puppen har han nesten ikke sluppet taket i.. Han har sluttet nå, men kan begynne å suge på armen min… Ikke sugebov sier du!? ;)

Anonymous poster hash: 88da7...b54

Skrevet

Nå er det jo ganske tydelig at det er dere som bruker smokk på barna som blir provoserte. Jeg bare undrer hvorfor dere gjør det og hvor late folk kan bli. Det provoserer meg jo ikke. Ikke mine barn... Har heller aldri hatt behov for å mute mine, ikke har de survet i bil eller ellers heller. Kanskje fordi de er vant til at ikke eneste mute/trøst er en smokk?

Mine har ikke brukt smokk, men jeg har ingen problemer med å se at barn er ulike og har ulike behov. Hvordan en liten dings som tydelig skaper komfort hos et lite barn kan provosere voksne mennesker er utenfor min fatteevne. Folk som driver med mom shaming er siste sort.

Skrevet

Det er bare tull!! min har aldri tatt smokken.. Puppen har han nesten ikke sluppet taket i.. Han har sluttet nå, men kan begynne å suge på armen min… Ikke sugebov sier du!? ;)

Anonymous poster hash: 88da7...b54

Nei, etter 12 mnd alderen avtar sugebehovet raskt. Og ingen ammer vel en 1 åring særlig mye? De skal jo ha annen mat da? Hvis ungen er vant til at all mat skal suges i seg så vil han jo gjerne suge på ting... men det er jo i mangel på noe annet.

http://www.aftenposten.no/norge/Dropp-denne-nar-barnet-er-seks-maneder-107300b.html

Skrevet

Mine har ikke brukt smokk, men jeg har ingen problemer med å se at barn er ulike og har ulike behov. Hvordan en liten dings som tydelig skaper komfort hos et lite barn kan provosere voksne mennesker er utenfor min fatteevne. Folk som driver med mom shaming er siste sort.

Les artikkelen jeg linket til. Tenk at aå mange foreldre bruker smokk for å slippe å roe/trøste/høre babyen også får babyen alle disse problemene pga det. Ørebetennelse er ikke godt...

Skrevet

Nei, etter 12 mnd alderen avtar sugebehovet raskt. Og ingen ammer vel en 1 åring særlig mye? De skal jo ha annen mat da? Hvis ungen er vant til at all mat skal suges i seg så vil han jo gjerne suge på ting... men det er jo i mangel på noe annet.

http://www.aftenposten.no/norge/Dropp-denne-nar-barnet-er-seks-maneder-107300b.html

Jeg har et forslag: kan ikke bare du, som har forstått det, kalle inn disse ettåringene til kurs? Slik kan du fortelle dem at de er for store til pupp og smokk. Ikke sikkert de forstår det av seg selv, spesielt siden foreldrene selv ikke har forstått at det er slik det skal være. Det er jo egentlig hoderystende at noen mener de kjenner sine barn og gir dem det de signaliserer at de trenger, fremfor å ta hensyn til legfolk som mener de er for store til å få slike behov dekket, eller til å ha dem i det hele tatt.

Skrevet

Da kan du få svar fra meg da. Mine har ikke brukt smokk. De ville aldri ha. Så jeg føler ikke jeg må forsvare meg overfor deg. Ditt innlegg oser "jeg er bedre forelder enn dere". Hvorfor er det farlig å bruke smokk ved 1,5 år. Min niese brukte smokk til hun var 3 år. Da var hun gammel nok til å kunne forklares hvorfor smokken forsvant. Samme samtalen kunne ikke vært holdt da hun var 1 år. Synes du det er bedre å "slåss" om smokk med en 1-åring enn en 3-åring?

Jeg har også hørt at barn med feks utviklingshemming oppfordres til å bruke smokk for å få bedre opptrening av tungemusklatur.

Til slutt vil jeg overrekke deg prisen for årets beste forelder! Godt jobbet, dine barn bruker ikke smokk. Din prestasjon er enorm og vi andre bøyer oss i støvet og kysser dine føtter. Siden mine barn ikke bruker smokk må du dessverre dele den med meg! Hipp hurra for oss!!!!

Anonymous poster hash: 291e7...eac

Skrevet

Da kan du få svar fra meg da. Mine har ikke brukt smokk. De ville aldri ha. Så jeg føler ikke jeg må forsvare meg overfor deg. Ditt innlegg oser "jeg er bedre forelder enn dere". Hvorfor er det farlig å bruke smokk ved 1,5 år. Min niese brukte smokk til hun var 3 år. Da var hun gammel nok til å kunne forklares hvorfor smokken forsvant. Samme samtalen kunne ikke vært holdt da hun var 1 år. Synes du det er bedre å "slåss" om smokk med en 1-åring enn en 3-åring?

Jeg har også hørt at barn med feks utviklingshemming oppfordres til å bruke smokk for å få bedre opptrening av tungemusklatur.

Til slutt vil jeg overrekke deg prisen for årets beste forelder! Godt jobbet, dine barn bruker ikke smokk. Din prestasjon er enorm og vi andre bøyer oss i støvet og kysser dine føtter. Siden mine barn ikke bruker smokk må du dessverre dele den med meg! Hipp hurra for oss!!!!

Haha, det er jo det som er så komisk. Foreldre tror det er bedre å vente til ungene er større og kan forklares, og skjønner ikke at å ta smokken når ungen er liten og baby enda ikke ville vært problematisk. Når ungen er baby har den instinkter, som går over. Feks sugetrang. Når de har brukt smokk til de er 3 er det blitt en (u)vane. De er vanskelig å bli kvitt.

Og i artikkelen jeg linket til så ser du jo at det er en skremmende stor andel barn som får ørebetennelse av smokkbruk. Er ikke DET i seg selv en grunn til å ikke bruke smokk? 

Barn med utviklingshemming holder vi utenfor her, de har helt andre behov, og der trenger foreldre også den hjelp de kan få. 

Skrevet

Alle har da rett til å mene hva de vil? Herregud, skal du kneble alle andres meninger enn dine?? Jeg gjør jo ikke noe annet enn å spørre. Og hvorfor lar du barnehagen holde på slik? Ikke lov å mene noe ovenfor dem heller?

Joda, man kan for så vidt mente hva man vil, men man har faktisk ikke rett til å sable over alle folk rundt seg som man vil, uansett hvor mye man kan påberope seg "ytringsfriet".

Og, jo, du gjør ganske mye annet enn å spørre. Du dømmer folk på det groveste, trekker fordomsfulle slutninger og er generelt frekk i måten du uttaler deg. Det er ganske mye mer enn å "bare spørre". Rart at du ikke ser det selv.

Jeg har sagt hva jeg mener til barnehagen. Ellers har jeg ingen behov for å utbrodere min kommunikasjon med dem ytterligere.

Skrevet

Haha, det er jo det som er så komisk. Foreldre tror det er bedre å vente til ungene er større og kan forklares, og skjønner ikke at å ta smokken når ungen er liten og baby enda ikke ville vært problematisk. Når ungen er baby har den instinkter, som går over. Feks sugetrang. Når de har brukt smokk til de er 3 er det blitt en (u)vane. De er vanskelig å bli kvitt.

Og i artikkelen jeg linket til så ser du jo at det er en skremmende stor andel barn som får ørebetennelse av smokkbruk. Er ikke DET i seg selv en grunn til å ikke bruke smokk?

Barn med utviklingshemming holder vi utenfor her, de har helt andre behov, og der trenger foreldre også den hjelp de kan få.

Ja, det er kjempekomisk😂

Godt vi har slike som deg som veileder oss gjennom det aller vanskeligste ved foreldrerollen👍🏻 Min datter sliter med det sosiale på skolen, kan du løse det problemet med en setning eller to hadde jeg satt umåtelig stor pris på det altså. Quick fix er å foretrekke.

Skrevet

Jeg er syk, og orker ikke å svare deg så utfyllende, men jeg skrev selv masteroppgaven min på sugebehov hos spedbarn og bruk av smokk. Jeg har lest artikkelen du lenket til tidligere. Jeg ser at legen der mener den krybbedødreduserende effekten (som er stor, i enkelte studier opp til 90%) avtar etter seks mnd. Det er jeg ikke enig i. Du kan selv lete opp artikler på PubMed hvis du er interessert.

Angående bittfeil er det korrekt at dette ofte oppstår i forbindelse med smokkbruk. Disse vil derimot som regel rettes spontant dersom barnet slutter innen fireårsalder, og ikke bruker smokken for ofte og/eller intenst. De fleste barn i Norge går i barnehage, og de fleste barnehager tillater ikke smokk annet enn ved soving eller spesielle situasjoner. Bittfeil som oppstår ved fingersuging er langt mer alvorlige og vanskeligere å bli kvitt. Fingeren holdes ofte skjevt i munnen, er større og vanskeligere å bli kvitt. Fingersugere holder gjerne på "uvanen" lenger enn smokkbrukere.

Talefeil: Dette er omdiskutert. Noen mener smokkbruk trener munnmotorikken, men dersom smokken sitter i døgnet rundt vil det sikkert kunne gå utover artikulasjon.

Barn har veldig ulikt sugebehov. Pattedyr kan deles i to grupper. Noen har barnet hos seg hele tiden. Disse har uttynnet og næringsfattig melk. Andre (som kaniner) forlater barna i reder over lengre tid. Disse har svært konsentrert og næringsrik melk. Mennesker tilhører den første kategorien. I vårt samfunn og klima er det verken særlig praktisk eller akseptert å gå rundt med bare bryst til enhver tid. Barnet kan allikevel ha et enormt sugebehov (dette er et overlevelsesinstinkt, og er svært viktig for barnet å få dekket). Noen barn er fornøyd med pupp innimellom, andre trenger noe å suge på langt mer enn det som dekker næringsbehovet. Sugesubstitutt er omtalt allerede i Snorre, så smokk kan knapt kalles en nymotens oppfinnelse for late foreldre.

Du sa ingenting om når sugebehovet avtar? Alle vet jo at spedbarn har det, og opp til 1 års alder er det også der i mindre grad. Det interessante er jo når det avtar? Ingen diskuterer at det FINNES...

Jeg har heller ikke påstått at sugesubsititutt er noe nytt, all den tid sugebehovet alltid har eksistert. Igjen, så er jo kluet NÅR det avtar da, og når det da er naturlig å kutte smokken.

Vil tro at i Snorre tid så var behovet for foreldre å passe/roe/trøste barna hakket større enn det er i den moderne verden i dag også... 

Skrevet

Ja, det er kjempekomisk

Godt vi har slike som deg som veileder oss gjennom det aller vanskeligste ved foreldrerollen Min datter sliter med det sosiale på skolen, kan du løse det problemet med en setning eller to hadde jeg satt umåtelig stor pris på det altså. Quick fix er å foretrekke.

Hvis problemet hennes er tilknyttet smokkbruk så vil jeg anbefale henne å slutte med den, det kan jo fort hjelpe liltt da.

Skrevet

Hvis problemet hennes er tilknyttet smokkbruk så vil jeg anbefale henne å slutte med den, det kan jo fort hjelpe liltt da.

Nå må du følge med her. Jeg har jo tidligere sagt at ingen av mine barn noen sinne har brukt smokk. Kanskje hun har sosiale problem pga lite bruk av smokk, er det det du mener?

Skrevet

Du sa ingenting om når sugebehovet avtar? Alle vet jo at spedbarn har det, og opp til 1 års alder er det også der i mindre grad. Det interessante er jo når det avtar? Ingen diskuterer at det FINNES...

Jeg har heller ikke påstått at sugesubsititutt er noe nytt, all den tid sugebehovet alltid har eksistert. Igjen, så er jo kluet NÅR det avtar da, og når det da er naturlig å kutte smokken.

Vil tro at i Snorre tid så var behovet for foreldre å passe/roe/trøste barna hakket større enn det er i den moderne verden i dag også... 

Det vil være ulikt fra barn til barn, akkurat som intensiteten av sugebehovet er svært ulikt, men all den tid enkelte barn er veldig knyttet til smokken sin mener jeg det er galt å ta den for tidlig hvis indikasjonene ikke er tilstede. Du nevner ørebetennelse, som er et godt argument, men dersom barnet aldri har vært plaget med ørene, roer seg veldig med smokken, og heller ikke har andre plager ser jeg ingen grunn til å ta fra det kosen sin. Man må også som fagperson ha tillit til at foreldre ønsker det beste for barna sine. De aller fleste gjør det, og gjør også en super jobb. Det største argumentet for smokk er reduksjonen i fare for uventet spedbarnsdød. Vil du si at foreldre som ikke gir barnet smokk under soving er dårlige foreldre? Dette har tross alt med liv og død å gjøre. Eller mener du ørebetennelse og potensielle tale- og bittstillingsfeil er mer vektige argumenter?

Skrevet

Det vil være ulikt fra barn til barn, akkurat som intensiteten av sugebehovet er svært ulikt, men all den tid enkelte barn er veldig knyttet til smokken sin mener jeg det er galt å ta den for tidlig hvis indikasjonene ikke er tilstede. Du nevner ørebetennelse, som er et godt argument, men dersom barnet aldri har vært plaget med ørene, roer seg veldig med smokken, og heller ikke har andre plager ser jeg ingen grunn til å ta fra det kosen sin. Man må også som fagperson ha tillit til at foreldre ønsker det beste for barna sine. De aller fleste gjør det, og gjør også en super jobb. Det største argumentet for smokk er reduksjonen i fare for uventet spedbarnsdød. Vil du si at foreldre som ikke gir barnet smokk under soving er dårlige foreldre? Dette har tross alt med liv og død å gjøre. Eller mener du ørebetennelse og potensielle tale- og bittstillingsfeil er mer vektige argumenter?

Du vet ikke med andre ord? Såklar det er iindividuelle variasjoner, men det burde heller ikke være noe problem for deg eller andre som har jobbet med dette å se en trend? Alle steder jeg har lest så står det at det er sterkest til 6 mnd, og går så raskt ned og etter 12 mnd er det ikke lenger sugebehov, men vane. To ulike ting.

Nå er det umulig å tvinge en baby som ikke vil ha smokk til å ta smokken (jeg har prøvd), så de foreldrene som ikke gir babyen under 6 mnd smokk har i mange tilfeller ikke noe valg. 

At barnet synes smokken er kos, er det godt nok? Mine barn synes sjokolade er kos, skal de da få det så mye de vil? 

Skrevet

Du vet ikke med andre ord? Såklar det er iindividuelle variasjoner, men det burde heller ikke være noe problem for deg eller andre som har jobbet med dette å se en trend? Alle steder jeg har lest så står det at det er sterkest til 6 mnd, og går så raskt ned og etter 12 mnd er det ikke lenger sugebehov, men vane. To ulike ting.

Nå er det umulig å tvinge en baby som ikke vil ha smokk til å ta smokken (jeg har prøvd), så de foreldrene som ikke gir babyen under 6 mnd smokk har i mange tilfeller ikke noe valg.

At barnet synes smokken er kos, er det godt nok? Mine barn synes sjokolade er kos, skal de da få det så mye de vil?

Det er usaklig. Sjokolade hver dag er skadelig. Smokk er ikke det når den brukes riktig. Til å angripe andre som uverdige debattmotstandere er glasshuset ditt rimelig trangt.

Skrevet

De hadde jo ikke introdusert smokk hvis ikke barnet deres hadde hatt det med.

Anonymous poster hash: 3bb0c...88f

Skrevet

Nei, jeg vet ikke. Det er helt tydelig at det foreligger et behov, ellers hadde ikke smokken vært så kjær for så mange barn, men om dette er et sugebehov eller en annen form for behov må være vanskelig å måle ettersom de det gjelder ikke kan spørres. ikke vet jeg hvordan andre mener de kan måle dette, men opplys meg gjerne. Er det egentlig så viktig hva slags behov det er, når alt kommer til alt? Det viktige er at det i høyeste grad er tilstede. Hvorfor ikke respektere jobben foreldre gjør? Hva er det som er så viktig med å fjerne smokken fra barn som helt tydelig har behov for smokken sin (selvfølgelig så lenge den ikke er til skade)? 

Skrevet

Det er usaklig. Sjokolade hver dag er skadelig. Smokk er ikke det når den brukes riktig. Til å angripe andre som uverdige debattmotstandere er glasshuset ditt rimelig trangt.

Ikke så veldig usaklig. Du sier barnet må få ha smokken for det gir kos. Barnet kunne feks fått kos fra foreldrene? Eller noe annet ikke så kunstig? Barn som ikke bruker smokk greier seg jo helt fint. Jeg har tre barn og ser ikke en eneste situasjon smokk hadde utgjort en forskjell etter at de er over babystadiet? Hvis jeg ser for meg 3åringen med smokk nå, så virker det jo helt absurd. Stor unge med smokk liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...