Mandala Skrevet 27. september 2016 #51 Skrevet 27. september 2016 (endret) Ja, jeg går ikke på jobb med lappede klær og sender heller ikke barn på skolen med lappede klær. At man må gå med flekker og hull fordi store deler av verden ikke har nok klær, blir det samme som å si at man må spise kun first price fordi det finnes mange millioner i verden som ikke har mat, og at man må bli hos en psykisk voldelig mann fordi mange kvinner i verden blir slått og drept av ektemennene, så man kan ikke være så kresen. Nei, jeg ønsker ikke å se ut som uteligger for å redde kloden. Jeg gjør det jeg kan for å være miljøvennlig. Å tro at 5 millioner i Norge, som har elbiler og strømforsyning basert på vannkraft, kan redde verden, er naivt. Anonymous poster hash: a3a0e...1da Dine meninger er ikke så rent lite naive og uvitende de heller. Når ble brukte klær synonymt med hullete og flekkete joggebukser med hengeræv? Du må jo bo under en stein hvis du ikke har fått med deg hva for et bruk-og-kast-samfunn vi lever i her i Norge. Og med den mentaliteten kommer også da "hyppige utskiftninger av garderoben". Tror du virkelig at nordmenn flest bruker klærne sine til de er slitte og hullete filler? Det passer hvertfall ikke med hva du skriver om deg selv, som må "se presentabel ut". Så logikken din henger rett og slett ikke på greip. Dermed er du enten kun etter å provosere eller du er...tja, det peneste ordet blir vel å bruke "uvitende" igjen. Edit: Et sted må man forøvrig begynne, hvis man skal være snill mot kloden. Om alle tenker at det de kan bidra med ikke hjelper, så kommer man ingen vei, men fortsetter i samme spor som tidligere. Endret 27. september 2016 av Mandala
Nyttårs barn Skrevet 27. september 2016 #52 Skrevet 27. september 2016 Det er faktisk ganske stor forskjell på å måtte arve tøy fordi familien har dårlig råd, slik HI og andre forteller, og på å arve fordi det er praktisk og ikke minst miljøvennlig. Tror de som aldri har fått nye klær som barn blir litt preget av det rett og slett. I dag er det status med bruktkjøp og en miljøvennlig livsstil. Kjenner mannen min litt igjen. Han vokste opp med enslig mor på 70 tallet og det er altså helt uaktuelt for han i dag å kjøpe brukte møbler. Jeg har en av hver og minste arver alt etter storebror, så nær som truser. Hun får nye sko, men storebrors sko er ofte reservesko når det er behov. Kan ikke skjønne at dette skal være noe problematisk i det hele tatt. Skal sies at hun selvfølgelig også får nye klær. Noe er utslitt(bukser er det fint lite å arve etter hvert) , og jeg liker å gi henne fine og mer jentete klær av og til
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #53 Skrevet 27. september 2016 Nordmenns forbruk av klær er vel omtrent det verste i verden. Så det skulle bare mangle at ikke nettopp vi startet: Fra 2000:https://www.ssb.no/natur-og-miljo/statistikker/avfregntekstil/hvert-2-aar/2001-08-01 Fra 2005: http://www.aftenposten.no/osloby/Vi-kaster-klar-som-aldri-for-461024b.html Fra 2016: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/nordmenn-kaster-tonnevis-av-klaer-1.13062888 Syns de som er fulle av fordommer mot å reparere tøy burde lese disse.
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #54 Skrevet 27. september 2016 Det er faktisk ganske stor forskjell på å måtte arve tøy fordi familien har dårlig råd, slik HI og andre forteller, og på å arve fordi det er praktisk og ikke minst miljøvennlig. Tror de som aldri har fått nye klær som barn blir litt preget av det rett og slett. I dag er det status med bruktkjøp og en miljøvennlig livsstil. Kjenner mannen min litt igjen. Han vokste opp med enslig mor på 70 tallet og det er altså helt uaktuelt for han i dag å kjøpe brukte møbler. Jeg har en av hver og minste arver alt etter storebror, så nær som truser. Hun får nye sko, men storebrors sko er ofte reservesko når det er behov. Kan ikke skjønne at dette skal være noe problematisk i det hele tatt. Skal sies at hun selvfølgelig også får nye klær. Noe er utslitt(bukser er det fint lite å arve etter hvert) , og jeg liker å gi henne fine og mer jentete klær av og til Tror du generaliserer veldig her. Jeg vokste opp med både arvetøy og arvemøbler og ser virkelig ikke noe galt i det i dag heller? Mannen min likeså, han prøvde senest i dag å få kjøpt et brukt spisebord...
Nyttårs barn Skrevet 27. september 2016 #55 Skrevet 27. september 2016 Tror du generaliserer veldig her. Jeg vokste opp med både arvetøy og arvemøbler og ser virkelig ikke noe galt i det i dag heller? Mannen min likeså, han prøvde senest i dag å få kjøpt et brukt spisebord... Ja mulig det, men det virker jo som om en del av super-arverne i tråden ikke unner barna sine den samme skjebnen. Blir jo litt som med ferie. Er en viss forskjell på å velge å ikke reise bort på ferie, og på å ikke ha råd til det.
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #56 Skrevet 27. september 2016 Ja mulig det, men det virker jo som om en del av super-arverne i tråden ikke unner barna sine den samme skjebnen. Blir jo litt som med ferie. Er en viss forskjell på å velge å ikke reise bort på ferie, og på å ikke ha råd til det. Hvis man forbinder det med mobbing og ekstrem fattigdom tror jeg nok det er riktig, da vil nok de fleste lengst mulig bort fra de minnene. Men som jeg husker de harde åttiåra, så arvet vi alle fra øst og vest. En gang arvet jeg en rosa bikini. Hvem var lykkelig DA! (Mamma hadde aldri kommet til å kjøpe noe sånt...)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #57 Skrevet 27. september 2016 Så da må man gå i utvaskede klær med hull og flekker for å vise alle hvor miljøvennlig man er? Anonymous poster hash: a3a0e...1da Det er det vel ingen som sier! Såvidt jeg har kunnet lese meg frem til i tråden så langt mener alle at hele og pene ting kan gå i arv, mens fillene går i bosset. Anonymous poster hash: 19efb...64e
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #58 Skrevet 28. september 2016 Jeg måtte alltid arve klær, ikke pga økonomi men pga politisk korrekthet av min mor. Disse klærne passet aldri med mine farger, kroppstype osv. Sko var alltid for store og jeg ble alltid mobbet pga klær og hårfrisyre ( som også var politisk korrekt). Fikk nye klær fra ungdomsskolen av, men da var det allerede gjort. Anonymous poster hash: bd177...338
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #59 Skrevet 28. september 2016 Nordmenns forbruk av klær er vel omtrent det verste i verden. Så det skulle bare mangle at ikke nettopp vi startet: Fra 2000:https://www.ssb.no/natur-og-miljo/statistikker/avfregntekstil/hvert-2-aar/2001-08-01 Fra 2005: http://www.aftenposten.no/osloby/Vi-kaster-klar-som-aldri-for-461024b.html Fra 2016: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/nordmenn-kaster-tonnevis-av-klaer-1.13062888 Syns de som er fulle av fordommer mot å reparere tøy burde lese disse. Jeg er ikke full av fordommer mot å reparere tøy. Men jeg har verken kunnskap eller tid til å lappe alle klær til meg, mann og 4 unger, og jeg vet at jeg hadde fått tilsnakk hos lærerne og barnehagen hvis jeg sendte barna dit med stoppede og lappede klær. Ikke har jeg lyst til å gå på jobb i ødelagte klær heller. Som sagt, jeg måtte arve klær hele oppveksten. Utvaskede, stoppede klær som har mistet sin passform. Har blitt mobbet hele oppveksten på grunn av det. Da jeg ble 17 begynte jeg å tjene egne penger og kjøpte egne klær. For øvrig, kan jeg arve klær hvis de er fine, hele og ikke har mistet farge eller form. Det har jeg også gjort. Men her jeg bor er det svært lite utvalg av klær man kan arve. Jeg bruker str XS, og det er veldig få her i området som selger eller gir bort klær i denne størrelsen. Når jeg først kjøper nye klær, så kjøper jeg litt dyrere merker som holder kvalitet, ikke Cubus og H/M. På denne måten trenger jeg ikke å handle klær så ofte. Har kjoler og bukser fra 10 år tilbake for eksempel, som ser like fine ut. Anonymous poster hash: a3a0e...1da
Snøfnugget Skrevet 28. september 2016 #60 Skrevet 28. september 2016 Er også oppvokst med å måtte arve mye fra storesøster og eldre kusiner. Stas som liten jente, ikke fullt så stas som 9-10-11-12åring. Har gutt og jente, mye klær arves nå som jenta er baby. Kommer til å arve ulltøy, dresser, regntøy osv som er i god stand. Men skal slippe å gå i bare gutteklær, og har allerede fått mye nytt til seg selv. Hadde nok ikke blitt så mye nytt tøy allerede om vi hadde to av samme kjønn. Men når jeg ser hvordan storebror sliter ut tøyet nå som toåring hadde det nok ikke vært stort å arve av hverdagsklær uansett etterhvert.
Plutselig_gravid Skrevet 28. september 2016 #61 Skrevet 28. september 2016 Har fire barn. Alt av klær, som fremdeles er helt og pent, arver de av hverandre (og andre). Det lille jeg kjøper inn av klær er stort sett nøytrale klær (ikke nødvendigvis kjønnsnøytralt). De arver også sykler, ski og annet utstyr av hverandre. Har enda tilgode og se et skuffet ansikt over det å ikke få helt nytt. Heldigvis. Ingen av dem bryr seg om at ting er brukt før dem. Følelsen av å få noe nytt får dem jo likevel.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #62 Skrevet 28. september 2016 Jeg er ikke full av fordommer mot å reparere tøy. Men jeg har verken kunnskap eller tid til å lappe alle klær til meg, mann og 4 unger, og jeg vet at jeg hadde fått tilsnakk hos lærerne og barnehagen hvis jeg sendte barna dit med stoppede og lappede klær. Ikke har jeg lyst til å gå på jobb i ødelagte klær heller. Som sagt, jeg måtte arve klær hele oppveksten. Utvaskede, stoppede klær som har mistet sin passform. Har blitt mobbet hele oppveksten på grunn av det. Da jeg ble 17 begynte jeg å tjene egne penger og kjøpte egne klær. For øvrig, kan jeg arve klær hvis de er fine, hele og ikke har mistet farge eller form. Det har jeg også gjort. Men her jeg bor er det svært lite utvalg av klær man kan arve. Jeg bruker str XS, og det er veldig få her i området som selger eller gir bort klær i denne størrelsen. Når jeg først kjøper nye klær, så kjøper jeg litt dyrere merker som holder kvalitet, ikke Cubus og H/M. På denne måten trenger jeg ikke å handle klær så ofte. Har kjoler og bukser fra 10 år tilbake for eksempel, som ser like fine ut. Anonymous poster hash: a3a0e...1da Du hadde fått tilsnakk av lærere og barnehage om du sendte barna dine dit med lappede klær? Ærlig talt, du virker til å ha issues. Guttungen min får hull på knærne etter å ha brukt en bukse bare noen få dager. Skal disse bare kastes mener du? Jeg stryker heller lapper på knærne enn å bidra til dette kvalmende overforbruket altså. Har ALDRI fått negative tilbakemeldinger fra skolen på dette, og hadde jeg fått det så skulle de jaggu fått høre det!!! Herregud, butikkene selger jo klær med ferdige hull og påsydde lapper fordi det er mote! På bl.a Stoff of stil kan du kjøpe lapper i forskjellig type stoff og farge. Disse skal STRYKES på klærne. Om du ikke får til det så er det viljen det er noe galt med, ikke evnene! Og en annen ting: barn har ikke vondt av litt motstand. Om ungen blir furt over å måtte arve klær: synd for dem. Cry me a river! Miljøet er viktigere enn å tilfredsstille egoet til bortskjemte unger. Dessuten er det vel ytterst få barn som KUN arver og aldri får noe nytt. https://www.stoffogstil.no/sytilbehoer/symerker/lapper/lapper-12x9cm-denim-moerk-blaa-2stk Anonymous poster hash: a8d89...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå