Gå til innhold

Synes du alt skal arves?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de små, norske persillebladene blir sure for at de arver klær, så trenger de heller en liten skjennepreken og realitetsorientering snarere enn et "dakar lille prins/prinsesse, klart du kun i kraft av å være deg fortjener helt nye klær, det er selvsagt mye viktigere enn at forbruket vårt fucker opp jordkloden vi lever på!"

Anonymous poster hash: a8d89...65f

Så da må man gå i utvaskede klær med hull og flekker for å vise alle hvor miljøvennlig man er?

Anonymous poster hash: a3a0e...1da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så da må man gå i utvaskede klær med hull og flekker for å vise alle hvor miljøvennlig man er?

Det finnes forresten arbeidsplasser der man må se ordentlig ut, og ikke som en uteligger med Fretex-mote. Man kan for eksempel ikke gå rundt med arvet joggis på et advokatkontor eller se sjuskete ut når man er resepsjonist, lege, lærer osv. Jeg er selv ganske miljøvennlig, sorterer søppel, bruker bilen bare når jeg må, arver klær til barna når de ikke har bruksmerker, ikke er stive, utvaskede og så videre. Men jeg ser dere som arver alt og aldri har noe nytt på dere. Det er ikke pent syn å gå rundt med nupper og sæggerompe. Vanligvis er det de samme menneskene som dropper frisør og går rundt med slitte tupper på hårene, eller enda verre, klipper seg selv (ja, det synes!), som dusjer en gang i uka for å spare miljøet og bruker tøybind. Uff.

Skrevet

Det finnes forresten arbeidsplasser der man må se ordentlig ut, og ikke som en uteligger med Fretex-mote. Man kan for eksempel ikke gå rundt med arvet joggis på et advokatkontor eller se sjuskete ut når man er resepsjonist, lege, lærer osv. Jeg er selv ganske miljøvennlig, sorterer søppel, bruker bilen bare når jeg må, arver klær til barna når de ikke har bruksmerker, ikke er stive, utvaskede og så videre. Men jeg ser dere som arver alt og aldri har noe nytt på dere. Det er ikke pent syn å gå rundt med nupper og sæggerompe. Vanligvis er det de samme menneskene som dropper frisør og går rundt med slitte tupper på hårene, eller enda verre, klipper seg selv (ja, det synes!), som dusjer en gang i uka for å spare miljøet og bruker tøybind. Uff.

Det finnes så mye flott brukt. Jeg får stadig komplimenter for hvor fin jeg er i klærne jeg bruker, og det meste er brukt. Gensere i kunstfibere får nupper med en gang, men litt nupper er ikke så farlig. Det er litt som med slitte jeans, synes jeg. Det får en litt sånn kul, brukt look. Bedre en stivt, nytt og glatt. 

Når det gjelder spørsmålet som HI har så tenker jeg en del på det med å arve klær. Jeg har tre barn. Alle tre har fått brukte klær med jevne mellomrom, og dermed er det ikke bare yngstemann som bruker brukte klær. Selv arva jeg klær etter mine to brødre. Det var ikke alltid så gøy, men samtidig arva jeg klær etter kusinene mine og det var jo som julekvelden å få en pose med klær fra dem.

Jeg er opptatt av at minstemann her som er jente, skal ha klær som hun synes er gode og fine. Barn er heldigvis supre, for de er mange ganger ikke opptatt av flekker og nupper. De er opptatt av passform og at klærne er gode å ha på. Jeg har sydd klær til henne siden hun ble født av brukte tekstiler. De er gjerne myke og behagelige, bukser med for eksempel ribb i livet. Nå som hun har begynt på skolen kjøpte jeg noen nye bukser for første gang, men det fine er at hun fremdeles foretrekker buksene jeg har sydd til henne. De andre er ikke så gode å ha på.... 

Anonymous poster hash: d97bb...0d1

Skrevet

Det finnes forresten arbeidsplasser der man må se ordentlig ut, og ikke som en uteligger med Fretex-mote. Man kan for eksempel ikke gå rundt med arvet joggis på et advokatkontor eller se sjuskete ut når man er resepsjonist, lege, lærer osv. Jeg er selv ganske miljøvennlig, sorterer søppel, bruker bilen bare når jeg må, arver klær til barna når de ikke har bruksmerker, ikke er stive, utvaskede og så videre. Men jeg ser dere som arver alt og aldri har noe nytt på dere. Det er ikke pent syn å gå rundt med nupper og sæggerompe. Vanligvis er det de samme menneskene som dropper frisør og går rundt med slitte tupper på hårene, eller enda verre, klipper seg selv (ja, det synes!), som dusjer en gang i uka for å spare miljøet og bruker tøybind. Uff. Anonymous poster hash: a3a0e...1da

Hvorfor brukt joggebukse? Jeg kjøper nesten alt av penere tøy brukt. Pene bukser, bluser og kjoler.

Skrevet

Hva mener du med "utvaskede" klær? Klær der fargen har falmet? Tekstiler slipper mest farge de første vaskene, så håper ikke du kjøper nye klær så fort fargen ikke er sterk lenger...

Hvor mye man tåler av hull og flekker er vel opp til den enkelte. Men det finnes altså barn i veldig store deler av verden som går med både hullete og møkkete klær uten at de blir ulykkelige av den grunn.

Kan vel hende nordmenn generelt hadde hatt godt av å ikke være så jævlig fine på det.

Du får forresten kjøpt stoffbiter med lim bakpå som kan strykes på der det er hull i klærne. Eller er det for pinlig, å gå med bukser med lapp på knærne?

Og det å tenke på miljøet handler ikke om å "vise at man er miljøvennlig" som om det bare er et image. Det handler om at kloden barna våre arver etter oss er i en jævlig dyp krise. Og hvis det er viktigere for oss at barna våre heller arver en LITT bedre klode enn at de til enhver tid skal ha nye, fargesterke klær, så må vi ALLE ta ansvar.

Skrevet

Hoho... som lege på sykehus går jeg i hvitt arbeidstøy. Ikke mye fancy skal jeg si deg😝 Kan minne om en krysning mellom joggedress og pysjamas👍🏻

Anonymous poster hash: e88ab...9f0

Skrevet

Synes dette blir ganske usaklig, brukt er ikke automatisk det samme som utvasket med hull og flekker. Mange kjøper/får så mye klær at de knapt rekker å bruke alt, og mye er brukt bare en eller to ganger. Jeg har kjøpt mye brukt til gutten min som ser helt nytt ut.

Anonymous poster hash: a4694...c21

Skrevet

Hva mener du med "utvaskede" klær? Klær der fargen har falmet? Tekstiler slipper mest farge de første vaskene, så håper ikke du kjøper nye klær så fort fargen ikke er sterk lenger...

Hvor mye man tåler av hull og flekker er vel opp til den enkelte. Men det finnes altså barn i veldig store deler av verden som går med både hullete og møkkete klær uten at de blir ulykkelige av den grunn.

Kan vel hende nordmenn generelt hadde hatt godt av å ikke være så jævlig fine på det.

Du får forresten kjøpt stoffbiter med lim bakpå som kan strykes på der det er hull i klærne. Eller er det for pinlig, å gå med bukser med lapp på knærne?

Og det å tenke på miljøet handler ikke om å "vise at man er miljøvennlig" som om det bare er et image. Det handler om at kloden barna våre arver etter oss er i en jævlig dyp krise. Og hvis det er viktigere for oss at barna våre heller arver en LITT bedre klode enn at de til enhver tid skal ha nye, fargesterke klær, så må vi ALLE ta ansvar.

Ja, jeg går ikke på jobb med lappede klær og sender heller ikke barn på skolen med lappede klær. At man må gå med flekker og hull fordi store deler av verden ikke har nok klær, blir det samme som å si at man må spise kun first price fordi det finnes mange millioner i verden som ikke har mat, og at man må bli hos en psykisk voldelig mann fordi mange kvinner i verden blir slått og drept av ektemennene, så man kan ikke være så kresen. Nei, jeg ønsker ikke å se ut som uteligger for å redde kloden. Jeg gjør det jeg kan for å være miljøvennlig. Å tro at 5 millioner i Norge, som har elbiler og strømforsyning basert på vannkraft, kan redde verden, er naivt.

Skrevet

Hoho... som lege på sykehus går jeg i hvitt arbeidstøy. Ikke mye fancy skal jeg si deg Kan minne om en krysning mellom joggedress og pysjamas

Anonymous poster hash: e88ab...9f0

Tenkte mer på fastleger på kontor, poliklinikk og lignende som bruker private klær.

Skrevet

Det er to år mellom mine jenter og alt som er helt og pent går i arv foruten sko. Det blir allikevel rom for en del nytt tøy for det er mye som slites hull på/får flekker som ikke går av i vask osv. Min eldste har også arvet en del av sine kusiner. Begge mine er veldig fornøyd med å arve, aldri hørt annet enn glede over nye klær enten det er brukt eller nytt :)

Anonymous poster hash: 7ef8a...efc
Skrevet

Ja, jeg går ikke på jobb med lappede klær og sender heller ikke barn på skolen med lappede klær. At man må gå med flekker og hull fordi store deler av verden ikke har nok klær, blir det samme som å si at man må spise kun first price fordi det finnes mange millioner i verden som ikke har mat, og at man må bli hos en psykisk voldelig mann fordi mange kvinner i verden blir slått og drept av ektemennene, så man kan ikke være så kresen. Nei, jeg ønsker ikke å se ut som uteligger for å redde kloden. Jeg gjør det jeg kan for å være miljøvennlig. Å tro at 5 millioner i Norge, som har elbiler og strømforsyning basert på vannkraft, kan redde verden, er naivt.

Det er mange klær deg fungerer fint å lappe, ikke er det stygt heller om det blir gjort av noen som kan det. Noe som er morsomt er at det her jeg bor har høyere status med klær som er pent lappet eller stoppet enn med det som er nytt og det gir høyere statusikker å finne fine ting i bruktmarkedet enn nytt. Sansynlig vis har det sammenheng med at de fleste her har mye penger. Alle har råd til nye klær, men ikke alle har overskudd eller kunskap til å lappe eller finne gode bruktkjøp.

Anonymous poster hash: 9deb8...3ac

Skrevet

Kjøper det meste brukt til 5 åringen, untatt sko og ullundertøy og luer. Minsten arver dette,men passer på å kjøpe nattøy og truser/sokker nytt slik at han også får noe nytt innimellom :)

Anonymous poster hash: 2054e...8c2

Skrevet

Vi har over middels god råd og handler mye til barna. Begge får mye nytt, men alt fra eldste går innom yngste. Alt fra sykler og sekk til klær! Han minste vil ha det sånn! De er litt vel bortskjemte på ting og klær,

Men de bryr seg ikke om at det er brukt av andre

Anonymous poster hash: fd9b5...ed4

Skrevet

Sammenligningene dine er helt fullstendig på bærtur.

Og hvis du oppriktig mener at det å gå i arvede og reparerte klær er ensbetydende med å se ut som en uteligger så er det jo ikke noe poeng å diskutere med deg, du gjør deg jo bare vanskelig.

Skrevet

Har ikke noen å arve fra men ville gjerne arvet om det var en mulighet. Sko (ut over pensko som kanskje er brukt et par ganger og ikke mer), og selvsagt undertøy (truser) arves IKKE og det ville jeg aldri kjøpt brukt heller. Men kjøper masse klær og yttertøy ellers som er brukt. Sålenge klærne er rene og hele synes jeg det er flott 😄 fikk masse yttertøy i posten igår kjøpt via finn.no, og samtlige ser rett og slett helt ubrukt ut. :)

Anonymous poster hash: 46139...a4b

Skrevet

Problemet oppstår (forsøkte å hinte til det i HI ved å spørre hvor lenge det er greit at tøy arves... Men overvurderte nok bimmere og dibbere) når barna føler at de aldri får noe eget, noe til bare dem, noe nytt. 

Anonymous poster hash: ba99f...d06

Ja men jenta mi synes da hun får nytt tøy når hun arver! Da er det klesbonansa og jubel i heimen. Der hun ikke vil ha eller som ikke passer går videre. Ser det kan være litt kjedeligere når du arver rett fra skapet til storebror.

Skrevet

Det er mange klær deg fungerer fint å lappe, ikke er det stygt heller om det blir gjort av noen som kan det. Noe som er morsomt er at det her jeg bor har høyere status med klær som er pent lappet eller stoppet enn med det som er nytt og det gir høyere statusikker å finne fine ting i bruktmarkedet enn nytt. Sansynlig vis har det sammenheng med at de fleste her har mye penger. Alle har råd til nye klær, men ikke alle har overskudd eller kunskap til å lappe eller finne gode bruktkjøp.

Vel, jeg er ikke så opptatt av status, men av å føle meg vel i klærne som jeg har på meg. Uansett hvor mange penger dere i ditt nabolag her, vet jeg og folk i min omgangskrets av "sannsynligvis" skrives i ett ord. Vi har kanskje ikke tid til å sitte og sy klærne våre selv, men vi har tid og overskudd til å tjene penger slik at vi slipper å stoppe gamle sokker og truser.

Skrevet

Vel, jeg er ikke så opptatt av status, men av å føle meg vel i klærne som jeg har på meg. Uansett hvor mange penger dere i ditt nabolag her, vet jeg og folk i min omgangskrets av "sannsynligvis" skrives i ett ord. Vi har kanskje ikke tid til å sitte og sy klærne våre selv, men vi har tid og overskudd til å tjene penger slik at vi slipper å stoppe gamle sokker og truser.

Tok du deg nær av svaret mitt?

Skrevet

Tok du deg nær av svaret mitt?

Overhode ikke. Skulle bare kommentere at jeg ikke var opptatt av status, siden du tydelig har oppfattet meg slik. For øvrig kan jeg ikke se for meg hvor i landet det kan være "status" å gå rundt i klær som er ødelagt.

Skrevet

Overhode ikke. Skulle bare kommentere at jeg ikke var opptatt av status, siden du tydelig har oppfattet meg slik. For øvrig kan jeg ikke se for meg hvor i landet det kan være "status" å gå rundt i klær som er ødelagt.

Nei, jeg tenkte egentlig ikke så mye over hvordan du oppfattet klær i forhold til status. Det var bare en litt morsom observasjon. Å gå rundt i klær som er ødelagt er nok ikke status, men å vise at man kan og tar seg tid til å reparere klær Ser ut til å være viktig her. Det har kommet mer og mer de siste 10 årene.

Skrevet

Her arver stort sett alle, både egne og stebarn. Og de som ikke har noen å arve fra får sin andel brukte klær i form av bruktkjøp. Jeg har enda ikke hørt noen av barna reagere på det, de er mellom 8-14 år gamle. De som arver fra andre barn i huset har det kanskje "kjedeligst". De som arver av noen utenfor husets fire vegger eller får bruktkjøp-klær opplever gleden over å ha opptil flere poser å rote gjennom og plukke ut det de liker. Det finnes nesten ikke noe bedre enn akkurat det der! Jeg arver også, av både moren og søsteren min. Samboeren er den eneste som får kjøpe alt nytt 😉 til gjengjeld handler han sjeldent klær.

Skrevet

Yngstesønnen arver det som er brukanes fra storebroren. Det skal være helt og rent. Klær med hull eller flekker som ikke vaskes bort går til resirkulering.

Truser arves ikke. Heller ikke nedslitte sko.

Dette har ikke bare med økonomi og gjøre, men også miljø. Kjøper ikke nytt uten at det er nødvendig.

Anonymous poster hash: 2ef87...f3a

Dette. Bortsett fra at her arves truser også. Dvs ungene bruker samme størrelse, så egentlig har de felles truseskuff.

Resultatet blir at største får absolutt mest nye klær, men minste får også noe, siden det ofte må suppleres endel.

Anonymous poster hash: d578e...dc2

Gjest Antarctica
Skrevet

Og du har overhodet ingen fordommer heller.

Skrevet

Her gleder ungene seg til storesøsken vokser ut sv klærne, for da er det deres tur å bruke dem. Eldste arver fra søskrnbarb, så hun får heller ikke helt nytt...

De bruker de klærne de liker, så hvis det er noe som ikke faller i smak, legges det ikke i skapet, for det blir ikke brukt likevel....

Anonymous poster hash: 2044d...6ea

Skrevet

Vi arver fra en annen familie. Det er en del tøy som aboslutt ikke er i mitt barns smak. Det bare plukker vi ut. Ettersom det er to barn som har brukt disse klærne før, så er det jo en god del som ikke kommer også (utslitte ting), så vi kjøper det vi mangler. Pensko er helt innafor å arve, men annet skotøy arver vi ikke. Da hun var barnehagebarn arvet vi litt støvler osv. Praktisk å ha i reserve i barnehagen.

Barn skal selv få lov til å velge etterhvert, men f.eks. om det er det eller det merke ville aldri bli tolerert her i huset.

Vi sender tøyet videre til andre igjen. Der er det en superfornøyd unge som går med mitt barns klær.

Anonymous poster hash: 147ab...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...