Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #51 Skrevet 28. september 2016 Hvis jeg forstår deg rett, så er du fortsatt turnuslege. Det vil si at du er "nederst på rangstigen" og får en del oppgaver de lenger oppe i systemet ikke gidder å ta ( lis, kst overlege og overlege) de er liksom litt "ferdig" med en del oppgaver. Så det vil bli bedre når du kommer deg over i lis, avhengig av hvilket sykehus du jobber på vil du både som lis og overlege sove mye av natten ( ikke alltid såklart, men ofte). Da blir jo vaktene bedre og ikke så slitsomme. Så jeg tror du bare må holde ut, det er nok lysere i enden av tunnelen. Anonymous poster hash: 7d548...15f Ville ikke regnet med å sove på natta som LIS, i alle fall. Mannen min var et vrak i flere dager etter hver 19-timersvakt med løping fra rom til rom hele natta. Klart det kommer an på hvilket sykehus man jobber på, men man må nok jobbe på de aller, aller minste sykehusene for å sove mer enn kanskje en time eller to som LIS, i alle fall på medisin. Og skal man bli spesialist noen gang, er man nødt til å jobbe på større sykehus i flere år også. Nå har han blitt i overlege, og endelig har det blitt bedre, men det tar mange år å komme seg dit! Så ja, det vil nok bli bedre. Men det kan ta lang tid før det blir bedre... Anonymous poster hash: a4392...36d
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #52 Skrevet 28. september 2016 Jeg kjenner meg igjen i tankene dine, HI. Har hatt perioder der jeg har ønsket meg bort fra yrket, for min del spesielt i turnustjeneste som småbarnsmor. Nå har jeg fast jobb i en spesialitet med mindre travle vakter og muligheter for noen timer søvn hver vakt - dog aldri hele natta. Jeg vet imidlertid om mange leger som kommer til å se seg om etter annen utdanning/jobb dersom det blir endringer i vaktordningen til alle sykehusleger, slik det kan se ut til. Legeyrket er vanskelig nok å kombinere med familieliv som det er. Anonymous poster hash: e7460...882
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #53 Skrevet 28. september 2016 Er det ikj mulig å jobbe som lege på poliklinikk?Kun dagtid alså? Anonymous poster hash: d2319...fa0
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #54 Skrevet 28. september 2016 Ville ikke regnet med å sove på natta som LIS, i alle fall. Mannen min var et vrak i flere dager etter hver 19-timersvakt med løping fra rom til rom hele natta. Klart det kommer an på hvilket sykehus man jobber på, men man må nok jobbe på de aller, aller minste sykehusene for å sove mer enn kanskje en time eller to som LIS, i alle fall på medisin. Og skal man bli spesialist noen gang, er man nødt til å jobbe på større sykehus i flere år også. Nå har han blitt i overlege, og endelig har det blitt bedre, men det tar mange år å komme seg dit! Så ja, det vil nok bli bedre. Men det kan ta lang tid før det blir bedre... Anonymous poster hash: a4392...36d Mannen min har vært lis lege, noen nettet sov han mye, andre lite. Det spørs litt hva slags spesialitet man velger. Nå er han overlege, sover litt opp og ned, men har tilstedevakt 28 t de døgnene han har vakt. Middels stort sykehus med ca 1200 ansatte. Anonymous poster hash: 7d548...15f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #55 Skrevet 29. september 2016 Er det ikj mulig å jobbe som lege på poliklinikk?Kun dagtid alså?Anonymous poster hash: d2319...fa0 Som spesialist er det mulig, men ikke under spesialiseringsløpet så vidt jeg vet. Det vanlige er at man roterer mellom post, poliklinikk og vakt (og evt. operasjon). Det er sikkert nærmere 10 år til jeg er spesialist (medregnet 2-3 permisjoner). Dvs veldig mange vakter innen den tid. Hi Anonymous poster hash: 27a74...9e5
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #56 Skrevet 29. september 2016 Jeg kjenner meg igjen i tankene dine, HI. Har hatt perioder der jeg har ønsket meg bort fra yrket, for min del spesielt i turnustjeneste som småbarnsmor. Nå har jeg fast jobb i en spesialitet med mindre travle vakter og muligheter for noen timer søvn hver vakt - dog aldri hele natta. Jeg vet imidlertid om mange leger som kommer til å se seg om etter annen utdanning/jobb dersom det blir endringer i vaktordningen til alle sykehusleger, slik det kan se ut til. Legeyrket er vanskelig nok å kombinere med familieliv som det er.Anonymous poster hash: e7460...882 Hvilken spesialitet jobber du med? Anonymous poster hash: 27a74...9e5
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #57 Skrevet 29. september 2016 Allmennlege da? Anonymous poster hash: ce2b7...4e1
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #58 Skrevet 29. september 2016 Allmennlege da? Anonymous poster hash: ce2b7...4e1 Avhenger veldig av hvor man vor. I de store byene er det en ganske stor investering å starte i allmennpraksis (en praksis koster gjerne en million), og man starter måneden i minus pga de faste utgiftene som må dekkes. Er man kommunal/delprivat er det ofte enklere, men de stillingene er det ikke mange av. I distriktene er gjerne praksisen billigere, men man har ofte mer legevakt - en del steder så mye som hvert 3.døgn (man er tre leger som deler på alt av legevakt i kommunen). Det kommer i tillegg til full arbeidsuke. Legevakten mange steder ikke bemannet utover legen, så det føles ofte ganske utrygt. Ambulanser legges ned og er langt borte. Denne kronikken oppsummerer det ganske bra: http://legeforeningen.no/lokal/troms/Skalpellen/Arbeidsvilkar-i-allmennmedisin--modent-for-revisjon/ Altså, allmennpraksis er et godt alternativ flere steder, men har sine utfordringer det og... Anonymous poster hash: d35d6...344
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #59 Skrevet 29. september 2016 Hvilken spesialitet jobber du med? Anonymous poster hash: 27a74...9e5 Jeg har nå et år med sideutdanning i voksenpsykiatri, men egentlig er jeg i spesialisering i barne-og ungdomspsykiatri. Anonymous poster hash: e7460...882
Anonym bruker Skrevet 30. september 2016 #60 Skrevet 30. september 2016 Det må da være mulig å komme inn på jordmorstudiet som lege. Ellers er det noe riv ruskende galt. Synes også at sykepleierutdanningen burde telle for å komme inn på medisinstudiet. Anonymous poster hash: e2144...ad5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå