Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #26 Skrevet 26. september 2016 Det største problemet ditt må være realitetsorientering. Du syter over hvor ille det er som lege, uten å ha en halv tanke om at det kan være ganske likt for flere innenfor helsesektoren. Anonymous poster hash: acd77...aba
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #27 Skrevet 26. september 2016 Dette er jo regelrett feil. Begrunn? Anonymous poster hash: acd77...aba
shari_z Skrevet 26. september 2016 #28 Skrevet 26. september 2016 Jeg vet ikke om det er mulig for deg, men kjenner en som er snart ferdig utdannet som lege. Hun tar det i Slovakia (tror jeg, husker aldri helt), og studiet er lagt opp slik at hun ble godkjent som sykepleier etter de tre første årene av legestudiet (praktisk for de som vil jobbe ved siden av, eller de som finner ut at det holder med 3 år). Kan det være mulig at utdanningen din også kvalifiserer deg som sykepleier, og så kan du ta det videre med jordmor utdanning? Som en annen foreslo, skader ikke å snakke med utdanningsinstitusjoner og høre med dem.
Catriina27 Skrevet 26. september 2016 #29 Skrevet 26. september 2016 Det største problemet ditt må være realitetsorientering. Du syter over hvor ille det er som lege, uten å ha en halv tanke om at det kan være ganske likt for flere innenfor helsesektoren. Anonymous poster hash: acd77...aba Det tror jeg hi er svært klar over, men uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det legen som har det overordnede ansvaret. Hvem tror du undersøker og diagnostiserer? Forordner medisiner? Som blir callet på når det er komplikasjoner? Som må skrive notater på alt de gjør og alle undersøkelser? Hvem får skylden hvis det skjer en feil? Sykepleiere har definitivt mye å gjøre, men som sykepleier jobber du på én avdeling, som lege kan du ha ansvar for alle pasientene på flere avdelinger når du er på vakt. Altså ikke 8-12 pasienter, men kanskje 70-80! Det kan dermed bli veldig mye å holde styr på, spesielt når du er trøtt og sliten etter 20 timer på jobb. Det er sinnsykt mye ansvar, og ja, mye mer enn sykepleiere/spesialsykepleiere. Ofte må også avgjørelser tas ut fra andres, altså sykepleieren observasjoner, og da må en stole på at sykepleieren er god i jobben sin, hvis ikke så er det fortsatt legen som er ansvarlig om sykepleiere observasjoner er fullstendig riv ruskende gale! I tillegg er det vel mangelen på pasientkontakt hi også savner, det vil hun definitivt få mer av som sykepleier/spesialsykepleier. Det er ingen tvil om at helsevesenet skal presse mest mulig ut av minst mulig ressurser, og det er krevende for alle. Til tross for det så er jeg ikke i tvil om at legene har et mye større press og hardkjør enn oss sykepleiere. Hilsen sykepleier som ble sykepleier og ikke lege på grunn av jeg ikke ønsket alt det ansvaret og lite pasientkontakt.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #30 Skrevet 26. september 2016 Jeg vet ikke om det er mulig for deg, men kjenner en som er snart ferdig utdannet som lege. Hun tar det i Slovakia (tror jeg, husker aldri helt), og studiet er lagt opp slik at hun ble godkjent som sykepleier etter de tre første årene av legestudiet (praktisk for de som vil jobbe ved siden av, eller de som finner ut at det holder med 3 år). Kan det være mulig at utdanningen din også kvalifiserer deg som sykepleier, og så kan du ta det videre med jordmor utdanning? Som en annen foreslo, skader ikke å snakke med utdanningsinstitusjoner og høre med dem. Ble hun da " sykepleier" i Norge? Etter tre års studier i Slovakia? Hmm? Anonymous poster hash: d937b...d2d
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #31 Skrevet 26. september 2016 Jeg har ingen tips desverre, men forstår deg godt. Er selv sykepleier på post, og jeg er evig takknemlig for at jeg "bare" er det. Det er litt av et kjør til tider, og jeg ser hvor overarbeidet og sliten legene er. Alle ære til dere leger. Håper du finner din vei, og en jobb du trives i. Anonymous poster hash: 23c30...d87
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #32 Skrevet 26. september 2016 Hva med å bli tannlege hi? Dere går jo sammen med odontologistudentene i starten, så vil tro du får godskrevet den delen så du kan begynne rett på tannlegehøyskolen. Slipper turnus osv. Anonymous poster hash: 434aa...cfd
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #33 Skrevet 26. september 2016 Jeg syns at vakter på mer en 12 timer burde vært forbudt, akkurat som i andre jobber. Ikke bakvakt, ikke tilkallingsvakt. Det er bevist at en lege etter 24 timers vakt med tilsvarende søvnmangel er lik 1,0 promill alkohol i blod. Jeg som pasient vil ikke bli behandlet av en full lege og heller ikke en som er så trøtt at h*n nesten ikke kan tenke klart. Det blir jo dessverre ikke snakket høyt om, men det er slett ikke uvanlig å ta piller som holder våken (amfetamin, modafinil, you name it). Det er bare trist at folk med så høy og kostbar utdanning ikke får levelige arbeidsbetingelser. Anonymous poster hash: c7dff...861
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #34 Skrevet 26. september 2016 Nå vet du ikke hvor noen av oss har studert. I noen land betaler man utdanningen selv. Men hva er poenget ditt med kommentaren din? Skal vi ikke få gjøre det vi vil med livene våre? Mange som begynner på nytt studie fordi man fant ut at det ikke var det riktige likevel. Det vet man ikke alltid før man har prøvd. Er nok mange andre som har brukt nye mer av ressursene. Dessuten bidrar vi mye tilbake i form av høy skatt. Anonymous poster hash: 27a74...9e5 Poenget var kun å rydde unna en eventuell misforståelse om at du har betalt din egen utdannelse. Selvsagt KAN det finnes unntak, så dersom du via deltids/sommerjobber har finansiert hele legestudiet i utlandet uten hjelp fra lånekasse osv, så ber jeg så mye om unnskyldning. Anonymous poster hash: 0321f...079
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #35 Skrevet 26. september 2016 Tror heller felleskapet skal begynne og vise solidaritet med hverandre når det kommer til arbeidsvilkår og rammer! Arbeidslivet blir bare mer og mer presset, og det meste denne generasjonen tar forgitt er i deres med å bli frarøvet oss fra arbeidsgiversiden. Spesielt yrker som krever høyere utdanning er under press. Dette kan bli et problem i fremtiden dersom vi ikke er forsiktige. Hvorfor sksl noen gidde og ta høyere utdanning dersom det blir mer papirarbeid, mindre tid til å utføre yrket og dårligere arbeidsforhold? Da betyr det lite med høyere lønn!Høyere utdanning er ikke en byrde, det er et gode som mennesker i store deler av verden bare kan drømme om. For være grenser for hvor bortskjemt vi kan være her på berget! Anonymous poster hash: 0321f...079
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #36 Skrevet 26. september 2016 Hva med spesialist i rus og avhengighet da? Ingen av legene hos oss som jobber vakt, de jobber 8 til 16, og det er kun overlegen som jobber masse administrativt. Alle de andre har pasientkontakt hele dagen. Ganske ny retning og derfor ettertraktet. Det er jo på ingen måte sidestilt med føden, men det er mye pasienter og ikke 36 timers vakter Anonymous poster hash: b1197...a17
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #37 Skrevet 26. september 2016 Så enig med deg HI. Er i allmenn medsin,og drukner regelrett i papirarbeid! I tillegg er det masse jobb,vakter og overtid. Med små barn hjemme,og partner i samme bransje, angrer jeg på valget. Var i grunnen ganske lykke da jeg under studiet jobbet i en liten klesbutikk. Kreativt,flinke folk,problemstillinger der man får brukt hodet uten at du risikerer å ta livet av folk om du gjør feil, kontakt med folk osv osv!(og før noen angriper meg,så mener jeg ikke at de jobber i butikk, ikke må jobbe for matem altså!) Vet jo at vi et heldige,og at jobben gir oss økonomisk frihet.Pasientene er veldig hyggelig, personalet er toppen og det er et godt kollegie. Jeg trives på jobb,men tror over tid at denne jobben vil slite meg helt ut! Anonymous poster hash: 76916...b65
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #38 Skrevet 26. september 2016 Legeyrket er krevende, uansett fagfelt. Har jobbet som allmennlege, givende, men krevende å være selvstendig næringsdrivende og ensomt. Har spesialisert meg i psykiatri, slipper vakter, men får stadig mer dokumentasjonskrav, flere og dårligere pasienter, men ikke nok ressurser. Vil anbefale deg å se på stillinger i bedrifthelsetjenesten, sykehjem og nasjonalt folkehelseinstitutt. Lykke til, ikke gi opp, det er veldig gøy å være lege også, men forstår deg veldig godt! Anonymous poster hash: b981a...3d1
shari_z Skrevet 26. september 2016 #39 Skrevet 26. september 2016 (endret) Ble hun da " sykepleier" i Norge? Etter tre års studier i Slovakia? Hmm?Anonymous poster hash: d937b...d2d Ja, hun ble det. Studiet er lagt opp til dette, men hun måtte søke autorisasjon som sykepleier i Norge (og det gjorde hun for å tjene bedre når hun er her og jobber i hjemmetjenesten). Og for å gjenta meg selv, så glemmer jeg alltid eksakt hvilket land det er hun studerer i, men mener det er Slovakia. Om dette kan jeg ta feil. Endret 26. september 2016 av shari_z
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #40 Skrevet 26. september 2016 Jeg angrer også. Sinnsyke vakter. Vikariat på vikariat. Ikke vil jeg si ifra om for stor arbeidsmengde heller i frykt for å miste jobben:( For jeg har ikke noe bedre å gå til føler jeg. Anonymous poster hash: 91e99...1e1
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #41 Skrevet 26. september 2016 Så trist at dere føler det slik! Dere gjør en så utrolig viktig jobb! Håper både TS og dere andre finner ut av det Lykke til Anonymous poster hash: 65d55...1ab
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #42 Skrevet 27. september 2016 Skjønner deg godt. Trives som spesialsykepleier. Blir litt forundret dersom leger behandler sykepleiere som "bare" sykepleiere, og innbiller seg at vi skulle ønske vi var leger. Jeg kunne nok studert medisin i utlandet, men jeg ville bli sykepleier og ikke lege (ble ikke sykepleier fordi jeg ikke kom inn på medisin, jeg søkte jo ikke på medisin). Trives med mer pasientkontakt. Dersom du er flyttbar, vil du nok finne en ledig LIS-stilling innen gynekologi. Det går etter hvert an å pense seg over på fertilitetsbiten også. I tillegg kan man gå privat med både standard gynekologi, men også innen fertilitetsbehandling. Og da slipper man vaktene, og jobber likevel med noe spennende. Slipper alle med ørevoks og uvi. Anonymous poster hash: 2f1a1...a2b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #43 Skrevet 27. september 2016 Det største problemet ditt må være realitetsorientering. Du syter over hvor ille det er som lege, uten å ha en halv tanke om at det kan være ganske likt for flere innenfor helsesektoren. Anonymous poster hash: acd77...aba Uten en halv tanke om annet helsepersonell? Har du lest innleggene mine? Jeg er fullt klar over at andre også har det travelt og kan ha tøffe yrker. Jeg har som sagt også jobbet som pleieassistent og "sykepleier" og ser også på jobben som lege at sykepleierne til dels er veldig stresset. Den store forskjellen på legeyrket og andre helseyrker, er de utrolig lange vaktene! Vakt er utrolig mye mer slitsomt enn vanlig postarbeid, ikke bare pga lengden. Dessuten har man mye større ansvar som lege. Takk for alle svar. Ikke lett dette her. Hi Anonymous poster hash: 27a74...9e5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #44 Skrevet 27. september 2016 Skjønner deg godt. Trives som spesialsykepleier. Blir litt forundret dersom leger behandler sykepleiere som "bare" sykepleiere, og innbiller seg at vi skulle ønske vi var leger. Jeg kunne nok studert medisin i utlandet, men jeg ville bli sykepleier og ikke lege (ble ikke sykepleier fordi jeg ikke kom inn på medisin, jeg søkte jo ikke på medisin). Trives med mer pasientkontakt. Dersom du er flyttbar, vil du nok finne en ledig LIS-stilling innen gynekologi. Det går etter hvert an å pense seg over på fertilitetsbiten også. I tillegg kan man gå privat med både standard gynekologi, men også innen fertilitetsbehandling. Og da slipper man vaktene, og jobber likevel med noe spennende. Slipper alle med ørevoks og uvi. Anonymous poster hash: 2f1a1...a2b Takk for svar. Setter utrolig pris på flinke, hyggelige og erfarne sykepleiere. Har mye å lære av dem. Fertilitetsbehandling har jeg faktisk tenkt på. Virker spennende og givende. Så var det bare å komme seg dit da. Anonymous poster hash: 27a74...9e5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #45 Skrevet 27. september 2016 Hva med å bli tannlege hi? Dere går jo sammen med odontologistudentene i starten, så vil tro du får godskrevet den delen så du kan begynne rett på tannlegehøyskolen. Slipper turnus osv. Anonymous poster hash: 434aa...cfd Er bare første 1-2 årene vi går sammen. Hele klinikken er separat. Tenner synes jeg ikke er noe spennende i det hele tatt så å studere 4 år ekstra for å bli tannlege, kan jeg aldri tenke meg. Anonymous poster hash: 27a74...9e5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #46 Skrevet 27. september 2016 Hvis jeg forstår deg rett, så er du fortsatt turnuslege. Det vil si at du er "nederst på rangstigen" og får en del oppgaver de lenger oppe i systemet ikke gidder å ta ( lis, kst overlege og overlege) de er liksom litt "ferdig" med en del oppgaver. Så det vil bli bedre når du kommer deg over i lis, avhengig av hvilket sykehus du jobber på vil du både som lis og overlege sove mye av natten ( ikke alltid såklart, men ofte). Da blir jo vaktene bedre og ikke så slitsomme. Så jeg tror du bare må holde ut, det er nok lysere i enden av tunnelen. Anonymous poster hash: 7d548...15f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #47 Skrevet 28. september 2016 Hvis jeg forstår deg rett, så er du fortsatt turnuslege. Det vil si at du er "nederst på rangstigen" og får en del oppgaver de lenger oppe i systemet ikke gidder å ta ( lis, kst overlege og overlege) de er liksom litt "ferdig" med en del oppgaver. Så det vil bli bedre når du kommer deg over i lis, avhengig av hvilket sykehus du jobber på vil du både som lis og overlege sove mye av natten ( ikke alltid såklart, men ofte). Da blir jo vaktene bedre og ikke så slitsomme. Så jeg tror du bare må holde ut, det er nok lysere i enden av tunnelen. Anonymous poster hash: 7d548...15f Vet ikke om blir så veldig mye bedre som LIS. Her har hvert fall LIS tilstedevakt 8-23 og så hjemmevakt til neste morgen. Det er fortsatt lange vakter selv om de ofte får sove litt om natten. Overlege er så langt frem i tid. Blir nok 2-3 permisjoner før den tid også. Anonymous poster hash: 27a74...9e5
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #48 Skrevet 28. september 2016 Hvis jeg forstår deg rett, så er du fortsatt turnuslege. Det vil si at du er "nederst på rangstigen" og får en del oppgaver de lenger oppe i systemet ikke gidder å ta ( lis, kst overlege og overlege) de er liksom litt "ferdig" med en del oppgaver. Så det vil bli bedre når du kommer deg over i lis, avhengig av hvilket sykehus du jobber på vil du både som lis og overlege sove mye av natten ( ikke alltid såklart, men ofte). Da blir jo vaktene bedre og ikke så slitsomme. Så jeg tror du bare må holde ut, det er nok lysere i enden av tunnelen. Anonymous poster hash: 7d548...15f Her i byen har lis tilstedevakt fra tidlig ettermiddag til morgenen etter (19 timer), hvor man alene skal dekke opp postene "sine" (opp mot 100 pasienter,gjerne spesialistavdelinger man selv ikke har hatt rotasjon på) OG ta mottaksarbeidet med alt akutt og mindre akutt. Det er ingen turnuslege på natt. De vaktene er potensielt grusomme, med samtidighetskonflikter og telefoner hele tiden. Jeg gikk slike vakter på mindre sykehus som turnuslege, og det var ikke veldig gøy. Ser ikke frem til mer av det samme. Så søvn på natt på vakt er ofte en utopi. For ikke å snakke om at søvnen blir heller dårlig der man ligger en halv meter over senga og bare venter på at den neste telefonen skal komme Anonymous poster hash: d35d6...344
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #49 Skrevet 28. september 2016 Her i byen har lis tilstedevakt fra tidlig ettermiddag til morgenen etter (19 timer), hvor man alene skal dekke opp postene "sine" (opp mot 100 pasienter,gjerne spesialistavdelinger man selv ikke har hatt rotasjon på) OG ta mottaksarbeidet med alt akutt og mindre akutt. Det er ingen turnuslege på natt. De vaktene er potensielt grusomme, med samtidighetskonflikter og telefoner hele tiden. Jeg gikk slike vakter på mindre sykehus som turnuslege, og det var ikke veldig gøy. Ser ikke frem til mer av det samme. Så søvn på natt på vakt er ofte en utopi. For ikke å snakke om at søvnen blir heller dårlig der man ligger en halv meter over senga og bare venter på at den neste telefonen skal komme Anonymous poster hash: d35d6...344 Og så lurer folk på hvorfor det skjer feilbehandling på sykehus. Det høres jo ut som at sammen med legelisensen, så får msn utlevert et sertifikat på at man ikke trenger søvn.. Skummelt!! Anonymous poster hash: ce81e...685
Hjertefru Skrevet 28. september 2016 #50 Skrevet 28. september 2016 Og så lurer folk på hvorfor det skjer feilbehandling på sykehus. Det høres jo ut som at sammen med legelisensen, så får msn utlevert et sertifikat på at man ikke trenger søvn.. Skummelt!! Anonymous poster hash: ce81e...685 Tror denne "kulturen" er noe som har overlevd siden den tida leger enten var single eller aller helst hadde et hjemmeværende "bakkemannskap" i form av kona.. Håper legene får levelige arbeidsvilkår snart. Det er på høy tid.Man er tross alt et svakt og dødelig menneske selv om man har greid å utdanne seg til lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå