Gå til innhold

Angrer på at jeg ble lege..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg. Jeg har ikke jobbet så mange år, men er allerede lei de lange vaktene. De sliter meg helt ut. Det er utrolige mengder med papirarbeid på post og for lite tid til pasientkontakt. Stort ansvar, alt for mye å gjøre på for lite tid. Hadde jeg visst det jeg visste i dag, hadde jeg startet på en annen utdanning, men føler det blir dumt å kaste vekk så mange år jeg har investert for å begynne på nytt. Ikke har vi råd til det heller.

Jeg drømmer om å være jordmor. Som jordmor kan man være med på det mest fantastiske (og grusomme) i kvinners liv. (Som fødselslege blir man bare tilkalt ved komplikasjoner.) Det virker bl.a så kjekt å være med på gravides første ultralyd og vise dem deres lille under i magen. Det er selvsagt også et stressende og hardt yrke, mye ansvar og nattarbeid. Men da jobber man turnus i stedet for vakter i tillegg til ordinær arbeidstid. Man kan tilkalle lege som overtar ansvaret dersom noe blir for utfordrende. Må jeg da starte helt på nytt med sykepleierstudiet, praksis, arbeidserfaring for så videreutdanning? Er det vanskelig å få jobb som jordmor? Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: 27a74...9e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke på at du er lege. Dette innlegget blir for dumt.

Finnes flere legejobber uten vakter.

Anonymous poster hash: 8b3f4...727

Skrevet

Å være helsepersonell er krevende. Lege eller jordmor.

Nå er jeg av samme profesjon som deg, og tror din drøm om jordmor ville blitt knust av realiteten.

Leger kan jobbe mange steder uten vakt etter ordinær arbeidstid. Hva spesialiserer du deg i? Mulig du har valgt feil retning

Anonymous poster hash: e332b...96e

Skrevet

Tror jeg. Jeg har ikke jobbet så mange år, men er allerede lei de lange vaktene. De sliter meg helt ut. Det er utrolige mengder med papirarbeid på post og for lite tid til pasientkontakt. Stort ansvar, alt for mye å gjøre på for lite tid. Hadde jeg visst det jeg visste i dag, hadde jeg startet på en annen utdanning, men føler det blir dumt å kaste vekk så mange år jeg har investert for å begynne på nytt. Ikke har vi råd til det heller.

Jeg drømmer om å være jordmor. Som jordmor kan man være med på det mest fantastiske (og grusomme) i kvinners liv. (Som fødselslege blir man bare tilkalt ved komplikasjoner.) Det virker bl.a så kjekt å være med på gravides første ultralyd og vise dem deres lille under i magen. Det er selvsagt også et stressende og hardt yrke, mye ansvar og nattarbeid. Men da jobber man turnus i stedet for vakter i tillegg til ordinær arbeidstid. Man kan tilkalle lege som overtar ansvaret dersom noe blir for utfordrende. Må jeg da starte helt på nytt med sykepleierstudiet, praksis, arbeidserfaring for så videreutdanning? Er det vanskelig å få jobb som jordmor? Noen med erfaring?

Kan du ikke ta noe etterutdanning å bli gynekolog da?

Anonymous poster hash: 3a797...5a1

Skrevet

Tror ikke på at du er lege. Dette innlegget blir for dumt.

Finnes flere legejobber uten vakter. Anonymous poster hash: 8b3f4...727

Hvorfor tror du ikke jeg er lege? Hvorfor i all verden skulle jeg lyge om det, og hvorfor er innlegget dumt? Jeg er fullt klar over at det finnes legejobber uten vakter, men det er fagfelt jeg ikke synes er noe særlig spennende. Man skal jo like det man gjør. Som sagt er jeg fullt klar over at andre helseyrker også er krevende. Jeg har jobbet som pleieassistent og som "sykepleier" under studiet og ser også på jobb at sykepleierne stresser.

Hvorfor tror du jordmordrømmen min vil bli knust av realiteten?

Jeg har jobbet på medisinsk avdeling og jobber nå på kirurgisk. Har prøvd å få jobb på gyn uten hell enda.

Skrevet

Kan du ikke ta noe etterutdanning å bli gynekolog da?Anonymous poster hash: 3a797...5a1

Jo, er jo det jeg ønsker, men ikke så lett å få jobb. Men fortsatt synes jeg jordmor virker kjekkere. De følger kvinnene under svangerskapet og under hele fødselen, ikke bare ved komplikasjoner. De har mer pasientkontakt.

Skrevet

Hvorfor tror du ikke jeg er lege? Hvorfor i all verden skulle jeg lyge om det, og hvorfor er innlegget dumt? Jeg er fullt klar over at det finnes legejobber uten vakter, men det er fagfelt jeg ikke synes er noe særlig spennende. Man skal jo like det man gjør. Som sagt er jeg fullt klar over at andre helseyrker også er krevende. Jeg har jobbet som pleieassistent og som "sykepleier" under studiet og ser også på jobb at sykepleierne stresser.

Hvorfor tror du jordmordrømmen min vil bli knust av realiteten?

Jeg har jobbet på medisinsk avdeling og jobber nå på kirurgisk. Har prøvd å få jobb på gyn uten hell enda.

Men du er lis? I hvilket felt?

Får jo ikke jobb på gyn eller kvinneklinikken uten videre..?

Skrevet

Men du er lis? I hvilket felt?

Får jo ikke jobb på gyn eller kvinneklinikken uten videre..?

Nei, jeg jobber ikke som lis nå. Tar turnus på et lite sykehus. Er eneste lege om natten. (Bakvakt kan tilkalles ved behov). Kirurgi kunne vært spennende med operasjonene, men det har vi ikke tid til å være med på siden vi er alene på post eller i mottaket. Jeg har tatt turnus i utlandet også så hadde ikke trengt å ta det i Norge, men fant ut at det var bedre mtp jobbmuligheter senere. Før jeg begynte på turnus i Norge var jeg innom lis-vikariat på DPS og fastlegevikar.

Skrevet

Jeg angrer også. Jobber som lege utenfor sykehus og allmennpraksis vokser ikke på trær (særlig ikke uten spesialitet).

Hadde jeg visst hva annet jeg kunne tenkt meg hadde jeg sluttet på dagen, men kjenner også på det å "kaste bort" utdannelsen og tiden i turnus...

Anonymous poster hash: d35d6...344

Skrevet

Papirarbeidet vil nok følge deg... vi har det i skoleverket også. Det stjeler av den tiden vi skal ha til elevene. Og en venninne som er jordmor formulerte det slik: "Jeg tar imot barn med venstre hånd og fører rapporter med høyre."

Anonymous poster hash: e7932...fb0
Skrevet

Det finnes jo absolutt spesialiteter uten mye skrivearbeid og mye visittatbeid. Som gynekolog kommer du nok ikke utenom noen av delene.

Anonymous poster hash: 7d548...15f

Skrevet

Det finnes jo absolutt spesialiteter uten mye skrivearbeid og mye visittatbeid. Som gynekolog kommer du nok ikke utenom noen av delene. Anonymous poster hash: 7d548...15f

Jeg vet at en gynekolog selvfølgelig har mye skrivearbeid og visittid. Av spesialiteter synes jeg imidlertid at gynekologi/obstetrikk virker mest spennende. Hele tråden handler om at jeg angrer på at jeg tok legeutdanningen. Jeg ønsker ikke å velge en legejobb som jeg ikke synes er interessant bare for å slippe vakt og visitt.

Skrevet

Vet du, jeg er medisinstudent selv og har nøyaktig samme drøm og frykt for fremtiden. Jeg kunne så gjerne ønske jeg kunne blitt gyn/ob og deltatt på vanlige forløsninger også. Ikke bare de kompliserte. Jeg hater turnus etter mange år som pleiemedhjelper/assistent, men spesialisering i allmennmedisin virker lite forlokkende med krevende pasienter og mye administrativt arbeide. 

Kunne du tatt LIS i fødselshjelp og kvinnesykdommer og jobbet privat tro?

Anonymous poster hash: 99795...4ea
Skrevet

Meg over: må bare føye til at visitter og vakt er pyton i lengden :/

Skrevet

Snakk om å kaste bort felleskapets ressurser!

Anonymous poster hash: 28881...f64

Skrevet

Ho, sier du det du! Ikke betalt en krone for utdanningen min jeg. Jobbet alle år ved siden av uten lån. Har ikke sløst med noe.

Skrevet

Min fastlege ble fastlege etter å ha jobba på sykehus noen år. Han sa det var mye papirarbeid og lite kontakt med pasienter.

En fantastisk lege som brenner for jobben sin.

Finn deg drømmejobben. Så blir det lettere.

Anonymous poster hash: 6eea3...9ef

Skrevet

Ho, sier du det du! Ikke betalt en krone for utdanningen min jeg. Jobbet alle år ved siden av uten lån. Har ikke sløst med noe.

DU har kanskje ikke betalt en krone for utdannelsen din, men det har vi andre/samfunnet gjort! Legestudiet er kjempekostbart!

Anonymous poster hash: 0321f...079

Skrevet

DU har kanskje ikke betalt en krone for utdannelsen din, men det har vi andre/samfunnet gjort! Legestudiet er kjempekostbart!Anonymous poster hash: 0321f...079

Nå vet du ikke hvor noen av oss har studert. I noen land betaler man utdanningen selv. Men hva er poenget ditt med kommentaren din? Skal vi ikke få gjøre det vi vil med livene våre? Mange som begynner på nytt studie fordi man fant ut at det ikke var det riktige likevel. Det vet man ikke alltid før man har prøvd. Er nok mange andre som har brukt nye mer av ressursene. Dessuten bidrar vi mye tilbake i form av høy skatt.

Skrevet

DU har kanskje ikke betalt en krone for utdannelsen din, men det har vi andre/samfunnet gjort! Legestudiet er kjempekostbart!

Selv om man ikke jobber som fastlege eller sykehuslege er jo ikke utdanningen bortkastet! Har en utdanning selv som er nesten like dyr for staten, men jobber ikke som det jeg er utdannet som. Har begynt å forske i stedet. Grunnutdanningen min er absolutt ikke bortkastet likevel!

HI: Det finnes spesialiteter uten vaktjobbing, og det går også an å forske. Synes ikke det er noe rart at du har blitt skremt av nattevakter alene i turnus. Ting kan bli bedre når du får mer erfaring. Og hvis ikke, finnes det mange andre ting du kan bruke utdannelsen til! Akkurat jordmor kan nok være litt trøblete, pga måten utdanningen er lagt opp, men du kan jo kontakte universitetet og høre om legestudiet kvalifiserer til opptak, og om x antall års praksis som lege holder.

Anonymous poster hash: a4392...36d

Skrevet

Må bare legge til en ting - mye av det du skriver er negativt med legeyrket, gjelder også for jordmoryrket...

Anonymous poster hash: a4392...36d

Skrevet

Tror heller felleskapet skal begynne og vise solidaritet med hverandre når det kommer til arbeidsvilkår og rammer! Arbeidslivet blir bare mer og mer presset, og det meste denne generasjonen tar forgitt er i deres med å bli frarøvet oss fra arbeidsgiversiden. Spesielt yrker som krever høyere utdanning er under press. Dette kan bli et problem i fremtiden dersom vi ikke er forsiktige. Hvorfor sksl noen gidde og ta høyere utdanning dersom det blir mer papirarbeid, mindre tid til å utføre yrket og dårligere arbeidsforhold? Da betyr det lite med høyere lønn!

Skrevet

Det er ikke mange jordmødre som jobber fulltid bare vær klar over det. Å værejordmor er tøft.

Anonymous poster hash: f1d4e...b00
Skrevet

Venninna mi angret også. Hun spesialiserte seg innen biokjemi.

Anonymous poster hash: ede25...6af

Skrevet

Dette er jo regelrett feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...