Magia Skrevet 26. september 2016 #51 Skrevet 26. september 2016 Vi fikk beskjed om allerede etter første uka på skolen at vi måtte si fra om leksene ble for enkle. Etter tre uker hadde han fått egen mattebok for 3.trinn. Leser gjør han også, men det følger vi opp med bøker fra biblioteket. Læreren sa det er viktig å passe på tidlig så han ikke rekker å syns skolen er kjedelig før han får tilpasset arbeid. Vår sønn er antagelig ikke intelligent over snittet, men han har vært veldig interessert i tall og bokstaver og har derfor lært mye før skolestart. Anonymous poster hash: beecc...e95 Så flott! Det er sikkert en mulighet her også, jeg må bare våge å være mer frampå!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #52 Skrevet 26. september 2016 Så flott! Det er sikkert en mulighet her også, jeg må bare våge å være mer frampå! Ja, bare spør og mas om du må det også. Anonymous poster hash: beecc...e95
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #53 Skrevet 26. september 2016 Interessant at inne her på forumet så er der så mange spesielt smarte barn. Jeg har jobba som lærer i ungdomsskolen i 18 år og jeg har kun truffet ett slikt barn. Nå tenker jeg så intelligent at det befinner seg blant de øverste få prosentene. Flinke barn har vi mange av, men ikke mange som er slik dere beskriver dem. Lurer på hvor de blir av. Hva skjer med dem? Har riktignok mange foreldre som ikke har peiling på hvordan eget barn befinner seg sammenlignet med andre barn. Dersom barnet ikke presterer bra på skolen så har vi jo også de som da legger skylda på skolen siden barnet i deres øyne er superintelligent og bare kjeder seg... Kanskje det rett og slett ikke er så intelligent som man trodde? Anonymous poster hash: a1cae...497 Takes one to know one. Det er derfor. Jeg har møtt en god del, har også undervist i 17 år. Og de har til felles at de skjuler og underkommuniserer det alt de kan. Anonymous poster hash: 9167e...f2f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #54 Skrevet 26. september 2016 Mitt barn ble testet og har en IQ på vel over 130. Vi bor i et annet land i Europa, og vi ble anbefalt av barnehagen at vi burde søke barnet inn på skolen tidligere. Barnet går nå i tredje, og deltar i en gruppen skolen har for spesielt begavede og talentfulle barn. Jeg begynte også ett år tidligere på skolen, men det var bare til bry at jeg skilte meg ut. Rakk du opp hånda så ertet de andre deg, og læreren synyes det var brysomt å finne på ekstraopplegg. Jeg fikk en ekstra bok å lese, og i løpet av et par år så var jeg akkurat som de andre i klassen. Takk og lov at vi bor her vi bor, slik at barnet mitt blir mottatt slik det blir på skolen. Jeg håper skoleverket er blitt bedre på dette i dag, for den smarte, lille jenta jeg var forsvant for alltid i likhetstanken på begynnelsen av åttitallet. Anonymous poster hash: 0a0ef...e80 Kjenner meg igjen. Bodde heldigvis også i utlandet, og det var bra. For Norge er for smekkfullt av jantelov. Det skal ikke være pinlig å være verken flink eller mindre flink. At man plager andre bør derimot være pinlig og slås ned på. Anonymous poster hash: 9167e...f2f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #55 Skrevet 26. september 2016 Du viser med kommentaren din nettopp hva som møter disse barna i norsk skole - et system som ikke ser dem. Det blir nok mer fokus på denne gruppa av elever framover. Sjekk ut denne bloggen f eks, så kanskje du i fremtiden klarer å fange opp disse barna før det potensielt går galt for dem: www.krumelurebloggen.no Eller les litt på denne siden: www.lykkeligebarn.no Og har du lest denne NOU-en? https://www.regjeringen.no/contentassets/15542e6ffc5f4159ac5e47b91db91bc0/no/pdfs/nou201620160014000dddpdfs.pdf Du har så rett. Lærere flest ser bare bryderi i disse barna. Anonymous poster hash: 9167e...f2f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #56 Skrevet 26. september 2016 Nå er det jo ikke bare jeg som har disse barna. De har jo mange ulike lærere, og det er svært sjeldent vi møter på slike barn. (Det er ikke bare jeg som mener det.) Her på forumet ser det ut til at folk tror at barn som lærer å snakke raskt, lærer å lese raskt, er genier... Det er i mange tilfeller feil. Anonymous poster hash: a1cae...497 Usynlig evnerike kaller vi disse barna. Blir ofte misforstått som ADHD eller andre typer atferdsproblemer pga kjedeli. På skolen. Heldigvis begynner det å bli mer fokus på det nå. At flere legger merke til at barn km være spesielt evnerike betyr ikke at de overvurderer barna sine men endelig vet vi hva vi skal se etter. I kommunen jeg jobber i skal nå alle skoler (dvs. minst en fra hver skole) sendes på kurs i hvordan tilrettelegge for og hjelpe de usynlige evnerike. Håper at vår kommune tar etter, det har de godt av på skolen der datteren min går. Angrer på at vi ikke valgte tidlig skolestart (tenkte på det sosiale..) for nå er veien lang for å få henne opp et klassetrinn. Hun er endelig henvist til ppt etter over 1 år men det tar jo sin tid før noe blir gjort. Av de tilfellene jeg vet om har de som hopper over et trinn ofte hoppet fra 3. til 4. så det betyr vel at det tar laasang tid før barna blir oppdaget, henvist, testet, og før tiltak settes inn. Håper neste læreplan inneholder noe nivådeling. Den debatten bør virkelig tas opp igjen Anonymous poster hash: 430c3...037
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå