Gå til innhold

Veldig intelligente barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har det? Hvordan merket der dette på dem/ hva slags "symptomer"? Og hvordan har det gått med dem? (på skolen, sosialt etc)

Anonymous poster hash: 4f0b6...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint, men det er utfordrende.

Hvordan vi merket det?

Vi har to, og de er veldig ulike. Fellestrekket er at de er veldig langt fremme med å forstå komplekse sosiale situasjoner. At de tenker kritisk og sammensatt. Har prinsipper og verdier.

Ene er veldig hyper fokusert, finner ut at dette skal han klare, og bare fikser det. Knekte lesekoden som 3-4 åring med magneter på kjøleskapet.

Andre er passe svimete, og veldig glad i å leke. Leke, leke, leke! Veldig sosial, utadvendt og veldig godt likt.

De er "flinke" på skolen, men ikke så veldig skoleflinke. De er flinke i matte! De er flinke å lese, og de er flinke å forstå. De husker hva de lærer og setter det i sammenheng.

De skriver ikke pene bokstaver, og de skriver ikke stil og bokmeldinger og andre slike ting. Full streik.

De er late!

Hvordan det merkes? Du bare merker det.

Anonymous poster hash: 84acc...c2c

Skrevet

Har også en sånn. Han er langt fra lat, i alle fall.

Leste også i 3-4-årsalderen. Regnet med tosifra tall før han startet på skolen. Slo meg i sjakk i 2.klasse. Leste og simultanoversatte fra engelsk som 8-årig (skulle lese høyt for lillebroren).

Spiller piano ganske godt (etter 13 måneder med undervisning) og leser noter både i g-nøkkel og f-nøkkel. Spiller litt fiolin og litt trommer også. Er som en svamp med ekstra sugeevne når det gjelder all kunnskap.

Anonymous poster hash: 9167e...f2f

Skrevet

Noen her som har det? Hvordan merket der dette på dem/ hva slags "symptomer"? Og hvordan har det gått med dem? (på skolen, sosialt etc)

Anonymous poster hash: 4f0b6...868

Har en som er testet, og som scoret innenfor topp 9% for sin egen alder.

Hun er veldig flink til å forstå verden rundt seg, analysere og tenke kritisk. Hun er kreativ og løsningsorientert. Godt utviklet språkforståelse, og god på abstrakt tenkning. Hun er også empatisk, og veldig morsom med mye humor.

Sosialt gjør hun det veldig bra. Godt likt, og med mange venner.

På skolen sliter hun dessverre. Er under utredning for dysleksi, dyskalkuli og konsentrasjonsvansker.

Anonymous poster hash: 15713...22b

Skrevet

Ingen av disse barna som beskrives her er veldig intelligente. De er sikkert litt flinkere enn gjennomsnittet på enkelte områder, men det er vel ikke det hi etterlyser her?

Anonymous poster hash: 953f2...ed4
Skrevet

Ble oppdaget av PPT som var på observasjon i barnehagen. Ble tatt WISC-test av barnet og hun scoret veldig høyt.

Hun går nå i skolen og har tilrettelagt undervisning.

Sosialt har hun slitt endel, men det går bedre nå.

Anonymous poster hash: 7d9fe...36f

Skrevet

Ingen av disse barna som beskrives her er veldig intelligente. De er sikkert litt flinkere enn gjennomsnittet på enkelte områder, men det er vel ikke det hi etterlyser her?

Hvordan tror du _veldig_ intelligente barn er da? 

Anonymous poster hash: 2b905...cd8

Skrevet

Hvordan tror du _veldig_ intelligente barn er da? 

De skriver symfonier i en alder av åtte år.

Anonymous poster hash: f492c...8a4

Skrevet

Ingen av disse barna som beskrives her er veldig intelligente. De er sikkert litt flinkere enn gjennomsnittet på enkelte områder, men det er vel ikke det hi etterlyser her?

Mine er testet, og de er veldig intelligente. Hvorfor tror du at du vet bedre, enn en nevropsykolog?

Skrevet

Ingen av disse barna som beskrives her er veldig intelligente. De er sikkert litt flinkere enn gjennomsnittet på enkelte områder, men det er vel ikke det hi etterlyser her?

For meg er det veldig intelligent å score bedre enn 91%. Da er man jo veldig langt over gjennomsnittet. Men kanskje HI bare siktet til topp 1%? Da får hun nok i så fall ikke mange svar her ;)

Anonymous poster hash: 15713...22b

Skrevet

Dere som har wisc-testet. Er det noe dere har kunnet ta initiativ til selv, eller skjer det hvis skolen fanger opp evnene til barnet? Sønnen min passer veldig beskrivelsene av evnerike barn på lykkeligebarn.no, samt at jeg kjenner igjen mye når jeg leser faglitteratur på området. Han begynte i førsteklasse nå og kjeder seg veldig allerede. Hva bør jeg gjøre?

Skrevet

Vi har en som er utenfor kurven. Merket fra han var liten at det var noe spesielt ved ham når det kom til kunnskap. Snakket veldig tidlig. Spurte om alt. Forstod alt med en gang og tok det på en måte videre. Intense interesser. For eksempel spurte han fra 3-4 års alderen mye om atomer og molekyler. Deretter universet, gravitasjon og svarte hull. Det i og for seg er kanskje ikke unormalt, men forståelsesnivået er bare så dypt. Er interessert i, og leser om relativitetsteori, kvantemekanikk og sånn ting som andre 7-åringer bare himler med øynene av.

Lærer seg andre språk på egen hånd. Leste og regnet veldig tidlig. I 1.klasse beregnet han kvadratrøtter - ikke bare av hele tall, men med desimaler. Det er liksom sånn at hvis en bare gidder å sette seg ned og lære ham noe så kan og forstår han det med en gang.

På skolen er han ikke en typisk "flink" elev. Vanskelig å motivere. Synes fort ting er kjedelig. Argumenterer rundt lekser. Liker ikke skrive eller gjøre mange oppgaver. Slurver. Lærerne synes han bråker og ikke følger med i timen og vi får mange mailer hjem... Havner lett i konflikt i klassen og blir fort såret. På ingen måte noen ønskesituasjon å ha et veldig intelligent barn. For hans del skulle jeg ofte ønske at han ikke var så ekstrem.

Anonymous poster hash: 7382a...559

Skrevet

For å svare på tråden også, så tror jeg at sønnen min er veldig intelligent. Jeg kan forsøke å beskrive hvordan han er:

- Fra han kunne snakke har han hatt et avansert språk

- Han tenker avanserte tankerekker.

- han forstår komplekse temaer

- plukker raskt opp kunnskap og setter småbitene i sammenheng, samt bruker det han kan

- er metakognitiv (kan overvåke egne tanke-/læringsprosesser)

- har mye og god humor og overrasker ofte voksne med den

- hadde tidlig mye empati

- har alltid et oversiktsblikk på situasjoner

- kan abstrahere

Sosialt er han ganske flink, men jeg tror det er fordi han analyserer hva som må til. Han sliter litt med å finne venner på eget nivå, så han legger seg på en måte på andres nivå for å passe inn. Noen ganger kan han være veldig sår på at han er annerledes, at de andre ler av han hvis han forteller dem noe han kan om dinosaurer f eks. Men han koser seg i lek også heldigvis, for han liker godt fysisk lek. Passer sånn sett godt inn i leken blant gutta på skolen der han må bruke kroppen (fotball, stikkball, graveprosjekter i sandkassa osv).

Skrevet

Jo.

Det er dokumentert. Syns du vi skal vedlegge testmaterialet...?

Anonymous poster hash: 9167e...f2f

Skrevet

Det der er norsk jantelov på sitt beste:(

Anonymous poster hash: 7382a...559

Skrevet

Hva defineres som veldig intelligent? Vil ikke si rundt 10% er så spesielt, det tilsvarer jo 2-3 i hver klasse. Rundt 1%? Eller menes det Da Vinci/Mozart-intelligens?

Anonymous poster hash: 79b9e...4b8

Skrevet

La oss anta at det er snakk om topp 2%, altså innenfor Mensas krav. Merk at vi IKKE snakker om skoleflinke nå, men intelligente. Det er en forskjell. 

Mistenker at ett av barna er her, men han er fortsatt så ung at det ikke skaper noen utfordringer ennå. På sikt vil jeg vel søke hjelp hos f.eks lykkelige barn, Mensa og Fabulinus, men håper selvfølgelig at vi ikke møter på store utfordringer. Helst slipper vi å gjøre noe som helst. 

Vi jobber allerede aktivt med å forbedre sosiale ferdigheter i håp om å unngå mobbeproblematikk senere.

Skrevet (endret)

Dere som har wisc-testet. Er det noe dere har kunnet ta initiativ til selv, eller skjer det hvis skolen fanger opp evnene til barnet? Sønnen min passer veldig beskrivelsene av evnerike barn på lykkeligebarn.no, samt at jeg kjenner igjen mye når jeg leser faglitteratur på området. Han begynte i førsteklasse nå og kjeder seg veldig allerede. Hva bør jeg gjøre?

Hvor gammelt er barnet? Jeg mener at du ikke trenger tallet fra en wisc-test kun fordi du lurer på  om han er svært intelligent. Sannsynligvis vil du ikke få testet barnet hvis det er eneste indikasjon. Det er jo dersom barnets fungering tilsier at det må/bør iverksettes tiltak rundt det at det er relevant med en slik utredning. I skolesammenheng kan det være relevant for å vurdere tilpasninger utover det som faller innenfor skolens plikt til tilpasset undervisning. I barnehage kan det være relevant for å vurdere fremskutt skolestart. For barnehagebarn bruker en ikke WISC heller, men en tilsvarende normert test (WPPSI). 

Men altså - du som mor kan ta kontakt med PPT og be om en utredning. De fleste PP-tjenester vil nok være tilbakeholdne med slik utredning dersom ikke barnets funksjonsnivå tilsier at den er nødvendig. 

Endret av Iiiiik
Skrevet

Vi slet på skolen med vår gutt, han kjedet seg og fant det for gøy å finne feil i alt lærerene sa...

Til påske i 6. Trinn fikk han hoppe inn i 8. Trinn isteden. Han får kun toppkarakterer (i teoretiske fag) selv om han ikke leser til prøver, han har jo hørt på når de har gått gjennom det på skolen.

Nå går de på samme alder på 9. Trinn og han har startet på andre året på videregående. Endelig er det gøy å gå på skole.

Det enkleste er å beskrive han som Sheldon i big bang theory. Han tar alt bokstavlig, sliter med å forstå ironi. Han har venner på samme alder, men han trives nok mer med "nerdene" på videregående.

Driver med kampsport som har klare regler, han trives ikke med lagidrett.

Som liten kunne han alle bokstavene når han var 1,5. Begynte å lese før han var 3, og vi måtte en periode gjemme bøkene for å få ungen til å se på andre leker. Han hadde lest Harry Potter før han begynte på skolen, husker alt av detaljer osv.

Han får aldri en ungdomstid som vi hadde, og venner betyr ikke det samme for han. Men han har sine mål og kommer til å nå dem i tidlig alder når det gjelder karriere. Han må få være seg selv og ta ting i sitt tempo!

Anonymous poster hash: db024...fec

Skrevet

Det er forskjell på å være litt tidlig ute og å være "mensa barn". Sjekk ut siden til "lykkelige barn" tror jeg det heter.

VI har ei som er tidlig ute. (heldigvis ikke mer enn det). I tillegg til en enorm kunnskapsbase i hodet (8 år nå), så tar hun alt hun lærer ganske så kjapt OG det sitter. Det er faktisk en utfordring det å finne en ting hun må streve for å lære. Vår løsning er et instrument. Det blir man aldri utlært på. En av de viktiste tingene vi kan lære barna våre er jo evnen til å streve for å oppnå noe.

Hun er imidlertid ganske så sikkert ikke en av disse barna som har helt spesielle intellektuelle evner. Jeg kjenner et par sånne barn som nå er ungom/voksne. Det er på et helt annet nivå.

Har ikke nødvendigvis noe med tidlig språk å gjøre f.eks. (han ene snakket ikke ett ord før han var tre). Vår snakket flytende og i fullstendige setninger med korrekt språk før hun var 2.

Anonymous poster hash: 672ed...74d
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Jeg mener at du ikke trenger tallet fra en wisc-test kun fordi du lurer på  om han er svært intelligent. Sannsynligvis vil du ikke få testet barnet hvis det er eneste indikasjon. Det er jo dersom barnets fungering tilsier at det må/bør iverksettes tiltak rundt det at det er relevant med en slik utredning. I skolesammenheng kan det være relevant for å vurdere tilpasninger utover det som faller innenfor skolens plikt til tilpasset undervisning. I barnehage kan det være relevant for å vurdere fremskutt skolestart. For barnehagebarn bruker en ikke WISC heller, men en tilsvarende normert test (WPPSI). 

Men altså - du som mor kan ta kontakt med PPT og be om en utredning. De fleste PP-tjenester vil nok være tilbakeholdne med slik utredning dersom ikke barnets funksjonsnivå tilsier at den er nødvendig.

Han er 6 år. Det er ikke eneste indikasjon. Har lest en del om emnet og min (så klart subjektive) vurdering er at han muligens er et såkalt evnerikt barn. Jeg har ikke satt meg så inn i denne testen, men tenker mest på å være litt føre var i forhold til problemer på skolen. Han starta nå i høst og det har vært en enorm skuffelse for han og motivasjonen daler kraftig for hver dag nå. Jeg tenker å se an hvordan han tilpasser seg. I starten er det jo mye fokus på å bli kjent og lære rutiner osv., så etter hvert vil det kanskje bli mere givende for han mtp faglige utfordringer. Den første fasen er det muligens bare overgangen i seg selv som tærer på han.

Jeg vil som sagt bare orientere meg litt så jeg eventuelt kan foreslå slik testing hvis det viser seg at han trenger det senere, gjerne før det blir et stort problem.

Skrevet

Vi ordnet dette selv. Skolen snakket bare om utfordringer, ppt, lærevansker og adferdsproblemer 😳

Så fikk vi test test resultatene, og samarbeidet med skolen har blitt bedre. Det er i alle fall blitt slutt på det verste idiotiet.

Skrevet

Vi ordnet dette selv. Skolen snakket bare om utfordringer, ppt, lærevansker og adferdsproblemer 😳

Så fikk vi test test resultatene, og samarbeidet med skolen har blitt bedre. Det er i alle fall blitt slutt på det verste idiotiet.

Kan jeg spørre hvordan dere ordnet det? Gikk dere via ppt, bup eller privat?

Anonymous poster hash: 79b9e...4b8

Skrevet

Privat.

Skrevet

Han er 6 år. Det er ikke eneste indikasjon. Har lest en del om emnet og min (så klart subjektive) vurdering er at han muligens er et såkalt evnerikt barn. Jeg har ikke satt meg så inn i denne testen, men tenker mest på å være litt føre var i forhold til problemer på skolen. Han starta nå i høst og det har vært en enorm skuffelse for han og motivasjonen daler kraftig for hver dag nå. Jeg tenker å se an hvordan han tilpasser seg. I starten er det jo mye fokus på å bli kjent og lære rutiner osv., så etter hvert vil det kanskje bli mere givende for han mtp faglige utfordringer. Den første fasen er det muligens bare overgangen i seg selv som tærer på han.

Jeg vil som sagt bare orientere meg litt så jeg eventuelt kan foreslå slik testing hvis det viser seg at han trenger det senere, gjerne før det blir et stort problem.

Egentlig bør jo skolen se det samme som deg - at han trenger flere utfordringer. Skolen bør vite masse om flytsone og behovet for at utfordringer og forutsetninger er avstemt. Sånn sett bør testing egentlig være unødvendig. Da jeg selv jobbet i PPT ville jeg nok ikke satt i gang med testing på disse indikasjonene. Selve administrasjonen av testen tar et par timer med så små barn, som gjerne trenger en del pauser, deretter skal den skåres og det skal skrives en rapport. Disse fire (?) timene kan brukes langt mer fornuftig. Hvis det er grunn til å tenke at evneprofilen hans er svært variert, altså at han skårer svært høyt på noen områder, men at man ikke klarer å identifisere disse, kan testing være fornuftig allikevel.

Samtidig vil jeg råde deg til å be om en snarlig samtale med læreren hans. Det er viktig at han (som alle andre elever) får et godt møte med skolen. Der skal han være i minst 10 år fremover, mest sannsynlig mye mer. Da er det dumt å ikke tilpasse bedre, som du sier så mister han motivasjonen. Be skolen om å gjøre kartlegginger av faglig nivå, og krev tilpasset opplegg. Ta gjerne også kontakt med PPT dersom du opplever at skolen vegrer seg for å tilpasse. Be dem om å gi skolen veiledning, gjerne også å observere på skolen. Her jeg bor tror jeg imidlertid at PPT har ca åtte mnd ventetid, så det er ikke gjort i en håndvending å få dem på banen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...