Gå til innhold

Veldig intelligente barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss anta at det er snakk om topp 2%, altså innenfor Mensas krav. Merk at vi IKKE snakker om skoleflinke nå, men intelligente. Det er en forskjell. 

Mistenker at ett av barna er her, men han er fortsatt så ung at det ikke skaper noen utfordringer ennå. På sikt vil jeg vel søke hjelp hos f.eks lykkelige barn, Mensa og Fabulinus, men håper selvfølgelig at vi ikke møter på store utfordringer. Helst slipper vi å gjøre noe som helst. 

Vi jobber allerede aktivt med å forbedre sosiale ferdigheter i håp om å unngå mobbeproblematikk senere.

Anonymous poster hash: 2b905...cd8

Men du faller jo i den karakteristiske grøfta og tror alle særskilt intelligente mennesker har et sjeldent syndrom med autistiske trekk. Det er ikke sånn.

Evnerike barn har lett for å lære nye ting, og det kan like gjerne være praktisk, musikalsk og sosialt. De gjør ikke en sosial bommert mer enn èn gang før de skjønner at det er lurere å herme etter noen som er populære...

Anonymous poster hash: 9167e...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig bør jo skolen se det samme som deg - at han trenger flere utfordringer. Skolen bør vite masse om flytsone og behovet for at utfordringer og forutsetninger er avstemt. Sånn sett bør testing egentlig være unødvendig. Da jeg selv jobbet i PPT ville jeg nok ikke satt i gang med testing på disse indikasjonene. Selve administrasjonen av testen tar et par timer med så små barn, som gjerne trenger en del pauser, deretter skal den skåres og det skal skrives en rapport. Disse fire (?) timene kan brukes langt mer fornuftig. Hvis det er grunn til å tenke at evneprofilen hans er svært variert, altså at han skårer svært høyt på noen områder, men at man ikke klarer å identifisere disse, kan testing være fornuftig allikevel.

Samtidig vil jeg råde deg til å be om en snarlig samtale med læreren hans. Det er viktig at han (som alle andre elever) får et godt møte med skolen. Der skal han være i minst 10 år fremover, mest sannsynlig mye mer. Da er det dumt å ikke tilpasse bedre, som du sier så mister han motivasjonen. Be skolen om å gjøre kartlegginger av faglig nivå, og krev tilpasset opplegg. Ta gjerne også kontakt med PPT dersom du opplever at skolen vegrer seg for å tilpasse. Be dem om å gi skolen veiledning, gjerne også å observere på skolen. Her jeg bor tror jeg imidlertid at PPT har ca åtte mnd ventetid, så det er ikke gjort i en håndvending å få dem på banen.

Takk for svar! Syns du jeg kan forvente at de allerede nå ser dette behovet? Vi hadde oppstartssamtale med kontaktlæreren for et par uker siden. Jeg lufta tankene mine da, men jeg opplevde at far til barnet undergravde mine bekymringer foran læreren (selv om jeg vet vi ser det samme, ettersom vi har snakka om det før!). Det er nok muligens utslag av at det ikke er helt politisk korrekt å omtale barnet sitt som smart eller annet som kan høres ut som "bedre enn andre". Jeg blir så irritert.... Må nok snakke mer med læreren på egenhånd!

Skrevet

Takk for svar! Syns du jeg kan forvente at de allerede nå ser dette behovet? Vi hadde oppstartssamtale med kontaktlæreren for et par uker siden. Jeg lufta tankene mine da, men jeg opplevde at far til barnet undergravde mine bekymringer foran læreren (selv om jeg vet vi ser det samme, ettersom vi har snakka om det før!). Det er nok muligens utslag av at det ikke er helt politisk korrekt å omtale barnet sitt som smart eller annet som kan høres ut som "bedre enn andre". Jeg blir så irritert.... Må nok snakke mer med læreren på egenhånd!

Ja, det synes jeg. Og det burde også være relevant for læreren å høre at gutten synes skole er mindre stas allerede. Det kan hende hans og dine forventninger er urealistiske, og at ditt bilde av ham er feil, men læreren bør være profesjonell nok til å kunne sortere dette. Mine unger har tidlig fått nivådelte lekser - altså har vi sammen med dem valgt mellom lekser med ulik vanskegrad. Det er meningsløst for et barn som allerede leser godt å øve på IS - SOL - SI IS osv. 

Det er sikkert lettere for læreren å motta innspillene i god tid før du er frustrert og før ungen har tippet over i motvilje. Det er også et poeng å understreke at du skjønner at hun har mange behov å ivareta og at det er for tidlig å vite sikkert hva han trenger. 

Skrevet

Men du faller jo i den karakteristiske grøfta og tror alle særskilt intelligente mennesker har et sjeldent syndrom med autistiske trekk. Det er ikke sånn.

Evnerike barn har lett for å lære nye ting, og det kan like gjerne være praktisk, musikalsk og sosialt. De gjør ikke en sosial bommert mer enn èn gang før de skjønner at det er lurere å herme etter noen som er populære...

Anonymous poster hash: 9167e...f2f

Nettopp.

Anonymous poster hash: ce1a3...8d8

Skrevet

Sønnen min r i 2 klasse og får lese/skrive og kattepensjonat til 4 klasse og gjør en side i matteboken på under 1 minutt. Han er sikkert ikke så smart som du etterlyser, men han er smartere enn gjennomsnittet. Læreren merket det på at han tok skoleoppgavene for raskt. Vi har ikke testet han på noe.

Anonymous poster hash: 49d98...062

Skrevet

Kattepensjonat = matteoppgaver. Jeg har knust skjerm, så ordene blir helt feil

Anonymous poster hash: 49d98...062

Skrevet

Her har vi ei på fire år som vi ser mest sannsynlig tilhører kategorien veldig intelligent.

Barnehagen har ymtet frempå om mulig tidlig skolestart, men på grunn av det sosiale synes vi det kan være greit å gå i barnehagen to år til. Det er mange ting som tyder på høy intelligens uten at jeg skal ramse de opp her, og barnet er i tillegg "arvelig belastet", da pappaen har en IQ på over 140 (før noen sier at dette er synsing; han har blitt testet/utredet, og er medlem av Mensa).

Anonymous poster hash: 89ea5...4a9

Skrevet

Interessant at inne her på forumet så er der så mange spesielt smarte barn. Jeg har jobba som lærer i ungdomsskolen i 18 år og jeg har kun truffet ett slikt barn. Nå tenker jeg så intelligent at det befinner seg blant de øverste få prosentene. Flinke barn har vi mange av, men ikke mange som er slik dere beskriver dem. Lurer på hvor de blir av. Hva skjer med dem? Har riktignok mange foreldre som ikke har peiling på hvordan eget barn befinner seg sammenlignet med andre barn. Dersom barnet ikke presterer bra på skolen så har vi jo også de som da legger skylda på skolen siden barnet i deres øyne er superintelligent og bare kjeder seg... Kanskje det rett og slett ikke er så intelligent som man trodde?

:) 

Anonymous poster hash: a1cae...497
Skrevet

Interessant at inne her på forumet så er der så mange spesielt smarte barn. Jeg har jobba som lærer i ungdomsskolen i 18 år og jeg har kun truffet ett slikt barn. Nå tenker jeg så intelligent at det befinner seg blant de øverste få prosentene. Flinke barn har vi mange av, men ikke mange som er slik dere beskriver dem. Lurer på hvor de blir av. Hva skjer med dem? Har riktignok mange foreldre som ikke har peiling på hvordan eget barn befinner seg sammenlignet med andre barn. Dersom barnet ikke presterer bra på skolen så har vi jo også de som da legger skylda på skolen siden barnet i deres øyne er superintelligent og bare kjeder seg... Kanskje det rett og slett ikke er så intelligent som man trodde?

Statistisk sett burde du ha møtt mange fler hvis du har vært lærer på en vanlig skole i mange år. 1 av 50 elever tilhører de beste 2%. Det vil si at om du underviser to klasser med 25 elever i klassen hvert år så bør du komme borti en elev i denne kategorien hvert år i snitt.

Det bekymringsverdige er muligens at skolen ikke oppdager hvem disse elevene er.

Anonymous poster hash: 0a8ac...38f

Skrevet

Der beviste du vel akkurat at disse foreldrene som "legger skylda på skolen" har helt rett. Du bør ha ihvertfall 2 elever i året i denne kategorien. Og mange av dem "kjeder seg i hjel" til det punktet at de underpresterer, bråker og blir oppfattet av lærer som noe helt annet enn intelligente.

Anonymous poster hash: 7382a...559

Skrevet

Statistisk sett burde du ha møtt mange fler hvis du har vært lærer på en vanlig skole i mange år. 1 av 50 elever tilhører de beste 2%. Det vil si at om du underviser to klasser med 25 elever i klassen hvert år så bør du komme borti en elev i denne kategorien hvert år i snitt.

Det bekymringsverdige er muligens at skolen ikke oppdager hvem disse elevene er.

Ja, det er det jeg også tenker. (Det var jeg som skrev det du kommenterte på.) Samtidig som det er mange foreldre som ikke har grunnlaget til å vurdere sine barns evner. Men - jeg lurer også på hvor disse barna blir av på veien mot ungdomstrinnet. VELDIG få som har eksepsjonelt høy IQ i for eksempel matematikkfaget (som jeg definerer som de som har høy IQ - altså det tradisjonelle IQ- begrepet. Noen har definert det som evne til abstrakt tenkning.) Jeg har mange som skriver veldig bra, som er flinke lesere, som kan vurdere og diskutere ting. Ser også at mange anser det å lære å lese tidlig som en aktivitet som gjør barnet til et geni. Det gjør det ikke, men kanskje barnet vil bli flink til stave ord riktig, ha høy lesehastighet og god leseforståelse? Men kjempegode til å løse abstrakte matematikkproblemer? Nei, absolutt ingen sammenheng med IQ vil jeg påstå. 

Skrevet

Hvis du har jobbet i skolen i 18 år, og kun møtt ett slikt barn, så er det kanskje du som ikke gjenkjenner høy intelligens dersom den ikke fremkommer akkurat slik du forventer?

Skrevet

Hvis du har jobbet i skolen i 18 år, og kun møtt ett slikt barn, så er det kanskje du som ikke gjenkjenner høy intelligens dersom den ikke fremkommer akkurat slik du forventer?

Nå er det jo ikke bare jeg som har disse barna. De har jo mange ulike lærere, og det er svært sjeldent vi møter på slike barn. (Det er ikke bare jeg som mener det.) Her på forumet ser det ut til at folk tror at barn som lærer å snakke raskt, lærer å lese raskt, er genier... Det er i mange tilfeller feil. 

Skrevet

Der beviste du vel akkurat at disse foreldrene som "legger skylda på skolen" har helt rett. Du bør ha ihvertfall 2 elever i året i denne kategorien. Og mange av dem "kjeder seg i hjel" til det punktet at de underpresterer, bråker og blir oppfattet av lærer som noe helt annet enn intelligente.

Anonymous poster hash: 7382a...559

En god del melder seg bare ut og blir uengasjerte dagdrømmere borte i kroken også.

Skrevet

Nå er det jo ikke bare jeg som har disse barna. De har jo mange ulike lærere, og det er svært sjeldent vi møter på slike barn. (Det er ikke bare jeg som mener det.) Her på forumet ser det ut til at folk tror at barn som lærer å snakke raskt, lærer å lese raskt, er genier... Det er i mange tilfeller feil.

Hvis dere lærere oppfatter det slik at det er svært sjelden å møte på barn som ligger blant dem med iq på mensanivå har dere et problem. Barna er der, men skolen har da tydligvis ikke klart å motivere dem og gi dem utfordringer på deres nivå. Det er skremmende.

Skrevet

Man vet jo statistisk sett at dere HAR møtt på mange slike barn. Man kan virkelig ikke jobbe som lærer og mene alvorlig at ens personlige vurdering er mer pålitelig enn enhver statistikk.

Anerkjenner ingen av dine kolleger heller dette faktumet, så har lærerutdanningen og skolevesenet et stort problem.

Skrevet

Mitt barn ble testet og har en IQ på vel over 130. Vi bor i et annet land i Europa, og vi ble anbefalt av barnehagen at vi burde søke barnet inn på skolen tidligere. Barnet går nå i tredje, og deltar i en gruppen skolen har for spesielt begavede og talentfulle barn.

Jeg begynte også ett år tidligere på skolen, men det var bare til bry at jeg skilte meg ut. Rakk du opp hånda så ertet de andre deg, og læreren synyes det var brysomt å finne på ekstraopplegg. Jeg fikk en ekstra bok å lese, og i løpet av et par år så var jeg akkurat som de andre i klassen.

Takk og lov at vi bor her vi bor, slik at barnet mitt blir mottatt slik det blir på skolen. Jeg håper skoleverket er blitt bedre på dette i dag, for den smarte, lille jenta jeg var forsvant for alltid i likhetstanken på begynnelsen av åttitallet.

Anonymous poster hash: 0a0ef...e80

Skrevet

Man vet jo statistisk sett at dere HAR møtt på mange slike barn. Man kan virkelig ikke jobbe som lærer og mene alvorlig at ens personlige vurdering er mer pålitelig enn enhver statistikk.

Anerkjenner ingen av dine kolleger heller dette faktumet, så har lærerutdanningen og skolevesenet et stort problem.

Noe som gjør meg enda mer sikker på at problemet med manglende individuell tilpasning i skolen i alt for stor grad handler om dem som sliter, mens de evnerike får beskjed om å tilpasse seg klassens tempo.

Skrevet

Mitt barn ble testet og har en IQ på vel over 130. Vi bor i et annet land i Europa, og vi ble anbefalt av barnehagen at vi burde søke barnet inn på skolen tidligere. Barnet går nå i tredje, og deltar i en gruppen skolen har for spesielt begavede og talentfulle barn.

Jeg begynte også ett år tidligere på skolen, men det var bare til bry at jeg skilte meg ut. Rakk du opp hånda så ertet de andre deg, og læreren synyes det var brysomt å finne på ekstraopplegg. Jeg fikk en ekstra bok å lese, og i løpet av et par år så var jeg akkurat som de andre i klassen.

Takk og lov at vi bor her vi bor, slik at barnet mitt blir mottatt slik det blir på skolen. Jeg håper skoleverket er blitt bedre på dette i dag, for den smarte, lille jenta jeg var forsvant for alltid i likhetstanken på begynnelsen av åttitallet.

Anonymous poster hash: 0a0ef...e80

Man "mister" ikke en høy iq...kjære vene, så tragisk å si noe slikt. Du høres mer ut som en flittig Lise som ikke fikk noe igjen for det. Det er noe annet enn å være spesielt intelligent. 

Skrevet

Man "mister" ikke en høy iq...kjære vene, så tragisk å si noe slikt. Du høres mer ut som en flittig Lise som ikke fikk noe igjen for det. Det er noe annet enn å være spesielt intelligent. 

Nei man mister ikke en høy iq.

Men det som ofte skjer er at flinke barn som ikke får utfordringer, resignerer og ikke gidder å anstrenge seg. Noen finner utløp på mer negative måter også.

De lærer seg rett og slett ikke gode arbeidsvaner, fordi de ikke trenger å gjøre det.

Skrevet

Nei man mister ikke en høy iq.

Men det som ofte skjer er at flinke barn som ikke får utfordringer, resignerer og ikke gidder å anstrenge seg. Noen finner utløp på mer negative måter også.

De lærer seg rett og slett ikke gode arbeidsvaner, fordi de ikke trenger å gjøre det.

Jeg føler også at jeg har "mistet" IQ. Jeg var et svært intelligent barn, men ble holdt tilbake av skolen og begynte tidlig å utvise negativ adferd. Videregående knakk meg fullstendig.

Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg fikk, men jeg ble IQ-testet i 16-årsalderen, og jeg fikk da beskjed om at jeg var kvalifisert til å søke medlemskap i Mensa.

Men på den tiden var jeg i ferd med å gå lei av livet, jeg var sint og frustrert og deppa. Det gikk ikke noe bra med meg, og nå som voksen føler jeg meg ærlig talt ikke spesielt smart!

Anonymous poster hash: f2163...75b

Skrevet

Det er vel ikke så usannsylig at det i hovedsak er de med spesielt smarte barn som svarer på tråder som dette? Vi andre er nok i klart flertall, men har jo ingen grunn til å svare her. ;)

Anonymous poster hash: 95c70...227

Skrevet

Vi fikk beskjed om allerede etter første uka på skolen at vi måtte si fra om leksene ble for enkle. Etter tre uker hadde han fått egen mattebok for 3.trinn. Leser gjør han også, men det følger vi opp med bøker fra biblioteket. Læreren sa det er viktig å passe på tidlig så han ikke rekker å syns skolen er kjedelig før han får tilpasset arbeid.

Vår sønn er antagelig ikke intelligent over snittet, men han har vært veldig interessert i tall og bokstaver og har derfor lært mye før skolestart.

Anonymous poster hash: beecc...e95

Skrevet

Vi fikk beskjed om allerede etter første uka på skolen at vi måtte si fra om leksene ble for enkle. Etter tre uker hadde han fått egen mattebok for 3.trinn. Leser gjør han også, men det følger vi opp med bøker fra biblioteket. Læreren sa det er viktig å passe på tidlig så han ikke rekker å syns skolen er kjedelig før han får tilpasset arbeid.

Vår sønn er antagelig ikke intelligent over snittet, men han har vært veldig interessert i tall og bokstaver og har derfor lært mye før skolestart.

Anonymous poster hash: beecc...e95

Da er dere heldige! Vi har ei som går i 3. Ikke "mensabarn", men kvikk i toppen og med god hukommelse. Det er bare å lese ørten ganger på samme side tekst (som hun husket utenat etter gjennomlesningen på skolen) osv. Det har ikke bedret seg noe særlig. Atferdsproblematikk i klassen tar hele oppmerksomheten bort fra læringen.

Anonymous poster hash: 672ed...74d

Skrevet

Interessant at inne her på forumet så er der så mange spesielt smarte barn. Jeg har jobba som lærer i ungdomsskolen i 18 år og jeg har kun truffet ett slikt barn. Nå tenker jeg så intelligent at det befinner seg blant de øverste få prosentene. Flinke barn har vi mange av, men ikke mange som er slik dere beskriver dem. Lurer på hvor de blir av. Hva skjer med dem? Har riktignok mange foreldre som ikke har peiling på hvordan eget barn befinner seg sammenlignet med andre barn. Dersom barnet ikke presterer bra på skolen så har vi jo også de som da legger skylda på skolen siden barnet i deres øyne er superintelligent og bare kjeder seg... Kanskje det rett og slett ikke er så intelligent som man trodde? :)  Anonymous poster hash: a1cae...497

Du viser med kommentaren din nettopp hva som møter disse barna i norsk skole - et system som ikke ser dem. Det blir nok mer fokus på denne gruppa av elever framover. Sjekk ut denne bloggen f eks, så kanskje du i fremtiden klarer å fange opp disse barna før det potensielt går galt for dem:

www.krumelurebloggen.no

Eller les litt på denne siden:

www.lykkeligebarn.no

Og har du lest denne NOU-en?

https://www.regjeringen.no/contentassets/15542e6ffc5f4159ac5e47b91db91bc0/no/pdfs/nou201620160014000dddpdfs.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...