Gå til innhold

Er jeg for overfølsom?😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til ei jente som snart blir 13 år.

Ved flere anledninger har hun sagt ting til meg som både sårer og irriterer meg.

Hun sier ting som : du har magefett når du sitter, det buler ut, du har bart, du har rynker, og slike ting.

Moren har hørt det ved flere tilfeller men sagt ingenting.

Hadde denne jenta vært 8 år, så greit, hun er liten. Men hun er ikke det, og bør vite hva hun kan si og ikke.

Jeg har elsket henne fra dagen hun ble født, men nå liker jeg henne mindre og mindre. Hun kan sitte og studere meg, så kommer hun med kommentarer.

Jeg har sagt flere ganger at jeg synes hun er frekk og at hun ikke er snill som sier slike ting til meg, tanta si, men det synker ikke inn.

Er jeg overfølsom?

Anonymous poster hash: fe9d9...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt henne på plass. Og så hadde jeg tatt en samtale med moren hennes også.

Hadde hun sagt noe slikt til meg hadde hun fått hørt det. Hadde ikke det hjulpet hadde hun fått beskjed om at neste gang hun kom med en slik kommentar hadde hun fått en kommentar tilbake av samme mynt!!

Anonymous poster hash: ef1f1...a9f

Skrevet

Ja du er overfølsom og denne jentungen er frekk. Og kanskje litt for ærlig?

Anonymous poster hash: 52751...837
Skrevet

Jeg synes ikke du er overfølsom. Jeg hadde også blitt lei meg dersom et menneske satt å vurderte utseende mitt for så å kommentere. At moren hører dette uten å irettesette synes jeg er horribelt. Og som du sier, hun er 13 ikke 8. Dette er mangel på oddragelse. Og det tror jeg kanskje er det jeg ville ha sagt neste gang i morens påhør. Kanskje moren også forstår det da. Ikke la det passere hvert fall. Det er uakseptabel oppførsel og selvsagt vondt for deg. Noe du åpenbart burde få slippe å forholde deg til.

Skrevet

Har jenta utfordringer på noe vis?

For selv om hun ikke har fått korrigering på dette av mor så er det forunderlig at hun ikke har tilegnet seg dette av omgivelsene rundt seg.

Bekymringsfull atferd av en 12 åring!

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg tenkte om jeg kanskje er overfølsom, at jeg tar meg for nær av det hun sier.

Jeg gruer meg faktisk hver gang jeg ser henne, for inni meg tenker jeg "hva sier hun til meg nå".

Hi

Skrevet

Tenker ikke du er overfølsom.

Og tenker at jenta har, eller er veldig i faresonen for å utvikle, et sosialt problem! Sånt er ikke greit å si. Ikke til voksne eller jevnaldrende.

Ville snakket med moren og ytret bekymring for at hun spiller seg ut sosialt

Anonymous poster hash: 31a01...4f2

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun er gammel nok til å lære å passe kjeften sin.

Du får si til henne at det er bedre å ha bart og magefett enn å være en ufordragelig og smakløs person. Tipper pipen endrer tone da.

Skrevet

Siden hun er såpass stor og burde vite at slik oppførsel ikke er greit, så hadde jeg nok gitt en helt tydelig tilbakemelding neste gang. Jeg hadde sagt at det er overhode ikke greit å snakke slik til andre mennesker og at det sårer. Om hun behandler andre enn deg slik, så vil hun snart være venneløs fordi ingen orker å være sammen med en person som er stygg mot de. I tillegg hadde jeg vært barnslig nok til å true med at det ville bli slutt på både bursdags- og julegaver, da jeg ikke orker å bruke hverken tid, energi eller penger på mennesker som behandler meg dårlig.

Skrevet

Mine har fra de var veldig små, fått høre :

Hvis ikke du har noe fint å si, så tier du still.

Det er ikke greit å sitte å snakke sånn som denne jenta gjør.

Skrevet

Du er IKKE overfølsom!! Det er ikke normal oppførsel av en 13 åring. Man påpeker ikke andres feil. Hun er stor nok til å få høre at "okei, så mener du det- men det holder du for deg selv. Det er ikke sånt man deler med andre. Krev et svar på hva hun forventer at du skal få ut av at hun påpeker feilene dine? Du kan også nevne at du har mange meninger om andre du også, blant annet henne men at det ikke kommer noe fint ut av at du skal fortelle henne om alle feilene på kroppen hennes osv. Gjør noe med det, det er ikke greit!

Skrevet

Du er på ingen måte overfølsom, jentungen mangler jo folkeskikk. Tror jeg hadde tatt en prat med mor eller far, og eventuelt en med jenta etterpå.

Min 5 åring har til og med bedre manerer.

Anonymous poster hash: ca823...15a

Skrevet

Men hvordan kan jeg forsvare meg?

Jeg tenkte faktisk å si igår "du har stygge tenner" men vil ikke synke på hennes nivå.

Det er helt utrolig at jeg er tante til denne jenta🙈

Hi

Skrevet

Alle barn har en fase hvor de sier slike ting, de den tykke mannen, den dama har skjegg osv. Men de fleste barn har jo denne fasen i 3-4 års alderen og da kan vi korrigere dem og lære dem at slike ting sier man ikke, at man ikke alltid kan si det man tenker høyt for noen kan bli lei seg. 

Hadde en 13-åring i familien (jeg er tante til flere på den alderen) sagt slike ting til meg ville jeg korrigert akkurat som om det skulle vært mitt eget barn jeg altså. Nå hadde jeg som sagt denne korrigeringen av mine barn når de gikk i barnehagen, så det hadde føltes veldig rart å måtte ta den igjen på et barn i ungdomsskolealder, men jeg hadde uten tvil gjort det.

Enig i at du ikke skal synke ned på hennes nivå og si stygge ting tilbake. Men det er da virkelig ikke normalt at så store barn helt mangler filter, har hun en diagnose, sliter hun med noe så hun er desperat etter oppmerksomhet, er det noe galt?

Tenk ut noen fraser før du skal møte henne igjen, så har du noe du kan si uten å trenge tenke så veldig...

Forslag:

-Nå er du jo direkte slem og stygg i munnen, hvorfor er du det?

-Hva får deg til å si slike sårende ting, er du sint på meg for noe?

-Hadde du vært 3 år skulle jeg irettesatt deg og lært deg at man ikke skal si slike sårende ting høyt, men siden du er 13 blir jeg litt målløs for du vet da at man ikke skal buse ut med slike kommentarer. Hva i alle dager får deg til å legge all folkeskikk på hyllen og snakke sånn til meg?

-Tror du ikke jeg har speil? Jeg vet om alle mine små og store skjønnhetsfeil jeg så du trenger ikke minne meg på dem på den frekke måten der. Har du ikke lært at man skal holde kjeft om man ikke har noe hyggelig å si? Er du så ufin mot vennene dine også?

Anonymous poster hash: 78f0e...306
Skrevet (endret)

Jeg tenkte faktisk å si igår "du har stygge tenner" men vil ikke synke på hennes nivå.

Hi

Vet du, hun mangler jo åpenbart veiledning i hvordan man oppfører seg når moren bare lar det gå. Prøv å ikke la det gå inn på deg.

Jeg blir ikke lei meg mår fireåringen min sier noe frekt, jeg bare korrigerer. Tenk på henne som enormt umoden på dette feltet, og om du orker det, ta en prat om hvordan man oppfører seg dersom man ikke vil gjøre seg til uvenns med alle. Hvis hun tar med seg den oppførselen blant sine jevnaldrende, risikerer hun store sosiale problemer, om hun ikke allerede har det.

Jeg ville også tatt en ordentlig prat med hennes mor. Ikke legg vekt på dine følelser, men på hvordan hun ruster datteren til å klare seg sosialt.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Oi, hadde min tenåring sittet sånn hadde jeg ville sunket i et hull...

Enten har hun noen utfordringer du ikke vet om, eller så har hennes mor virkelig bommet på oppdragelse.

Jeg hadde kommet til å spurt henne rett ut (mens mor hører på:

"Hvorfor er du så frekk i kjeften? Har din mor glemt å oppdra deg?"

Fysj

Anonymous poster hash: 213d3...e33

Skrevet

Hun kan si samme ting til meg mange ganger. Hun sitter å studerer meg og sier " Hollister, liker du Hollister tskjorter", jeg svarer ja, og hun sier "oh my gash".

Jeg vet at jeg er patetisk, men det ødelegger faktisk dagen min.

Hi

Skrevet

Har du fortalt henne at du blir lei deg når hun sier disse tingene og eventuelt fulgt opp med å spørre hvorfor hun vil såre deg?

Hvis dette er en jente du har hatt et godt forhold til kan det hende hun forsøker å fortelle deg noe viktig.

Anonymous poster hash: 59861...98a

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun kan si samme ting til meg mange ganger. Hun sitter å studerer meg og sier " Hollister, liker du Hollister tskjorter", jeg svarer ja, og hun sier "oh my gash".

Jeg vet at jeg er patetisk, men det ødelegger faktisk dagen min.

Hi

Men blir du ikke forbanna, da? Sier du ikke til henne at folk som behandler sin egen familie som dritt godt kan gå hjem og vente der til de har blitt litt mer høflige?

Gjest Antarctica
Skrevet

Har du fortalt henne at du blir lei deg når hun sier disse tingene og eventuelt fulgt opp med å spørre hvorfor hun vil såre deg?

Hvis dette er en jente du har hatt et godt forhold til kan det hende hun forsøker å fortelle deg noe viktig.

Anonymous poster hash: 59861...98a

Det bør i så fall være skikkelig, skikkelig viktig...

Skrevet

Jeg har sagt til henne flere ganger før at jeg synes at hun er frekk mot meg og at det ikke er snilt, men hun bare smiler og gir meg klem og nuss. Og neste gang er det samme visa igjen.

Skrevet

Oj, det var litt av en oppførsel. Du er ikke overfølsom i det hele tatt syns jeg. Jenta er frekk, og dette bør jo tas tak i jo før jo heller. Hun kan jo ikke gå gjennom livet å snakke på den måten der til folk. Er moren hennes søsteren din? Dette hadde jeg tatt opp med moren/faren til jenta. Det er jo ikke vanlig at 13-åringer snakker til andre folk på den måten. Snakker hun på samme måten til sine jevnaldrene? Kan jo virke som om hun har en måte å snakke til folk på som er på grensen(evt over grensen) til mobbing. Dette hadde jeg vært dypt bekymret over hvis det var min jenta som snakket sånn.

Anonymous poster hash: ba9e8...bec
Skrevet

Hi

Angrep er ikke et superålreit forsvar når det kommer til barn. Dessuten går du lengre enn henne i og meg at du ikke bare beskriver det du ser, men legger en negativ valør på det. Du sa ditt tantebarn sa for eks "du har bart". Ditt motsvar kunne vært "dine tenner står hulter til bulter". Men du har vurdert tennene og tenkt at de er stygge. Det er jo verre enn å påpeke et faktum.

Men, jeg ville heller prøvd å være en god rollemodell. Dvs jg ville ha sagt i fra når det skjedde, for eks: det er ikke pent å kommentere andres utseende med mindre det er et kompliment som noen vil like. Det er med andre ord ikke pent å si "så deilig flesk du har på magen" med mindre du er 3 år.

Du kan også si at blir såret av kommentarene. Hun må jo stoppes i denne atferden. Det er ganske sosialt avvikende.

Anonymous poster hash: 5c535...485

Skrevet

Men blir du ikke forbanna, da? Sier du ikke til henne at folk som behandler sin egen familie som dritt godt kan gå hjem og vente der til de har blitt litt mer høflige?

Inni meg koker det, jeg blir forbanna men velger å ikke si noe, for da blir det i sinne og det blir ikke bra.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Inni meg koker det, jeg blir forbanna men velger å ikke si noe, for da blir det i sinne og det blir ikke bra.

Hi

Da får du heller si til henne når hun kommer med nuss og klem at du begynner å bli lei av smiskingen hennes, og at du fortjener en uforbeholden unnskyldning i stedet. Vil hun bli tatt på alvor får hun tåle det. Og så får du si til moren hennes at det er en dårlig taktikk å lære opp unger til at dette er ok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...