Gå til innhold

Hadde du latt mannen dra?


Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del (som jo ikke nødvendigvis er sammenlignbart) får jeg rundt 4/5 tusen i julegaver hvert år - av de store presangene (Foreldre, besteforeldre, samboer). Nå er det ikke sikkert at gavene ligger på det nivået hos dere, eller kanskje det ligger høyere, men det er jo et forslag å ønske seg reisepenger til jul, og om det eventuelt kommer en bursdag innimellom nå og da så kan jo bursdagen også inkluderes i slikt ønske :)



Anonymous poster hash: c2e81...0bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

For min del (som jo ikke nødvendigvis er sammenlignbart) får jeg rundt 4/5 tusen i julegaver hvert år - av de store presangene (Foreldre, besteforeldre, samboer). Nå er det ikke sikkert at gavene ligger på det nivået hos dere, eller kanskje det ligger høyere, men det er jo et forslag å ønske seg reisepenger til jul, og om det eventuelt kommer en bursdag innimellom nå og da så kan jo bursdagen også inkluderes i slikt ønske :)

 

Anonymous poster hash: c2e81...0bc

Jeg får innimellom penger av mine foreldre til jul, men selvom han fortjener det vil jeg faktisk ikke bruke de pengene på tur til ham, men spare de til en tur til henne familien. Faktisk sier min pappa klart ifra at de pengene ikke er en julegave og at de skal brukes på MEG fordi jeg aldri unner meg noe ekstra ellers. Jeg hører jo aldri på ham da... Faktisk får jeg de ofte etter jul fordi han vet at jeg ellers bruker de på dyrere julegaver til andre.

 

 

Av hans familie får vi hhv ca en tusenlapp i cash og en gave for et par hundre kroner.

 

Anonymous poster hash: 979e0...20c

Skrevet

Vil han dra, så vil han dra.. Men da får han skaffe seg en ekstra jobb da?!! 5000 kr er jo ingenting, det er typ 5-6 vakter i en omsorgsbolig eller sykehjem. Be han jobbe for pengene. 



Anonymous poster hash: b9009...05b
Skrevet

Det jeg lurer litt på er argumentet at han "fortjener en tur". Hva skal til for at et voksent menneske fortjener å bruke mye penger på en morotur? At de går på jobb og gjør en innsats hver dag? At de tar seg av barna sine på en god måte? At de er snille og greie? I så fall er vi jævlig mange som "fortjener" en utenlandstur til mange tusen kroner.

 

Det er så typisk norsk tankegang. Vi har EGENTLIG ikke råd til noe som jo må regnes som unødvendig luksus, men vi kjøper det fordet. Fordi vi fortjener det...

 

Ikke så rart mange nordmenn har skyhøy forbruksgjeld.

 

Anonymous poster hash: 25642...ecd

Skrevet

Nei, det hadde ikke blitt noe tur på mannen hvis dette er scenarioet. Har man ikke råd så er det bare slik, å ikke ha buffer er alt for sårbart. Et utdrikningslag er heller ingen stor begivenhet i mine øyne selv om det såklart kan være gøy. Med stram økonomi må man se sine begrensninger. Med felles økonomi må man finne seg i at begge parter må være enige dersom en part skal bruke så mye penger på seg selv.

Skrevet

Det jeg lurer litt på er argumentet at han "fortjener en tur". Hva skal til for at et voksent menneske fortjener å bruke mye penger på en morotur? At de går på jobb og gjør en innsats hver dag? At de tar seg av barna sine på en god måte? At de er snille og greie? I så fall er vi jævlig mange som "fortjener" en utenlandstur til mange tusen kroner.

 

Det er så typisk norsk tankegang. Vi har EGENTLIG ikke råd til noe som jo må regnes som unødvendig luksus, men vi kjøper det fordet. Fordi vi fortjener det...

 

Ikke så rart mange nordmenn har skyhøy forbruksgjeld.

 

Anonymous poster hash: 25642...ecd

Hun mener vel at hun unner mannen sin det? Det er jo ikke noe galt i det, det betyr kanskje at hun har en snill mann som står på?

 

Det er vel mer norsk å mene at man må 'gjøre seg fortjent til' noe. Man kan ikke kaste seg over midten av solskinnsbolla med en gang, liksom, man må jobbe seg inn til vaniljekremen.

 

Men, såklart, det er aldri lurt å leve over evne. Men det høres det jo heller ikke ut som disse gjør, i og med at de har satt turen på vent.

Skrevet

Regner med han er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv. Hadde latt... Litt dårlig formulert? Han er jo ikke sønnen din 🙊

Han er ikke sønnen hennes, men han er mannen hennes og de har felles økonomi (og dårlig råd)

 

 

Anonymous poster hash: 414a9...105

Skrevet

Men du aner jo ingenting om hva slags matbudsjett de har i utgangspunktet?

 

Du hogger i med karakteristikker som dørmatte, fylletur og egoistiske menn helt ut av det blå. Det er ingenting i hi sitt innlegg som antyder at mannen er en egoist som reiser fra sultne barn for å dyrke grøftefylla i utlandet 😂

 

Du må virkelig ha noen dårlige erfaringer med mennene i ditt liv!

 

 

Anonymous poster hash: 62c6b...112

HI skriver at de har det trangt økonomisk, så det er neppe mye fransk sjampanje og russisk kaviar på menyen.

 

 

Anonymous poster hash: 414a9...105

Skrevet

Hahaha, så familien, inkludert barna, skal spise mindre/dårligere mat, selge tingene sine eller kjerringa skal slite og jobbe overtid på jobb for at gubben skal få mulighet til å ligge dritas på et hotell i utlandet? Det var prioriteringa si det... Hva med at MANNEN da må spise mindre mat, selge SINE ting og SELV jobbe ekstravakter for å få råd til tullet sitt?

Nå syns jeg du tok i litt voldsomt. Snakk om å svartmale.

 

Jeg har to jobber som gjør det mulig for meg å jobbe ekstra ved behov. Mannen har ikke den muligheten. Tar jeg fire ekstravakter mellom nå og slutten av januar er det over 5000 etter skatt som kunne gått til tur. Jeg liker jobben min og syns ikke det er et slit å ta en ekstravakt en gang i måneden.

 

Ut ifra hva vi handler mat for kunne vi fint spart inn 300kr i mnd uten at noen hadde lidd noen nød. Spotify og Netflix brukes veldig lite, verken mannen eller jeg hadde lidd noen nød uten i to, tre måneder.

 

Jeg mente ikke at vi skulle selge alt vi eier og har. Men kunne helt sikkert funnet noen ting vi ikke bruker mer som vi kunne tjent litt på. Og det kunne like gjerne vært noe som tilhører mannen.

 

Anonymous poster hash: 79d99...115

Skrevet

Nå syns jeg du tok i litt voldsomt. Snakk om å svartmale.

 

Jeg har to jobber som gjør det mulig for meg å jobbe ekstra ved behov. Mannen har ikke den muligheten. Tar jeg fire ekstravakter mellom nå og slutten av januar er det over 5000 etter skatt som kunne gått til tur. Jeg liker jobben min og syns ikke det er et slit å ta en ekstravakt en gang i måneden.

 

Ut ifra hva vi handler mat for kunne vi fint spart inn 300kr i mnd uten at noen hadde lidd noen nød. Spotify og Netflix brukes veldig lite, verken mannen eller jeg hadde lidd noen nød uten i to, tre måneder.

 

Jeg mente ikke at vi skulle selge alt vi eier og har. Men kunne helt sikkert funnet noen ting vi ikke bruker mer som vi kunne tjent litt på. Og det kunne like gjerne vært noe som tilhører mannen.

 

Anonymous poster hash: 79d99...115

Men nå er det jo ikke deg det er snakk om da, men hi. At du kan jobbe ekstravakter og spare inn her og der er jo revnenede likegyldig for hi

 

Anonymous poster hash: 6d3ba...915

Skrevet

 

Men nå er det jo ikke deg det er snakk om da, men hi. At du kan jobbe ekstravakter og spare inn her og der er jo revnenede likegyldig for hi

 

Anonymous poster hash: 6d3ba...915

Spørsmålet var om jeg hadde latt mannen dra. Jeg svarte på det og la til hvordan jeg ville løst det. Ut ifra hva som stod i hi hadde jeg ikke forutsetninger for å svare hvordan de kunne løst det mtp jobb, matbudsjett eller ting man kunne solgt. Derfor fremstilte jeg det fra mitt utgangspunkt.

 

Din kverulant...

 

Anonymous poster hash: 79d99...115

Skrevet

Spørsmålet var om jeg hadde latt mannen dra. Jeg svarte på det og la til hvordan jeg ville løst det. Ut ifra hva som stod i hi hadde jeg ikke forutsetninger for å svare hvordan de kunne løst det mtp jobb, matbudsjett eller ting man kunne solgt. Derfor fremstilte jeg det fra mitt utgangspunkt.

 

Din kverulant...

 

Anonymous poster hash: 79d99...115

Kverulant? Har ikke svart deg før

 

Anonymous poster hash: 6d3ba...915

Skrevet

 

Kverulant? Har ikke svart deg før

 

Anonymous poster hash: 6d3ba...915

Det har jeg ikke påstått heller.

 

Jeg svarte på spørsmålet til hi. Du velger likevel å påpeke at svaret mitt er revnende likegyldig for hi. Som sagt så svarte jeg ut fra mine forutsetninger da det ikke kom helt klart fram i hi hva de eventuelt kunne gjort for å få det til.

 

Anonymous poster hash: 79d99...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...