Gå til innhold

Hadde du latt mannen dra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann er invitert i utdrikningslag i utlandet i februar. Turen har jeg ingenting imot, han fortjener og trenger og komme seg litt ut. Problemet er økonomien.

Vi har akkurat kjøpt hus, og har brukt alle sparepengene våre. Vi lever så og si fra hånd til munn og regner med å måtte gjøre det en stund fremover. Planen er å spare en tusenlapp i mnd fremover, kanskje mer om vi har mulighet. Denne turen vil komme på MINST 5000 kr i tillegg til tapt arbeidsinntekt (han må ta fri fra jobb)

Han fortjener det så inderlig, men vi har absolutt ingenting i buffer. Hva om bil/vaskemaskin e.l. Ryker..?

Anonymous poster hash: 979e0...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker mannen din om saken?

Anonymous poster hash: c8643...e63

Skrevet

Regner med han er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv. Hadde latt... Litt dårlig formulert? Han er jo ikke sønnen din 🙊

Skrevet

Må dere bestemme dere nå, eller kan det vente til dere ser hvor mye dere klarer å spare?

Anonymous poster hash: 62d82...a6e

Skrevet

Min mann er invitert i utdrikningslag i utlandet i februar. Turen har jeg ingenting imot, han fortjener og trenger og komme seg litt ut. Problemet er økonomien.

Vi har akkurat kjøpt hus, og har brukt alle sparepengene våre. Vi lever så og si fra hånd til munn og regner med å måtte gjøre det en stund fremover. Planen er å spare en tusenlapp i mnd fremover, kanskje mer om vi har mulighet. Denne turen vil komme på MINST 5000 kr i tillegg til tapt arbeidsinntekt (han må ta fri fra jobb)

Han fortjener det så inderlig, men vi har absolutt ingenting i buffer. Hva om bil/vaskemaskin e.l. Ryker..?

Meh,jeg er kanskje litt egoistisk nå men familie går før venner. Synes ikke dere skal leve smalt i en periode dere har lite fra før så det blir enda mindre.

Få han til å ta en ekstra tur ut på byen med gutta i hjembyen som et plaster på såret 😆

Anonymous poster hash: fc827...603

Skrevet

Problemet er vel heller at dere har lånt opp til pipa og litt til og har null rom for fritid og utskeielser.

Anonymous poster hash: 89b47...7df
Skrevet

Men om dere ikke har buffer så har dere jo ikke disse 5000? Da sier det seg jo selv. Og rett etter jul da de fleste store regninger kommer... Håper han skjønner selv at det kan bli vanskelig.

Men hva skje om (når) renten stiger? Tipper banken har tatt høyde for det, hvis ikke får dere problemer senere..m

Skrevet

Jeg hadde hatt stor forståelse for at mannen ønsket å være med på turen, men hadde regnet med at han var voksen nok til å innse at det ikke er forsvarlig å bruke så mye penger på en tur nå når dere har så dårlig råd. Dere har akkurat kjøpt dere hus, det kan godt hende dere oppdager ting ved huset som må gjøres noe med som dere ikke hadde regnet med. I tillegg er de vanlige uforutsette utgiftene som kan komme på. I tillegg til ekstra utgifter i julen osv.

Om dere greier å spare tusen kroner i måneden nå så har dere bare 5000 til han skal på tur. Turen blir dyrere enn det, det vil si at dere trolig ikke vil greie å spare igjen før neste sommer. Frem til da betaler dere for turen hans.

Anonymous poster hash: 3a417...856
Skrevet

Nå er ikke jeg mammaen til mannen, så "latt han dra" syns jeg blir helt feil.

Dersom mannen min ønsket å dra hadde jeg oppfordret han til å reise. Jeg hadde selv syns det hadde vært utrolig kjipt å gå glipp av noe slikt. Om vi måtte hadde jeg kuttet noe i matbudsjettet og sagt opp Spotify og Netflix for noen måneder fremover. Solgt noen ting på kjøp/salg sider eller tatt ekstravakter på jobb. Hadde virkelig strukket meg langt for å fått det til for han. Det er ikke akkurat som om han kan ta det igjen neste år.

Anonymous poster hash: 79d99...115

Skrevet

Nei, det hadde ingen av oss gjort. Har vi ikke råd, så har vi ikke råd. Var det en veldig, veldig god venn eller nært familiemedlem hadde vi kanskje lett litt ekstra etter muligheter til å få det til, men vi hadde ikke satt familiens økonomiske trygghet i fare.

Skrevet

Kjipt å gå glipp av et utdrikningslag, men dere tok jo et valg da dere tok opp stort lån, sannsynligvis fordi dere ønsker å prioritere huset framfor andre ting. Dette er jo på et vis en test på om valget deres er til å leve med i praksis...

Anonymous poster hash: ba14a...caf
Skrevet

Mannen min ville ikke en gang spurt om det i den situasjonen. Han hadde bare sagt desverre jeg kan ikke bli med og kanskje han hadde nevnt det for meg i en bi setning.

Regner med dere var enige i huskjøpet og at ingen av dere kunne ta utskjeielser på lenge?

Anonymous poster hash: 29789...0c0
Skrevet

Ingen av oss hadde reist om det ville si at resten av familien hadde sittet igjen uten en krone.

Men hadde nok lagt unna litt ekstra hver måned om det var en " viktig" reise så hadde han fått reist om han ville.

Skrevet

Nei jeg hadde ikke latt ham dra. Og med "latt ham dra" så mener jeg at jeg ikke hadde gått med på at han brukte så mye penger vi egentlig ikke hadde på noe sånt, for de som vil henge seg opp i ordbruken. Har man felles økonomi så bestemmer man også over pengene sammen, man er ikke mannens mor av den grunn. Mannen hadde forøvrig vært enig i at vi ikke hadde råd til det.

Anonymous poster hash: 40c3b...1ce
Skrevet

Men om dere ikke har buffer så har dere jo ikke disse 5000? Da sier det seg jo selv. Og rett etter jul da de fleste store regninger kommer... Håper han skjønner selv at det kan bli vanskelig.

Men hva skje om (når) renten stiger? Tipper banken har tatt høyde for det, hvis ikke får dere problemer senere..m

Hvilke store regninger etter jul snakker du om?

Anonymous poster hash: ae325...5c0

Skrevet

Har dere bil? Da kommer årsavgiften i mars er det vel. NRK lisens kommer vel også i begynnelsen av året?

Anonymous poster hash: b00ac...139

Skrevet

Nå er ikke jeg mammaen til mannen, så "latt han dra" syns jeg blir helt feil.

Dersom mannen min ønsket å dra hadde jeg oppfordret han til å reise. Jeg hadde selv syns det hadde vært utrolig kjipt å gå glipp av noe slikt. Om vi måtte hadde jeg kuttet noe i matbudsjettet og sagt opp Spotify og Netflix for noen måneder fremover. Solgt noen ting på kjøp/salg sider eller tatt ekstravakter på jobb. Hadde virkelig strukket meg langt for å fått det til for han. Det er ikke akkurat som om han kan ta det igjen neste år.

Anonymous poster hash: 79d99...115

Hahaha, så familien, inkludert barna, skal spise mindre/dårligere mat, selge tingene sine eller kjerringa skal slite og jobbe overtid på jobb for at gubben skal få mulighet til å ligge dritas på et hotell i utlandet? Det var prioriteringa si det... Hva med at MANNEN da må spise mindre mat, selge SINE ting og SELV jobbe ekstravakter for å få råd til tullet sitt?

Skrevet

Hahaha, så familien, inkludert barna, skal spise mindre/dårligere mat, selge tingene sine eller kjerringa skal slite og jobbe overtid på jobb for at gubben skal få mulighet til å ligge dritas på et hotell i utlandet? Det var prioriteringa si det... Hva med at MANNEN da må spise mindre mat, selge SINE ting og SELV jobbe ekstravakter for å få råd til tullet sitt?

Hjelpes!

Hun snakker om å gjøre en innsats for at mannen hun er glad i skal få gjøre noe hun syns han fortjener.

Du har virkelig et trist syn på menn og forhold.

Anonymous poster hash: 62c6b...112

Skrevet

Årsavgift på bil, forsikring bil, kommunale avgifter, lisens og høyere strømregning bl.a. De fleste får vel disse regningene jan-mars. Så om man lever fra hand til munn som ts sier må jo dette være helt håpløst. Da er min. 5000 kr MYE penger for de fleste...

Skrevet

Beklager, "latt" han dra, var dårlig formulert.

Det går helt fint rundt nå, men har ingenting ekstra. Økonomien fremover er usikker da jeg kun har et vikariat som er tidsubestemt. Jeg tror ikke jeg får noe mer jobb etter desember, og det er ikke bare-bare å få ny jobb heller.

Vi har ikke så fryktelig stort lån, men vi valgte å bruke all vår egenkapital på huset. Det var nesten 1 mill kroner. Det kommer en del store regninger etter jul som årsavgift og NRK lisens i tillegg til kontigenter/lisenser/treningsavgiften for idrett til tre barn og mann.

Jeg vet vi klarer oss fint, og jeg vet vi skal klare å legge av en tusenlapp i måneden, men jeg kjenner jeg ikke har lyst til at han skal bruke disse på en guttetur når vi faktisk ikke har en buffer for uforutsette utgifter. Han fortjener det så inderlig, og jeg unner ham det så veldig, men jeg er redd for hva som skjer om vi plutselig får 5000 i uforutsette utgifter...planen var å bygge iss opp en buffer igjen.

Takk for svar:)

HI

Skrevet

Latt og latt, det hadde nok aldri falt han inn bruke penger på "luksus" om vi hadde så lite å rutte med. Det kommer også en jul midt i dette, og vi får som en del andre en del regninger i januar. Økonomisk trygghet må komme før fornøyelser, og etter min mening har dere allerede brukt i overkant på fornøyelser som et litt fort dyrt hus er.

Skrevet

Når du sier 'minst 5000', betyr det at lommepenger ikke er inkludert? Eller er dette iberegnet et sparsomt overslag over det hele?

Det er utrolig kjedelig å være med på en utenlandstur, og så må en være mer sparsom enn reisefølget fordi man ikke har råd. Særlig i et utdrikningslag, hvor det kanskje ville ha vært naturlig å spandere litt på brudgommen, f.eks.

(Jeg må også le litt av 'latt mannen dra', for i min verden er mannen et voksent menneske som bestemmer over seg selv. Men slike avgjørelser tar han selvsagt ikke alene.)

Jeg tenker at dere først må regne på hva det er realistisk at dette kommer til å koste. Så må dere se på hva dere kan spare inn på uten at det går utover andre enn ham selv, evt deg hvis du er villig til det. Kan han selge unna noe? Bruke feriedager istedenfor å miste inntekt? Ønske seg penger til jul av rause foreldre?

Men hvis dere ikke har noe som helst å gå på, ja, da er det jo ikke noe å lure på.

Skrevet

Katt mannen dra ? Hva er det egentlig med dere kvinnfolk her inne som tror dere kan bestemme over mannen deres ? Dere behandler menna deres som tilbakestående unger. Og dere lurer på hvorfor de er utro, går fra dere, ikke gidder å ha sex og hjelper til hjemme ? Ikke så rart når de blir behandlet så respektløst som dette.

Anonymous poster hash: 9201a...6a6

Skrevet

Beklager, "latt" han dra, var dårlig formulert.

Det går helt fint rundt nå, men har ingenting ekstra. Økonomien fremover er usikker da jeg kun har et vikariat som er tidsubestemt. Jeg tror ikke jeg får noe mer jobb etter desember, og det er ikke bare-bare å få ny jobb heller.

Vi har ikke så fryktelig stort lån, men vi valgte å bruke all vår egenkapital på huset. Det var nesten 1 mill kroner. Det kommer en del store regninger etter jul som årsavgift og NRK lisens i tillegg til kontigenter/lisenser/treningsavgiften for idrett til tre barn og mann.

Jeg vet vi klarer oss fint, og jeg vet vi skal klare å legge av en tusenlapp i måneden, men jeg kjenner jeg ikke har lyst til at han skal bruke disse på en guttetur når vi faktisk ikke har en buffer for uforutsette utgifter. Han fortjener det så inderlig, og jeg unner ham det så veldig, men jeg er redd for hva som skjer om vi plutselig får 5000 i uforutsette utgifter...planen var å bygge iss opp en buffer igjen.

Takk for svar:)

HI

Den planen synes jeg dere skal holde dere til. Man bør minst ha en buffer slik at det er mulig å kjøpe ny vaskemaskin eller få satt inn ny varmtvannstank om noe skulle ryke. Dere har bil? Nå vet ikke jeg hvilke forsikringer eller avtaler dere har i forhold til bilhold, men det er ikke uvanlig at helt uforutsett må reparere noe på bilen for 20000 evt. måtte betale en relativ høy egenandel gjennom forsikringsselskapet. Men det vet du nok. Hva sier mannen selv? Er dette utdrikningslaget så viktig at dere skal stå uten en skikkelig buffer i flere måneder mer enn dere må?

Skrevet

Katt mannen dra ? Hva er det egentlig med dere kvinnfolk her inne som tror dere kan bestemme over mannen deres ? Dere behandler menna deres som tilbakestående unger. Og dere lurer på hvorfor de er utro, går fra dere, ikke gidder å ha sex og hjelper til hjemme ? Ikke så rart når de blir behandlet så respektløst som dette.

Anonymous poster hash: 9201a...6a6

Haha, så det at HI ikke aksepterer at mannen raserer FELLES (!) familieøkonomi ved å dra på fylla vil gjøre at han er utro, går fra henne og nekter henne sex og sin del av husarbeid? Det er ikke respektløst å sette foten ned mht økonomi som er FELLES, når mannen selv ikke forstår at de ikke har råd til det. Du lar sikkert mannen din spille bort alle pengene dine, kjøpe seg dyre ting når dere så vidt har penger til mat, i frykt for at han skal knulle andre eller tvinge deg til å leve i sølibat? Sorry mac, men de fleste av oss lever i forhold der ingen er viktigere enn andre og begge to har like rettigheter. Må være vondt å leve som dørmatte for mannen i frykt for å bli alene, bedratt eller sitte med alt ansvaret for husarbeid. Finne deg en ordentlig mann i stedet for drittsekk, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...