Gå til innhold

Diskusjon om leksefri skolen - det slår meg at

Anbefalte innlegg

Skrevet

folk flest som er imot lekser i skolen skriver innlegg som er pepret med skrivefeil! Har dere også merket det samme? De fleste som er for lekser, skriver mye bedre, og unngår i hvert fall de groveste skrivefeilene. Det er kanskje indikasjon på at det nettopp må være selvstudium ved siden av undervisningen i skolen, i form av lekser? Slik at barna lærer materialet bedre og generelt får mer ut av læringen?

Anonymous poster hash: 2f5f8...c5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hemmelighet at det ofte er ressurssvake, foreldre uten gode rutiner, foreldre som ikke ser viktigheten av skolearbeid og måloppnåelse som mener dette. Foreldre som ikke skjønner at det er viktig at det kreves ting av elever....foreldre som har skjemt bort barna sine at "alt er gøy".

Nå får jeg mange svar på dette innlegget, men de ser det ikke selv.

Anonymous poster hash: 7b092...7a7
Skrevet

Ups, ser at det er feil i tittelen. Det skulle også være "leksefri skole", uten "n" til slutt. Begynte å skrive "den leksefrie skolen", slettet, og glemte å fjerne "n".

Skrevet

Jeg vet ikke noe om dette med skrivefeil, men jeg synes lekser er viktig av flere grunner uten at jeg gidder å delta i debatten som sikkert blir lang og usaklig??

Skrevet

Og, om skolen hadde fungert på en annen måte, og ikke lent seg på at foreldrene tar så mye ansvar - hadde kanskje disse menneskene skrevet mindre feil? Fordi lekser slik det er i dag, krever ressurssterke foreldre. Det er det ikke alle som er, og dermed så "arves" ressurssvakheten. 

Så din iakttagelse (som jeg ikke aner er rett eller ikke), kan også brukes som et argument mot lekser. Mer ansvar til skolen, mindre ansvar til foreldre. Da blir utdannelsen jevnere :)

Anonymous poster hash: 6f177...a18
Skrevet

Ingen hemmelighet at det ofte er ressurssvake, foreldre uten gode rutiner, foreldre som ikke ser viktigheten av skolearbeid og måloppnåelse som mener dette. Foreldre som ikke skjønner at det er viktig at det kreves ting av elever....foreldre som har skjemt bort barna sine at "alt er gøy".

Nå får jeg mange svar på dette innlegget, men de ser det ikke selv.

Anonymous poster hash: 7b092...7a7

Hovedargumentene deres er følgende:

* barn må få lov til å leke og være barn, hele tiden

* de får ikke bruk for halvparten av kunnskapene som de tilegner seg i skolen

* det gir ingen utslag på barneskolen fordi de ikke har karakterer.

Vel, selv om man ikke får bruk for mye av det man har lært på skolen, så har man i hvert fall lært seg studieteknikk som fungerer for akkurat deg. Du slipper derfor å finne det ut når du begynner på videregående eller universitet, og MÅ ha innarbeidet studieteknikk. Du får også bruk for rettskriving, gangetabell og andre grunnleggende ting man lærer i skolen. For øvrig, har norske barn mye mer fritid enn barn fra mange andre land.

Skrevet

Og, om skolen hadde fungert på en annen måte, og ikke lent seg på at foreldrene tar så mye ansvar - hadde kanskje disse menneskene skrevet mindre feil? Fordi lekser slik det er i dag, krever ressurssterke foreldre. Det er det ikke alle som er, og dermed så "arves" ressurssvakheten. 

Så din iakttagelse (som jeg ikke aner er rett eller ikke), kan også brukes som et argument mot lekser. Mer ansvar til skolen, mindre ansvar til foreldre. Da blir utdannelsen jevnere :)

Anonymous poster hash: 6f177...a18

Men da må jo ungene ha lengre dager og gjøre leksene på skolen, med hjelp fra en lærer. Det hjelper ikke å kutte ned på antall timer barna driver skolerelatert arbeid.

Skrevet

Jeg er en av de som ønsker leksefri skole. Men ikke helt leksefri, da de må ha litt lese lekse, og etter hvert som de blir eldre, så må de pugge til prøver hjemme. Men at de heller får en time ekstra på skolen, så de har mye mindre de trenger å gjøre hjemme. Dette fordi det er noen barn, som har ingen som kan hjelpe de, mens andre har foreldre som kan hjelpe mye. Og dette er ikke bra, for barna som ikke får noe hjelp.

Kan legge til at her så har far til barna, en bachelor i økonomi, jeg har 2 bachelorer i jus og helse.

Anonymous poster hash: fd80a...d41
Skrevet

Det er jeg ikke enig med deg i.

Jeg er selv for leksefri skole. Jeg har master, topplederjobb i Staten og skriver nesten feilfritt.

Anonymous poster hash: ff2b3...a77

Skrevet

Både jeg og mannen har 6-årig profesjonsstudie og vi er fortsatt i mot lekser hjemme.

Våre barn er skoleflinke og lekser gjøres uten særlig stress.

Men jeg lurer ofte på hva poenget med lekser er. De kunne fint vært gjort på skolen, også kunne barna, slik som vi voksne, hatt fri på ettermiddagen.

Med lekser og organisert aktivitet så mister barn i dag muligheten for fri lek i stor grad. Det meste av deres tid er bundet opp. Det synes jeg er trist.

Selv om vi absolutt er en akademikerfamilie så verdsetter jeg lek og sosial omgang høyere enn læring mens de er barn. Vennskap er viktigere enn å pugge engelske gloser..

Jeg vil anta at mine barn tar høyere studier. Men leksegjøring er mest sannsynlig irrelevant for deres suksess på universitetet.

Anonymous poster hash: 674bd...21d

Skrevet

Jeg er motstander av lekser i barneskolen slik det praktiseres i dag og jeg er dyslektiker. Det vil nok være en del feil i innleggene mine. Hovedgrunnen til at jeg ikke er glad i den leketypen som brukes i dag er at så mye av skoletiden må brukes til å gå gjennom lekser, forklare lekser, kontrollere lekser osv. Det går minst 10 minutter av hver time til dette. All den tiden kunne blitt brukt mer effektivt til å lære barna fag på skolen.

Anonymous poster hash: 3bc9e...80b

Skrevet

Jeg tror de aller fleste som selv har høyere utdanning ser viktigheten av lekser. Det å selvstendig og på egenhånd jobbe med stoffet, studieteknikk, lage seg rutiner osv rundt hjemmearbeid og lekser kommer ikke av seg selv.

Har man fra grunnskolen av gode rutiner på hjemmearbeid blir overgangen til videregående og ikke minst høyere studier mye lettere å takle.

Har fire barn i grunnskolen selv og det er ikke alltid like lett å motivere til lekser, men det er faktisk så enkelt som at man må øve om man skal bli flink til noe

Men en ting er sikkert og visst, mange lærere skulle hatt smekk på fingeren og blitt filleristet litt for sitt valg av lekser da. Tror noen lærere gir lekser bare for å gi lekser og bruker minimalt med tid og energi på å finne de riktige leksene. Noen av de kjedeligste leksene kan jo ta motet fra hvem som helst....

Anonymous poster hash: b5674...e92

Skrevet

Det er jeg ikke enig med deg i.

Jeg er selv for leksefri skole. Jeg har master, topplederjobb i Staten og skriver nesten feilfritt.

Anonymous poster hash: ff2b3...a77

Samme her. Jeg ønsker leksefri skole. Jeg har doktorgrad i et tekstfag og mye av jobben min er å gjøre andres tekster bedre. 

Anonymous poster hash: d6849...179

Skrevet

Det som er utfordringen med lekser for oss er tid.

Henter på SFO kl 16.30, kommer inn døra hjemme kl 17.00.

Da er ungen utslitt og slapper av til middag, som serveres kl 17.30.

Ca kl 18.10 er middagen ryddet bort.

Da skal lekser gjøres. Leksene tar daglig over en time, så da skal ungen sitte med lekser frem til ca 19.30.

Det er drøyt lange dager for en 7-åring som må opp 06.45.

Anonymous poster hash: 61679...454

Skrevet

Jeg er en av de som ønsker leksefri skole. Men ikke helt leksefri, da de må ha litt lese lekse, og etter hvert som de blir eldre, så må de pugge til prøver hjemme. Men at de heller får en time ekstra på skolen, så de har mye mindre de trenger å gjøre hjemme. Dette fordi det er noen barn, som har ingen som kan hjelpe de, mens andre har foreldre som kan hjelpe mye. Og dette er ikke bra, for barna som ikke får noe hjelp.

Kan legge til at her så har far til barna, en bachelor i økonomi, jeg har 2 bachelorer i jus og helse.

Anonymous poster hash: fd80a...d41

Og likevel blir det skrevet "lese lekse" i to ord og "de" i stedet for "dem".

Skrevet

folk flest som er imot lekser i skolen skriver innlegg som er pepret med skrivefeil! Har dere også merket det samme? De fleste som er for lekser, skriver mye bedre, og unngår i hvert fall de groveste skrivefeilene. Det er kanskje indikasjon på at det nettopp må være selvstudium ved siden av undervisningen i skolen, i form av lekser? Slik at barna lærer materialet bedre og generelt får mer ut av læringen?

Du tror ikke sammenhengen kan være omvendt da, hvis det er en sammenheng? Jeg var skoleflink og gjorde leksene mine feilfritt på egen hånd fra dag 1. Foreldrene mine hadde ingen grunn til å være imot lekser, de hadde jo ingen jobb med det. Men det var ikke det at de var for lekser som gjorde at jeg ble flink på skolen.

Anonymous poster hash: e79e3...375

Skrevet

Både jeg og mannen har 6-årig profesjonsstudie og vi er fortsatt i mot lekser hjemme.

Våre barn er skoleflinke og lekser gjøres uten særlig stress.

Men jeg lurer ofte på hva poenget med lekser er. De kunne fint vært gjort på skolen, også kunne barna, slik som vi voksne, hatt fri på ettermiddagen.

Med lekser og organisert aktivitet så mister barn i dag muligheten for fri lek i stor grad. Det meste av deres tid er bundet opp. Det synes jeg er trist.

Selv om vi absolutt er en akademikerfamilie så verdsetter jeg lek og sosial omgang høyere enn læring mens de er barn. Vennskap er viktigere enn å pugge engelske gloser..

Jeg vil anta at mine barn tar høyere studier. Men leksegjøring er mest sannsynlig irrelevant for deres suksess på universitetet.

Anonymous poster hash: 674bd...21d

Vel, poenget med lekser er blant annet å lære seg å arbeide selvstendig, uten at en lærer står over deg, motiverer og forklarer alt. Et annet poeng er selvdisiplin. Du må forholde deg til frister, levere i tide og ta ansvar for leksene. Begge deler kommer veldig godt med på videregående, universitet og arbeidsplass. For øvrig er mange voksne nødt til å ofre noe av fritiden til fag, blant annet studenter. I mange yrker må man også oppdatere seg jevnlig på utviklingen i faget.

Skrevet

Jeg jobber fulltid.

Jeg hadde aldri godtatt å måtte jobbe overtid hver eneste kveld.

Mitt barn kommer hjem fra SFO kl 16:30.
Da må hun begynne å jobbe overtid (lekser), mens jeg lager middag.

Jeg vil heller ha en time lenger skoledag (og dermed kortere SFO-tid), enn lekser.
Barn er også slitne etter en lang dag

Anonymous poster hash: 74870...86f
Skrevet

Det som er utfordringen med lekser for oss er tid.

Henter på SFO kl 16.30, kommer inn døra hjemme kl 17.00.

Da er ungen utslitt og slapper av til middag, som serveres kl 17.30.

Ca kl 18.10 er middagen ryddet bort.

Da skal lekser gjøres. Leksene tar daglig over en time, så da skal ungen sitte med lekser frem til ca 19.30.

Det er drøyt lange dager for en 7-åring som må opp 06.45.

Om 7-åringen sitter en time med lekser hver dag ville jeg tatt en samtale med læreren

Max 30 min er vel anbefalt tid i småskolen

Har selv en 2.klassing og leksene er unnagjort på mellom 15 og 30 min. Akkurat passe

En side lesing hver dag og en liten skrive eller regnelekse i tillegg.

Skrevet

Jeg er for leksefri skole, og det er mannen også. Vi er langt ifra ressurssvake. Bra utdanning og gode jobber på oss begge.

Det er stor forskjell på hvor mye foreldre kan være til hjelp med leksene til barna sine. Noen er, som dere sier, ressurssvake. Disse barna blir derfor dårligere fulgt opp.

Det blir jevnere om det er leksefri skole, men at de har lengre skoledager og gjør "leksene" på skolen sammen med en lærer.

Samfunnet i dag er dessuten lagt opp til at begge foreldrene må jobbe. Mange sliter med tidsklemma. Å gjøre lekser med slitne barn på ettermiddagen kan være en prøvelse. Om leksene allerede hadde vært gjort på skolen kunne barn og foreldre heller brukt fritiden på å kose seg sammen.

Blidere barn og blidere foreldre.

Anonymous poster hash: 2fa38...89a

Skrevet

Jeg jobber fulltid.

Jeg hadde aldri godtatt å måtte jobbe overtid hver eneste kveld.

Mitt barn kommer hjem fra SFO kl 16:30.

Da må hun begynne å jobbe overtid (lekser), mens jeg lager middag.

Jeg vil heller ha en time lenger skoledag (og dermed kortere SFO-tid), enn lekser.

Barn er også slitne etter en lang dag

Anonymous poster hash: 74870...86f

Men SFO er jo ikke jobb, det er fritid. Der er det lek og moro, ikke skole og lekser. Det vil si at hun er ferdig på "jobb" kl 14. Det blir på samme måte som for folk med hjemmekontor - der man jobber inn et par timer på kvelden og har kortere dag på kontoret. Mange studenter må også lese mye på ettermiddagen.

Skrevet

Om 7-åringen sitter en time med lekser hver dag ville jeg tatt en samtale med læreren

Max 30 min er vel anbefalt tid i småskolen

Har selv en 2.klassing og leksene er unnagjort på mellom 15 og 30 min. Akkurat passe

En side lesing hver dag og en liten skrive eller regnelekse i tillegg.

Det har vært diskutert. "Hvis vi ikke har bok lekser rekker vi ikke gjennom pensum".

Jeg er på ingen måte motstander av lekser, men det er ganske drøyt å kreve kveldsjobbing av 7-åringer hver ukedag.

Skrevet

Men SFO er jo ikke jobb, det er fritid. Der er det lek og moro, ikke skole og lekser. Det vil si at hun er ferdig på "jobb" kl 14. Det blir på samme måte som for folk med hjemmekontor - der man jobber inn et par timer på kvelden og har kortere dag på kontoret. Mange studenter må også lese mye på ettermiddagen.

Du kan ikke sammenligne studenter, og voksne i arbeid, med elever på barneskolen.

Skrevet

Jeg er for leksefri skole, og det er mannen også. Vi er langt ifra ressurssvake. Bra utdanning og gode jobber på oss begge.

Det er stor forskjell på hvor mye foreldre kan være til hjelp med leksene til barna sine. Noen er, som dere sier, ressurssvake. Disse barna blir derfor dårligere fulgt opp.

Det blir jevnere om det er leksefri skole, men at de har lengre skoledager og gjør "leksene" på skolen sammen med en lærer.

Samfunnet i dag er dessuten lagt opp til at begge foreldrene må jobbe. Mange sliter med tidsklemma. Å gjøre lekser med slitne barn på ettermiddagen kan være en prøvelse. Om leksene allerede hadde vært gjort på skolen kunne barn og foreldre heller brukt fritiden på å kose seg sammen.

Blidere barn og blidere foreldre.

Anonymous poster hash: 2fa38...89a

Vel, verden består ikke av bare kos. Vi har det veldig bra her i Norge som slipper å jobbe på 3 plasser, slik mange må i USA og være borte fra barna døgnet rundt. Ja, barn som ikke vil gjøre lekser er en prøvelse, på samme måte som barn med manglende vilje til å spise maten sin, vaske seg, pusse tennene, legge seg på kvelden og rydde lekene sine. Småbarnstiden er prøvelse i seg selv, hvis man ønsker at alt i livet skal gå på skinner hele tiden, og alt skal bare være kos dagen lang, så bør man la være å få barn.

Skrevet

En viktig ting i dette er at skolen, er ikke en skole. Den norske skolen er mange forskjellige skoler, av ulik kvalitet.

Vi har barn fem barn, der eldste er 20 nå. Vi har tilsammen vært innom en del ulike skoler. Det er store kvalitetsforskjeller på de ulike skoler, og læreren en klasse får tildelt.

Jeg tenker at en god skole kan fungere fint som leksefri, men en dårlig skole med en svak lærer kan være temmelig katastrofal for elevene, om det ikke er naturlig at foreldre følger tett med opplæringen.

Jeg liker å gjøre lekser sammen med ungene. Vi har fokus på læring i det meste vi gjør sammen hjemme.

Vi er høyt utdannet, vi jobber, og vi prioriterer barna våre i ett og alt. Vi tar oss tid til lekser.

Ansvaret for våre barns opplæring og tilsyn med dette, ønsker jeg å ha alene. Greit skolen har et ansvar, men i siste instans er det er vårt barn som lider last om skolen feiler.

Skolen der våre barn går nå, er hinsides svak. Vi bor slik til at det bare finnes et alternativ. Hadde vi hatt flere valg lokalt så hadde vi flyttet ungene.

Vi får heller kompensere med tett oppfølging.

Anonymous poster hash: a7462...c9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...