Gå til innhold

Vi feirer ikke bursdager...men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sier du at dere ikke feirer bursdager, men at dere har gaver på bursdagene?

Og så vil du i tillegg at barnet ditt skal ha fest på en annen tid på året som en erstatning på bursdagen det ikke får, og du lurer på hvorfor barnet ikke skal få gaver på en slik alminnelig fest??

Dette er for meg komplett uforståelig tankegang.

Kan du forklare litt nærmere hva du egentlig mener, Hi?

Anonymous poster hash: 897a7...696
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper holdes det fest rett som det er; overnattingsfest, disco, vinteraktivitetsdag, julefester, nyttårsfest, sommerfest, Halloween, karneval osv. Ungene her elsker å stelle i stand til fest :)

Men det forventes se,vagt ingen gaver. Og det gis heller aldri gaver!! Ingen av vennene har med gaver bare fordi de blir invitert på disco i kjellerstua eller fordi vi inviterer til Halloween-fest!

Er det bursdag inviterer vi til bursdag. Da forventes det gaver og alle de som er bedt har også med gaver :)

Anonymous poster hash: ff02a...4d1

Skrevet

Du høres ut som en komplett skrulle HI. Klarer ikke ta deg seriøst. Dobbeltmoral og hykleri

Anonymous poster hash: 60ebf...134

Skrevet

Jeg tenker uansett at hvis man bekjenner seg til en trosretning skal man gjøre det skikkelig og det innebærer at man må forsake en del ting, det være seg svinekjøtt, fødselsdager, jul, alkohol eller sex før ekteskapet.

Det er krevende å være religiøs og det er ikke greit å ta snarveier.

Det bestemmer da ikke DU. Hvis jeg vil være kristen, trenger jeg ikke kaste stein på homofile. Det er ikke noen andre som skal avgjøre hvor "krevende" det bør være. I alle fall ikke noen som verken kjenner religionen eller selv tror på den. Det er jo åndssvakt. "Ja, hvis du vil være hindu får du hoppe på bålet nå som mannen din er død, husk at snarveier ikke er greit!"

Anonymous poster hash: 5a5f9...74f

Skrevet

Hvorfor sier du at dere ikke feirer bursdager, men at dere har gaver på bursdagene?

Og så vil du i tillegg at barnet ditt skal ha fest på en annen tid på året som en erstatning på bursdagen det ikke får, og du lurer på hvorfor barnet ikke skal få gaver på en slik alminnelig fest??

Dette er for meg komplett uforståelig tankegang.

Kan du forklare litt nærmere hva du egentlig mener, Hi?

Anonymous poster hash: 897a7...696

Du et vel over snittet tett i bollen hvis du ikke skjønner?

Sekta/trosretningen tillater ikke at man FEIRER bursdager. Men å MOTTA en gave er ikke forbudt, uansett dag i året. Hun sa ikke at de selv kjøper bursdagsgaver, men at de har lov å få ting når det måtte være.

Det er likevel et steg videre dersom man aktivt inviterer til bursdag og tar imot gjester i DEN anledning. Derfor ønsket om å ha en fest på en annen årstid. Så kan man hygge seg og glede fireåringen uten å føle at man gjør noe som er utenfor det aksepterte. Å ha gjester er jo lov i alle trossamfunn.

Skrevet

Dersom dere ikke feirer bursdager og barnet ikke går i bursdager, hvordan kan en 4 ring ha forventninger til å invitere til fest/selskap?

Anonymous poster hash: 48774...cad

Skrevet

Det bestemmer da ikke DU. Hvis jeg vil være kristen, trenger jeg ikke kaste stein på homofile. Det er ikke noen andre som skal avgjøre hvor "krevende" det bør være. I alle fall ikke noen som verken kjenner religionen eller selv tror på den. Det er jo åndssvakt. "Ja, hvis du vil være hindu får du hoppe på bålet nå som mannen din er død, husk at snarveier ikke er greit!"

"Åndssvakt"??? 😂😂😂

Skrevet

Fest er alltid stas, så det er bare å invitere. Mine barn hadde kommet hvis vi ikke hadde hatt andre planer. Må imidlertid si at jeg er enig med dem som har svart deg at dette virker rart. "Vi feirer ikke bursdag, men hvorfor kan ikke folk ha med seg gaver?" 

Skrevet

Jeg tenker uansett at hvis man bekjenner seg til en trosretning skal man gjøre det skikkelig og det innebærer at man må forsake en del ting, det være seg svinekjøtt, fødselsdager, jul, alkohol eller sex før ekteskapet.

Det er krevende å være religiøs og det er ikke greit å ta snarveier.

Ikke engang for barnets skyld? For et kaldt svar. Du vet at ikke alle JW er det frivillig? At det er folk som er født inn i dette og risikerer å miste all kontakt med familie og venner hvis de melder seg ut mener jeg...

Hi, ta de snarveier du må for barnet ditt sin del. Ikke hør på hønsa som svarer her. De vet ingenting uansett...

Hilsen ei som vet litt mere om deg enn dette, MTN.

Anonymous poster hash: 42315...8a4

Skrevet

Mine barn ville helt klart kommet på fest :)

Hvis det er snakk om bursdag er det en selvfølge at vi tar med en gave. Men om det kun er snakk om en fest hadde jeg ikke automatisk tenkt på å ha med gave. Det er vel bare vi voksne som har med en "vertinnegave" når vi blir bedt i lystig lag?

Det er forskjell på bursdag og "vanlig" fest, så ikke forvent at gjestene har med gave mm det er presisert at festen er i forbindelse med en bursdag. Tanta mi og hennes familie er JV, så hvis de hadde bedt til fest hadde jeg ikke visst at det var en erstatning for bursdag og at gave er forventet, rett og slett fordi de aldri feirer bursdager...

Anonymous poster hash: 16c16...f5f

Skrevet

Barnet er bare 4, tror ikke barnet har så store forventninger

Men hvorfor kan man ikke gi gave utenom bursdag da?

Hi

Anonymous poster hash: bdfcb...0c9

Til bursdagsfester har man med gaver, til andre typer fest har man det ikke (bortsett fra vertinnegave blant voksne). Det er faktisk ikke rarere enn det.

Skrevet

Dette blir for dumt. Junior fyller år i september, men siden vi ikke feirer bursdag inviterer vi i oktober med fest, invitasjoner, ballonger og stas. Gjestene må ta med gave og så synger vi bursdagssangen, men det er ikke bursdag altså.

Om dere forventer gave, går ungen i andres bursdager og gir gave tilbake?

Anonymous poster hash: 902ee...7d8

Skrevet

Jeg synes ikke du kan forvente gave når du inviterer til vanlig fest. Og dere må da bestemme dere: feire bursdag, med gaver, kake og alt, eller ikke feire bursdag. Blir like dumt som å la være å invitere sine nære venner i bryllup/dåp, men forvente gave for det.

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig sendt mine barn på fest. Nsre gøy og hyggelig det! :)

Meeen, fest og gaver? Det ER bursdag. Så om dere, uansett grunn, ikke feirer bursdag så synes jeg det blir litt teit å faktisk feire bursdag bare med et annet navn.

Det virker som du gjerne skulle ønske dere kunne feire bursdag? Tror også dette fest med gaver opplegget kan bli forvirrende. Ikke undervurder en fire åring!

Anonymous poster hash: 9c0d5...a96

Skrevet

Ikke engang for barnets skyld? For et kaldt svar. Du vet at ikke alle JW er det frivillig? At det er folk som er født inn i dette og risikerer å miste all kontakt med familie og venner hvis de melder seg ut mener jeg...

Hi, ta de snarveier du må for barnet ditt sin del. Ikke hør på hønsa som svarer her. De vet ingenting uansett...

Hilsen ei som vet litt mere om deg enn dette, MTN.

Anonymous poster hash: 42315...8a4

Amen !

Hi

Skrevet

Jeg skrev aldri at jeg ønsket, forlanger eller forventer gaver.

Har aldri skrevet at vi skal synge bursdagsbesøket heller.

Ønsker bare å høre om barna deres ville kommet på fest til barnet mitt.

(Jeg hadde egentlig ikke trengt å oppgi grunnen, at barnet ikke fikk barneselskap i forbindelse med bursdagen)

Vi kan motta gaver når som helst på året.

Men vi kan ikke invitere til bursdag

Hi

Skrevet

(Jeg hadde egentlig ikke trengt å oppgi grunnen, at barnet ikke fikk barneselskap i forbindelse med bursdagen)

Hi

*bursdagsanger

Skrevet

Regner med dere er jejovas vitner:) så flott!

Vi har heller ikke bursdag, men inviterer gjerne til en slags temafest, gjerne kostymer eller Disco eller lignende. I menigheten vår er det jo vanlig å gi gaver i slike barneselskap, selv om jeg tror det er litt på kanten. Ikke forvent gaver fra verdslige på en 'fest'. Bare forvent en fest:)

Anonymous poster hash: 18a1a...232

Skrevet

Hi

Du ser etter et smutthull. Good for you! Mitt barn ville kommet, men er enig med den over. Jeg hadde ikke skjønt at det ville være hyggelig med gave til en slik fest. Ikke uten en form for hint, i alle fall. Hadde faktisk vært redd for å gjøre noe "ulovlig" om jeg lot barnet ta med gave.

Skrevet

Regner med dere er jejovas vitner:) så flott!

Vi har heller ikke bursdag, men inviterer gjerne til en slags temafest, gjerne kostymer eller Disco eller lignende. I menigheten vår er det jo vanlig å gi gaver i slike barneselskap, selv om jeg tror det er litt på kanten. Ikke forvent gaver fra verdslige på en 'fest'. Bare forvent en fest:)

Er du også Jehovas vitne?

Kjekt å høre fra deg

Hi

Skrevet

Er du også Jehovas vitne?

Kjekt å høre fra deg

Hi

Jepp:)

Vi har mange feiringer i året, viktig å sette pris på hverandre hele året. Vi har ofte selskaper på sommeren. Sjeldent når barna HAR bursdag. Syns det er like koselig at unger kommer uten gave. Det koselige er jo å være sammen, og det syns vi er kjekt. Noen ganger er hele klassen pluss barn fra menigheten med på fest, og det blir folksomt, Hehe:) men utrolig koselig! Vi forventer ikke gaver av noe slag. Derfor nevner vi ikke gave. Noen ganger får vi SMS om 'skal vi ha med noe' og da sier jeg nei, kom som dere er. Vi vet at om de kommer med gaver og vi antyder det kunne vi likegjerne gått 100% inn og feiret bursdag. Det blir jo det samme. Gaver kan vi gi hverandre ellers.

Skrevet

Hvorfor feirer ikke JV bursdager? Skal man ikke få feire og glede seg over å være født og skapt av Gud?

Jeg hadde meldt meg ut for å ha et normalt liv, mista jeg familien min da så hadde det betydd at de uansett ikke er gla i meg. Men trives dere i JV så bli der så klart :)

Anonymous poster hash: b9426...099

Skrevet

Hvorfor feirer ikke JV bursdager? Skal man ikke få feire og glede seg over å være født og skapt av Gud?

Jeg hadde meldt meg ut for å ha et normalt liv, mista jeg familien min da så hadde det betydd at de uansett ikke er gla i meg. Men trives dere i JV så bli der så klart :)

Anonymous poster hash: b9426...099

Enig der, men barnet har ikke valgt å være JV og bli utestengt fra bursdager, julefeiringer og alt det sosiale med andre barn. Foreldrene har plikt til å påse at barnet er inkludert. Ved å nekte barn å gå i bursdager og delta på juleverksted, juletrefest, gå Halloween og lignende bidrar de til at barnet ikke blir inkludert slik det burde.

Skrevet

Jepp:)

Vi har mange feiringer i året, viktig å sette pris på hverandre hele året. Vi har ofte selskaper på sommeren. Sjeldent når barna HAR bursdag. Syns det er like koselig at unger kommer uten gave. Det koselige er jo å være sammen, og det syns vi er kjekt. Noen ganger er hele klassen pluss barn fra menigheten med på fest, og det blir folksomt, Hehe:) men utrolig koselig! Vi forventer ikke gaver av noe slag. Derfor nevner vi ikke gave. Noen ganger får vi SMS om 'skal vi ha med noe' og da sier jeg nei, kom som dere er. Vi vet at om de kommer med gaver og vi antyder det kunne vi likegjerne gått 100% inn og feiret bursdag. Det blir jo det samme. Gaver kan vi gi hverandre ellers.

Helt enig med deg.

Så koselig dere har det 😍🤗😍

Hi

Skrevet

Enig der, men barnet har ikke valgt å være JV og bli utestengt fra bursdager, julefeiringer og alt det sosiale med andre barn. Foreldrene har plikt til å påse at barnet er inkludert. Ved å nekte barn å gå i bursdager og delta på juleverksted, juletrefest, gå Halloween og lignende bidrar de til at barnet ikke blir inkludert slik det burde.

Nettopp! Ble selv født inn i jv og fikk ikke ha verdslige venner. Har inntrykk av at foreldrene nå (min generasjon) har slækket på reglene. Da jeg var barn var ting rimelig strengt.

Uansett ville jeg aldri latt mine barn vokse opp i denne religionen. Alt det fæle voksenpratet jeg måtte sitte å høre på på møter tre dager i uken. Verdens ende, dommedag hvor alle utenom jv skulle tilintetgjøres. Nei til blod,Satan og demoner. Nei fysj a meg!

Anonymous poster hash: 5e418...a58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...