Gå til innhold

Kan barnehagen nekte oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med enkelte barnehager?

Vil ikke ha dere inn i avdelingen? Hvorfor ikke?

Dere er i deres fulle rett å se hvordan barnet deres tilbringer dagene.

Er så glad jeg har ungene i en normal barnehage...

Anonymous poster hash: 1204e...826

Fordi det er forstyrrende og utrygt for de andre barna at fremmede voksne kommer inn hele tiden.

Anonymous poster hash: ea87c...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fremmede voksne? Hele tiden? Vel foreldrene til de andre barna er da ikke fremmede.

Anonymous poster hash: b7ca3...ac0

Skrevet

Det var satt på spissen, men realiteten er sånn at vi som bruker tjenester skal liksom være takknemlige og underkuede fordi de er så snille som tilbyr oss tjenesten.

Barnehagen skal imøtekomme behovene til folk som JOBBER, og da kan de ikke nekte levering på et ytterst vanlig tidspunkt om morgenen.

Regner med du jobber i barnehage selv, siden du ble provosert :-)

Anonymous poster hash: 8d390...280

Nå er det vel slik at begge parter er prisgitt hverandre. Dessuten er det faktisk slik at barnehagene bestemmer sine egne regler. Vi er ganske heldige i Norge hvor staten betaler det meste av barnehageplassen for oss.

Anonymous poster hash: a4ea4...9c4

Skrevet

Fremmede voksne? Hele tiden? Vel foreldrene til de andre barna er da ikke fremmede.

Så alle barna kjenner alle foreldrene?

Ville du synes at det var greit at alle ungene da skulle hilse på alle disse foreldrene?

Ah, mamma til Petter, hei pappa til Ole. Og Ole, jeg har savnet deg.

Ser for meg at det ville blitt urolig under frokosten. Ønskelig situasjon?

Anonymous poster hash: 335f0...4b7

Skrevet

Herregud, jeg blir helt matt av mange av svarene her...

Dere betaler, så da skal dere jammen få gjøre akkurat som dere selv vil også??

Hva men å tenkte 1 mm. videre da... eller bare åpne øynene bittelitt!

Det sitter en masse små barn der å spiser og det er da for svarten ikke bare deg, du ene i hele verden, som leverer midt i maten!

Det er leveringsrushet de ikke vil ha.

En bitteliten halvtime, sitter de der å spiser.

Om 10 stk. blir levert da, hvert av barna (foreldrene) trenger bare den ansatte's oppmerksomhet kun i 2 minutter (det er liten tid alstå!), ja, da tar det faktisk 20 minutter av de 30 minuttene de satt der!!!

...og du kan banne på at i 2 sekunder's uoppmerksomhet blir ett glass veltet, melk må tørkes opp, ny brødskive smøres, ungen ved siden av seg får melk på genseren og nekter å spise mer før den blir skiftet osv osv osv osv

Det er da ikke for de ansatte den regelen/det ønsket har blitt opplest og vedtatt i barnehagen!

Det er jo for barna!

Ditt også!

Det skal være en rolig stund, der ditt barn kan få tid til å få søvnen ut av kroppen. Kansje ditt barn har hatt en superhektisk morgen og trenger ett fang å sitte på, litt mat og kos, før h*n er klar for å møte venner i lek og morro.

Det skjer mye under en frokost, i forhold til før og etter.

I tiden før og etter har barna frilek og mange av barna leker selvstendig og de voksne har mer tid den som trenger det.

I matsituasjon må de voksne være "på" til enhver tid, for å unngå kaos og uhell, og ikke minst, bygge under de gode samtalene. Det er da barna har tid og ro til å fortelle hva de bærer inni seg.

Så vær så snill, bare gjør så godt dere kan. Er det krise en dag, løser det seg. Men prøv å legge godvilja til da.. for ungenes skyld.. De fortjener det!

Du vet, de fem minuttene med kaffekoppen og avisa, i fred og ro, før ungene våkner, de hellige fem minuttene, som får kroppen klar til å tåle "stormen" som kommer, med trøtte unger som måååå ha den røde genseren som ligger i vaskemaskin fra i går, ut og skrape bilen, så i kø mens pulsen øker... Det er mye man skal igjennom.

Og dem hellige fem minuttene før alt dette... De er gull verdt for mange!

Sånn kan det fort være for barnet ditt i barnehagen også.

Anonymous poster hash: fee77...514

Skrevet

Hvor vanskelig kan det være da. Hos oss spiser barna egen medbragt frokost mellom 0645 og 0830, en av personalet sitter med de, resten er inne i avdelingen ned de andre barna. Foreldre kan levere når de vil, men helst innen kjernetid som starter 0930. Ingen av barna blir "skremt" av fremmede voksne og ingen av barna ser ut til å bli urolige av at noen går forbi spiseplassen og videre inn i avdelingen. Små barn tåler inntrykk 😳

Anonymous poster hash: 90ec4...35f

Skrevet

Jeg ser begge sider i denne saken, men bhg kan ikke nekte dere og levere, men dere kan vell få levere på en rolig måte, komme inn sette barnet til bordet snakke litt med den ansatte på jobb og si hade.

Det at barn blir "skremt" kjenner jeg til det finnes barn som starter og gråte når voksne drar ( uansett om det er mamma eller pappa eller ikke)

Snakk med bhg og finn en løsning, men mulig du ikke kan forvente at de møter deg i garderoben.

Skrevet

Dette høres veldig rart ut... Er det bare 1 rom og 1 ansatt i barnehagen? Og hvor mange barn er det egentlig på denne avdelingen? I de barnehagene vi har vært i (kommunale), så spiser barna som ikke har fått frokost hjemme på et skjermet område eller eget rom, hvor en av de ansatte sitter sammen med de. Frokosten har da vart fra 8-8.30. De er da gjerne 2 ansatte på jobb, hvor den andre som ikke har frokosten tar imot resten av barna. De som kommer får ikke forstyrre de barna som spiser, men leke andre steder på avdelingen. Har aldri vært noe problem, mine har alltid spist hjemme og vært veldig velkommen i barnehagen når som helst mellom 7.15 og 10.

Skrevet

Hjem og barnehage skal samarbeide og finne gode løsninger for barn, barnehage og foreldre.  Foreldre og barnehage bør gjøre en innsats for å være smidige og samarbeidsvillige.  

Du bør ta kontakt med pedagogisk leder eller styrer og forklare at pga begrensninger i kollektivtilbudet har du ikke mulighet til å unngå levering i frokosttidsrommet.  Be om å finne en bedre løsning.  Hvis barnehagen har flere avdelinger kan de kanskje spise sammen for å frigi en ansatt som kan ta imot barna.  Kanskje kan barna som kommer i frokosttiden få leke på dukke-rommet til frokosten er over.  

Hvis det ikke fører frem å snakke med pedagogisk leder eller styrer så tar du saken opp med AMU eller barnehagens eiere.  

Dersom noen kjører egen bil til jobb der de har fleksitid og gjerne jobber deltid, så er det sikkert uproblematisk å forholde seg til unødvendige regler i barnehagen.  Hvis noen MÅ være på jobb innen et spesielt tidspunkt, reiser kollektivt osv så vil de sikkert gjerne heller tilbringe tid med barna sine og rekke jobb.  

Jeg hadde barn i samme barnehage i nesten ti år.  Vi forholdt oss til kjernetid og fikk av og til beskjed om at barn måtte leveres innen klokken X på grunn av f.eks. tur.  Foreldrene var velkommen i avdelingen.  Dialogen mellom ansatte og foreldre var flott.  Var det travelt kunne vi bli møtt med "her går det unna, kan vi heller slå av en prat i morgen når vi har full bemanning?", ellers fikk vi en liten oppsummering av dagens aktiviteter ved henting.  

Anonymous poster hash: b0338...be5
Skrevet

I vår barnehage ønsker de ikke levering i frokosten, men det er fordi de har sett at de barna som blir levert da føler de blir "sett på" av alle de andre som sitter rundt bordet og at de derfor ønsker å unngå det for barnas del

Anonymous poster hash: bdc66...b5f

Skrevet

Dette må være snakk om digre basebarnrhager med enormt mange unger...

Over barnehage er ikke voksne fremmede.

Fra tredje dag står hele rekka med unger fra både en og to avdelinger og roper:

Siri er henta! Siri er henta!

Så de vet svært godt hvem vi er. Har hatt unger i barnehage i iallfall 12 år, og har tilgode å oppleve unger som blir redd andre foreldre eller gråter når andre enn foreldrene går.

På tide å gjøre ungene litt med hardføre?

Anonymous poster hash: 1204e...826

Skrevet

vi har frokost i barnehagen fra 8.30-9. Vi ønsker at barna helst blir levert før eller etter, men vi nekter ingen å komme før. de blir ikke møtt i garderoben, må bli følt inn av foreldrene. Det er veldig forstyrrende, mamma må bare prate litt, barnet må si hade, men å vike i vinduet som Er i ett annet rom. Mye gråting. I mellomtiden har Martin bitt Truls. Mari har fått melk i fanget, Kari stjal skriven til geit. Helt kaos med andre ord fordi den ansatte ikke er "på" ved bordet

Anonymous poster hash: 1f1ce...002

Skrevet

Fordi det er forstyrrende og utrygt for de andre barna at fremmede voksne kommer inn hele tiden.

Fremmede voksne? Det tok da mindre enn en uke før 'alle' visste at nå kommer mamma'n til xxx.

Jeg blir bare mer og mer takknemlig for vår barnehage. Vi får komme når vi vil, men helst før kjernetiden begynner kl 9.30. Frokost spiser de etterhvert som de kommer og man kan si hade enten i garderoben, på avdelingen eller på kjøkkenet, alt hva som passer best.

Skrevet

Vi blir jo det når vi aldri får komme inn. :P

Skrevet

Skjønner det er ulik praksis. Vi har aldri pleid å bli møtt i garderoben sv en voksen, med mindre den voksne tilfeldigvis var der akkurat da.

De som vil spise frokost i barnehagen, spiser matpakke og det foregår i samme rom som resten av barna leker. Man kan komme når man vil, men helst innen 9.30.

Anonymous poster hash: 77c3d...0c7

Skrevet

Høres ut som en veldig sesiell barnehage det der, og ut fra svarene her, er det flere av de...hadde heldigvis aldri dette problemet med vår barnehage. Kom ofte å leverte i frokosten, fordi det var sånn det passet oss best ift jobb og senre da eldste begynte på skolen. Så lenge man leverer innen kjernetiden (som hos oss var kl 10), så kom vi med barna når det passet oss. Kom vi i frokosten gikk vi inn sammmen med barnet og enten satt de ved bodet (om de skulle spise) eller så fikk de leke i lekekroken. Ingen problem. Hadde reagert om vi hadde fått samme beskjed, syns det var veldig spesielt.

Anonymous poster hash: aeb44...9fe
Skrevet

Det hadde ikke jeg godtatt. Fordi det ikke ville Vært praktisk gjennpmførbart for oss med jobb. Veldig mange leverer rundt 8! Og neimen om jeg hadde FORLENGET barnehagedagen for ungen!

Skrevet

Her har vi det sånn at den ene (jeg) er nødt til å dra med en buss som går før bhg åpner pga jeg starter 7.30 på jobb. Samboer må få opp og sende avgårde skolejenta vår (hun går kl 08.00) og det vil da være utrolig krøkkete å sitte hjemme å vente på at klokka skal bli 8.30 så minste kan levers istedenfor å få henne avgårde når eldste går. Evt følge begge barna samtidig da skole og bhg ligger vegg i vegg.

Anonymous poster hash: 18719...5c0

Skrevet

Vår bhg ynskte heller ikkje at vi kom i frukostttida, som var 08:30 - 09:00, men vi vart sjølvsagt ikkje nekta dette.  Dei få gangane eg kom i denne tida, følgde eg ungen inn på avdelinga og til bords, med minst mogleg styr.  Ville snakka med dei om dette, for det høyres ut som de har gode grunnar for å levere i denne tida, og det trur eg ikkje dei kan nekte.

Skrevet

Vi ble også alltid oppfordret om å unngå levering i frokosttida, men vi ble ikke nektet hvis det var nødvendig.

Jeg støtter oppfordringene du har fått om å snakke med dem. Fortell hvordan det er for dere med kollektivtransport og tider, og spør dem om de har noen forslag til løsning. Kanskje løsningen må bli at dere tar av skoene og følger barnet inn selv. Kanskje barnehagen er villig til å skyve på tidspunktet for frokost. Kanskje de har andre forslag som jeg ikke har tenkt på.

Jeg tror ikke de kan nekte dere, men jeg tror også at hvis du/ dere viser vilje og åpenhet til samarbeid og også gir uttrykk for at dere skjønner problemet, så vil de ansatte straks bli mer samarbeidsvillige. Det er derfor dialogen er så viktig.

Skrevet

vi har frokost i barnehagen fra 8.30-9. Vi ønsker at barna helst blir levert før eller etter, men vi nekter ingen å komme før. de blir ikke møtt i garderoben, må bli følt inn av foreldrene. Det er veldig forstyrrende, mamma må bare prate litt, barnet må si hade, men å vike i vinduet som Er i ett annet rom. Mye gråting. I mellomtiden har Martin bitt Truls. Mari har fått melk i fanget, Kari stjal skriven til geit. Helt kaos med andre ord fordi den ansatte ikke er "på" ved bordet

Anonymous poster hash: 1f1ce...002

I barnehagen vår har de heldigvis ikke geit, så vi slipper at de blir frastjålet maten😉

Anonymous poster hash: 45c90...144

Skrevet

De kan ikke nekte dere å levere da, men de kan ønske at dere forsøker å unngå et tidspunkt. Hvis det ikke går må du si det, og begrunne med feks at du skal rekke en busstor eller lignende.

Og når du leverer mens de spiser så prøv å være litt diskret og forstyrre lite.

Anonymous poster hash: c205f...1c5

Skrevet

Kjenner jeg er glad for barnehagen vår. Her serveres frokost fra de åpner kl 07 til 08.30. De koker grøt sammen med barna hver morgen, eller barna kan få brødmat. Det er ingen som kommer i garderoben for å ta imot barna, vi følger dem helt inn. Det har aldri vært noe problem, de vil bare ha en sms om man kommer etter kl 09.30.

Anonymous poster hash: 4d22b...153
Skrevet

Idiotisk. Det er akkurat slik barnehagene tenker mer og mer, at de gjør oss en tjeneste ved å eksistere. Vi skal møte deres behov, ikke omvendt.

Dere bør bare motsi dette ønsket, da den tiden er en HELT vanlig og nødvendig tid å levere barna sine på. Vinner de på dette, vil det komme flere og flere urimelige krav fra barnehagen etter hvert. Som barn vet du, får de viljen sin en gang , prøver de enda mer senere...

Anonymous poster hash: 8d390...280

Du tenker ikke på de stakkars barna som sitter ved bordet og ikke får den hjelpen de trenger fordi det renner inn med barn midt under frokosten???

Skrevet

Fordi det er forstyrrende og utrygt for de andre barna at fremmede voksne kommer inn hele tiden. Anonymous poster hash: ea87c...7f1

Her er det stikk motsatt! Ungene kjenner oss foreldrene godt så ungene kommer på fanget til både meg og barnefaren når han henter.

Anonymous poster hash: 0718e...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...