Gå til innhold

Er det for lite å sende 200 kr i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det jeg som offisielt har blitt gammel, da.

(Men for meg er det faktisk i bunn og grunn det samme å sende en seddel som å overføre penger og si "kjøp deg noe selv." Jeg ser IKKE den store skilnaden eller den enorme omtanken i at folk kommer seg i minibanken først )

Sorry, men det er virkelig sjelden du henger med da. Utifra det jeg har lest her inne, så er du jo ikke helt "med".. Blir jo dumt å påstå at hele verden tar feil, jeg har rett?

Anonymous poster hash: b47d4...ba7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gi en gave er passende.

Å sende penger er vulgært.

Vil du pakke opp penger på julaften også?

Så når vi fikk en rull med 1000 lapper fra svigers til jul ( tilskudd til reise ). Så var det upassende??? Dust

Anonymous poster hash: 92300...a2d

Skrevet

Jeg lurer vel heller på hvilket samfunn vi lever i hvis folk kjenner prisen på alt, men ikke verdien av noe...

Det fins bare en del ting som ikke kan omsettes i penger. F eks omtanke...

Det er jo bare du som er fastlåst i dine egne gammeldagse tanker at du ikke ser omtanken om den ikke er HELT slik du mener det etter boka skal være, DET er trist! Hva skal man med en blimsterkvast? I dagens bruk og kast samfunn burde man vel fokusere på noe mottaker har bruk for? Da er det jo bedre med penger som kan brukes til whatever mottaker ønsket heller enn noe dill (som regel uten noensomhelst omtanke bak). Verdien på en 200 lapp er jo mye høyere enn blomster til 200, selv om prisen er lik? Ingen ønsker seg vel blomster i ett bryllup?

Skrevet

Jeg melder meg inn i en av de gruppene jeg også.

Gavekort gir jeg av prinsipp ikke. De som har mest utbytte av gavekort er selgerne. Mange "tvinges" til å handle en plass hvor de egentlig ikke har lyst til å handle og kanskje (ganske ofte faktisk), må man legge til noen kroner ekstra for å finne noe.  Spesielt når man allerede har fått en god del andre gaver.  Eller - det som gjør at gavekortselgere gnir seg godt i hendene når noen kjøper gavekort: En ganske stor andel av gavekortene blir aldri brukt.  Penger rett i lomma på butikken. 

Penger gir jeg heller ikke, uansett om jeg blir invitert til fest (uansett hva slags fest).  Jeg synes også at det er en uting, og ikke minst er det trist at det har blitt sånn at folk ikke har fantasi til å finne plass til eller bruke ting de kanskje ikke har ønsket seg eller som kanskje er utenfor den strømlinjeforma stilen man har tilegnet seg. Penger er ikke presang, det er betaling. (Unntatt til konfirmanter og andre unge mennesker eller kanskje muligens personer som sparer til noe helt spesielt)

Du er av dem ja.. Som gir en gyselig vase med null omtanke bak, kun egoistisk behov for at DU vil gi denne (kanskje billige?) vasen. Du bryr deg ikke om at mottaker ikke blir glad, det er jo DU som er i fokus og VIL gi denne gaven samme hva? Utrolig egoistisk! Hva med å tenke på mottaker og legge inn bittelitt omtanke å gi noe mottaker har bruk for (og blir glad for?). Hva er ellers gaver for? De er IKKE primært ment for å glede giver altså...

Skrevet

Gifter meg om 2 uker og har selv ønsket oss penger til å pusse opp og gavekort. Kan ikke se at det skal være noe problem med en liten penge gave. Kjempefint.

Hater nips, og ting som allikevel ikke kommer til å passe med det man har fra før.

;)

Anonymous poster hash: 2dbbc...ad6
Skrevet

Synes en liten pengegave er kjempe fint :) Størrelsen er ikke viktig da du allikevel ikke er gjest.

Når man gir gaver skal man tenke på mottaker og ikke tåpelige prinsipper man har for seg selv.

De som kjenner meg godt gir meg pengegaver, eller gavekort på steder jeg ønsker meg det fra og ikke masse ræl de selv synes er nyttig og fint. Mye kan være fint, men så utrolig bortkastet på eksempelvis meg.

Har ikke tall på hvor mange gaver jeg har fått  som aldri blir satt frem eller brukt. Utrolig bortkastet. Fikk en urtekutter en gang, fra en som vet at jeg liker å lage mat... Men ikke visste hvor praktisk anlagt jeg er. ... Jeg bruker uansett kniv og fjøl og liker da ikke ting som tar plass i skaper. Hadde ikke hjerte til å kaste, så sto å støvet ned i 5 år... Så ble det kastet når  jeg flyttet.

Sier ikke at tanken ikke er god, men utrolig bortkastet. Samme med pyntegjenstander.... Har ikke mye nips og vil heller ikke ha det. Har noen få pyntegjenstander som er nøye valgt ut av meg selv... Da er det igjen utrolig bortkastet å bruke penger på en til til meg, som blir lagt i boden.

Det er omtenksomt å gi mottaker frihet til å velge selv. :)

Skrevet

Man sender ikke 200 kr i bryllupsgave. Det gir man til naboen når hun er konfirmant, eller fyller 16 år.

Enten send kun en blomst og et kort, eller send ingenting. Hun får gaver av gjestene.

Enda rarere å gi masse penger til voksne oppegående folk med jobb,hus o.l

Synes 200 kr er passende i denne situasjonen

Anonymous poster hash: 7334a...026

Gjest Antarctica
Skrevet

Herlighet, grunnen til at du mener det er totalt upassende må jo være at det er for liten sum, altså ikke bra nok? Hvor har det blitt av takknemligheten? I andre tråder blir folk sablet ned for å ikke like gavene de får. Men nå er plutselig ikke gaver bra nok?

Jeg gjentar: det har ikke med summen å gjøre. Det er bare upassende å gi folk betaling. Og til dine fordommer vil jeg bare si at det hadde vært grenseløst vulgært å sende 1000 kroner, eller 2000! Mye verre!

Som en over her påpekte, for en voksen og etablert person i jobb er det ikke pengegaver som signaliserer omtanke.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du er av dem ja.. Som gir en gyselig vase med null omtanke bak, kun egoistisk behov for at DU vil gi denne (kanskje billige?) vasen. Du bryr deg ikke om at mottaker ikke blir glad, det er jo DU som er i fokus og VIL gi denne gaven samme hva? Utrolig egoistisk! Hva med å tenke på mottaker og legge inn bittelitt omtanke å gi noe mottaker har bruk for (og blir glad for?). Hva er ellers gaver for? De er IKKE primært ment for å glede giver altså...

Jøss, det var ikke måte på hvor mange negative beskrivelser du klarte å komme på, bare på bakgrunn av hennes uvilje mot pengegaver?

(Tror du må jobbe litt med sakligheten generelt. Hold deg til ballen. Ikke spark ned mannen.)

Skrevet

Jeg gjentar: det har ikke med summen å gjøre. Det er bare upassende å gi folk betaling. Og til dine fordommer vil jeg bare si at det hadde vært grenseløst vulgært å sende 1000 kroner, eller 2000! Mye verre!

Som en over her påpekte, for en voksen og etablert person i jobb er det ikke pengegaver som signaliserer omtanke.

Mener DU ja. Du representerer (heldigvis) ikke flertallet mennesker. I min omgangskrets, er pengegave like fint, eller bedre enn annet tull som er kjøpt bare for å gi noe.

Skrevet

Jøss, det var ikke måte på hvor mange negative beskrivelser du klarte å komme på, bare på bakgrunn av hennes uvilje mot pengegaver?

(Tror du må jobbe litt med sakligheten generelt. Hold deg til ballen. Ikke spark ned mannen.)

Haha! Rette ræva som feis... Takk!

Gjest Antarctica
Skrevet

Mener DU ja. Du representerer (heldigvis) ikke flertallet mennesker. I min omgangskrets, er pengegave like fint, eller bedre enn annet tull som er kjøpt bare for å gi noe.

Dette er ikke en personlig mening, altså. Jeg er vokst opp med visse ting man gjør og ikke gjør, som å kondolere når noen dør og å gi gaver i brylluper jeg er bedt i. Da forholder man seg til en ønskeliste, siden bryllupsgaver tradisjonelt skal være med på å bygge opp parets felles husholdning.

Å sende penger til brudepar, sånn rett ut av lufta, er ikke en av de tingene som hører til skikk og bruk. Til en konfirmant kunne det likevel være passende. De tjener ikke penger selv, og dermed er det ikke nedlatende å sende dem penger.

Gjest Antarctica
Skrevet

Haha! Rette ræva som feis... Takk!

Hvor er jeg usaklig, mener du?

Skrevet

Wow.

Skrevet

Jeg synes penger er en merkelig ting å gi i gave - men det er enda merkeligere å ønske seg det. Har aldri hørt om at det er vanlig å ønske seg, annet enn her inne, og jeg hadde fått bakoversveis hvis jeg hadde fått en ønskeliste med "penger" skrevet på. Jeg tror aldri jeg har mottatt en pengegave (som i til bursdag, jul, bryllup), og det håper jeg fortsetter - er ikke hele greia med gavegiving nettopp det at man skal gi en gave, ikke betaling?

Jeg hadde aldri i verden sendt 200 kroner i posten til noen. Da hadde jeg enten sendt en gave/blomster eller ingenting.

Da broren til mannen giftet seg fikk vi en flott innbydelse hvor det sto at brudeparet ønsket seg penger

Jeg fikk litt hakeslipp og ville av prinsipp kjøpe en gave, men mannen min var ikke enig og siden det var hans bror ble det pengegave

Jeg gikk i banken og kjøpte en "sjekk" da, å levere fra meg en konvolutt med penger i når jeg kom i bryllup hadde vært veldig rart..

Anonymous poster hash: 56344...097

Skrevet

ja synes det er lite, da er det bedre og bare gi en liten oppmerksomhet som blomst eller sjokolade eller noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...