Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #26 Skrevet 27. august 2016 Synes det er en hyggelig gest! Tror jeg ville kjøpt en liten gave i stedet for å gi kontanter, men paret blir sikkert glade for en liten oppmerksomhet uansett. Anonymous poster hash: f8aa1...dae
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #27 Skrevet 27. august 2016 Man sender ikke 200 kr i bryllupsgave. Det gir man til naboen når hun er konfirmant, eller fyller 16 år. Enten send kun en blomst og et kort, eller send ingenting. Hun får gaver av gjestene. Vi Fikk 250 kr av et vennepar da vi giftet oss. Ble selvsagt glad for det! Og selvsagt kan man sende det i bryllupsgave! Anonymous poster hash: 62e93...b57
LeTwinsA Skrevet 27. august 2016 #28 Skrevet 27. august 2016 Det viser bare at man ikke har noen forståelse for gavekonvensjonene, ikke noe annet. Man bytter ut omtanke med betaling. Kan sammenlignes med å si "jeg har ikke tid til å besøke deg, men send meg kontonummeret ditt så kan jeg sette inn en hundrelapp til deg i stedet." Seriøst, hun er ikke inv i bryllupet ............
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2016 #29 Skrevet 27. august 2016 Seriøst, hun er ikke inv i bryllupet ............ Derfor skal hun heller ikke være med og betale på det 😂
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2016 #30 Skrevet 27. august 2016 Og gavekonvensjon? Aldri hørt om 😂 Selvfølgelig ikke. Uskrevne regler står jo ikke noe sted. Jeg vil bare henlede oppmerksomheten på denne tråden her, også fra i kveld: http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144290063-skuffa-bursdag/#entry148067454
*Miss Marple* Skrevet 27. august 2016 #31 Skrevet 27. august 2016 Selvfølgelig ikke. Uskrevne regler står jo ikke noe sted. Jeg vil bare henlede oppmerksomheten på denne tråden her, også fra i kveld: http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144290063-skuffa-bursdag/#entry148067454 Den tråden har ikke jeg svart i. Et hyggelig kort med en seddel i er helt innafor og noe helt annet enn å få penger overført med beskjed om å kjøpe seg noe fint. Ser du ikke forskjellen? Og uskrevne regler har det vel med å gå 'fra munn til munn'? Derfor skrev jeg at jeg aldri har hørt begrepet gavekonvensjon, og ikke at jeg aldri har sett det 😝
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2016 #32 Skrevet 27. august 2016 Den tråden har ikke jeg svart i. Et hyggelig kort med en seddel i er helt innafor og noe helt annet enn å få penger overført med beskjed om å kjøpe seg noe fint. Ser du ikke forskjellen? Og uskrevne regler har det vel med å gå 'fra munn til munn'? Derfor skrev jeg at jeg aldri har hørt begrepet gavekonvensjon, og ikke at jeg aldri har sett det 😝 Da er det jeg som offisielt har blitt gammel, da. (Men for meg er det faktisk i bunn og grunn det samme å sende en seddel som å overføre penger og si "kjøp deg noe selv." Jeg ser IKKE den store skilnaden eller den enorme omtanken i at folk kommer seg i minibanken først 😆)
Gjest Muji81 Skrevet 27. august 2016 #33 Skrevet 27. august 2016 Da er det jeg som offisielt har blitt gammel, da. (Men for meg er det faktisk i bunn og grunn det samme å sende en seddel som å overføre penger og si "kjøp deg noe selv." Jeg ser IKKE den store skilnaden eller den enorme omtanken i at folk kommer seg i minibanken først 😆) Noen sosiale konvensjoner kan godt dø ut. Siden penger merkelig nok har fått stigma på seg gir folk gavekort nå. Og binder gavemottakeren til å handle i akkurat den spesifikke butikken. Ett år etter bryllupet vårt stod jeg på Rafens og prøvde å finne noe til 400 kroner (ikke så lett etter alle glassmagasinet og Tilbords gavekortene..). Endte opp med noe som var dyrere enn 400 som jeg muligens hadde bruk for. Hadde satt mer pris på kontanter faktisk.
beef sister Skrevet 27. august 2016 #34 Skrevet 27. august 2016 Jeg synes penger er en merkelig ting å gi i gave - men det er enda merkeligere å ønske seg det. Har aldri hørt om at det er vanlig å ønske seg, annet enn her inne, og jeg hadde fått bakoversveis hvis jeg hadde fått en ønskeliste med "penger" skrevet på. Jeg tror aldri jeg har mottatt en pengegave (som i til bursdag, jul, bryllup), og det håper jeg fortsetter - er ikke hele greia med gavegiving nettopp det at man skal gi en gave, ikke betaling? Jeg hadde aldri i verden sendt 200 kroner i posten til noen. Da hadde jeg enten sendt en gave/blomster eller ingenting.
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2016 #35 Skrevet 27. august 2016 Jeg synes penger er en merkelig ting å gi i gave - men det er enda merkeligere å ønske seg det. Har aldri hørt om at det er vanlig å ønske seg, annet enn her inne, og jeg hadde fått bakoversveis hvis jeg hadde fått en ønskeliste med "penger" skrevet på. Jeg tror aldri jeg har mottatt en pengegave (som i til bursdag, jul, bryllup), og det håper jeg fortsetter - er ikke hele greia med gavegiving nettopp det at man skal gi en gave, ikke betaling? Jeg hadde aldri i verden sendt 200 kroner i posten til noen. Da hadde jeg enten sendt en gave/blomster eller ingenting. Da er du også offisielt gammel. Eller ung, men gammeldags.
pifi med tre nurk Skrevet 27. august 2016 #36 Skrevet 27. august 2016 Herlighet, hva slags samfunn lever vi i når å gi noen kr 200,- i bryllupsgave blir ansett som upassende??? Og hvorfor er kr 200,- i gavekort på noe som helst nivå bedre? Det eneste man oppnår er st brudeparet eventuelt ikke får glede av pengene om gavekortet er til en butikk de aldri handler i. Nei, dette forstår jeg ikke!
beef sister Skrevet 27. august 2016 #37 Skrevet 27. august 2016 Herlighet, hva slags samfunn lever vi i når å gi noen kr 200,- i bryllupsgave blir ansett som upassende??? Og hvorfor er kr 200,- i gavekort på noe som helst nivå bedre? Det eneste man oppnår er st brudeparet eventuelt ikke får glede av pengene om gavekortet er til en butikk de aldri handler i. Nei, dette forstår jeg ikke! Det er jo ikke summen i seg selv som er upassende, men det å gi penger (jeg mener for så vidt det samme om gavekort). Jeg tror jeg hadde fått mange rare blikk hvis jeg hadde begynt å gi penger istedenfor gaver.
beef sister Skrevet 27. august 2016 #38 Skrevet 27. august 2016 Da er du også offisielt gammel. Eller ung, men gammeldags. En gammel sjel, fanget i en (delvis) ung kropp. Eventuelt fra en helt annen kultur enn flertallet av forumbrukerne (og i dette tilfellet er det i det minste positivt!)
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2016 #39 Skrevet 27. august 2016 Jeg lurer vel heller på hvilket samfunn vi lever i hvis folk kjenner prisen på alt, men ikke verdien av noe... Det fins bare en del ting som ikke kan omsettes i penger. F eks omtanke...
Yellow Brick Road Skrevet 27. august 2016 #40 Skrevet 27. august 2016 Da er du også offisielt gammel. Eller ung, men gammeldags. Jeg melder meg inn i en av de gruppene jeg også. Gavekort gir jeg av prinsipp ikke. De som har mest utbytte av gavekort er selgerne. Mange "tvinges" til å handle en plass hvor de egentlig ikke har lyst til å handle og kanskje (ganske ofte faktisk), må man legge til noen kroner ekstra for å finne noe. Spesielt når man allerede har fått en god del andre gaver. Eller - det som gjør at gavekortselgere gnir seg godt i hendene når noen kjøper gavekort: En ganske stor andel av gavekortene blir aldri brukt. Penger rett i lomma på butikken. Penger gir jeg heller ikke, uansett om jeg blir invitert til fest (uansett hva slags fest). Jeg synes også at det er en uting, og ikke minst er det trist at det har blitt sånn at folk ikke har fantasi til å finne plass til eller bruke ting de kanskje ikke har ønsket seg eller som kanskje er utenfor den strømlinjeforma stilen man har tilegnet seg. Penger er ikke presang, det er betaling. (Unntatt til konfirmanter og andre unge mennesker eller kanskje muligens personer som sparer til noe helt spesielt)
aanonym Skrevet 28. august 2016 #41 Skrevet 28. august 2016 Det viser bare at man ikke har noen forståelse for gavekonvensjonene, ikke noe annet. Man bytter ut omtanke med betaling. Kan sammenlignes med å si "jeg har ikke tid til å besøke deg, men send meg kontonummeret ditt så kan jeg sette inn en hundrelapp til deg i stedet." Utrolig pussig kommentar. Det er da helt vanlig med pengegaver når folk gifter seg? Mye bedre det enn alle de der små gavekortene man må styre verre for å få brukt?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #42 Skrevet 28. august 2016 Enig. Vi brukte noen små gavekort til å kjøpe kjøkkenmaskin. Ville ikke ønsket blomster rundt bryllupet. Hadde nok av det... Hva er "små gavekort"? Anonymous poster hash: 078a2...44e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #44 Skrevet 28. august 2016 Det kommer litt an på alderen og livssituasjonen til brudeparet, tenker jeg. Jeg giftet meg som 23 år gammel student og hadde helt sikkert satt pris på 200kr da. Om jeg hadde giftet meg nå, som 37-åring vil jeg sett på saken som litt komisk, og en rar ting å gjøre. For øvrig er det en fryd (som alltid) å lese kommentarene dine, Pashla☺️ Anonymous poster hash: 5f7ff...bc2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #45 Skrevet 28. august 2016 Det kommer litt an på alderen og livssituasjonen til brudeparet, tenker jeg. Jeg giftet meg som 23 år gammel student og hadde helt sikkert satt pris på 200kr da. Om jeg hadde giftet meg nå, som 37-åring vil jeg sett på saken som litt komisk, og en rar ting å gjøre. For øvrig er det en fryd (som alltid) å lese kommentarene dine, Pashla☺️ Anonymous poster hash: 5f7ff...bc2 Postet litt raskt men prøvde å skrive "37-åring i full jobb, ville jeg..." Anonymous poster hash: 5f7ff...bc2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #46 Skrevet 28. august 2016 Folk har forskjellige meninger om alt. Jeg har begynt å gjøre det jeg synes er riktig selv. Så får noen bare bli fornærmet om de vil det. Det er ingenting som tilsier at du burde gi denne personen bryllupsgave, det er noe du ønsker å gjøre? Oppfatter det som omtanke jeg da. Anonymous poster hash: eb292...f3d
aanonym Skrevet 28. august 2016 #47 Skrevet 28. august 2016 Hva er "små gavekort"? Anonymous poster hash: 078a2...44e Det er for eksempel gavekort på 200 kr (særlig på dyre butikker)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #48 Skrevet 28. august 2016 Handler ikke om at det "ikke er bra nok", men at det er totalt upassende. Herlighet, grunnen til at du mener det er totalt upassende må jo være at det er for liten sum, altså ikke bra nok? Hvor har det blitt av takknemligheten? I andre tråder blir folk sablet ned for å ikke like gavene de får. Men nå er plutselig ikke gaver bra nok? Anonymous poster hash: b47d4...ba7
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #49 Skrevet 28. august 2016 Å gi en gave er passende. Å sende penger er vulgært. Vil du pakke opp penger på julaften også? Selvsagt! Penger er jo supert å få! Da kan en jo kjøpe seg det en vil! Mye bedre det enn å få en eller annen gave eller blomst som bare er kjøpt for å ha noe å gi..? Anonymous poster hash: b47d4...ba7
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #50 Skrevet 28. august 2016 Det viser bare at man ikke har noen forståelse for gavekonvensjonene, ikke noe annet. Man bytter ut omtanke med betaling. Kan sammenlignes med å si "jeg har ikke tid til å besøke deg, men send meg kontonummeret ditt så kan jeg sette inn en hundrelapp til deg i stedet." Da er du virkelig på bærtur! Du henger jo ikke med på sosiale kodekser i det hele tatt jo! Å gi en gave, noe tilfeldig dill eller Gud forby en blomst! Det er jo virkelig å vise at en ikke bryr seg, men bare gjorde det som var lettvint. Penger kan jo alle bruke, til det de vil. Fullverdig gave det, og ønsket og velkomment fremfor noe som må kastes (nips eller blomst). Anonymous poster hash: b47d4...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå