Gå til innhold

Kan leieboer nekte flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, det er jo (mye?) penger selv om HI har råd til å la henne slippe. Hadde dere gitt, la oss si 10 000, til leieboeren fordi hun hadde det vanskelig en mnd?

Anonymous poster hash: c0dd1...1d0

Ja det er mye penger, men en utkastelse med advokat vil koster mange tusen det også, for ikke å snakke om problemene de nye eierene kommer til å lage når de ikke får overta til avtalt dato. 

Noen ganger må man bare ta slike utgifter på sin kappe som utleiere. Kan man ikke det, bør man ikke leie ut.

Anonymous poster hash: 097f3...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde latt henne flytte og ansett pengene som tapt. Leier ut selv, og plutselig gadd ikke leieboeren å betale. Tok flere uker før namsmannen behandlet saken, og enda flere uker før utkastelse ble gjennomført. Tapte lagt mer enn en mnd husleie. Når man leier ut, må man regne med slike tilfeller. Dere har vært heldige med et problemfritt utleieforhold på tre år.

Anonymous poster hash: c67b0...567

Skrevet

Her er et godt eksempel på hvorfor man ikke bør leie ut til folk med barn.Du får de ikke på lange tider dersom de ikke vil flytte!

Anonymous poster hash: f7472...005

Skrevet

Her er et godt eksempel på hvorfor man ikke bør leie ut til folk med barn.Du får de ikke på lange tider dersom de ikke vil flytte!Anonymous poster hash: f7472...005

Mente: får de ikke UT på lange tider.

Skrevet

Det der er en stor misoppfatning folk har. Selvfølgelig kan man sette leietakere med barn på gaten. Namsmannen melder til barnevernet, men likefullt setter de på gaten.

Skrevet

Dere kan ikke bare kaste henne ut så om hun ikke finner en ny leilighet til 1 desember så er det dere som har et problem med tanke på at leieboer fortsatt bor der.

Og de som tar over så viss de skal leie ut så kan vel hun fortsette og bo der i steden for og flytte?

Vi leide leilighet og de vi leide hos skulle bruke det selv og sa oss opp. Vi fikk slippe en måned fordi vi fant en leilighet som vi kunne overta tidligere og siden leiemarkede var presset så var det bedre å gjøre det på denne måten. Viss ikke hadde gamle huseier måttet vente lenger før vi fant noe nytt.

Anonymous poster hash: 800d9...547

Skrevet

Det der er en stor misoppfatning folk har. Selvfølgelig kan man sette leietakere med barn på gaten. Namsmannen melder til barnevernet, men likefullt setter de på gaten.

Tull. Da har kommunen ansvar for bolig. Namsmann melder heller ikke automatisk sånne tilfeller til barnevernet. I første omgang vil man prøve å finne en minnerlig løsning på problemet. Og det gjør man dersom leieboer i dette tilfellet får et nytt sted å bo. Men det er tidkrevende og det blir fort dyrt for hi igjen som virkelig bare bør la dette fare. Ingen blir satt på gata i Norge. Kommunen har ansvar for botilbud til alle.

Anonymous poster hash: 9c9d9...7c6

Skrevet

Hvis ikke leietager flytter, så kan kanskje det være grunn nok for de nye eierene til å heve kjøpet.

Anonymous poster hash: 2b56b...881
Skrevet

Dette er andel, så vi har ikke lov å leie ut lenger enn 3 år. Økonomisk kan hun slippe for vår del, men for oss er ikke det er alternativ. Hun får følge kontrakten.

Jeg lurer bare på om hun med loven i hånden kan nekte flytte... Anonymous poster hash: 3f6ea...556

Ja, det kan hun og det kan bli litt av et styr, for vi har nettopp slitt med det samme og det tok 1 1/2 år å få ut min leieboer, dette var i inkl de 3 månedene han fikk oppsigelsesfrist på.

Siden ble det brevvekslings mellom advokater og så gikk saken videre til husleietvistutvalget, så raserte leieboer leiligheten før han til slutt flyttet ut, så var det påan igjen med å søke erstatning for dette og så gikk det enda 1/2 år, så totalt 2 år fra vi sa han opp til alt var ordnet opp i.

Kan bli en dyr affære, men det er noe dere må finne ut av ..

Anonymous poster hash: 87374...55a

Skrevet

Tull. Da har kommunen ansvar for bolig. Namsmann melder heller ikke automatisk sånne tilfeller til barnevernet. I første omgang vil man prøve å finne en minnerlig løsning på problemet. Og det gjør man dersom leieboer i dette tilfellet får et nytt sted å bo. Men det er tidkrevende og det blir fort dyrt for hi igjen som virkelig bare bør la dette fare. Ingen blir satt på gata i Norge. Kommunen har ansvar for botilbud til alle.Anonymous poster hash: 9c9d9...7c6

Samme hvem som har ansvar for bolig etter en utkastelse, poenget mitt var at det ikke er vanskeligere å sette leitagere med barn på gata enn om de ikke skulle hatt barn. Det å ha barn er ikke et vern for utkastelse. Namsmannen i kommunene jeg har samarbeidet med har hatt prosedyre på å melde barnevernet dersom et barn blir satt på gata. Gjelder nok ikke alle, selv om så kraftig vanskjøttelse av egen økonomi ikke er helt forenelig med å ha omsorgen for barn, etter min mening.

Skrevet

Samme hvem som har ansvar for bolig etter en utkastelse, poenget mitt var at det ikke er vanskeligere å sette leitagere med barn på gata enn om de ikke skulle hatt barn. Det å ha barn er ikke et vern for utkastelse. Namsmannen i kommunene jeg har samarbeidet med har hatt prosedyre på å melde barnevernet dersom et barn blir satt på gata. Gjelder nok ikke alle, selv om så kraftig vanskjøttelse av egen økonomi ikke er helt forenelig med å ha omsorgen for barn, etter min mening.

Poenget er jo at leieboer aldri vil bli kastet ut av namsmannen før det finnes alternativ bolig og at en sånn situasjon både vil fordyre og ta lengre tid for hi enn hun kanskje har tenkt på. Nå har leieboer et alternativ, men det krever at hun får flytte ut en mnd før oppsigelsestiden. Leieboer vil aldri bli hjemløs, barnevernet trenger ikke involveres.

Anonymous poster hash: 9c9d9...7c6

Skrevet

Ja, det kan hun og det kan bli litt av et styr, for vi har nettopp slitt med det samme og det tok 1 1/2 år å få ut min leieboer, dette var i inkl de 3 månedene han fikk oppsigelsesfrist på.

Siden ble det brevvekslings mellom advokater og så gikk saken videre til husleietvistutvalget, så raserte leieboer leiligheten før han til slutt flyttet ut, så var det påan igjen med å søke erstatning for dette og så gikk det enda 1/2 år, så totalt 2 år fra vi sa han opp til alt var ordnet opp i.

Kan bli en dyr affære, men det er noe dere må finne ut av ..Anonymous poster hash: 87374...55a

Hadde leieboer barn?

Skrevet

Håper karma tar deg

Anonymous poster hash: ac3c6...381
Skrevet

Poenget er jo at leieboer aldri vil bli kastet ut av namsmannen før det finnes alternativ bolig og at en sånn situasjon både vil fordyre og ta lengre tid for hi enn hun kanskje har tenkt på. Nå har leieboer et alternativ, men det krever at hun får flytte ut en mnd før oppsigelsestiden. Leieboer vil aldri bli hjemløs, barnevernet trenger ikke involveres. Anonymous poster hash: 9c9d9...7c6

Jeg har personlig vært tilstede to ganger hvor leieboere med barn har blitt satt på gaten mens låsen ble skiftet og klær i en bag. De ble bedt om å kontakte familie eller venner. Barnevernet ble koblet inn begge ganger. Om leietaker kontaktet kommunen etterpå vet jeg ikke noe om, men at det skjer har jeg jo vært med på, senest i januar 2016. Namsmannen kom og gjorde jobben med selve utkastelsen og dro like etter.

Skrevet

Jeg har personlig vært tilstede to ganger hvor leieboere med barn har blitt satt på gaten mens låsen ble skiftet og klær i en bag. De ble bedt om å kontakte familie eller venner. Barnevernet ble koblet inn begge ganger. Om leietaker kontaktet kommunen etterpå vet jeg ikke noe om, men at det skjer har jeg jo vært med på, senest i januar 2016. Namsmannen kom og gjorde jobben med selve utkastelsen og dro like etter.

Det skal egentlig ikke skje. Kanskje ikke alle kommuner som følger loven like strengt da... Veit om folk som har nektet å flytte og det er ikke lett å få de kastet ut

Anonymous poster hash: ac3c6...381

Skrevet

Hadde leieboer barn?Anonymous poster hash: f7472...005

Nei, han hadde ingen barn.. Hadde virkelig ikke trodd det skulle være så vanskelig å få noen ut av en en leilighet..

Anonymous poster hash: 87374...55a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...