Gå til innhold

Kan leieboer nekte flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har solgt en andelsleilighet og leieboer er sagt opp og må være 1 des. I utg.pkt er det 3 mnd oppsigelse. Leieboer har nå funnet ny bolig med innflytting 1 nov. Hun spør om å få slippe tidligere ellers må hun gi avkall på den boligen. Leien er høy begge steder og nytt sted krever stort dep, så hun sier det blir mye på en gang.

Vi sa selvfølgelig nei da det medfører 1 mnd tapt husleie. Da sier hun at siden markedet er så presset er det mulig hun ikke vil ha annet sted på hånden 1.des, og at med barn kan hun ikke flytte på gaten.

Kan hun nekte å flytte?

Antagelig var det noe som ble sagt i frustrasjon, alt har ellers vært ok de 3 årene hun har leid.

Anonymous poster hash: 3f6ea...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke få inn nye leieboere innen 1 nov? Så slipper hun å betale for et sted hun ikke bor. Skjønner hvis dere har dårlig råd og ille mulighet til å la henne slippe en mnd om dere ikke finner nye. Men dere kan faktisk ikke kaste ut et barn på gaten.

Anonymous poster hash: a10eb...31f

Skrevet

Kan dere ikke få inn nye leieboere innen 1 nov? Så slipper hun å betale for et sted hun ikke bor. Skjønner hvis dere har dårlig råd og ille mulighet til å la henne slippe en mnd om dere ikke finner nye. Men dere kan faktisk ikke kaste ut et barn på gaten.

Leil er solgt, og nye eiere overtar 1.des.

Skrevet

Vil tro leietaker kan gjøre det ja. 1 mnd tapt husleie for dere er kanskje mer overkommelig enn for en alenemor? 

Anonymous poster hash: 5be00...12f
Skrevet

For å gi dere minst mulig problemer så ville jeg gått med å tape den ene mnd. Eller er det helt umulig for dere økonomisk å gå med på det?

Skrevet

Da hadde jeg latt henne slippe, så det ikke blir trøbbel for nye eiere. Regner med hun er desperat når hun spør dere om dette

Anonymous poster hash: 2b56b...881
Skrevet

Er det ikke egentlig sånn at leieboer da følger meg på kjøpet? Jeg gjorde hvert fall det. Jeg leide leilighet, de som eide solgte, men det var ikke oppsigelsesgrunn fordi nye eierne skulle fortsette med utleie av boenheten. Jeg bodde der et halvt år til, men sa opp da jeg ikke kom så godt overens med de nye eierne.

Anonymous poster hash: 9c9d9...7c6

Skrevet

Ja hun kan faktisk det, og da tar det tid å bli kvitt henne...

Anonymous poster hash: f3288...3f3

Skrevet

Om dere absolutt ikke vil gå med på det, kommer andre spørsmål inn..
Er oppsigelsen gyldig? Du vet at salg ikke nødvendigvis er godkjent grunn til oppsigelse? Er oppsigelsen skrevet i riktig form, hvor leietaker også opplyses om klagefrist? 
Er det søkt styret i andelslaget FØR dere leide ut? Mange andelslag har i vedtektene at fremleie ikke er lov uten å søke styret. 

Dere burde være såpass medgjørlige at leietaker får slippe en måned før, dersom det ikke lager store økonomiske vanskeligheter for dere. Er ille nok å få en (uventet) oppsigelse med et lite barn, om man ikke må takke nei til nytt bopel. Om det ikke har vært noe krøll med henne som leietaker gjennom leieperioden, ville jeg godtatt tidligere flytting.   

Skrevet

Er det ikke egentlig sånn at leieboer da følger meg på kjøpet? Jeg gjorde hvert fall det. Jeg leide leilighet, de som eide solgte, men det var ikke oppsigelsesgrunn fordi nye eierne skulle fortsette med utleie av boenheten. Jeg bodde der et halvt år til, men sa opp da jeg ikke kom så godt overens med de nye eierne.

Dette er andel, så vi har ikke lov å leie ut lenger enn 3 år. Økonomisk kan hun slippe for vår del, men for oss er ikke det er alternativ. Hun får følge kontrakten.

Jeg lurer bare på om hun med loven i hånden kan nekte flytte...

Skrevet

At dere har solgt boligen er ikke oppsigelsesgrunn og selv om oppsigelsen skulle være lovlig tar det lang tid å kaste ut noen. I praksis som må du regne minst 3 til 6 mnd etter at oppsigelsestiden er slutt.

Anonymous poster hash: 9a21e...200

Skrevet

Om dere absolutt ikke vil gå med på det, kommer andre spørsmål inn..

Er oppsigelsen gyldig? Du vet at salg ikke nødvendigvis er godkjent grunn til oppsigelse? Er oppsigelsen skrevet i riktig form, hvor leietaker også opplyses om klagefrist?

Er det søkt styret i andelslaget FØR dere leide ut? Mange andelslag har i vedtektene at fremleie ikke er lov uten å søke styret.

Dere burde være såpass medgjørlige at leietaker får slippe en måned før, dersom det ikke lager store økonomiske vanskeligheter for dere. Er ille nok å få en (uventet) oppsigelse med et lite barn, om man ikke må takke nei til nytt bopel. Om det ikke har vært noe krøll med henne som leietaker gjennom leieperioden, ville jeg godtatt tidligere flytting.

Det er tidsbegrenset kontrakt, så hun har vist om dette. Markedet er dog veldig presset.

Skrevet

Dette er andel, så vi har ikke lov å leie ut lenger enn 3 år. Økonomisk kan hun slippe for vår del, men for oss er ikke det er alternativ. Hun får følge kontrakten.

Ja, det kan hun. Hva ga dere som oppsigelsesgrunn? Og hvorfor kan dere ikke la hun slippe, hvis alt har vært greit i 3 år og dere klarer det fint økonomisk. Er dere så firkanta så kan hun lage trøbbel ja

Anonymous poster hash: 2b56b...881

Skrevet

Jo, det stemmer.

Anonymous poster hash: 09edf...d14

Skrevet

Økonomisk for dere går det bra, men det er ikke noe alternativ? Fy fader så kynisk! Hun har jo en helt reell problemstilling. Hun kan overta en leilighet den 1.nov. men har ikke økonomi til å betale leie to steder samtidig blant annet fordi hun er alenemor. Og hun har rett, dere kan ikke kaste henne på gata.

Jeg synes du skal svelge den kamelen å la henne slippe. Alvorligtalt dere har hatt et flott leieforhold i lang tid og har satt henne i en vanskelig situasjon nå. Dere har lov til det altså, men det er også lov å være et medmenneske.

Skrevet

hvis det ikke er noe om å gjøre for deres del ifht pengene synes jeg det er dritdårlig gjort av dere å ikke la henne slippe en mnd før, når hun faktisk er ærlig og forklarer situasjonen hennes for dere.... snakk om å være paragraf rytter!!!! er snakk om EN måned.. djiiiises!  "hun får følge kontrakten" vel, da kan dere takke dere sjøl når hun sitter der og ikke får flytta noen sted.

Anonymous poster hash: b0aab...eea
Skrevet

Det er jo bare slemt gjort! Hun har sikkert gjort sitt for å finne et sted å bo tidligere, når hun vet markedet er presset. Ja, hun kan nok nekte å flytte med loven i hånd. Er ikke lov å sette barn på gata. 

Skrevet

Oi, jeg er glad jeg ikke leier hos dere!!

La nå denne moren og ungen få slippe en måned før. Det virker jo som om de har vært greie og stabile leieboere.

Ta deg ei bolle og pust med magen. Så lenge dere ikke er økonomisk avhengig av pengene, ser jeg INGEN problemer med å la henne flytte!!

Skrevet

Om dere ikke har lov til å leie ut i mer enn 3 år er ikke leieboeren sitt problem.

Anonymous poster hash: 9a21e...200

Skrevet

Herregud la nå dama få slippe en måned før. Er ikke farlig å være medmenneskelig i ny og ne.

Skrevet

La henne flytte og lei ut boligen på airbnb den siste måneden.

Anonymous poster hash: 0bfb0...842

Skrevet

At leiligheten er solgt er ikke oppsigelsesgrunn. Dere gjør slik at en dame ikke har sted å bo, og eneste grunn du har å oppgi er at hun må følge kontrakten. Husleieloven, den bare driter du i? Hun kan nekte og flytte, og kontrakter som er mer ugunstige for leier enn loven er ugyldige.

Anonymous poster hash: 499b0...6b4

Skrevet

Tja, det kommer an på forskjellige ting og hva slags avtale dere har med leietaker hvor mye hun kan protestere på å flytte. Så kanskje kan hun, kanskje ikke.  Det er uansett vanskelig å få satt folk med barn på gata.

Skrevet

Er det av rent prinsipp dere ønsker å være så ondskapsfulle?

Anonymous poster hash: 09e91...277

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...