Gå til innhold

Fordeling av ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for innspill, veldig enig med deg i mye av det du sier.

De hsr aldri vært på FVK for i følge samboer så "klarer de å bli enige seg imellom" (dvs hun bestemmer og han er enig) og at å br henne bli med til FVK er å "lage en krigserklæring"... Jeg har såå mange ganger sagt det samme som deg, på FVK vil de ikke la henne nære forlange og de vil slå ned på urimelighetene hennes, men han sier nære at hun "ikke er så ekstrem at han må gjøre noe så drastisk"(som å dra henne med på FVK)

Altså, stebarnet og stefar har visst et utmerket forhold, dette sier stebarnet selv også. Han vil visst bare ikke være med stebarnet alene... (?)

Mistenker at det er aldri så liten vrsng vilje ute og går her, og at hun av en eller annen grunn ønsker å gjøre ting tungvint for oss. Tipper hun kunne funnet en ordning med sjefen dersom hun virkelig gikk inn for det, men at hun ikke gidder eller noe lignende, så lenge ikke samboer ikke forlanger at HUN løser situasjonen istedenfor oss.

HI

Anonymous poster hash: 11670...2e8

Det virker som om mannen din er ekstremt konfliktsky!

Jeg tror du bare må stille krav til ham. Heretter avtaler du og din eks annethvert år tidlig og sen ferie. Om han ønsker å få til en ordning med sin eks om egne barn - til og med være så velvillig at dere lar henne velge først neste sommer - så får han ta ansvaret for at dere risikerer å ikke ha ferie sammen.

Men spør ham rett ut - "du mener altså så lenge du slipper å gjøre normale og ryddige avtaler med din eks om deres barn, så er det greit at mine barn ikke skal få ordentlig ferie sammen med sin far. Hvorfor mener du det er greit at mine barn må betale for din unnlatenhet til å lage avtaler med din eks som kan fungere for alle?"

Og om han fremdeles nekter, da ville jeg bestilt time til deg og han på fvk. Så får han se hvor alvorlig dette er for deg.

Vil tro han der får høre at han ikke kan akseptere at alle andres liv styres etter hans eks sine innfall. Og kanskje kan han også lære at fvk ikke nødvendigvis er så dramatisk som han vil ha det til.

Anonymous poster hash: 045fa...58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver må gi beskjed om tid for ferie senest 2 mnd før ferien hvis det ikke er gode grunner til å gi beskjeden senere. Før det skal arbeidstaker komme med sine ønsker. Arbeidsgiver kan sjelden ta hensyn til den ansatte sin X sin nye manns ferieplaner. Det er gjerne vanskelig nok å få det til å gå opp ut fra de ønskene man får.

Noen ganger må man bare godta at feriekabalen ikke går opp.

Det er ingen krise om barnet ikke får 3 uker med en far som har ferie og 3 uker med en mor som har ferie. Kan hende blir det bare en uke med hver et år og andre løsninger (barnehage, sfo, besøk hos bestemor, sommerskole, feriekoloni, speiderleir osv) resten av tiden. Det ergrelser ingen krise med hjemmeferie. Man trenger ikke reise bort hvert år.

Anonymous poster hash: 23f7c...e30

Skrevet

Selv ikke vi som er gift og bare har felles barn får ferien til å gå opp hvert år altså, i år fikk jeg og mannen en uke sammen, resten ble hver for oss.

Dere som har både hver deres på begge sider, og felles, kan virkelig ikke forvente at all ferie skal kunne tilbringes med kjernefamilien. Jeg kjenner ingen i slike sammensatte familier som får til det hvert år.

Nå har din eksmann og nye kone bedt pent om dere kan avtale ferien tidlig så de får råd til å reise, da sier du selvfølgelig ja til det. Dere setter dere ned nå og avtaler når de skal ha barna neste sommer så de får begynt planlegge. Så får du og mannen din legge kabalen så godt dere kan utfra det.

Kanskje blir det mindre tid sammen for dere neste sommer, men det tåler dere en sommer for at dine barn fra første forhold skal kunne få en fin ferie med sin far for en gang skyld.

Dette handler ikke bare om mannen din, det handler om deg også og hvordan du lar deg diktere og dermed også diktere din eksmann. Du sier barnet mannen din har fra før er tenåring, jeg tror nok god han tåler å kanskje få en uke ferie samtidig som pappa har fri neste år, og resten av ferien hos dere må leve med at pappa går på jobb og de bare har ettermiddagene sammen. Sånn er det for mange hvert eneste år....

Anonymous poster hash: 196d0...0f2
Skrevet

Sånn er det og det må vi voksne gjøre det beste ut av. Å ta fra ferie med mamma eller pappa er neppe løsningen. Husk at barna har ikke bedt om 'lappeteppefamilien' med barn og ekser på alle kanter.

Anonymous poster hash: be7a5...e27

Det er ikke slik at den ene parten skal styre alle andre. Det eneste rimelige her er at mor og far velger ferie annenhvert år, klarer ikke dem ene parten å tilrettelegge livet rundt det må vedkommende finne en løsning og ikke kreve at alle andre skal tilpasse seg henne hvert år.

Anonymous poster hash: a7f3e...eaa

Skrevet

Det er ikke slik at den ene parten skal styre alle andre. Det eneste rimelige her er at mor og far velger ferie annenhvert år, klarer ikke dem ene parten å tilrettelegge livet rundt det må vedkommende finne en løsning og ikke kreve at alle andre skal tilpasse seg henne hvert år.

Anonymous poster hash: a7f3e...eaa

Det er jo hverken mor eller faresonen bestemmercnår de skalvha ferie. Det er det arbeidsgiver som avgjør. Mor og far bestemmer når de skal ha barna og det kan de gjøre uten å vite når de får ferie.

Skrevet

Mannen min jobber på en stor statlig institusjon, han får ikke vite ferie før ca 1. juni. Helt håpløst for alle, og ikke mulig å få gjort noe med, desverre.

Skrevet

Hadde ikke brydd meg om samboers eks,

Hadde lagd avtale med din eks så får samboers eks ta det som det kommer.

Anonymous poster hash: 40841...8dd

Skrevet

Det er jo hverken mor eller faresonen bestemmercnår de skalvha ferie. Det er det arbeidsgiver som avgjør. Mor og far bestemmer når de skal ha barna og det kan de gjøre uten å vite når de får ferie.

Nå var det snakk om når barna skulle på ferie til far eller mor, ikke at far eller mor skal bestemme når de skal ha ferie fra sin jobb. Og rent opptilmalt er det best for barna at foreldrene har ferie samtidig med dem. Men hvis det ikke er mulig å få til dette hvert år pga mor sin arbeidsgiver så er det helt urimelig at mor mener at alle skal tilpasse seg at hun får beskjed om ferie sent hvert bidige år når det betyr at en av partene i den utvidede familien aldri kan ta med seg barna da det blir for dyrt å bestille ferie så tett inntil ferien. Når situasjonene er som den er må alle gi og ta og da er den beste muligheten at mor og far velger når barna skal på ferie til dem annenhvert år.

Anonymous poster hash: 30637...a46

Skrevet

Nå var det snakk om når barna skulle på ferie til far eller mor, ikke at far eller mor skal bestemme når de skal ha ferie fra sin jobb. Og rent opptilmalt er det best for barna at foreldrene har ferie samtidig med dem. Men hvis det ikke er mulig å få til dette hvert år pga mor sin arbeidsgiver så er det helt urimelig at mor mener at alle skal tilpasse seg at hun får beskjed om ferie sent hvert bidige år når det betyr at en av partene i den utvidede familien aldri kan ta med seg barna da det blir for dyrt å bestille ferie så tett inntil ferien. Når situasjonene er som den er må alle gi og ta og da er den beste muligheten at mor og far velger når barna skal på ferie til dem annenhvert år.

Anonymous poster hash: 30637...a46

Det er nettopp det. Både mor og far må venne seg til at de avklarer når de skal ha barna til en fastsatt tid, så får de se om de får ferie fra jobben da eller må ordne seg med andre former for barnepass (for små barn). Om det skulle passe for begge parter å bytte tid er jo det greit, men ingen selvfølge.

Skrevet

Selv ikke vi som er gift og bare har felles barn får ferien til å gå opp hvert år altså, i år fikk jeg og mannen en uke sammen, resten ble hver for oss.

Dere som har både hver deres på begge sider, og felles, kan virkelig ikke forvente at all ferie skal kunne tilbringes med kjernefamilien. Jeg kjenner ingen i slike sammensatte familier som får til det hvert år.

Nå har din eksmann og nye kone bedt pent om dere kan avtale ferien tidlig så de får råd til å reise, da sier du selvfølgelig ja til det. Dere setter dere ned nå og avtaler når de skal ha barna neste sommer så de får begynt planlegge. Så får du og mannen din legge kabalen så godt dere kan utfra det.

Kanskje blir det mindre tid sammen for dere neste sommer, men det tåler dere en sommer for at dine barn fra første forhold skal kunne få en fin ferie med sin far for en gang skyld.

Dette handler ikke bare om mannen din, det handler om deg også og hvordan du lar deg diktere og dermed også diktere din eksmann. Du sier barnet mannen din har fra før er tenåring, jeg tror nok god han tåler å kanskje få en uke ferie samtidig som pappa har fri neste år, og resten av ferien hos dere må leve med at pappa går på jobb og de bare har ettermiddagene sammen. Sånn er det for mange hvert eneste år....

Men hvorfor i alle dager er det vi som skal ta støyten og ikke mor? Hvorfor skal ikke vi, som begge har fleksible arbeidsgivere, få benytte oss av den muligheten vi har til å tilpasse, og så må mor ta støyten med å ha valgt en jobb som gir mange fordeler for henne, men som ikke passer med å ha barn?

Jeg ser ingen logikk what so ever i at det er vi som skal være mors støttespillere her, hun bør for dey første prøve å få til en ordning med sjefen, for dey andre søke støtte i eget nettverk for å få ting til å gå opp.

Jeg har faktisk valgt en utdanning/karriere utifra hva som er kompatibelt med å ha barn, holdt faktisk på med en annen og mer kunstrettet utdanning når jeg ble gravid (med utsikt til ustabil lønn, vanskelig å få jobb, dårlige arbeidstider, mye reising etc.), men hoppet av denne da jeg ble gravid og gikk for noe trygt. Hvorfor er det logisk at jeg/vi da skal sitte igjen med svarteper pga mors valg for sitt liv? Vi har nemlig mulighet til å planlegge for vår familie så vi får ferie sammen, og når vi i tillegg gir mor blankofullmakt til å fritt velge tid hvert år, synes jeg faktisk vi allerede har strekt oss langt.

HI

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene her, men svarer likevel... Jeg jobber på et sted lik din mann sin ex kone. Jeg kan komme med ønsker, men får ikke innvilget ferie før 15. Mai. Vi har løst det slik at min eksmann og jeg har førsterett på ferie annethvert år. Det er ikke han sitt problem at jeg jobber der jeg gjør, så om han har lust tip å bestille ferie i januar, så får han lov til det. Neste år, må han vente til jeg får svar. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: a5c54...f31

Skrevet

Hi, jeg har svart flere ganger her i tråden.

Ja, exen til mannen din er utrolig egoistisk og lite samarbeidsvillig.

Men, problemet her, ser jeg nå, er jo rett å slett mannen din. Mannen din som gir etter for exen, hver gang... Hadde han satt foten ned, og bevist ar du og dere sammen også er verdt noe, og ikke bare exen, så hadde du sluppet å opprette denne tråden..

Beklager, men så lenge mannen jatter med exen sin, er det lite du kan gjøre.

Har du vist denne tråden til mannen din?

Anonymous poster hash: bd325...2d8

Skrevet

Men hvorfor i alle dager er det vi som skal ta støyten og ikke mor? Hvorfor skal ikke vi, som begge har fleksible arbeidsgivere, få benytte oss av den muligheten vi har til å tilpasse, og så må mor ta støyten med å ha valgt en jobb som gir mange fordeler for henne, men som ikke passer med å ha barn?

Jeg ser ingen logikk what so ever i at det er vi som skal være mors støttespillere her, hun bør for dey første prøve å få til en ordning med sjefen, for dey andre søke støtte i eget nettverk for å få ting til å gå opp.

Jeg har faktisk valgt en utdanning/karriere utifra hva som er kompatibelt med å ha barn, holdt faktisk på med en annen og mer kunstrettet utdanning når jeg ble gravid (med utsikt til ustabil lønn, vanskelig å få jobb, dårlige arbeidstider, mye reising etc.), men hoppet av denne da jeg ble gravid og gikk for noe trygt. Hvorfor er det logisk at jeg/vi da skal sitte igjen med svarteper pga mors valg for sitt liv? Vi har nemlig mulighet til å planlegge for vår familie så vi får ferie sammen, og når vi i tillegg gir mor blankofullmakt til å fritt velge tid hvert år, synes jeg faktisk vi allerede har strekt oss langt.

HI

Jeg sier ikke at dere må ta støyten hvert år, men annenhvert år må dere faktisk ta støyten. Ikke fordi dere har feil jobb, men fordi dere har særkullsbarn. Det følger noen ulemper med dine-mine familier og dere må dele på støyten

Skrevet

Jeg sier ikke at dere må ta støyten hvert år, men annenhvert år må dere faktisk ta støyten. Ikke fordi dere har feil jobb, men fordi dere har særkullsbarn. Det følger noen ulemper med dine-mine familier og dere må dele på støyten Anonymous poster hash: 196d0...0f2

problemet her er jo at de må ta støyten hvert år. Hi sier ingenting om at de ikke kan jenke seg annenhvert år.

Skrevet

Jeg sier ikke at dere må ta støyten hvert år, men annenhvert år må dere faktisk ta støyten. Ikke fordi dere har feil jobb, men fordi dere har særkullsbarn. Det følger noen ulemper med dine-mine familier og dere må dele på støyten

Jeg er ikke enig med deg, og i tillegg hadde situasjonen også stilt seg litt annerledes om mor var ydmyk , løsningsorientert og innstilt på egeninnsats i forhold til dette - gått i dialog fremfor å bare dele ut ordre og "slik må det bli" hadde også vært en sympatisk trekk.

Uansett, i følge din logikk har hun nå "krita" i 10 år, så saken skulle da være grei i forhold til kommende sommer.

HI

Skrevet

Hi, jeg har svart flere ganger her i tråden.

Ja, exen til mannen din er utrolig egoistisk og lite samarbeidsvillig.

Men, problemet her, ser jeg nå, er jo rett å slett mannen din. Mannen din som gir etter for exen, hver gang... Hadde han satt foten ned, og bevist ar du og dere sammen også er verdt noe, og ikke bare exen, så hadde du sluppet å opprette denne tråden..

Beklager, men så lenge mannen jatter med exen sin, er det lite du kan gjøre.

Har du vist denne tråden til mannen din?

Jepp, er klar over at han er en (stor) del av problemet. Det er vanskelig å snakke med han om dette, han går rett i forsvarsposisjon og sier ting som at "hun kan jo ikke noe for det" og "kunne hatt en vanskeligere eks" etc. Tenker vel at det er hans egen tilkortkommenhet i forhold til å kreve et likeverdig samarbeidsforhold mellom dem han egentlig reagerer på. Men hva gjør man? Kanskje FVK er en god idé :)

HI

Skrevet

Jepp, er klar over at han er en (stor) del av problemet. Det er vanskelig å snakke med han om dette, han går rett i forsvarsposisjon og sier ting som at "hun kan jo ikke noe for det" og "kunne hatt en vanskeligere eks" etc. Tenker vel at det er hans egen tilkortkommenhet i forhold til å kreve et likeverdig samarbeidsforhold mellom dem han egentlig reagerer på. Men hva gjør man? Kanskje FVK er en god idé :)

HIAnonymous poster hash: 11670...2e8

ja, fvk, for dere to, du vil få hjelp derfra til å få han til å skjønne problemet. De vil kunne gi han verktøy til å kommunisere til exen hva som må endres på.

Om exen ikke er med på endring, må sikkert de to i fvk også.

Men alt avhenger av at han setter ned foten til exen.

Mannen min leste denne tråden nå, og sier du må vise den til din mann. Han mente at ingenting var som å lese ting svart på hvitt.

Skrevet

ja, fvk, for dere to, du vil få hjelp derfra til å få han til å skjønne problemet. De vil kunne gi han verktøy til å kommunisere til exen hva som må endres på.

Om exen ikke er med på endring, må sikkert de to i fvk også.

Men alt avhenger av at han setter ned foten til exen.

Mannen min leste denne tråden nå, og sier du må vise den til din mann. Han mente at ingenting var som å lese ting svart på hvitt.

Takk for innspill og engasjement :)

Jeg skal prøve å nærme meg han på alternative måter, er også viktig for meg å få frem at jeg ikke unner eksen hans noe vondt - og jeg unner henne selvfølgelig ferie med barnet sitt. Men det er ikke vår oppgave å være hennes støttespillere og nettverk, hun er ikke familien vår. Skal også sies at hun selv har valgt å dra på ferie uten dette barnet flere ganger, men sammen med sine andre barn samt samboeren hennes sine barn. Dette til tross for at vi har skreddersydd ferien i forhold til hennes ønsker, så har hele gjengen hos henne dratt på ferie mens stebarnet vårt har vært på ferie hos oss. De hadde visst ikke råd til å ta med alle (og utelot én...)

Så det er mye grums her, og vil si det er vi som setter barnet (alle barna) først, alle får en fin ferie med oss hvert år på tross av at vi bøyer oss i alle retninger for å tilpasse.

HI

Skrevet

Takk for innspill og engasjement :)

Jeg skal prøve å nærme meg han på alternative måter, er også viktig for meg å få frem at jeg ikke unner eksen hans noe vondt - og jeg unner henne selvfølgelig ferie med barnet sitt. Men det er ikke vår oppgave å være hennes støttespillere og nettverk, hun er ikke familien vår. Skal også sies at hun selv har valgt å dra på ferie uten dette barnet flere ganger, men sammen med sine andre barn samt samboeren hennes sine barn. Dette til tross for at vi har skreddersydd ferien i forhold til hennes ønsker, så har hele gjengen hos henne dratt på ferie mens stebarnet vårt har vært på ferie hos oss. De hadde visst ikke råd til å ta med alle (og utelot én...)

Så det er mye grums her, og vil si det er vi som setter barnet (alle barna) først, alle får en fin ferie med oss hvert år på tross av at vi bøyer oss i alle retninger for å tilpasse.

HI

Omtaler du dine egne barn også som "stebarn våre"?

Har dere aldri ferie uten at alle barna er med?

Skrevet

Omtaler du dine egne barn også som "stebarn våre"?

Har dere aldri ferie uten at alle barna er med?

Du skjønner godt hva jeg mente, trykkleif.

HI

Skrevet

Du skjønner godt hva jeg mente, trykkleif.

HI

Jeg èr redd det er tydeligere enn du mente å være Hva du egentlig mener.

Gjest Antarctica
Skrevet

Da må du avtale med dine barns far og han med mor.

Jeg vet bare at mine barn hadde blitt fryktelig lei seg om de ikke fikk ferie med pappa fordi jeg var vanskelig og ikke tok hensyn til ferielister som kommer sent.

Det er barna det går utover:(

Barna har rett på ferie med både mor og far. Ønsker dere virkelig å overkjøre dette?

Anonymous poster hash: be7a5...e27

Nå trekker du vel samvittighetskortet litt langt. Barna har krav på samvær, kontakt og omsorg fra både far og mor. Simultanfri kan ingen love. I mange jobber blir ferien fordelt slik at noen får ferie rundt skolestart og framover i september. Hva skal de barna gjøre, da?

Skrevet

Jeg èr redd det er tydeligere enn du mente å være Hva du egentlig mener.

Tuller du? Hadde hun gitt faen i stesønnen så hadde det jo ikke vært noe problem for henne. Da kunne hun bare avtalt med sin eks, dratt på ferie med sine barn og vært fornøyd med det.

Anonymous poster hash: caf2d...439

Skrevet

Tuller du? Hadde hun gitt faen i stesønnen så hadde det jo ikke vært noe problem for henne. Da kunne hun bare avtalt med sin eks, dratt på ferie med sine barn og vært fornøyd med det.

Anonymous poster hash: caf2d...439

Takk :)

Son sagt, er det noen som har gitt alle barna en fin ferie hvert år er det som sagt oss, og det på tross av at vi har tilpasset oss mor, og at hun på toppen av det hele har prioritert ferie uten barnet på tross av at hun har fått feriekabalen som hun vil ("nå har han*n jo fått ferie med dere, så da trenger h*n ikke mer ferie i år")

I tillegg, tro det eller ei, stebarnet setter faktisk stor pris på å feriere hele gjengen sammen, og ønsker ikke aleneferie med far.

HI

Skrevet

Du virker jo veldig sint på mannen din egentlig, bunner alt dette i at du synes han tar for mye hensyn til eksen og for lite til deg? Da er det det du må snakke med ham om, i stedet for å demonisere henne og hennes arbeidsgiver. I følge ferieloven har man krav på å få bestemt sin hovedferie før 1. mai. Jeg har vært borti flere arbeidsplasser hvor det betyr at man ikke får vite sikkert når man før ferie før 30. april. 

Dessuten må jeg si at jeg synes det er lurt å si at man ikke ønsker råd om hvordan ting kan sees annerledes hvis man kun vil ha oppmuntring og enighet. Det er helt fair det, i hvert fall mye bedre enn å bli sint når folk ikke svarer slik som du vil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...