Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Noen som har innspill på følgende? Vi er en familie med mine-dine, og når det gjelder sommerferien har vi i alle år tilpasset oss samboers eks som har en jobb der det i følge henne ikke kan fordeles ferie før et par mnd før selve ferien. De kan komme med ønsker, men de vet som sagt ikke om de får disse innvilget før rett før ferien. Jeg har også en eks, og han har en ny kone med en eks hun har barn med - og må avtale med. I alle år har altså hele denne kabalen forholdt seg til hva eksen til samboer får avklart med jobben sin. Jeg har flere ganger sagt til samboer at det er urimelig at så mange mennesker må avvente sine planer pga hans eks sin jobb, men han har stått hardt på at det er ikke hennes feil at hun har en urimelig sjef, og at alle vi andre har mer fleksible jobber derfor bør vi ta hensyn, ellers får kanskje ikke barnet hans ferie med begge foreldrene (ser den, men...). Kan også legge til at denne eksen aldri løfter en finger for å gjøre vår hverdag lettere på noen måte, samboer står for alt av henting og bringing etc. I år kommer min eks sin nye kone og spør fint om vi kan bli enige om ferie litt tidligere i år. De har ikke så god råd, og enkelte år har de faktisk måttet droppe ferietur pga at de ikke har kunnet lage planer en stund i forveien og få tak i billige billetter, feriehus etc. Nå kjenner jeg at jeg er ganske lei av at samboeren mener vi plikter å sy sammen hele denne kabalen rundt hånd eks, som i tillegg ikke er noe hyggelig og flink til å samarbeide. Innspill? Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Det er ganske vanlig å få vite ferien noen måneder før. På min jobb må vi ha levert inn ønsker innen 1.april og så får vi den ferdige ferielisten 1.mai. Sånn er det for mange. Hva mener du mor skal gjøre? Ta ferie når hun vil og drite i jobben eller drite i å ha ferie med barna fordi du ikke får beskjed tidlig nok? Anonymous poster hash: be7a5...e27
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Bare å håndheve førstevalg på ferie annenhvert år. At hun har urimelig sjef er ikke deres problem. Din mann høres ut som en tafatt tufs. Om kabalen ikke går opp for hans eks får dere heller bidra å ha hans barn litt ekstra hvis det lar seg gjøre kombinert med deres ferieplaner. Her må mannen din bare bli tøffere. Blir han ikke det hadde jeg faktisk bare planlagt ferie uten han og hans barn. Anonymous poster hash: 88d8a...e4e
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Hun har krav på å få vite når hun får ferien sin senest 2 mnd før hun starter ferien. Jeg syns det er urimelig at alle dere andre må forholde dere til henne hvert år, men om du nå avtaler med din ex må du også ta i beregning at det kan hende at du og din samboer ikke vil få ferie sammen til neste sommer for han må uansett forholde seg til sin ex og sine barn med henne. Anonymous poster hash: b3952...1db
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Hmm, to veldig forskjellige svar, jeg er jo enig med sistnevnte da... Til du som svarte først, det er faktisk ikke bare henne og hennes barn som er involvert her, det er flere barnekull og familier som dette påvirker. Mine barn har som sagt ikke fått ordentlig ferie med sin far siste årene pga de ikke har råd når de får så kort varsel. Dersom alt skulle kræsje for henne, kan de jo ta helgeturer etc i hennes "ferie"/del av ferien med barnet. Men som andre innskriver sier, synes faktisk ikke det er vårt problem. Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Hmm, to veldig forskjellige svar, jeg er jo enig med sistnevnte da... Til du som svarte først, det er faktisk ikke bare henne og hennes barn som er involvert her, det er flere barnekull og familier som dette påvirker. Mine barn har som sagt ikke fått ordentlig ferie med sin far siste årene pga de ikke har råd når de får så kort varsel. Dersom alt skulle kræsje for henne, kan de jo ta helgeturer etc i hennes "ferie"/del av ferien med barnet. Men som andre innskriver sier, synes faktisk ikke det er vårt problem. Anonymous poster hash: 11670...2e8 Da må du avtale med dine barns far og han med mor. Jeg vet bare at mine barn hadde blitt fryktelig lei seg om de ikke fikk ferie med pappa fordi jeg var vanskelig og ikke tok hensyn til ferielister som kommer sent. Det er barna det går utover:( Barna har rett på ferie med både mor og far. Ønsker dere virkelig å overkjøre dette? Anonymous poster hash: be7a5...e27
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Hun har krav på å få vite når hun får ferien sin senest 2 mnd før hun starter ferien. Jeg syns det er urimelig at alle dere andre må forholde dere til henne hvert år, men om du nå avtaler med din ex må du også ta i beregning at det kan hende at du og din samboer ikke vil få ferie sammen til neste sommer for han må uansett forholde seg til sin ex og sine barn med henne. Anonymous poster hash: b3952...1db Jeg og min eks er begge smidige og strekker oss laangt for at alle barn og familier skal få ferier sammen. Du mener at min eks uansett må forholde seg til når hans eks får ferie, mens jeg står fritt til å planlegge min ferie når jeg vil? I mine øyne er det ikke slik en familie fungerer, og dersom hun har problemer med jobb kabalen bør faktisk hun og hennes familie ta den støyten, ikke vi. Vi vil ha ferie sammen som familie, og har mulighet til å tilpasse det slik. HI Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 Da må du avtale med dine barns far og han med mor. Jeg vet bare at mine barn hadde blitt fryktelig lei seg om de ikke fikk ferie med pappa fordi jeg var vanskelig og ikke tok hensyn til ferielister som kommer sent. Det er barna det går utover:( Barna har rett på ferie med både mor og far. Ønsker dere virkelig å overkjøre dette? Anonymous poster hash: be7a5...e27 Hva med mine barn da? Og min eks' kones barn, barna i hennes eks' nye familie? Dette får ringvirkninger. Hans barn er heller ikke spesielt interessert i å dra på ferie med bare pappa, h*n er tenåring og veldig glad i mine barn. Tror h*n ville fått en veldig stusselig ferie alene med pappa, samt at vi ikke har råd til to separate ferier. HI Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 Hva med mine barn da? Og min eks' kones barn, barna i hennes eks' nye familie? Dette får ringvirkninger. Hans barn er heller ikke spesielt interessert i å dra på ferie med bare pappa, h*n er tenåring og veldig glad i mine barn. Tror h*n ville fått en veldig stusselig ferie alene med pappa, samt at vi ikke har råd til to separate ferier. HI Anonymous poster hash: 11670...2e8 Sånn er det og det må vi voksne gjøre det beste ut av. Å ta fra ferie med mamma eller pappa er neppe løsningen. Husk at barna har ikke bedt om 'lappeteppefamilien' med barn og ekser på alle kanter. Anonymous poster hash: be7a5...e27
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 Om din manns ex jobber på et slikt sted, så får hun ta konsekvensen av det, ikke dere. Dere skal ikke være nødt å jenke dere hvert år! Makan til tull! Mannen din får ta seg sammen og stå opp for familien sin! Ikke eksen... Om så exens ferieplaner ikke blir fulgt, så får det bli hennes problem! Sett ned foten, man plikter ikke å ta hensyn til en person hele tiden. Jeg har litt samme problemstilling, der sjefen min bestemmer, og vi har tidlig og sen ferie annenhvert år. Men det lar jeg da ikke gå ut over min ex og hans familie! Men, det er din manns plikt å fysisk hente og bringe, derimot skal utgiftene til henting og bringing fordeles slik bidraget er fordelt(samme brøk) Det vanlige er sikkert å dele på dette praktisk også, men samværsforelder skal hente og bringe om det ikke er annen avtale. Anonymous poster hash: bd325...2d8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #11 Skrevet 21. august 2016 Sånn er det og det må vi voksne gjøre det beste ut av. Å ta fra ferie med mamma eller pappa er neppe løsningen. Husk at barna har ikke bedt om 'lappeteppefamilien' med barn og ekser på alle kanter. Anonymous poster hash: be7a5...e27 men å ta fra barn ferie med pappa er greit, mener du? Anonymous poster hash: bd325...2d8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #12 Skrevet 21. august 2016 Det er ikke noen annen måte å gjøre det på enn å ta tidlig og sen ferie annenhvert år også får enhver familie gjøre det beste ut av sin kabal Anonymous poster hash: 196d0...0f2
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #13 Skrevet 21. august 2016 men å ta fra barn ferie med pappa er greit, mener du? Anonymous poster hash: bd325...2d8 Nei, det mener jeg ikke og derfor bør far ta ansvar for å få ferie med egne barn. Og så planlegger du ferie med dine barn og ekser. Anonymous poster hash: be7a5...e27
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #14 Skrevet 21. august 2016 Nei, det mener jeg ikke og derfor bør far ta ansvar for å få ferie med egne barn. Og så planlegger du ferie med dine barn og ekser. Anonymous poster hash: be7a5...e27 ...så nyfamilien skal ta støyten ja mener du.. Vet ikke hva slags familieforhold du lever under, men i min verden er det vanlig å feriere sammen, med de man bor under samme tak med! Indirekte så sier du mannens ex skal styre alt! Om jeg skulle gått inn og detaljstyrt når min ex og hans familie skal ha ferie, så hadde jeg fått dårlig samvittighet! Her får pokker meg exen ta seg en bolle og innse atikke alt dreier seg om at hun skal ha ferie når det passer henne! Om det så kræsjer med når hun har tenkt å dra på ferie, så blir det hennes problem, da får hun dra utenfor sommerferien. Ikke søren om et menneske skal styre ferietiden til to andre familier!! Hi; be mannen din lese denne tråden, og spør om det virkelig er slik at han syns exen skal bestemme. For det er det hun gjør. Anonymous poster hash: bd325...2d8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #15 Skrevet 21. august 2016 Det er ikke noen annen måte å gjøre det på enn å ta tidlig og sen ferie annenhvert år også får enhver familie gjøre det beste ut av sin kabal Anonymous poster hash: 196d0...0f2 enig i dette. Og vil tro det er slik de aller aller fleste praktiserer det også. Exen får si ifra til sin sjef at hun må få et mønster i ferien, tidlig sen annenhvert år, og at det er nødvendig for å få kabalen til å gå opp med to andre familier. VELDIG rart om ikke det kan tilrettelegges av de fleste sjefer. Lurer på hvor exen jobber jeg, siden ferien er sååååå låst.... Anonymous poster hash: bd325...2d8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #16 Skrevet 21. august 2016 Jeg synes dere burde få bestemme ferien annen hvert år. Det er jo veldig kjedelig for din eks å aldri kan få de feriene de ønsker fordi din samboers eks styrer alt med ferier. Eksen hans kan få velge hvilket år dette starter og så blir det annen hvert år etter det. Har ikke denne eksens arbeidsplass en måte de prioriterer ferie på? De fleste jeg kjenner med en slik ordning har det slik at ferien fordeles etter en prioriteringsliste. Det ene året står man høyt oppe og sjansene er store for at man får 1 eller 2 valget på ferie, mens året etter er sjansene små for at man får disse om det er populære datoer.Har en venninne som har dårlig råd og dermed må bestemme ferien tidlig for å ha råd. De velger seg da ferie en uke - to uker i en tid som ikke er så populær (gjerne med en gang skolen slutter eller rett før den starter igjen) og så gambler de på at det går i orden. De hører også med sine nærmeste kollega hva de kommer til å melde inn og vet ofte med sikkerhet at ingen andre har ønsket disse datoene og da er det ikke så mye gambling. Nå mener jeg jeg ikke at det er din eks med dårlig råd som skal gjøre dette, men din samboers eks om det er en slik mulighet på arbeidsplassen. Hun bør til tider velge datoer som ikke er populær hos de andre og dermed vite tidlig at hun med stor sannsynlighet får disse datoene. Anonymous poster hash: 02ea5...c43
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #17 Skrevet 21. august 2016 ...så nyfamilien skal ta støyten ja mener du.. Vet ikke hva slags familieforhold du lever under, men i min verden er det vanlig å feriere sammen, med de man bor under samme tak med! Indirekte så sier du mannens ex skal styre alt! Om jeg skulle gått inn og detaljstyrt når min ex og hans familie skal ha ferie, så hadde jeg fått dårlig samvittighet! Her får pokker meg exen ta seg en bolle og innse atikke alt dreier seg om at hun skal ha ferie når det passer henne! Om det så kræsjer med når hun har tenkt å dra på ferie, så blir det hennes problem, da får hun dra utenfor sommerferien. Ikke søren om et menneske skal styre ferietiden til to andre familier!! Hi; be mannen din lese denne tråden, og spør om det virkelig er slik at han syns exen skal bestemme. For det er det hun gjør. Anonymous poster hash: bd325...2d8 Nei, jeg sier ikke at hun skal styre alt og nå er det vel heller ikke hun som bestemmer ferielistene på jobben. Er det? Jeg mener at når det gjelder andre årsaker, som feks. jobb, så er man fleksibel til barnas beste. Å være vanskelig vil kun gå utover barna. Og ja, er man i familie med barn på ulike hold og flere ekser må dere voksne jobbe rundt dette. Det er dere som har valgt det - ikke barna og da kan dere ikke "straffe" barna ved å ta fra dem ferie med mamma eller pappa. For de fleste barn er ferie med foreldrene langt viktigere enn ferie med stemor, stefar og stesøsken. Anonymous poster hash: be7a5...e27
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #18 Skrevet 21. august 2016 Nei, jeg sier ikke at hun skal styre alt og nå er det vel heller ikke hun som bestemmer ferielistene på jobben. Er det? Jeg mener at når det gjelder andre årsaker, som feks. jobb, så er man fleksibel til barnas beste. Å være vanskelig vil kun gå utover barna. Og ja, er man i familie med barn på ulike hold og flere ekser må dere voksne jobbe rundt dette. Det er dere som har valgt det - ikke barna og da kan dere ikke "straffe" barna ved å ta fra dem ferie med mamma eller pappa. For de fleste barn er ferie med foreldrene langt viktigere enn ferie med stemor, stefar og stesøsken. Anonymous poster hash: be7a5...e27 poenget er at mannens ex ikke gidder å jobbe rundt dette, hun krever å ha alt tilpasset seg! Om det er vanskelig for henne å ta ferie om sommeren, så får hun ta det andre tider av året! Slik som de andre må gjøre nå, for å tilpasse seg henne! Sånn som det er nå, så er det gi å ta, hun tar og de andre må gi! Aldri andre veien. Tror ingenting på at hun ikke kan få tilrettelagt ferie annenhvert år!! Anonymous poster hash: bd325...2d8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #19 Skrevet 21. august 2016 Ha fast ferieplan - barnet er feks hos dere de 4 første ferieukene og hos mor de siste ferieukene det ene året, motsatt neste år. Anonymous poster hash: 5fcc2...ad6
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #20 Skrevet 21. august 2016 Vi får aldri vite ferien vår før 1 mai så det er ikke sikkert hun er så vanskelig som dere skal ha det til. Dessuten så er det samværsforeldren som skal stå for all henting og levering med mindre dere har blitt enig om en annen avtale. Skjønner at det er vanskelig å avtale ferie når det er så mange involvert. Men det er litt av baksiden med dine/mine/våre barn. Anonymous poster hash: 20ddb...89a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #21 Skrevet 21. august 2016 Oppfatter jeg det riktig at din ex Hi må vente på at du klarer å bestemme deg på samme måte som din mann må vente på sin ex? Du gjør jo akkurat det samme som din samboers ex Da burde vel Hi sin ex sette ned forten og si annet hert år med sen og tidlig ferie og ferdig med det Anonymous poster hash: b3952...1db
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #22 Skrevet 21. august 2016 Oppfatter jeg det riktig at din ex Hi må vente på at du klarer å bestemme deg på samme måte som din mann må vente på sin ex? Du gjør jo akkurat det samme som din samboers ex Da burde vel Hi sin ex sette ned forten og si annet hert år med sen og tidlig ferie og ferdig med det Anonymous poster hash: b3952...1db Den ble litt enkel. Eksen min gjør dette for å være en smidig del av et samarbeid mellom litt for mange parter. Min samboer derimot, han bare danser etter eksens pipe fordi hun sier det må være sånn. Dessuten, vi lar henne bestemme fritt hvilken del av ferien hun vil ha, vi trenger ikke annenhver tidlig og sen, hun kan bestemme alt - bare hun gjør det tidlig! Dette med henting og bringing var nå bare et eksempel, det er utallige andre på at vi står for alle anstrengelser og hun bare forlanger: hvis hun må jobbe i en ferie hun skal ha barnet ber hun samboer ta med barnet til sine foreldre (hennes er visst vanskelige å spørre), han må også betale alle utgifter forbundet med dette (ferge etc). Hun er ikke smidig i forhold til å tilpasse tidspunkter etc. hvis vi har et problem med å få kabalen til å gå opp, men forventer at vi er smidige hver gang andre veien etc. HI Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #23 Skrevet 21. august 2016 enig i dette. Og vil tro det er slik de aller aller fleste praktiserer det også. Exen får si ifra til sin sjef at hun må få et mønster i ferien, tidlig sen annenhvert år, og at det er nødvendig for å få kabalen til å gå opp med to andre familier. VELDIG rart om ikke det kan tilrettelegges av de fleste sjefer. Lurer på hvor exen jobber jeg, siden ferien er sååååå låst.... Anonymous poster hash: bd325...2d8 Det tenker jeg også, må være en veldig usympatisk sjef og dårlig arbeidsplass som er så lite smidig med sine ansatte. Tenker faktisk at man burde se seg om etter annen jobb når man har en såpass kompleks livssituasjon og såpass rigid sjef - ta litt ansvar selv istedenfor å la de tre andre familiene som er involvert ta støyten. Men det er visst store fordeler med denne jobben, plutselige ukelange jobbreiser til eksotiske strøk det vi, uten å stille spørsmål, forventes å ta ekstra samvær (ikke et problem i seg selv, men vi bør et stykke unna og det blir en del kjøring), for stefar jan visst ikke "passe" tenåringen, ønsker ikke å være alene med denne når mor ikke er der.. HI Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #24 Skrevet 22. august 2016 Her synes jeg det er din mann som må få seg mer ryggrad, Hi. Det er forsåvidt flott at han er villig til å gå langt for sine egne barn. Men det er ikke riktig at det skal tas mer hensyn til hans barn enn til de du har fra tidligere forhold. Jeg vil tro det er enklere for hans eks å få ferieønske om hun snakker med sjefen, ber om tidlig eller sen ferie annethvert år. Og om det så et år krasjer, vel, da får hun fikse det. Det skal ikke være to-tre andre familier som alltid skal måtte danse etter hennes pipe! Jeg ville spurt mannen din rett ut - "mener du det er riktig at dine barns ferie skal prioriteres foran mine barns ferie med den andre forelderen - hvert eneste år? mener du det er riktig?". Han vil da sikkert komme med noe om at det er viktig med godt samarbeid, at hans eks er så vanskelig, din er så enkel osv. Da bare gjentar du - er det riktig at det tas mer hensyn til dine barn enn mine barn i denne utvidede familien? Om han ikke får endret noe bare med å snakke med eksen selv, så kan det kanskje være enklere for ham å kalle inn til ny mekling med henne på familievernkontoret, hvor de kan ha nøytrale fagfolk tilstede, og hvor det trolig blir enda mer tydelig hvor urimelig hun er når hun krever at alle skal danse etter hennes pipe. Det høres ut som om de uansett kanskje bør ha en prat om barnet sitt (å bo i et hjem hvor stefar ikke vil ha noe med barnet å gjøre er ikke akkurat positivt for barnet...). Anonymous poster hash: 045fa...58c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #25 Skrevet 22. august 2016 Her synes jeg det er din mann som må få seg mer ryggrad, Hi. Det er forsåvidt flott at han er villig til å gå langt for sine egne barn. Men det er ikke riktig at det skal tas mer hensyn til hans barn enn til de du har fra tidligere forhold. Jeg vil tro det er enklere for hans eks å få ferieønske om hun snakker med sjefen, ber om tidlig eller sen ferie annethvert år. Og om det så et år krasjer, vel, da får hun fikse det. Det skal ikke være to-tre andre familier som alltid skal måtte danse etter hennes pipe! Jeg ville spurt mannen din rett ut - "mener du det er riktig at dine barns ferie skal prioriteres foran mine barns ferie med den andre forelderen - hvert eneste år? mener du det er riktig?". Han vil da sikkert komme med noe om at det er viktig med godt samarbeid, at hans eks er så vanskelig, din er så enkel osv. Da bare gjentar du - er det riktig at det tas mer hensyn til dine barn enn mine barn i denne utvidede familien? Om han ikke får endret noe bare med å snakke med eksen selv, så kan det kanskje være enklere for ham å kalle inn til ny mekling med henne på familievernkontoret, hvor de kan ha nøytrale fagfolk tilstede, og hvor det trolig blir enda mer tydelig hvor urimelig hun er når hun krever at alle skal danse etter hennes pipe. Det høres ut som om de uansett kanskje bør ha en prat om barnet sitt (å bo i et hjem hvor stefar ikke vil ha noe med barnet å gjøre er ikke akkurat positivt for barnet...). Anonymous poster hash: 045fa...58c Takk for innspill, veldig enig med deg i mye av det du sier. De hsr aldri vært på FVK for i følge samboer så "klarer de å bli enige seg imellom" (dvs hun bestemmer og han er enig) og at å br henne bli med til FVK er å "lage en krigserklæring"... Jeg har såå mange ganger sagt det samme som deg, på FVK vil de ikke la henne nære forlange og de vil slå ned på urimelighetene hennes, men han sier nære at hun "ikke er så ekstrem at han må gjøre noe så drastisk"(som å dra henne med på FVK) Altså, stebarnet og stefar har visst et utmerket forhold, dette sier stebarnet selv også. Han vil visst bare ikke være med stebarnet alene... (?) Mistenker at det er aldri så liten vrsng vilje ute og går her, og at hun av en eller annen grunn ønsker å gjøre ting tungvint for oss. Tipper hun kunne funnet en ordning med sjefen dersom hun virkelig gikk inn for det, men at hun ikke gidder eller noe lignende, så lenge ikke samboer ikke forlanger at HUN løser situasjonen istedenfor oss. HI Anonymous poster hash: 11670...2e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå