Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i New York da det skjedde, og alt var helt surrealistisk. Satt på en kafe 21 kvartaler fra tårnene og alt var helt kaos med menneskestrømmen som beveget seg fra tårnene og alle ambulanser, brannbiler og politi. Det var en utrolig skremmende opplevelse som jeg aldri glemmer.

Anonymous poster hash: e60c4...ea9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært på nattevakt og våknet til TV-bildene av flyene. Slet med å forstå det jeg så. Reagerte etterhvert med sinne.

Skrevet

Hadde brukket foten, og satt hjemme i stua og kjedet meg med tv på. Fikk altså vite det straks det kom på nyhetssendingene her.

Skrevet

Var på jobb i en Mix kiosk. Heldigvis hadde vi TV der pga travløp. Husker jeg satt klistret.

Samme gjorde jeg i 2003 da de begynte å bombe Irak. Midt på natta. Studerte i England da og var mye på nyhetene live der siden de var med

Anonymous poster hash: cda7b...c00

Skrevet

Var 12 år, så tror jeg var hjemme, husker hvertfall at tvn sto på hele dagen å det var alvorlig stemning.

Anonymous poster hash: e170e...950

Skrevet

Var på bussen i Trondheim. Kom hjem like før første tårnet falt ned. Nyhetene sto på resten av dagen/kvelden.

Anonymous poster hash: 9511b...7c2

Skrevet

Var på jobb, visste ingenting før mannen min plukket meg opp 15.30. Hørte på radio hele veien hjem, satt klistret foran TV'n resten av dagen. Tok tid før alvoret sank inn...

Anonymous poster hash: 581fb...255

Skrevet

En venninne skulle komme på besøk og jeg hadde akkurat tatt en eplekake ut av ovnen. Skulle rydde litt på stua og tv stod på. Det ble ikke så mye livlig prat den ettermiddagen. Tv stod på hele tiden.

Anonymous poster hash: 31ae9...b1f
Skrevet

Hadde akkurat kommet hjem fra skolen, slo på TVen og ropte på mamma. Av en eller annen grunn husker jeg veldig godt at det var en tirsdag.

Anonymous poster hash: a062d...819

Skrevet

Var 10 år og var akkurat kommet hjem fra skolen litt før. Mamma brukte å se et program på tv rett etter jeg kom hjem og så brukte jeg å se på Etter skoletid på NRK etter programmet hennes var ferdig. Etter mammas program var det kun nyheter på TV. Husker at favorittprogrammet mitt ikke ble sendt pga ekstra nyhetssendinger. Dagen etter ble det snakket mye om på skolen og vi måtte samles for å holde et minutts stillhet. Lærerne var sterkt preget husker jeg.

Anonymous poster hash: ff8bb...ea7

Skrevet

Satt på lesesalen på Dragvoll i Trondheim og leste. Fikk ikke med meg noe før på bussen hjem sent på ettermiddagen. Satt foran tv resten av kvelden.

Anonymous poster hash: 8c7fc...5f6

Skrevet

Var på jobb.

Anonymous poster hash: 1fb51...352

Skrevet

USA ble rammet av terrorangrepet 11 september 2001.

Selv gikk jeg på ungdomsskolen da terroren skjedde. Husker jeg satt å gjorde engelsklekser hjemme i sofaen da jeg så på nyhetene at det hadde krasjet flere fly inn i world trade center. Husker det den dag i dag.

Anonymous poster hash: a45b8...a05

Leirskole. Husker det godt. Gikk den gang i 7 klasse!

Anonymous poster hash: 75abc...86c

Skrevet

Lå på sofaen hjemme der jeg bodde den gangen. Var sykemeldt grunnet truende abort og fikk beskjed om å ligge på sofaen og holde bena høyt... Var klistra til skjermen hele dagen... Mistet det jeg trodde skulle bli mitt første barn den dagen, men fødte faktisk min eldste nøyaktig ett år etterpå... Så da lå jeg på sykehuset og så på katastrofebildene på TV fra året før...

Anonymous poster hash: ed889...08a

Skrevet

Skulka skolen (vgs) og satt og spiste hamburger i byen da kjæresten ringte. Dro til en ungdomscafè med mange venstreradikale ungdommen å så på nyhetene. Var helt absurd for hele gjengen satte i gang å klappe når det andre tårnet kollapset - så gikk de ut å tok en øl for å feire at noen endelig hadde slått tilbake på USA. 

Jeg dro hjem.

Når det er sagt kan jeg godt forstå hatet mot USA som en av historiens verstinger når det gjelder imperialisme og krig. Studerer nå statsvitenskap og jo mer jeg ser av hva USA faktisk har bidratt med, hvilke type regimer de har støttet for i kapitalismens navn så kan jeg på et vis skjønne hvorfor noen mener at det var fortjent at noen gjorde motstand. Men, man klapper bare ikke når man ser så mange mennesker dø live.

Anonymous poster hash: ab42a...0bd
Skrevet

Jeg var vekterlærling og på vei ut døra for å reise på jobb. Bråstoppa og snudde meg i døra da jeg hørte hva som skjedde på tv'en. Måtte se starten på nyhetssendinger før jeg måtte rekke jobb.

Anonymous poster hash: bd0ed...341

Skrevet

Jeg var 11 år og satt i bilen med mamma og en lagvenninne da det kom ekstrasending på radioen. Husker nøyaktig hvor på veien vi var da vi nyhetene sa hva det gjaldt. 

Husker at mamma ba oss være stille mens hun skrudde opp lyden, men jeg dro på håndballtrening og tenkte ikke særlig mye over det. Husker ikke når det gikk opp for meg hvor ikke det var, men det var vel gjerne ikke før skolen dagen etter. 

Anonymous poster hash: 86771...5f9
Skrevet

Jeg satt i sofaen med en sovende baby på meg, da det kom på tv.

Anonymous poster hash: a4b7b...d3d
Skrevet

Var på jobb. Jobba i en butikk på et kjøpesenter. Visste ingenting før jeg satte meg i bilen da jeg skulle hjem kl 19. Ingen tv eller internet på jobb. Hadde radioen på i bilen og hørte de snakket om det forferdelige som hadde skjedd, men jeg visste ikke hva det var før jeg kom hjem og slo på tv. Ble sittende og se på resten av kvelden.

(Det hadde vært stortingsvalg her hjemme i Norge dagen før. Alt av valgsendinger utgikk denne kvelden)

Skrevet

Keg var 18 og var på ferie i Portugal sammen med søsteren min. Når vi gikk fra stranda var vi innom et supermarked og kjøpte sjampo, der sto tvn på og spilte en film (trodde vi) så gikk vi på en annen butikk, der også sto samme filmen på (trodde vi) når vi kom på hotellet spurte resepsjonisten om vi visste hva som hadde skjedd og da skjønte vi jo st det ikke hadde vært en film. Vi skulle fly hjem to dager senere og det var helt ville tilstander, bussene fikk ikke kjøre inn på flyplassområdet i det hele så vi ble sluppet av mange kilometer fra terminalen, bombehunder måtte snuse gjennom både oss og bagasjen før vi måtte dra bagasjen til terminalen, brukte et par timer. Over alt utenfor flyplassen lå det engelskmenn og franskmenn og sov. De som hadde vært på flyplassen når den ble stengt måtte ut av terminalen, men fikk ikke slippe ut av flyplassområdet, man fikk ikke slippe inn i terminalen før flyet du skulle dra hjem med landet, og England og Frankrike hadde stengt luftrommet sitt, ingen fly lettet eller landet så de stakkars menneskene hadde lagt på plenene i 2 dager allerede.

Inne på flyplassen så det ut som en bare krigssone, som du ser på TV, militært personell overalt og bombehunder løp fritt og snuste, folk lå på gulvet med avispapir over og under seg på hver kvadratcentimeter av flyplassen, tok 5 timer å levere baggasjen (ørten sikkerhetspunkt) 4 timer i passkø. Vi fikk ikke lov å ha kontanter og de solgte ikke drikke. Vi ble henvist til å drikke fra vaskene på do, var helt helt forferdelig. Vi drakk selvsagt ikke, men trodde vi skulle besvime når vi endelig kom inn på flyet, der sto flyvertinnene å dekte ut tre flasker vann til hver når vi kom inn flydøren. Brukte 7,5 timer hjem for så mange luftrom var stengt at vi måtte fly på kryss og tvers fir å komme iss til Norge. Kom hjem 2 døgn senere enn planlagt, og en opplevelse jeg aldri aldri kommer til å glemme rikere

Anonymous poster hash: e049e...69c

Skrevet

Jeg var hjemme fra jobb og var sørpe forkjøla, så jeg lå på sofaen med en boks kleenex og halvsov da mannen min ringte og sa at jeg måtte sette på TV på CNN for et fly hadde kræsjet i et tårn. Så kom fly nummer to.

Skrevet

Jeg var hjemme og fikk med meg når det andre flyet krasjet live. Jeg tror ikke jeg klarte å ta inn over meg hva jeg såg på en god stund.

Skrevet

Jeg var på jobb så fikk jeg en tekstmelding av ei vennine.hvor det sto at fly kræsjer i tårn i new York.jeg trodde det var en morsom greie som jeg ikke helt skjønte.leste den høyt for de på jobben og ingen av de andre forsto "vitsen",så pratet jeg med mannen min som kom hjem fra jobb satt å pratet med han mens han så på nyhetene at det andre flyet traff tårn Nr 2.narvesen ved der jeg jobbet hadde TV så vi sto der å alle kundene som kom inn fortalte vi hva som hadde skjedd.husker ansiktene til enkelte,de ble helt bleike og gikk bare ut igjen som zombier

Skrevet

Jobbet da i Bodø og var på vei til et oppdragssted, kjørte bil og hørte på radio.

Anonymous poster hash: 54847...172

Skrevet

Husker den dagen godt! For en gangskyld ble jeg hentet tidlig på skolen av både mamma og pappa, sammen uten søsknene mine. De hadde lovet meg å øvelseskjøre med firhjuling. Vi skulle opp i dalen. De hadde på radion og etterhvert som saken utviklet seg og ble verre og verre endret den avslappede og gode stemningen seg i bilen. Mamma brøt sammen på et tidspunkt. Broren hennes, min onkel jobbet og bodde i NY da, ikkr langt fra WTC. Vi dro hjem. Ingen i familien hadde fått kontakt med han. Han ringte senere og hadde det heldigvis bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...