Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #26 Skrevet 29. juni 2016 NAV kan underkjenne en sykmelding. Hun har et bedre oppsigelsesvern som gravid, men det er ikke absolutt. Jeg anbefaler deg å lese arbeidsmiljøloven. Der står det veldig nøye om hvordan man går frem for å si opp noen. Følg dette nøye og ta hensyn til det som står om gravide. Anonymous poster hash: 7b690...8ea
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #27 Skrevet 29. juni 2016 Du får vente til hun er ferdig å gå gravid. Men, har hun fått sykemelding fordi hun er redd for å abortere? Er det medisinsk grunnlag for dette? Ikke er det en fysisk krevende jobb virker det som heller? Hun må jo levere sykemeldinger for å få penger fra nav? Heldigvis er det ikke arbeidsplassen som må betale disse pengene. Jeg tror jeg hadde snakket med mitt hovedverneombud om rettigheter for ledere og ansatte, krav til ansatte Osv. Anonymous poster hash: 7e355...bd4
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #28 Skrevet 29. juni 2016 HI her, haha, Nå måtte jeg le. Hvordan får folk seg til å tro at dette er en trolletråd. Nei, dette er helt reelt. Kontordama er et slengbegrep, hun er selvsagt anstatt som SEKRETÆR, og nei, jeg kan ikke noe om oppsigelser, har aldri sagt opp noen, bare ansatt! De som har sluttet har sluttet og sagt opp selv. Men vi er en del av en større kjede og vi har advokathjelp, men den får jeg ikke før etter ferien, derfor jeg spurte her. Jeg har vært alt for snill med SEKRETÆREN min, det vedgår jeg. Det ble tatt opp på et møte dette med fravær i hytt og pine, forsentkomminger osv. Hun fikk ikke noe skriftelig. Det viktigste for meg da at hun begynte å levere sykemeldinger slik hun skulle, da hun hadde brukt opp egenmeldingene for lengst. Jeg aner jo selvsagt ikke hvorfor hun er syk, det står det jo ikke noe om, men antar hun er ærlig når hun sier hun er forkjøla hele tiden. Og ja, hun sa hun var sykemeldt nå fordi hun hadde en stressende jobb, og at legen hadde godtatt at hun måtte ta det med ro. Det skjønner jeg virkelig ingen ting av. Hun kan sitte på ræva foran dataen hele dagen, og jobbe så sakte hun bare vil når hun trykker inn fakturabeløp eller bestiller varer. Jeg er mest irritert på at vikaren klarer å gjøre jobben på 2 dager! i stedet for en UKE som sektretæren bruker på det tilsvarende. Det betyr vel aksnekj at jeg kan nedjustere brøken til 50 prosent? Men vil hun da få resterede 50 prosent fra nav? det måtte være hennes ULTIMATE drømmesituasjon. jobbe mindre men få det samme... Anonymous poster hash: a3dd5...434
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #29 Skrevet 29. juni 2016 HI her, haha, Nå måtte jeg le. Hvordan får folk seg til å tro at dette er en trolletråd. Nei, dette er helt reelt. Kontordama er et slengbegrep, hun er selvsagt anstatt som SEKRETÆR, og nei, jeg kan ikke noe om oppsigelser, har aldri sagt opp noen, bare ansatt! De som har sluttet har sluttet og sagt opp selv. Men vi er en del av en større kjede og vi har advokathjelp, men den får jeg ikke før etter ferien, derfor jeg spurte her. Jeg har vært alt for snill med SEKRETÆREN min, det vedgår jeg. Det ble tatt opp på et møte dette med fravær i hytt og pine, forsentkomminger osv. Hun fikk ikke noe skriftelig. Det viktigste for meg da at hun begynte å levere sykemeldinger slik hun skulle, da hun hadde brukt opp egenmeldingene for lengst. Jeg aner jo selvsagt ikke hvorfor hun er syk, det står det jo ikke noe om, men antar hun er ærlig når hun sier hun er forkjøla hele tiden. Og ja, hun sa hun var sykemeldt nå fordi hun hadde en stressende jobb, og at legen hadde godtatt at hun måtte ta det med ro. Det skjønner jeg virkelig ingen ting av. Hun kan sitte på ræva foran dataen hele dagen, og jobbe så sakte hun bare vil når hun trykker inn fakturabeløp eller bestiller varer. Jeg er mest irritert på at vikaren klarer å gjøre jobben på 2 dager! i stedet for en UKE som sektretæren bruker på det tilsvarende. Det betyr vel aksnekj at jeg kan nedjustere brøken til 50 prosent? Men vil hun da få resterede 50 prosent fra nav? det måtte være hennes ULTIMATE drømmesituasjon. jobbe mindre men få det samme... Anonymous poster hash: a3dd5...434 Et godt råd.... du begynner å beskrive mye om situasjonen og henne. Hun er gravid. Ganske mulig at hun også er på dette forumet. I så fall vil hun trolig kjenne seg igjen. Da er det uproft av deg som sjef å diskutere saken på offentlig nett. Ikke gi flere detaljer om situasjonen. Anonymous poster hash: f5cb8...863
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #30 Skrevet 29. juni 2016 HI her, haha, Nå måtte jeg le. Hvordan får folk seg til å tro at dette er en trolletråd. Nei, dette er helt reelt. Kontordama er et slengbegrep, hun er selvsagt anstatt som SEKRETÆR, og nei, jeg kan ikke noe om oppsigelser, har aldri sagt opp noen, bare ansatt! De som har sluttet har sluttet og sagt opp selv. Men vi er en del av en større kjede og vi har advokathjelp, men den får jeg ikke før etter ferien, derfor jeg spurte her. Jeg har vært alt for snill med SEKRETÆREN min, det vedgår jeg. Det ble tatt opp på et møte dette med fravær i hytt og pine, forsentkomminger osv. Hun fikk ikke noe skriftelig. Det viktigste for meg da at hun begynte å levere sykemeldinger slik hun skulle, da hun hadde brukt opp egenmeldingene for lengst. Jeg aner jo selvsagt ikke hvorfor hun er syk, det står det jo ikke noe om, men antar hun er ærlig når hun sier hun er forkjøla hele tiden. Og ja, hun sa hun var sykemeldt nå fordi hun hadde en stressende jobb, og at legen hadde godtatt at hun måtte ta det med ro. Det skjønner jeg virkelig ingen ting av. Hun kan sitte på ræva foran dataen hele dagen, og jobbe så sakte hun bare vil når hun trykker inn fakturabeløp eller bestiller varer. Jeg er mest irritert på at vikaren klarer å gjøre jobben på 2 dager! i stedet for en UKE som sektretæren bruker på det tilsvarende. Det betyr vel aksnekj at jeg kan nedjustere brøken til 50 prosent? Men vil hun da få resterede 50 prosent fra nav? det måtte være hennes ULTIMATE drømmesituasjon. jobbe mindre men få det samme... Anonymous poster hash: a3dd5...434 Synes det er veldig uproft av en sjef å henge ut en ansatt på nett........... Anonymous poster hash: 7dc89...755
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #31 Skrevet 29. juni 2016 Et godt råd.... du begynner å beskrive mye om situasjonen og henne. Hun er gravid. Ganske mulig at hun også er på dette forumet. I så fall vil hun trolig kjenne seg igjen. Da er det uproft av deg som sjef å diskutere saken på offentlig nett. Ikke gi flere detaljer om situasjonen. Anonymous poster hash: f5cb8...863 Nja... Man kan jo nesten HÅPE at hun henger her, leser tråden og skjønner at hun er hovedpersonen i den - så kanskje hun skjønner alvoret?! Skjønner deg kjempegodt, hi. Hun er arbeidstageren fra h..... Anonymous poster hash: 3b429...c20
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #32 Skrevet 29. juni 2016 Å si opp gravide er litt vanskeligere. Forhør deg med advokaten din. Men jeg vil tro hun først må få advarsel, hvis det ikke er så grovt som tyveri o.l. Ved å la henne holde på slik er det jo vanskelig å komme nå og si det ikke er greit. Men sett krav til hva hun skal gjøre (ikke noe umenneskelig, men du og vikaren ser jo hva som er rimelig å forvente). Og fri uten grunn, legeerklæring el.l. er ikke ok. Forsentkomming er uakseptabelt. Gi beskjed om det, og advarsel straks hun gjør det. Hun vil fort vekk slutte hvis hun plutselig ikke får Sture som hun vil her uansett. Men er en fare for at hun nå går ut i sykemelding og deretter fødselspermisjon, og blir borte i lang tid. Veldig kjedelig å ikke kunne gi ny vikar fast jobb, og risikerer mange vikarer (som vikar tar man fort en annen mulighet hvis fast). Men snakk med advokaten din. Det beste er jo om du kan si henne opp. Anonymous poster hash: 17c7e...76e
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #33 Skrevet 30. juni 2016 Som en annen sier så les deg godt opp på regelverket og følg det til punk og prikke framover. Noter alle uregelmessigheter og følg opp med advarsler. Kjenner jeg blir irritert på henne. Det er så mange som har lyst på fast jobb og ønsker å gi alt de kan, men så skal en som henne få late seg gjennom dagene. Syns du skal bestride sykemeldingen hos NAV. Det er våre penger hun bruker nå. Tror også hun har fortalt legen en helt annen historie om den stressende arbeidsdagen sin enn det du kan fortelle. Fortell på møtet med NAV og legen hennes at alle hennes oppgaver nå blir utført på 2 dager av en vikar og du da stiller deg tvilende til at arbeidsdagen hennes er så stressende. Du kan også si du kan tilrettelegge den "stressende" jobben ved at hun kan være på jobb full tid men få færre arbeidsoppgaver (selv om akkurat færre oppgaver knapt er mulig). Gjetter på hun ikke er interessert i det så da kanskje det ansporer henne til å si opp selv når hun går ut i permisjon. Anonymous poster hash: 56332...e44
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #34 Skrevet 30. juni 2016 HI her, haha, Nå måtte jeg le. Hvordan får folk seg til å tro at dette er en trolletråd. Nei, dette er helt reelt. Kontordama er et slengbegrep, hun er selvsagt anstatt som SEKRETÆR, og nei, jeg kan ikke noe om oppsigelser, har aldri sagt opp noen, bare ansatt! De som har sluttet har sluttet og sagt opp selv. Men vi er en del av en større kjede og vi har advokathjelp, men den får jeg ikke før etter ferien, derfor jeg spurte her. Jeg har vært alt for snill med SEKRETÆREN min, det vedgår jeg. Det ble tatt opp på et møte dette med fravær i hytt og pine, forsentkomminger osv. Hun fikk ikke noe skriftelig. Det viktigste for meg da at hun begynte å levere sykemeldinger slik hun skulle, da hun hadde brukt opp egenmeldingene for lengst. Jeg aner jo selvsagt ikke hvorfor hun er syk, det står det jo ikke noe om, men antar hun er ærlig når hun sier hun er forkjøla hele tiden. Og ja, hun sa hun var sykemeldt nå fordi hun hadde en stressende jobb, og at legen hadde godtatt at hun måtte ta det med ro. Det skjønner jeg virkelig ingen ting av. Hun kan sitte på ræva foran dataen hele dagen, og jobbe så sakte hun bare vil når hun trykker inn fakturabeløp eller bestiller varer. Jeg er mest irritert på at vikaren klarer å gjøre jobben på 2 dager! i stedet for en UKE som sektretæren bruker på det tilsvarende. Det betyr vel aksnekj at jeg kan nedjustere brøken til 50 prosent? Men vil hun da få resterede 50 prosent fra nav? det måtte være hennes ULTIMATE drømmesituasjon. jobbe mindre men få det samme... Anonymous poster hash: a3dd5...434 Du kan ikke uten videre nedjustere en stilling til 50 % for en preson som er ansatt i en 100% stilling. Det er en lang prosess som skal gjennom mange instanser og etter at alt dette er gjor skal den ansatte ha 3 mnd varsel. Anonymous poster hash: 914f8...e24
Luksusdyret Skrevet 30. juni 2016 #35 Skrevet 30. juni 2016 Akkurat i graviditeten har hun faktisk oppsigelsesvern... Men det du kan gjøre er å forberede henne på at det er no more Mr. Nice Guy når hun kommer tilbake. Ingen flere episoder med å gå tidlig eller komme seint, og alle sykefravær må dokumenteres siden hun misbruker dem. Det kan også hende de oppgavene som finnes for henne å gjøre bare tilsvarer 50%. Da må dere jo nedjustere stillingen og permittere henne i den delen som mangler oppgaver. Hun står jo fritt til å søke 100% stilling andre steder? Anonymous poster hash: 5c705...d12 Nope, hun har oppsigelsesvern på grunn av graviditeten. Hun kan like gjerne bli sagt opp for misbruk av sykmeldingsordningen, dårlig utført jobb, skulk og så videre.
Luksusdyret Skrevet 30. juni 2016 #36 Skrevet 30. juni 2016 Du får vente til hun er ferdig å gå gravid. Men, har hun fått sykemelding fordi hun er redd for å abortere? Er det medisinsk grunnlag for dette? Ikke er det en fysisk krevende jobb virker det som heller? Hun må jo levere sykemeldinger for å få penger fra nav? Heldigvis er det ikke arbeidsplassen som må betale disse pengene. Jeg tror jeg hadde snakket med mitt hovedverneombud om rettigheter for ledere og ansatte, krav til ansatte Osv. Anonymous poster hash: 7e355...bd4 Arbeidsgiver kan jo bestride sykmelding. Det er bare å si fra om det, at dere ikke godtar sykmeldingen fordi det ikke foreligger sykmeldingsgrunn.
FlightlessBird Skrevet 30. juni 2016 #37 Skrevet 30. juni 2016 Helt idiotisk å diskutere det her. Som noen andre har nevnt vet du ingenting om hvorfor hun har vært mye syk, og hvorfor hun må ta med ro nå i svangerskapet.. I tillegg kan hun lese om seg selv her inne, du må jo være tidenes sjef å ha Syntes du burde legge godvilja til nå mens hun er gravid, istedenfor å prøve å ødelegge for henne nå. Det med forsentkomming må slåes ned på, ellers går det jo ikke ut over dere at hun er sykemeldt mens hun er gravid vel?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #38 Skrevet 30. juni 2016 Dette bør du rådføre deg med din egen overordnede om. Ikke heng ut dine ansatte på nett... Anonymous poster hash: ada01...bda
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #39 Skrevet 30. juni 2016 Reagerer mest på at du som leder har ansatt noen i 100% stilling for en jobb som er 50%. Har du ikke kontroll? Uansett, hadde vel kvittet meg med hele dama med en slik holdning. Selvsagt med juridisk bistand slik at ting går riktig for seg. Men om hun rekker å bli sykemeldt før hun sies opp så løper vel sykemelding og barselpermisjon før den trår i kraft. Anonymous poster hash: a5ca3...7e6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #40 Skrevet 30. juni 2016 Nope, hun har oppsigelsesvern på grunn av graviditeten. Hun kan like gjerne bli sagt opp for misbruk av sykmeldingsordningen, dårlig utført jobb, skulk og så videre. En har ikke oppsigelsesvern pga graviditeten nei. Det vil si, hun kan ikke sies opp PÅ GRUNN AV at hun er gravid, men hun kan sies opp av andre årsaker. På lik linje med de øvrige ansatte. Anonymous poster hash: 4017d...869
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #41 Skrevet 30. juni 2016 En har ikke oppsigelsesvern pga graviditeten nei. Det vil si, hun kan ikke sies opp PÅ GRUNN AV at hun er gravid, men hun kan sies opp av andre årsaker. På lik linje med de øvrige ansatte. Anonymous poster hash: 4017d...869 Det stemmer, MEN arbeidsgiver har i slike tilfeller tung bevisplikt ift å sannsynliggjøre/bevise at oppsigelsen ikke er pga graviditeten. Anonymous poster hash: 92124...6ae
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #42 Skrevet 1. juli 2016 Når man lar være å håndheve regler skaper man konsensus... Anonymous poster hash: 92124...6ae Konsensus betyr "enighet" eller "samstemmighet". Akkurat dét tror jeg ikke man oppnår ved å være lite pirkete med sykmeldinger. Anonymous poster hash: 5c705...d12
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #43 Skrevet 1. juli 2016 Sykdom er påregnelig, og ikke oppsigelsesgrunn. Hvordan har du behandlet denne kontordamen etter de første gangene hun var syk HI? Kan det tenkes at du er en medvirkende årsak til senere sykdom og fravær? Anonymous poster hash: b4c6e...2c5
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #44 Skrevet 1. juli 2016 Dårlig arbeidsutførelse og treghet kan hun sies opp for. Men skal du benytte andre som et referansepunkt, så må du være sikker på at arbeidsoppgavene er helt like som når hun utførte stillingen. Anonymous poster hash: b4c6e...2c5
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #45 Skrevet 2. juli 2016 Konsensus betyr "enighet" eller "samstemmighet". Akkurat dét tror jeg ikke man oppnår ved å være lite pirkete med sykmeldinger. Anonymous poster hash: 5c705...d12 HAHAHAHAHA... Jeg dør! Fantastisk bruk av feil ord. Nå husker jeg ikke en gang hva slags ord jeg egentlig tenkte på. 😂😂😂😂😂 Vel, dette er et tegn på at jeg satt her å "diskuterte" med 39 i feber. 😂😂😂😂🙊 Anonymous poster hash: 92124...6ae
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #46 Skrevet 2. juli 2016 HAHAHAHAHA... Jeg dør! Fantastisk bruk av feil ord. Nå husker jeg ikke en gang hva slags ord jeg egentlig tenkte på. 😂😂😂😂😂 Vel, dette er et tegn på at jeg satt her å "diskuterte" med 39 i feber. 😂😂😂😂🙊 Anonymous poster hash: 92124...6ae Du må ha ment presedens? Anonymous poster hash: 5c705...d12
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #47 Skrevet 3. juli 2016 Det er alt for vanskelig å si opp ansatte i Norge. Er så utrolig mange råtne epler rundt omkring og mye flinke folk som sikkert hadde gjort jobben mye bedre Anonymous poster hash: d9fa9...464
skjotta Skrevet 3. juli 2016 #48 Skrevet 3. juli 2016 Regner med dere skal ha oppfølgingsmøte for sykemeldte? Der kan du be henne ta med lege, bedriftshelsetjenesten skal og være til stede, så da kan du legge frem enkelheten i jobben hennes og hvilke tiltak dere kan gjøre for tilrettelegging.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #49 Skrevet 3. juli 2016 Bestride sykemeldingen. Gi henne skriftlige advarsler hver gang hun er sen, etter tre advarsler tror jeg at du kan si henne opp. Var iallefall det sjefen min gjorde med en kollega som kom for sent hver dag. Skal dere ha et dialogmøte el noe sånt så nevn ar vikaren gjør all jobben på mindre tid. Vær høflig men helt ærlig. Anonymous poster hash: 191f4...bfc
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #50 Skrevet 3. juli 2016 Det står ingenting i Arbeidsmiljøloven om advarsler. Det er eller ingen automatikk i at man kan si opp noen etter tre advarsler. Man kan si opp noen på flekken, uten en eneste advarsel, f.eks. hvis de stjeler eller banker opp noen på jobben. Men det er stort sett alltid en god ide med skriftlige advarsler, da har man en historikk og bevis. Anonymous poster hash: f38de...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå