Gå til innhold

Sløve foreldre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det du sier, siden de fleste her har svart at de IKKE er enig med hi, er at vi er noen dvaske, late og halvalkoliserte foreldre hele gjengen?

Jeg liker ikke alkohol, ruser meg ikke, tar ikke tabletter, men vet du, leker ikke mye fordet.

For et teit svar.

Og selv om jeg "bare" sitter i hagen når barna leker, går de overhode ikke for lut eller kaldt vann.

Generaliserende, moraliserende, jeg vet best foreldre, har jeg derimot større vansker med, en de som sitter fredelig å koser seg i hagen.

 

Anonymous poster hash: ee4ca...ac4

Ikke gjør deg dummere enn du er, du skjønte utmerket godt hva jeg mente med innlegget mitt. Hvis ikke sier det mer om deg.

 

 

Anonymous poster hash: 5d3b3...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør deg dummere enn du er, du skjønte utmerket godt hva jeg mente med innlegget mitt. Hvis ikke sier det mer om deg.

"Sier mer om meg"? Er der standard kommentaren din?

 

Anonymous poster hash: 5d3b3...9b9

Vet du, utifra innlegget ditt, skjønner jeg faktisk (utmerket) ikke hva du mener.

Kanskje det har noe med formidlingsevnen din å gjøre?

Eller vent... her har jeg jo med en å gjøre som er forutinntatt, og dømmer alle, så regner med jeg har "tapt".

 

 

Anonymous poster hash: ee4ca...ac4

Skrevet

Vet du, utifra innlegget ditt, skjønner jeg faktisk (utmerket) ikke hva du mener.

Kanskje det har noe med formidlingsevnen din å gjøre?

Eller vent... her har jeg jo med en å gjøre som er forutinntatt, og dømmer alle, så regner med jeg har "tapt".

 

 

Anonymous poster hash: ee4ca...ac4

Å nei! Der slang jeg med et par skrivefeil også, nå er jeg i alle fall dømt

 

Anonymous poster hash: ee4ca...ac4

Skrevet

Hvis du virkelig mener ungene er understimulerte, Hi, og ikke får voksenkontakt, må du bare melde din bekymring til BV i stedet for å sitte her og søke bekreftelse på hvor flink du er. Hvis dette er reell unnfallenhet fra foreldrene sier du fra. Hvis du innerst inne vet at det bare er din egen moralske selvgodhet som får deg til å reagere, så trenger du ikke si noe - verken til oss eller BV. Send ungene hjem og slutt å sutre.

 

Anonymous poster hash: 45dae...482

Skrevet

Er det plutselig blitt kult og totalt innafor å proklamere at man ikke leker med ungene sine?? Unger elsker "voksentid" - at noen ikke liker å leke med barna sine gjør det ikke til en akseptabel greie..



Anonymous poster hash: 7371f...3b2
Skrevet

 

Er det plutselig blitt kult og totalt innafor å proklamere at man ikke leker med ungene sine?? Unger elsker "voksentid" - at noen ikke liker å leke med barna sine gjør det ikke til en akseptabel greie..

 

Anonymous poster hash: 7371f...3b2

Jeg tenker motsatt.. At det virker som "status" å leke mest mulig, eller å finne på mest mulig, med barna sine..

 

Jeg får inntrykk av at dagens barn er for dårlige til å aktivisere seg selv. Det må skje noe hele tiden, være seg å bli underhold av voksne, spilletid med ps/iPad/mobil, dra på ting osv.. Jeg blir alltid like glad når gutta mine tar med en kompisgjeng ned på løkka for å spille fotball, eller sykler, bygger hytte osv. Bygger dem hytte flyr de ut og inn for å hente utstyr, men jeg får ikke være med å hjelpe. De syns det er superstas å vise meg hytta når de er ferdige ;)

 

 

Anonymous poster hash: 1edb1...09c

Skrevet

 

Er det plutselig blitt kult og totalt innafor å proklamere at man ikke leker med ungene sine?? Unger elsker "voksentid" - at noen ikke liker å leke med barna sine gjør det ikke til en akseptabel greie..

 

Anonymous poster hash: 7371f...3b2

Ingen her som sier at de tror det er kult. Mange er bare ærlige. Jeg liker ikke så godt å leke, men vet du, jeg har ikke dårlig samvittighet, for jeg gjør mange andre fine ting med barna mine. Vi baker, lager mat sammen, leser bøker sammen, drar på turer sammen, spiller spill, tegner osv.

Så at ingen ser meg stå på en trampoline, hoppe tau eller sitte i en sandkasse hele dagen, betyr ikke at jeg er en sløv mamma. Mye av det jeg gjør, MÅ ikke skje i hagen. Jeg har ikke noe behov for å stå å hoppe å rope på en trampoline eller å løpe rundt å hyle og sprute vann på barna mine, bare for at naboene skal tro jeg er bra nok.

Jeg får mer tvil av krampeforeldre som må "vise seg" når de er ute blandt folk (snakker ikke om deg hi) de er ofte de som gjerne ligger på soffan og ikke orker noe inne (når ingen ser de, og de ikke har noe å bevise)

Enig men hun ene over her. Tror du hi at disse barna forsømmes på det groveste, burde du ringe bv, ikke sitte her inne å skryte over hvor gøyal du selv er.

 

Anonymous poster hash: ee4ca...ac4

Skrevet

 

Er det plutselig blitt kult og totalt innafor å proklamere at man ikke leker med ungene sine?? Unger elsker "voksentid" - at noen ikke liker å leke med barna sine gjør det ikke til en akseptabel greie..

 

Anonymous poster hash: 7371f...3b2

Selvfølgelig elsker de voksentid. Men det er unntaket og ikke regelen, og slik skal det da også være. Jeg har vært barn og har lekt fra meg, nå er det deres tur.

 

Syns du skal lese hva Knut Aastad Bråten skriver:

"1984: Eg er med bestemor Borghild på stølen. Vi finn ikkje på så mykje, bestemor og eg – det vil seie: Ho gjer svært lite av seg, er berre der, i stølshuset eller ute i tunet medan ho syslar på med sitt. Dagane går med til matlaging, vedfyring og mjølking.

 

Stilte ho ikkje opp for meg? Vart eg underernært på underhaldning og aktivitet?

 

Vi spelte gitar, eller teikna ny driftsbygning ved kjøkenbordet, det er sant. Og det var moro. Men underhaldning? Organisert fritid? Henting og skyssing? Vener og besøk?

 

Gav meg fridom

Ho var stort sett på post, ein slags bauta som eg alltid kunne kome til. Fråværet av eit dagsprogram gav meg i staden noko anna – fridomen til å underhalde meg sjølv, og til å utforske kvardagane på eiga hand: vasse i elva, bygge demningar, sope fjøsgolvet fritt for møkk eller gå på skattejakt. Vi spionerte på naboane og fanga gørrkim i tjernet. Og vi hjelpte til med praktisk arbeid: henta kalvane, gav dei kraftfôr, plukka stein og lokka på kyrne.

 

Bestemor Borghild var ingen entertainer eller aktivitør. Ho var ei vanleg bestemor. Og ho var god nok."

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Slepp-ungane-fri-82670b.html

 

http://www.antisupermamma.no/du-kan-ikke-se-barnet-ditt-hele-tiden/

 

http://www.aftenbladet.no/nytte/livsstil/Hvor-mye-skal-du-stille-opp-for-barna-2916815.html

 

Anonymous poster hash: 45dae...482

Skrevet

Ja, det kan vi. Saken var mer at jeg måtte blåse litt ut bare. Syns disse foreldrene er så sløve! Ingen er like og det respekteres, men jeg syns det er synd på disse barna bare. Skjønner nå hva folk mener når de lager kampanjer for at barn heller trenger kvalitetstid med foresatte fremfor dyre ferier og/eller dyre leker.

 

Anonymous poster hash: 57f91...0f7

Det finnes mange barn der ute som ikke har særlig engasjerte foreldre. De blir sjelden mer engasjerte, uansett hva du gjør. Så du kan irritere deg, du kan slutte å gi disse barna oppmerksomhet eller du kan la de ha det gøy hos dere, ettersom dere likevel er ute.

 

 

 

Anonymous poster hash: b5414...b2e

Skrevet

Tro meg, disse leker ikke... Aldri! Vi er ute hver dag og ungene til naboen er her. Ikke hos seg selv og med foreldrene. Det er bare ikke sunt :(

 

Anonymous poster hash: 57f91...0f7

Da må du nesten slutte å aktivisere de da. Da kan det hende at de begynner å leke selv 😊

 

Anonymous poster hash: 21727...8f9

Skrevet

Jeg kjenner jeg er ganske delt når det kommer til dette for jeg leker med barna, men samtidig ønsker jeg ikke det. 

 

syns det blir for mye aktivisering av foreldre og dermed blir barna lite selvstendige. 

 

Mange av de som er vokst opp nå som er rundt 18-20 år gamle begynner å komme ut i arbeidslivet og det er mange av disse arbeidstakere ikke kan bruke rett og slett. De er vant til at alt blir gjort for de eller med de at de ikke klarer å tenke selv. Tar ikke initiativ til noe. Det er utrolig trist og tror mye av det er fordi foreldre har dullet for mye, skal legge til rette for alt osv. 

 

Foreldre har gjort ungene en bjørnetjeneste. Ønsker egentlig at vi går tilbake til 70-80 og kanskje helt i begynnelsen av 90- tallet på oppdragelse. Da var ikke alt organisert ihjel, venner var viktig i helger osv. Nå er det familie og opplevelser som er viktig. 



Anonymous poster hash: 63ab6...580
Skrevet

Vet du, utifra innlegget ditt, skjønner jeg faktisk (utmerket) ikke hva du mener.

Kanskje det har noe med formidlingsevnen din å gjøre?

Eller vent... her har jeg jo med en å gjøre som er forutinntatt, og dømmer alle, så regner med jeg har "tapt".

 

 

Anonymous poster hash: ee4ca...ac4

Jeg har aldri sagt at ALLE foreldre som ikke leker med barna er alkoholiserte fylliker men at mange barn blir neglisjerte av foreldre som er mer opptatt av seg og sitt så menneskene i mitt innlegg er mer stereotyper. Dessverre er det veldig mange barn som har en slik hverdag som jeg beskrev i innlegget enten du tror det eller ei. Du er tydeligvis opptatt av å ha siste ordet så da lar jeg deg få det her og nå.

God kveld.

 

 

Anonymous poster hash: 5d3b3...9b9

Skrevet

Hi her. Jeg ser at dette skapte engasjement og det er jo vel og bra, men jeg skulle bare blåse ut litt altså... Det gjør jo dere andre her fra tid til annen også! Mannen min og jeg leker ikke med barna våre HELE tiden slik noen tydeligvis tror. Ja, vi er ofte ute og barna deltar i mange aktiviteter, men alt er jo ikke bare lek. Mye er faktisk nyttig arbeid også som barna setter pris på å delta i. Det kan være så enkle oppgaver som å vanne blomsterbed eller bli med å høste bringebær når den tid kommer. Altså noe. Og tro det eller ei så kjeder de seg litt av og til også :) Ja, så vi er nok vel så normale som dere andre, verken bedre eller verre.

Naboene er etter mitt syn sløve mennesker som deltar lite eller ingenting i det som skjer ute. Det var poenget mitt. Jo, barna kan leke selv. Dette går ikke bare på lek, men tilstedeværelse. Jeg kunne skrevet at de sitter med nesen i telefonen også, men det glemte jeg visst i hi. Et par stykker her har påpekt at de skjønner hva jeg mener og blir pepret ned. Barn som konstant søker de voksnes nærhet syns jeg er underlig. Tenker automatisk at det har sammenheng med det jeg ser. Går det ikke an å løfte rumpa bare litt? Ikke hoppe opp og ned på en trampoline, men være bare litt mer tilstede for barna sine i stedet for å sitte og rope fra stolen? Bare litt?

 

Anonymous poster hash: 57f91...0f7

Skrevet

Med "leke" virker det som om Hi mener at de ikke gjør noe sammen med barna, altså ikke at de absolutt skal leke aktivt med ungene hele tiden. Jeg har barn på samme alder, vi leker ikke sammen, men er absolutt aktive sammen. Spiller div ballspill i hagen, sykler sammen og jobber i hagen sammen. Det er vel helt normalt det? Er alltid trist med barn som er utsultet på voksenkontakt. Synes ungene er veldig heldige som har dere som naboer, selv om det blir mye på dere

Skrevet

Er det mange som føler seg tråkket på tærNe?

 

Anonymous poster hash: 00c04...e5f

Skrevet

Med "leke" virker det som om Hi mener at de ikke gjør noe sammen med barna, altså ikke at de absolutt skal leke aktivt med ungene hele tiden. Jeg har barn på samme alder, vi leker ikke sammen, men er absolutt aktive sammen. Spiller div ballspill i hagen, sykler sammen og jobber i hagen sammen. Det er vel helt normalt det? Er alltid trist med barn som er utsultet på voksenkontakt. Synes ungene er veldig heldige som har dere som naboer, selv om det blir mye på dere

Det mener hun nok. Men det var ikke sånn det så ut i hovedinnlegget. Der var det spesifikt snakk om å leke med barna kontra å sitte på terrassen og slappe av. Og det er faktisk ingen ting feil med å bruke noen kveldstimer i uka på å være voksen, sitte der og gjøre ingen ting, SELV OM man altså har barn i skolealder. Hvis de lot ettåringen kravle rundt uten å følge med ville det bekymre meg. Men å sitte på terrassen og forvente at store barn leker selv er altså mer enn innafor.

 

Anonymous poster hash: 45dae...482

Skrevet

Det er da ikke normalt å ikke "se" barna sine tenker jeg.... Jeg leker sjelden med barna mine, selv ikke da de var baby/småbarn. Men jeg prøver å se de, svare når de spør om noe og vise interesse for det de gjør. Ja, jeg kan ligge å sole meg, eller lese en bok, og barna må "klare seg selv",- men jeg ser på om de spør om jeg kan se på at  de prøver ta salto eller back-flip på trampolinen. Jeg avbryter det jeg holder på med og hjelper de å finne fotballen som de ikke finner,- og jeg svarer på konkrete spørsmål. Ok, så må de vekke meg om jeg har sovna i sola (.......) men utenom det. Og jeg prøver å megle om kranglene blir for voldsomme, må jo tenke LITT på naboene....

 

Jeg hadde reagert på naboer hvor slikt ikke skjedde. Hvor det er null kontakt mellom voksne og barn i en utesituasjon. Igjen, mine e rikke veldig avhengige av oss voksne, vi holder på hver med vårt, men det er da ikke normalt at det ikke kommuniserer mellom oss. Altså det spørres om ditt og datt, man må hjelpe lete etter ting eller man bare blir bedt om å se på... Da svarer man og gir barna oppmerksomhet..... Ikke sikkert jeg ser på de om de vil det,- kanskje passer det seg ikke fordi jeg står i en stige og maler, eller jeg ber de vente til jeg har lest ned siden. Men de får svar,- høflige svar..... Og jeg antar det er dette "fraværet" som blir reagert på av HI; ikke at de ikke leker med barna, for det er mer unntak enn regel her jeg bor og hjemme hos oss. Desto mer stas når vi har foreldre mot barn i ulike spill.. Eller vi damene mot gutta :)

 

 



Anonymous poster hash: d3d6f...fd3
Skrevet

Det var nettopp det hun skrev i innlegget, hun beskrev typiske aktiviteter og foreldre som aldri reiser seg for å gjøre noe. Hun kalte de for sløve, er det ikke det de er da? Jeg skjønner bare ikke hvorfor innlegget provoserer så veldig? Det er jo ikke snakk om at alle skal leke rolleleker med ungene sine dagen lang.

Skrevet

Jeg leker med sønnen min ute men han er 2 år. Ser ikke at eldre nabobarn leker med sine foreldre, de er oftest ute alene. Når jeg vokste opp så var vi ute uten foreldrene våre etter en hvis alder (før jeg begynte på skolen som 7 år), eller foreldrene våre gjorde hagearbeid mens vi gjorde andre ting.

 

Anonymous poster hash: 8db5c...a7d

Skrevet

Hi, vet du om foreldrene er mer involvert med barna sine innendørs? Baker de sammen, leser foreldrene for barna, hjelper dem med lekser, ser de film sammen e.l.?



Anonymous poster hash: 3a47a...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...