Merdee Skrevet 25. juni 2016 #26 Skrevet 25. juni 2016 Jeg vokste opp med at foreldre og jeg holdt på med brettspill, tegning, puslespill og baking innendørs og var på lange turer, teater osv utendørs. Men alle barn ble sendt ut for å leke på nærlekeplassen dagtid fra vi var ca 4-5. Barn behøver ikke å aktiviseres og lekes med hele tiden. La dem utfolde seg litt selv også, innenfor normale grenser.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #27 Skrevet 25. juni 2016 Da vil jeg tro de sover og/eller gjør lekser/ kveldsstell osv. Når de er i hagen her fra kl 16 til kl 19 HVER dag så er det vel lite tid igjen? Det er en grunn til at jeg reagerer. Anonymous poster hash: 57f91...0f7 Så du reagerer på inaktive unger, mer enn unger som er mye i deres hage. Da er jeg enig. Det går fint an å sende de hjem igjen. Det går også an å si til deres barn at i dag kan dere leke på lekeplassen, eller være hos Ola og Kari. Anonymous poster hash: 06d5c...113
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #28 Skrevet 25. juni 2016 Barn på 7 og 9 trenger ikke underholdning. Verre med unger som trenger å aktiviseres hele tiden. Anonymous poster hash: 7a40b...078 Enig med denne. Anonymous poster hash: c7796...df2
Mostly Harmless Skrevet 25. juni 2016 #29 Skrevet 25. juni 2016 Men kommer de for å leke med deg eller barna dine? Er det at de voksne ikke gidder å prate skikkelig med ungene sine du reagerer på, eller er det kaffekoppen og røyken? Jeg er sjelden ute og leker med fireåringen, men han har venner i gata han leker med. De suser nå rundt her fra hage til hage, mens vi voksne har et lite øye på dem og veileder ved behov. Er ingen av vennene ute, kan han for all del hjelpe meg i hagen, men ofte finner han heller på noe selv. Han hadde absolutt foretrukket at jeg lekte med ham hele tiden, men siden jeg nå ikke gjør det, har han måttet lære seg å underholde seg litt selv også. Jeg har vel egentlig tenkt at det bare er sundt for ham. Jeg tar meg tid til å se ham og prate med ham om dagene, det er bare disse dinosaurlekene jeg ikke orker så lenge av gangen...
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #30 Skrevet 25. juni 2016 Det er da virkelig ikke bra om så store barn må aktiviseres av voksne. Jeg leker aldri med mine på 10 og 12, men vi spiller brettspill sammen, tar en sykkeltur til stranden, ser en film etc. Anonymous poster hash: 6e654...659
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #31 Skrevet 25. juni 2016 Enig med denne. Anonymous poster hash: c7796...df2 Dette har heller jeg aldri vært uenig i. Tråden handler ikke om at unger må aktiviseres hele tiden, men foreldre som er totalt fraværende. Anonymous poster hash: 57f91...0f7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #32 Skrevet 25. juni 2016 Men kommer de for å leke med deg eller barna dine? Er det at de voksne ikke gidder å prate skikkelig med ungene sine du reagerer på, eller er det kaffekoppen og røyken? Jeg er sjelden ute og leker med fireåringen, men han har venner i gata han leker med. De suser nå rundt her fra hage til hage, mens vi voksne har et lite øye på dem og veileder ved behov. Er ingen av vennene ute, kan han for all del hjelpe meg i hagen, men ofte finner han heller på noe selv. Han hadde absolutt foretrukket at jeg lekte med ham hele tiden, men siden jeg nå ikke gjør det, har han måttet lære seg å underholde seg litt selv også. Jeg har vel egentlig tenkt at det bare er sundt for ham. Jeg tar meg tid til å se ham og prate med ham om dagene, det er bare disse dinosaurlekene jeg ikke orker så lenge av gangen... De kommer nok av begge grunner vil jeg tro. Her skjer det noe. Er at foreldrene bare sitter der jeg reagerer på. De må gjerne både røyke og drikke kaffe, men ikke " overse " barna sine... Jeg syns heller det ikke er så forbasket stas å være leketante hele tiden, men jeg gjør det av og til for barnas skyld. Må ikke alltid leke heller, men lar barna delta i det jeg gjør. Masse læring i det også. Anonymous poster hash: 57f91...0f7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #33 Skrevet 25. juni 2016 Så utrolig mange trangsynte mennesker og kverulerende svar du har fått. Jeg seg skjønner akkurat hva du mener med slike foreldre som bare sitter på terrassen og røyker og drikker kaffe men unga går for lut og kaldt vatten og søken oppmerksomhet og voksenkontakt hos naboen. Det handler ikke om at ikke barn skal aktivisere seg selv som selvfølgelig er nødvendig og positivt. Dette handler om foreldre som er mer opptatt av seg og sitt enn å ta vare på unga dem har satt til verden. Helgene foregår oftest slik: Foreldre som mest sannsynlig sover til langt på dag etter et par øl for mye kvelden før så unga må lage seg mat og klare seg selv. Når de da endelig er stått opp er du sure og gretne og sender unga ut eller ber dem se film eller annet så de slepper å snakke med dem. Er det sol tar de med seg kaffen og røyken ut på terrassen og fortsetter slaraffenlivet sitt der ute. Det er barn av slike voksne som oppsøker naboen daglig og suger seg fast i voksenpersoner som viser trygghet og lekenhet. Utrolig mange barn lever i en slik hverdag dessverre. Anonymous poster hash: 5d3b3...9b9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #34 Skrevet 25. juni 2016 Så utrolig mange trangsynte mennesker og kverulerende svar du har fått. Jeg seg skjønner akkurat hva du mener med slike foreldre som bare sitter på terrassen og røyker og drikker kaffe men unga går for lut og kaldt vatten og søken oppmerksomhet og voksenkontakt hos naboen. Det handler ikke om at ikke barn skal aktivisere seg selv som selvfølgelig er nødvendig og positivt. Dette handler om foreldre som er mer opptatt av seg og sitt enn å ta vare på unga dem har satt til verden. Helgene foregår oftest slik: Foreldre som mest sannsynlig sover til langt på dag etter et par øl for mye kvelden før så unga må lage seg mat og klare seg selv. Når de da endelig er stått opp er du sure og gretne og sender unga ut eller ber dem se film eller annet så de slepper å snakke med dem. Er det sol tar de med seg kaffen og røyken ut på terrassen og fortsetter slaraffenlivet sitt der ute. Det er barn av slike voksne som oppsøker naboen daglig og suger seg fast i voksenpersoner som viser trygghet og lekenhet. Utrolig mange barn lever i en slik hverdag dessverre. Anonymous poster hash: 5d3b3...9b9 Så det du sier, siden de fleste her har svart at de IKKE er enig med hi, er at vi er noen dvaske, late og halvalkoliserte foreldre hele gjengen? Jeg liker ikke alkohol, ruser meg ikke, tar ikke tabletter, men vet du, leker ikke mye fordet. For et teit svar. Og selv om jeg "bare" sitter i hagen når barna leker, går de overhode ikke for lut eller kaldt vann. Generaliserende, moraliserende, jeg vet best foreldre, har jeg derimot større vansker med, en de som sitter fredelig å koser seg i hagen. Anonymous poster hash: ee4ca...ac4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #35 Skrevet 25. juni 2016 Ja, og det klarer de nok også, men når foreldrene bare sitter på rumpa så ønsker nok selv så store barn litt aktivisering og tilstedeværelse av voksne. Det de ikke får hjemme søker de andre steder Anonymous poster hash: 57f91...0f7 Må man leke med så store barn da, er det vanlig? Kan ikke huske at foreldrene mine lekt noe særlig med meg akkurat Anonymous poster hash: 9f4b6...dd0
Fullrulle86 Skrevet 25. juni 2016 #36 Skrevet 25. juni 2016 Dersom barna søker mye voksenkontakt er nok ikke grunnen bare at de ikke blir lekt med. Mine barn leker og aktiviserer seg selv mens jeg sitter på terrasseb, men mine barn får det de trenger av nærhet, kjærlighet og oppmerksomhet ellers. Leken klarer de helt fint uten voksne når de er så store!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #37 Skrevet 25. juni 2016 Dersom barna søker mye voksenkontakt er nok ikke grunnen bare at de ikke blir lekt med. Mine barn leker og aktiviserer seg selv mens jeg sitter på terrasseb, men mine barn får det de trenger av nærhet, kjærlighet og oppmerksomhet ellers. Leken klarer de helt fint uten voksne når de er så store!Du treffer nok noe her. Disse to barna hviner av fryd når de får løpe etter oss voksne med vannpistoler eller når vi sparker ball med dem. Det er ikke det. De setter vel så pris på en god samtale eller som tidligere sagt bare å få delta i hagearbeid e.l. Det er bare at disse er som klister på oss og jeg tror mye ville vært løst dersom foreldrene hadde lettet på rumpa og deltatt litt. Mulig det handler vel så mye om oppmerksomhet. Det er vel i grunnen det det handler mest om ser jeg, foreldre som kan ta øynene litt vekk fra telefonen/paden og engasjere seg litt i en eller annen form. Anonymous poster hash: 57f91...0f7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #38 Skrevet 25. juni 2016 Ja, og det klarer de nok også, men når foreldrene bare sitter på rumpa så ønsker nok selv så store barn litt aktivisering og tilstedeværelse av voksne. Det de ikke får hjemme søker de andre steder Anonymous poster hash: 57f91...0f7 "Aktivisering"? Da vi var 7 og 9 lekte ikke våre foreldre med oss. Du er curlingmamma... Anonymous poster hash: 45dae...482
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #39 Skrevet 25. juni 2016 Vi leker ikke så veldig mye med barnet vårt når det er flere barn tilstede, men vi hjelper dem gjerne og vi inviterer også nabobarna med om det er noe vi skal. Barn i den alderen er svært kreative på egenhånd, men de trenger kanskje en liten dytt for å få i gang noe, ev hjelp til å lære noe. Både vi og naboen gjør dette med våre barn (vi har ett, de har to). Det er veldig bra at dere er der og er gode rollemodeller og eventuelt da også noen de kan komme til. Dette er å være "nabokjerringa" på godt! Anonymous poster hash: ea38e...876
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #40 Skrevet 25. juni 2016 Jeg leker sjelden med 6 åringen. ( mannen leker endel da) Foreldrene mine lekte ikke med meg. Jeg mener de må klare å aktivisere seg selv når de er så store. Jeg får litt noia av foreldre som aktiviserer barna sine hele tiden. Jeg mener de er like så dårlige foreldre. De lar ikke barna få bli selvstendige. Anonymous poster hash: e2af1...12d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #41 Skrevet 25. juni 2016 Så mange rare svar du har fått, hi. Virker som mange føler seg veldig truffet, enda de antakeligvis ikke har noen grunn til det. Disse barna høres ut som de er utsultet på voksenkontakt, på samtaler, på nærværende voksne som de er trygge på. Handler ikke om å leke med store barn! Anonymous poster hash: 3a47a...f1d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #42 Skrevet 25. juni 2016 Så mange rare svar du har fått, hi. Virker som mange føler seg veldig truffet, enda de antakeligvis ikke har noen grunn til det. Disse barna høres ut som de er utsultet på voksenkontakt, på samtaler, på nærværende voksne som de er trygge på. Handler ikke om å leke med store barn! Anonymous poster hash: 3a47a...f1d Ja, tanken har slått meg. Helt riktig. Dette handler ikke om å leke med store barn. Det handler om å være til stede. Når jeg leser svar som curlingbarn blir jeg bare lei meg. Dette handlet om barn som desperat søker oss som voksne HVER DAG! Vi er til stede ute og inne, men mulig andre foreldre er vel så til stede bare inne. Disse barna her mangler noe. Det er det ingen tvil om! Anonymous poster hash: 57f91...0f7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #43 Skrevet 25. juni 2016 To søsken i den alderen må jo klare å leke sammen uten at foreldrene skal leke? Anonymous poster hash: c7d4c...b3e De klarer nok helt fint å leke sammen,her er det nok snakk om foreldre som ikke gidder å bry seg/engasjere seg 😕 Anonymous poster hash: 9d837...85e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #44 Skrevet 25. juni 2016 De syntes nok det er gøy hos dere fordi dere voksne engasjerer dere... Likevel kan man være kjempe foreldre selv om man ikke leker med barna - noensinne - eller bare sender de ut for å leke.. Jeg er også en av de som syntes det er slitsomt når barna er vandt til at de voksne er superengasjert i leken. Mine tre er flinke til å finne på ting selv, men jeg ser noenganger vennene deres forventer at jeg er til stede.. Det er jeg ikke, fordi jeg gjerne er opptatt med å lage middag, rydde eller rett og slett slapper av. Jeg veileder selvsagt ved behov og trøster og mater. Men jeg leker ikke med de. Anonymous poster hash: 9df84...8bf
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #45 Skrevet 26. juni 2016 Ja, tanken har slått meg. Helt riktig. Dette handler ikke om å leke med store barn. Det handler om å være til stede. Når jeg leser svar som curlingbarn blir jeg bare lei meg. Dette handlet om barn som desperat søker oss som voksne HVER DAG! Vi er til stede ute og inne, men mulig andre foreldre er vel så til stede bare inne. Disse barna her mangler noe. Det er det ingen tvil om! Anonymous poster hash: 57f91...0f7 Ja, jøss. Du er sikkert heeeeelt fantastisk som kommer og tetter igjen huller og mangler som disse arme ungene lider av. Eller du mangler grenser, slik at nabobarna tror at du er en slags lekekompis? Kan faktisk være det også... Anonymous poster hash: 45dae...482
februarprins2013 Skrevet 26. juni 2016 #46 Skrevet 26. juni 2016 barna bør klare og leke med seg selv ,voksene må ikke være rundt dem hele tiden
Fullrulle86 Skrevet 26. juni 2016 #47 Skrevet 26. juni 2016 Ja, jøss. Du er sikkert heeeeelt fantastisk som kommer og tetter igjen huller og mangler som disse arme ungene lider av. Eller du mangler grenser, slik at nabobarna tror at du er en slags lekekompis? Kan faktisk være det også... Anonymous poster hash: 45dae...482 Dagens dummeste svar, uten tvil! Det hun gjør kan faktisk utgjøre en stor forskjell for disse barna som ikke får det de trenger hjemme så en stor klapp på skulderen til HI👏🏼
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #48 Skrevet 26. juni 2016 Dagens dummeste svar, uten tvil! Det hun gjør kan faktisk utgjøre en stor forskjell for disse barna som ikke får det de trenger hjemme så en stor klapp på skulderen til HI👏🏼 Enig! 😃👍 Anonymous poster hash: 9d837...85e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #49 Skrevet 26. juni 2016 Jeg skjønner hva HI mener. Dette er jo tydelig barn som søker voksenkontakt som de ikke får hjemme. Det er forskjell på det og det å være lekekompis. Så flott at du stiller opp HI og skjønner veldig godt frustrasjonen. Anonymous poster hash: c7176...e77
trekkoppfugl Skrevet 26. juni 2016 #50 Skrevet 26. juni 2016 Alle dere som sier at barna deres leker selv, skjønner dere ikke at det her dreier seg om barn som faktisk ikke leker selv, de oppsøker andre voksne.. Jeg sender sønnen min ut for å leke med vennene sine. Men hadde jeg fått vite at han ikke er ute og leker med unger, men derimot oppsøker andre voksne for aktivisering og omsorg, ville jeg jo tatt grep. Noe annet ville vært sløvt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå