Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #51 Skrevet 25. juni 2016 Det er mange gode argumenter for og imot. Det er en viktig diskusjon å ta. Jeg tror eggdonasjon blir lovlig etter hvert. Det er mange ting vi må ta stilling til først. Det er helt legitimt å være både for og imot. Jeg forstår argumentene til begge sider. Jeg er dog enig i at dette er ikke en diskusjon som bør prioriteres over andre store utfordringer vi står ovenfor som nasjon. M.a.o. er jeg ikke imot eggdonasjon, men jeg mener vi ikke skal prioritere dette nå. Eller i alle fall ikke haste oss. Anonymous poster hash: 6c345...7c9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #52 Skrevet 25. juni 2016 Da er jeg glad for at det ikke er lovlig med eggdonasjon i Norge. Mye annet mye viktigere vi må bruke pengene på. Anonymous poster hash: 86629...4f0 Huff, du virker kald og utrivelig. Håper du endag får oppleve motgang, og kanskje forstå at du trenger hjelp og økonomisk støtte fra skattepengene våre. Dvd at vi andre som ikke trenger den støtten må betale for deg. Kanskje du da kan forstå at verden ikke er firkantet. Fysj.... Anonymous poster hash: aab5a...dcc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #53 Skrevet 25. juni 2016 Er det en menneskerett å bære frem et barn?? Personlig hadde jeg nok heller adoptert enn å båret frem et barn som ikke var "mitt". Altfor mange etiske problemer med egg donasjon! Hvor skal skal vi sette streken og hva blir det neste? Ja, er vel lik menneskerett det som mye annet? Mange som bruker eggdonor, bruker mannen sin sæd. Da bærer mor frem barnet, og far er biologisk far. Jeg ville foretrekt det istedet for adopsjon. Hadde følt mere tilhørlighet da. Men også det å få barnet fra det er nyfødt. Den prosessen med å adoptere barn kan virke helt håpløs.. Anonymous poster hash: aab5a...dcc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #54 Skrevet 25. juni 2016 Er det en menneskerett å bære frem et barn?? Personlig hadde jeg nok heller adoptert enn å båret frem et barn som ikke var "mitt". Altfor mange etiske problemer med egg donasjon! Hvor skal skal vi sette streken og hva blir det neste? Samme hva det neste blir. Nå snakker vi om eggdonasjon, da holder vi oss til det. Adopsjon er strengt, fordi alle barn skal være ønsket og ikke føle takknemlighetsgjeld. Derfor er det gunstig å bære frem ungene. Ingen kan si de elsker barna sine NOE MER enn jeg elsker mine donorbarn. Og de blir finfine borgere. Verden var et fattigere sted uten de. Det er biologisk meningen at kvinner skal bære frem barn, sånn sett kan vi jo se på det som en menneskerett. Anonymous poster hash: e385b...861
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #55 Skrevet 25. juni 2016 Barna mine? Jeg snakker om statistikk. Menn (også i det "likestilte" Norge) bruker mye mindre tid på omsorg for barn enn det kvinner gjør. De har hatt mulighet til foreldrepermisjon i 40 år, men det må lovfestes og påtvinges dem for at de skal ta det. Og for ikke å nevne fordelingen av skilsmissebarna: det var først etter de nye bidragsreglene kom at antallet 50/50-avtaler eksploderte, da man rundt 2001-2002 innførte at betalingen var justert mot antall døgn barna overnattet hos bidragsbetaleren. Hvis du undersøker hos familievernkontorene og konfliktrådene landet igjennom, vil du også få vite at det generelle bildet ikke er mødre og fedre som begge står og tripper etter samvær med barna. Hver fredag sitter titusener av barn klare med helgesekken pakket og venter på en far som ikke møter. Det er fortsatt et MYE større problem enn det motsatte (far som ikke får lov), men siden menn er flinke til å holde gang i det store Narrativet om Urettferdighet, blir vi forledet til å tro at det virkelige samfunnsproblemet er de vrange mødrene som vil ha barna for seg selv. Men det er ikke sant. Så ja, selvsagt er mor viktigst. Anonymous poster hash: 684db...36e Tja eller pappaperm må tildeles pappa av staten ellers tar mor all permisjon fordi hun ser på den som sin... Anonymous poster hash: 1fc35...646
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #56 Skrevet 25. juni 2016 Eggdonasjon blir sannsynligvis lovlig også i Norge snart. Noe annet hadde vært diskriminerende. Sæddonasjon er greit, men ikke eggdonasjon? Ved eggdonasjon får mor tilknytning til barnet ved først å gå 9 mnd gravid med det, så føde det, amme etc. Hun blir ikke genetisk mor, men biologisk mor og sosial mor. Synes både sæddonasjon og eggdonasjon er greit, men synes eggdonasjon er bedre av tilknytningen mor får til barnet. Anonymous poster hash: c8f78...277
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #57 Skrevet 25. juni 2016 Vel. Jeg har gjennomgått hormonbehandling og egguttak, og fått et barn. Hadde ikke hatt problemer med å donere embryoet som er igjen. Prinsipielt er jeg ikke imot donasjon. Men jeg var elendig under behandling, og jeg kan ikke se at det skal sidestilles med sæddonasjon. Heller med nyredonasjon. Og det er en grunn til at man ikke får donere annet enn til nærstående, inngrepet er for stort til å gjøres som "veldedighet". Og dette med tiloversblevet egg. Se for deg å donere eggene som ble til overs. Selv mislyktes du og ble aldri mor. Du gjennomgikk grusom behandling, håpet og ba. Du bearbeidde sorgen og kom deg videre. Så banker en 18-åring på døren og vil vite om sitt biologiske opphav. Noen lyktes og fikk barn med ditt egg. Alt kommer opp igjen, og i tillegg kommer skyldfølelse fordi du hater at den andre kvinnen lyktes. Det er ikke det samme som sæddonasjon, og bør ikke behandles som det. Anonymous poster hash: 01933...48c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #58 Skrevet 26. juni 2016 Tja eller pappaperm må tildeles pappa av staten ellers tar mor all permisjon fordi hun ser på den som sin... Anonymous poster hash: 1fc35...646 Nå er det jo også hun som har hatt de største belastningene fysisk og psykisk med å sette barnet til verden, så det er kanskje BITTELITT logisk at hun trenger det mest også? Utover det så tar du feil - det var et skred av fedre som søkte dispensasjon fra å ta permisjonen, med masse lamme grunner, da den først ble pålagt. De var "uunnværlige" på jobb og whatnot. Anonymous poster hash: 684db...36e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #59 Skrevet 26. juni 2016 Ja, er vel lik menneskerett det som mye annet? Mange som bruker eggdonor, bruker mannen sin sæd. Da bærer mor frem barnet, og far er biologisk far. Jeg ville foretrekt det istedet for adopsjon. Hadde følt mere tilhørlighet da. Men også det å få barnet fra det er nyfødt. Den prosessen med å adoptere barn kan virke helt håpløs.. Anonymous poster hash: aab5a...dcc Her står menneskerettighetene. De inkluderer ikke å være gravid... http://m.fn.no/FN-informasjon/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter Anonymous poster hash: 684db...36e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå