Gå til innhold

Hvorfor er eggdonasjon ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens sæddonasjon er lovlig? Det er veldig inkonsekvent. Typisk denne Sovjet-staten.

Anonymous poster hash: e0049...908

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sovjetstat? Tuller du? Du er rimelig historieløs!

Anonymous poster hash: 6c345...7c9

Skrevet

Hehe brannfakkel. Mange årsaker.

1. Eggdonasjon er et større inngrep enn sæddonasjon.

2. Det reiser spørsmål om hvem som er mor juridisk sett

3. Etiske spørsmål omkring forelderskap

4. Barns rett til å vokse opp med biologiske foreldre og andre juridiske problemstillinger.

Anonymous poster hash: 318f5...735

Skrevet

4. Barns rett til å vokse opp med biologiske foreldre og andre juridiske problemstillinger.

Det samme gjelder vel sæddonasjon, bortsett fra nr 1.

Anonymous poster hash: 2b7d7...ccc

Skrevet

Enig med anonym: alle argumentene bortsett fra nr 1 gjelder tilsvarende for sæddonasjon. Når det gjelder

Nr 1, må det være opp til den enkelte donor å bestemme at hun er villig til å gjennomgå behandlingen. Jeg ville feks gladelig tatt påkjenningen for å hjelpe min søster.

Anonymous poster hash: e0049...908

Skrevet

Spørsmålene er mer kompliserte med eggdonasjon. Hvem er barnets mor? Den som har donert egg og er biologisk mor eller den som har båret fram og født barnet. Begge to har jo fysisk tilknytning til barnet. Med sæddonasjon er giveren biologisk far, eventuell partner har jo ingen fysisk tilknytning på samme måte.

Anonymous poster hash: a5d74...1ae

Skrevet

Mange som er i ivf forsøk får mange egg som kastes. Disse kunne fint bli brukt til eggdonasjon.

Anonymous poster hash: 6e714...ebc

Skrevet

Æh... Sovjet-stat? Historieløs?

Anonymous poster hash: 4ddd5...536

Skrevet

Nr 1 øker faren for kreft, har jeg hørt fra ei venninne som prøvde på prøverør. Man må ta hormoner for å produsere flere egg å hente ut, og de hormonene kan ha bivirkninger.

Så det er litt mer enn et lite runk.

Anonymous poster hash: 255c0...929

Skrevet

Mange som er i ivf forsøk får mange egg som kastes. Disse kunne fint bli brukt til eggdonasjon.

Ehhhh. 😳😳😳

Jeg er for eggdonasjon jeg altså, men ikke for befrukta eggdonasjon.

Jeg hadde godt kunna gitt fra meg egg til overs, men ikke gitt fra meg et befrukta egg, befrukta med mannen min sin sæd.

Det ville blitt alt alt for nært.

Mine barn ville da fått biologiske 100% søsken som ikke hadde vokst oppmed de. 😳

Anonymous poster hash: aab5a...dcc

Skrevet

Ehhhh. 😳😳😳

Jeg er for eggdonasjon jeg altså, men ikke for befrukta eggdonasjon.

Jeg hadde godt kunna gitt fra meg egg til overs, men ikke gitt fra meg et befrukta egg, befrukta med mannen min sin sæd.

Det ville blitt alt alt for nært.

Mine barn ville da fått biologiske 100% søsken som ikke hadde vokst oppmed de. 😳

Anonymous poster hash: aab5a...dcc

Eggdonasjon er aldri befrukta.

Da er det embyodoasjon.

Skrevet

Eggdonasjon er aldri befrukta.

Da er det embyodoasjon.

Det stemmer, men nå kom dette som et svar på et innlegg som hevdet at det ble egg tilovers etter ivf som potensielt kunne brukes til eggdonasjon. Ved ivf forsøker de å befrukte alle eggene som tas ut, så ser de hvilke av de eggene som blir befruktet som utvikler seg best. Eggene som ikke blir befruktet har det ingen hensikt å donere, da disse ikke er brukbare. Dersom det er flere brukbare befrukta egg (altså embryoer) enn det/de som settes inn, kan disse fryses og brukes senere. Det blir dermed ingen ubefruktede egg som kan benyttes til donasjon, men det kan potensielt bli embryoer tilovers. Disse kan fryses, men er da etter loven kun tillat brukt for den kvinnen som eggene er høstet fra.

Anonymous poster hash: 91f65...5cc

Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke så vanskelig.

Det er ens eget valg om man vil ha et større inngrep for å donere eggene sine. Hvorfor er det staten som bestemmer at inngrepet er for stort?

I utlandet er eggene som doneres dessuten ofte de som er til overs etter prøverørbehandling etter at paret ikke vil ha flere barn, de hentes ikke ut spesifikt for eggdonasjon. Istedenfor at disse kastes, hvorfor kan man ikke ha valget om man vil donere dem eller ikke?

De landene hvor det er lovlig har som regel også en regel om at det kvinnen som føder som regnes som moren til barnet.

Rett til å vokse opp med biologiske foreldre? Da er adopsjon et stort problem, samt sæddonasjon.

Endret av Pobie
Skrevet

Nei.

Sæddonasjon er ikke verre enn å glemme å spørre hva elskeren heter. Har forekommet siden tidenes morgen...

Anonymous poster hash: 684db...36e

Skrevet

Det stemmer, men nå kom dette som et svar på et innlegg som hevdet at det ble egg tilovers etter ivf som potensielt kunne brukes til eggdonasjon. Ved ivf forsøker de å befrukte alle eggene som tas ut, så ser de hvilke av de eggene som blir befruktet som utvikler seg best. Eggene som ikke blir befruktet har det ingen hensikt å donere, da disse ikke er brukbare. Dersom det er flere brukbare befrukta egg (altså embryoer) enn det/de som settes inn, kan disse fryses og brukes senere. Det blir dermed ingen ubefruktede egg som kan benyttes til donasjon, men det kan potensielt bli embryoer tilovers. Disse kan fryses, men er da etter loven kun tillat brukt for den kvinnen som eggene er høstet fra.

Feil. Har selv ei venninne som fikk ut 26 egg. Mange på frys som da ikke var befruktet.

Skrevet

Feil. Har selv ei venninne som fikk ut 26 egg. Mange på frys som da ikke var befruktet.

Beklager, men da har du misforstått hva venninnen din har fortalt deg. Evt så har venninnen din misforstått.

Det fryses ikke ned egg etter uttak til IVF, det fryses kun ned embryo altså bare befruktede egg.

Et stort uttak av egg ved IVF betyr heller ikke at alle er brukbare. Feks fra mitt eget uttak:

- 19 egg ut, hvor kun 15 viste seg å være modne og kunne brukes.

- av 15 ble 12 befruktet

- av 12 satte jeg inn to embryo, men bare 5 var av frysekvalitet. Så resten ble kastet. Og de som ble kastet er for det første ferdig befruktet og for det andre ikke av god nok kvalitet for andre å bruke heller.

Ingen IVF egg fryses ned, kun embryo. I alle fall i Norge, og det er jo våre lover vi diskuterer her.

Anonymous poster hash: 9f3c5...60c

Skrevet

Nei.

Sæddonasjon er ikke verre enn å glemme å spørre hva elskeren heter. Har forekommet siden tidenes morgen...

Så mor er viktigere enn far?

Anonymous poster hash: e385b...861

Skrevet

Beklager, men da har du misforstått hva venninnen din har fortalt deg. Evt så har venninnen din misforstått.

Det fryses ikke ned egg etter uttak til IVF, det fryses kun ned embryo altså bare befruktede egg.

Et stort uttak av egg ved IVF betyr heller ikke at alle er brukbare. Feks fra mitt eget uttak:

- 19 egg ut, hvor kun 15 viste seg å være modne og kunne brukes.

- av 15 ble 12 befruktet

- av 12 satte jeg inn to embryo, men bare 5 var av frysekvalitet. Så resten ble kastet. Og de som ble kastet er for det første ferdig befruktet og for det andre ikke av god nok kvalitet for andre å bruke heller.

Ingen IVF egg fryses ned, kun embryo. I alle fall i Norge, og det er jo våre lover vi diskuterer her.

Anonymous poster hash: 9f3c5...60c

Mulig jeg eller hun misforsto.

Men, her er det jo mulighet til å følge feks Danmark.

Der de har lov til å donere overskudd av egg. Også ta ut egg kun for donasjon, hvor de befruktes av ens mann sædceller.

Skrevet

Mulig jeg eller hun misforsto.

Men, her er det jo mulighet til å følge feks Danmark.

Der de har lov til å donere overskudd av egg. Også ta ut egg kun for donasjon, hvor de befruktes av ens mann sædceller.

Det er ikke mulig på forhånd å vite hvilke egg som etter befruktning blir gode nok til å sette inn eller fryses ned. Med den belastningen et ivf forsøk er tviler jeg sterkt på at man finner særlig mange kvinner som, uten et substansielt økonomisk vederlag, ønsker å donere bort en andel av eggene som tas ut i deres eget ivf forsøk før eggene er forsøkt befruktet, rett og slett fordi dette minskerkvinnens egne sjanser for å bli gravid. Et slikt økonomisk vederlag ville reist en hel rekke nyeetiskespørsmål... 

Jeg tenker at det godt kan være lov å donere noen av eggene ved egen ivf behandling, men tviler på at det vil doneres særlig mange egg på den måten. Videre tenker jeg at det burde være lovlig å donere egg uten selv å gå gjennom ivf. Ja, det er en belastning på kroppen, men selv om det er lovliger det jo ingen som tvinger noen til å gjøre det.

Skrevet

bunner til syvende og sist ut i lover og regler, det tok lang tid å utarbeidet ett lovvverk som sikrer sæddonor og hans rettigheter osv. mens det krever mer dokumentasjon og tilrettelegging for å få lovverket rundt eggdonasjon på plass.

det er jo også som nevnt over ett større inngrep å få ut egg enn ved en sæddonasjon,

men det burde helt klart kunne være på plass i 2016, men jeg tipper slik det ser ut pr dd at vi vil kunne donere egg innen 2020, om alt går som det skal.

Anonymous poster hash: f9a24...090
Skrevet

Det er ikke mulig på forhånd å vite hvilke egg som etter befruktning blir gode nok til å sette inn eller fryses ned. Med den belastningen et ivf forsøk er tviler jeg sterkt på at man finner særlig mange kvinner som, uten et substansielt økonomisk vederlag, ønsker å donere bort en andel av eggene som tas ut i deres eget ivf forsøk før eggene er forsøkt befruktet, rett og slett fordi dette minskerkvinnens egne sjanser for å bli gravid. Et slikt økonomisk vederlag ville reist en hel rekke nyeetiskespørsmål...

Jeg tenker at det godt kan være lov å donere noen av eggene ved egen ivf behandling, men tviler på at det vil doneres særlig mange egg på den måten. Videre tenker jeg at det burde være lovlig å donere egg uten selv å gå gjennom ivf. Ja, det er en belastning på kroppen, men selv om det er lovliger det jo ingen som tvinger noen til å gjøre det.

Ikke mange egg å hente uten ivf.

Vet at i dk donerer en vekk egg om en får mange.

Ikke lenge siden de åpnet for donasjon for kvinner som ikke hadde dansk statsborgerskap.

Skrevet

Så mor er viktigere enn far?

I løpet av prosessen med unnfangelse, svangerskap og fødsel, såeh... ja? Hva trodde du egentlig...?

(Og i løpet av de neste 15 årene viser vel absolutt ALL praktisk erfaring at hun fortsatt er det, selv om teoretikere vil ha det til at ideelt sett er far en viktig omsorgsperson og er i stand til å gjøre eksakt det samme som mor og blabla. Vel, han er muligens i stand til det. Det viser seg bare så sjeldent i handling.)

Skrevet

I løpet av prosessen med unnfangelse, svangerskap og fødsel, såeh... ja? Hva trodde du egentlig...?

(Og i løpet av de neste 15 årene viser vel absolutt ALL praktisk erfaring at hun fortsatt er det, selv om teoretikere vil ha det til at ideelt sett er far en viktig omsorgsperson og er i stand til å gjøre eksakt det samme som mor og blabla. Vel, han er muligens i stand til det. Det viser seg bare så sjeldent i handling.)

Da har du vært uheldig i valg av pappa til barna dine.

Anonymous poster hash: dbfe2...1ba

Skrevet

Svangerskap og fødsel har vel mor uavhengig av hvpr eggene kommer fra? Hvorfor er genene til mor viktigere enn fars?

Skrevet

Da har du vært uheldig i valg av pappa til barna dine.

Anonymous poster hash: dbfe2...1ba

Barna mine? Jeg snakker om statistikk.

Menn (også i det "likestilte" Norge) bruker mye mindre tid på omsorg for barn enn det kvinner gjør. De har hatt mulighet til foreldrepermisjon i 40 år, men det må lovfestes og påtvinges dem for at de skal ta det.

Og for ikke å nevne fordelingen av skilsmissebarna: det var først etter de nye bidragsreglene kom at antallet 50/50-avtaler eksploderte, da man rundt 2001-2002 innførte at betalingen var justert mot antall døgn barna overnattet hos bidragsbetaleren.

Hvis du undersøker hos familievernkontorene og konfliktrådene landet igjennom, vil du også få vite at det generelle bildet ikke er mødre og fedre som begge står og tripper etter samvær med barna. Hver fredag sitter titusener av barn klare med helgesekken pakket og venter på en far som ikke møter. Det er fortsatt et MYE større problem enn det motsatte (far som ikke får lov), men siden menn er flinke til å holde gang i det store Narrativet om Urettferdighet, blir vi forledet til å tro at det virkelige samfunnsproblemet er de vrange mødrene som vil ha barna for seg selv. Men det er ikke sant.

Så ja, selvsagt er mor viktigst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...