Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #26 Skrevet 25. juni 2016 Svangerskap og fødsel har vel mor uavhengig av hvpr eggene kommer fra? Hvorfor er genene til mor viktigere enn fars? Anonymous poster hash: e385b...861 Har ikke nevnt genene. For min del kan barnet likeså godt være adoptert. Anonymous poster hash: 684db...36e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #27 Skrevet 25. juni 2016 Eggdonasjon er ett medisins inngrep som både er krevende og vondt for kvinnen. Det er også dyrt. Onnani hos menn er enkelt og godt. Kvinner har ett begrennset antall egg og bare en del av de er gode nok til å bli barn. Menn har ubegrensede mengder sædceller. Anonymous poster hash: 86629...4f0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #28 Skrevet 25. juni 2016 Eggdonasjon er ett medisins inngrep som både er krevende og vondt for kvinnen. Det er også dyrt. Onnani hos menn er enkelt og godt. Kvinner har ett begrennset antall egg og bare en del av de er gode nok til å bli barn. Menn har ubegrensede mengder sædceller. Anonymous poster hash: 86629...4f0 Javel, men om en kvinne selv ønsker å utsette seg for påkjenningen, og selv ønsker å bli noen egg fattigere for å hjelpe en annen kvinne, hvorfor skal hun nektes det? Det er mye som gjør vondt men som vi likevel gjennomfører fordi gevinsten er verdt prisen. Å gå 5 mil på ski i en konkurranse, feks. Eller - for mitt vedkommende - pine meg gjennom 6 års univerItetsutdannelse med eksamensangst som utviklet seg til depresjoner og behov for antidepressiva - fordi det var verdt det til slutt. Anonymous poster hash: e0049...908
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #29 Skrevet 25. juni 2016 Javel, men om en kvinne selv ønsker å utsette seg for påkjenningen, og selv ønsker å bli noen egg fattigere for å hjelpe en annen kvinne, hvorfor skal hun nektes det? Det er mye som gjør vondt men som vi likevel gjennomfører fordi gevinsten er verdt prisen. Å gå 5 mil på ski i en konkurranse, feks. Eller - for mitt vedkommende - pine meg gjennom 6 års univerItetsutdannelse med eksamensangst som utviklet seg til depresjoner og behov for antidepressiva - fordi det var verdt det til slutt. Anonymous poster hash: e0049...908 Hvem skal betale for dette? Hvor skal grensen for økonomisk støtte fra staten for å få "egne" barn stoppe? Anonymous poster hash: 86629...4f0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #30 Skrevet 25. juni 2016 Har ikke nevnt genene. For min del kan barnet likeså godt være adoptert. Anonymous poster hash: 684db...36e Men da er det jo greit, da. Regner med du er pro eggdonasjon? Anonymous poster hash: e385b...861
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #31 Skrevet 25. juni 2016 Hvem skal betale for dette? Hvor skal grensen for økonomisk støtte fra staten for å få "egne" barn stoppe? Anonymous poster hash: 86629...4f0 Den stopper etter tre forsøk, den. Anonymous poster hash: e385b...861
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #32 Skrevet 25. juni 2016 Javel, men om en kvinne selv ønsker å utsette seg for påkjenningen, og selv ønsker å bli noen egg fattigere for å hjelpe en annen kvinne, hvorfor skal hun nektes det? Det er mye som gjør vondt men som vi likevel gjennomfører fordi gevinsten er verdt prisen. Å gå 5 mil på ski i en konkurranse, feks. Eller - for mitt vedkommende - pine meg gjennom 6 års univerItetsutdannelse med eksamensangst som utviklet seg til depresjoner og behov for antidepressiva - fordi det var verdt det til slutt. Anonymous poster hash: e0049...908 Hvorfor skal hun nektes det? Fordi det er staten som til syvende og sist vil bære kostnadene av det. Ikke bare for et meget kostbart inngrep, men også for sykemeldingene som følger av det. I tillegg vil det koste masse å nedsette en komité for å utarbeide et lovverk rundt dette. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes til dette. Mitt inntrykk er at den norske befolkningens skatt ikke dekker behovet til det velferdsamfunnet vi i dag har. Eldre sitter uten tilstrekkelig omsorg og har dårlig livskvalitet. Barna får ikke et godt nok tilbud i barnehagen og på skolen. sykehuskøene er uendelig lange, veiene i Norge er ikke sikre. Listen er lang. Så kan man spørre om den enkelte familie skal dekke kostnadene for eggdonasjon, men da blir de etiske spørmsmålene rundt dette mange og eggdonasjon blir kun for de godt bemidlede. Det er i mine øyne heller ikke riktig. Derfor skal kvinner nektes eggdonasjon. Anonymous poster hash: 3a554...9f4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #33 Skrevet 25. juni 2016 Hvorfor skal hun nektes det? Fordi det er staten som til syvende og sist vil bære kostnadene av det. Ikke bare for et meget kostbart inngrep, men også for sykemeldingene som følger av det. I tillegg vil det koste masse å nedsette en komité for å utarbeide et lovverk rundt dette. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes til dette. Mitt inntrykk er at den norske befolkningens skatt ikke dekker behovet til det velferdsamfunnet vi i dag har. Eldre sitter uten tilstrekkelig omsorg og har dårlig livskvalitet. Barna får ikke et godt nok tilbud i barnehagen og på skolen. sykehuskøene er uendelig lange, veiene i Norge er ikke sikre. Listen er lang. Så kan man spørre om den enkelte familie skal dekke kostnadene for eggdonasjon, men da blir de etiske spørmsmålene rundt dette mange og eggdonasjon blir kun for de godt bemidlede. Det er i mine øyne heller ikke riktig. Derfor skal kvinner nektes eggdonasjon. Anonymous poster hash: 3a554...9f4 Dette er økonomiske og ikke etiske spørsmål. Det er forskjell på de to! Du kan heller ikke stille grupper opp mot hverandre - eldre og barnløse. Hva da med rekonstruktiv og plastisk kirurgi? Skader skjedd pga dumhet i fylla? Mange mener mangt og mye om hva man skal/skal ikke bruke skattepenger på. Eggdonasjon er småpenger. Ikke blir man spesielt sykemeldt heller. Ihvertfall ikke sammenlignet med kvinnen som må igjennom utallig behandling med egen, motvillig kropp! Et barn er stort sett et godt tilskudd til Norge a/s i det lange løp. Økonomisk vinner stort sett Norge på sterkt ønskede barn - mye bra statistikk omkring disse. Hilsen mor til to fantastiske eggdonorbarn. Anonymous poster hash: e385b...861
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #34 Skrevet 25. juni 2016 Hvorfor skal hun nektes det? Fordi det er staten som til syvende og sist vil bære kostnadene av det. Ikke bare for et meget kostbart inngrep, men også for sykemeldingene som følger av det. I tillegg vil det koste masse å nedsette en komité for å utarbeide et lovverk rundt dette. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes til dette. Mitt inntrykk er at den norske befolkningens skatt ikke dekker behovet til det velferdsamfunnet vi i dag har. Eldre sitter uten tilstrekkelig omsorg og har dårlig livskvalitet. Barna får ikke et godt nok tilbud i barnehagen og på skolen. sykehuskøene er uendelig lange, veiene i Norge er ikke sikre. Listen er lang. Så kan man spørre om den enkelte familie skal dekke kostnadene for eggdonasjon, men da blir de etiske spørmsmålene rundt dette mange og eggdonasjon blir kun for de godt bemidlede. Det er i mine øyne heller ikke riktig. Derfor skal kvinner nektes eggdonasjon. Anonymous poster hash: 3a554...9f4 Det er sikkert flere ting DU får av velferdsstaten som JEG i utgangspunktet ikke er interessert i å betale for heller. Skolebuss til barna? Mine barn går til skolen, og jeg er ikke interessert i å betale for å frakte andres. Gratis tannpleie til barn - jeg har råd til å betale for mine, og ønsker ikke å sponse dine. Synes du staten ikke skal sponse adopsjon heller da? Man får dekket rundt 100 000 av kostnadene til dette. Hva med ivf-forsøk uten donasjon? Hva med gratis lege under svangerskapet? Hva med gratis opphold på sykehus i forbindelse med fødsel? Anonymous poster hash: e0049...908
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #35 Skrevet 25. juni 2016 Den stopper etter tre forsøk, den. Anonymous poster hash: e385b...861 Nå ja, men du svarte ikke på det jeg spurte om. Hvem skal betale for kostnadene ved en eventuell eggdonasjon? Skal vi( staten) også betale for dette? Hvor langt skal man gå for jakten på "egne" barn? Anonymous poster hash: 86629...4f0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #36 Skrevet 25. juni 2016 Biologisk mor. Som motstykke til hva...morettereggdonasjon? Stemor? Mor er den som har daglig omsorg og oppdrar barnet. Gener påvirker ikke foreldreegenskaper. Land som Finland allerede bruker OVERSKUDDSegg fra ivf. Dvs egg som ville blitt kastet. Jeg ville gladelig donert egg. Ser ikke hvordan dette skal være annerledes enn sæddonasjon. Barn koster staten mye. Men staten er også avhengig av barn. Per i dag går befolkningen ned, bare reddet av innvandring inn. Anonymous poster hash: 347f4...f00
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #37 Skrevet 25. juni 2016 Nå ja, men du svarte ikke på det jeg spurte om. Hvem skal betale for kostnadene ved en eventuell eggdonasjon? Skal vi( staten) også betale for dette? Hvor langt skal man gå for jakten på "egne" barn? Anonymous poster hash: 86629...4f0 Det må staten, dvs vi, betale for ja. Akkurat slik som vi betaler for skoler selv om alle ikke har barn, for veier i Hordaland uten at alle bor der, for kreftbehandlinger uten at alle har kreft. Osv osv. Anonymous poster hash: 347f4...f00
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #38 Skrevet 25. juni 2016 Det må staten, dvs vi, betale for ja. Akkurat slik som vi betaler for skoler selv om alle ikke har barn, for veier i Hordaland uten at alle bor der, for kreftbehandlinger uten at alle har kreft. Osv osv. Anonymous poster hash: 347f4...f00 Da er jeg glad for at det ikke er lovlig med eggdonasjon i Norge. Mye annet mye viktigere vi må bruke pengene på. Anonymous poster hash: 86629...4f0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #39 Skrevet 25. juni 2016 Biologisk mor. Som motstykke til hva...morettereggdonasjon? Stemor? Mor er den som har daglig omsorg og oppdrar barnet. Gener påvirker ikke foreldreegenskaper. Land som Finland allerede bruker OVERSKUDDSegg fra ivf. Dvs egg som ville blitt kastet. Jeg ville gladelig donert egg. Ser ikke hvordan dette skal være annerledes enn sæddonasjon. Barn koster staten mye. Men staten er også avhengig av barn. Per i dag går befolkningen ned, bare reddet av innvandring inn. Anonymous poster hash: 347f4...f00 At befolkningen går ned er utelukkende positivt. Anonymous poster hash: b7699...0d5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #40 Skrevet 25. juni 2016 Da er jeg glad for at det ikke er lovlig med eggdonasjon i Norge. Mye annet mye viktigere vi må bruke pengene på. Anonymous poster hash: 86629...4f0 Det kommer til å bli lovlig. Samme som at stamcelle-behandlinger også vil bli betalt av staten. Dette blir dyrt for deg! Unnskyld, men jeg innbiller meg at du ikke bidrar så mye til BNP. I hvert fall hvis du tenker det er bra med en aldrende populasjon... Anonymous poster hash: 347f4...f00
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #41 Skrevet 25. juni 2016 Det kommer til å bli lovlig. Samme som at stamcelle-behandlinger også vil bli betalt av staten. Dette blir dyrt for deg! Unnskyld, men jeg innbiller meg at du ikke bidrar så mye til BNP. I hvert fall hvis du tenker det er bra med en aldrende populasjon... Anonymous poster hash: 347f4...f00 Du får innbille deg det Stamcelle- behandling er jeg for. Anonymous poster hash: 86629...4f0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #42 Skrevet 25. juni 2016 Du får innbille deg det Stamcelle- behandling er jeg for. Anonymous poster hash: 86629...4f0 Klart du er. Fordi du kjenner noen med MS, Parkinsons eller annen sykdom. Kanskje til og med nær familie? Godt eksempel på dobbelmoralisme du viser her. Anonymous poster hash: 347f4...f00
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #43 Skrevet 25. juni 2016 Klart du er. Fordi du kjenner noen med MS, Parkinsons eller annen sykdom. Kanskje til og med nær familie? Godt eksempel på dobbelmoralisme du viser her. Anonymous poster hash: 347f4...f00 Nei jeg gjør ikke det. Helt vanlig at man er for noe og mot annet. Det er du også. Anonymous poster hash: 86629...4f0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #44 Skrevet 25. juni 2016 Nei jeg gjør ikke det. Helt vanlig at man er for noe og mot annet. Det er du også. Anonymous poster hash: 86629...4f0 Hvis du begrunner motstanden mot eggdonasjon med økonomi er det faktisk litt rart å støtte den dyreste behandlingen som finnes, uten kjempegode resultat enda.. Antakelig fordi du ikke vil trenge donoregg, men hvem vet om du vil trenge stamcellebehandling. Anonymous poster hash: 347f4...f00
Fullrulle86 Skrevet 25. juni 2016 #45 Skrevet 25. juni 2016 Er det en menneskerett å bære frem et barn?? Personlig hadde jeg nok heller adoptert enn å båret frem et barn som ikke var "mitt". Altfor mange etiske problemer med egg donasjon! Hvor skal skal vi sette streken og hva blir det neste?
Optatium Skrevet 25. juni 2016 #46 Skrevet 25. juni 2016 Er det en menneskerett å bære frem et barn?? Personlig hadde jeg nok heller adoptert enn å båret frem et barn som ikke var "mitt". Altfor mange etiske problemer med egg donasjon! Hvor skal skal vi sette streken og hva blir det neste? Gjør det i det minste mulig å adoptere for vanlige mennesker da. Så kan vi snakkes. Men når teknologien er der, behovet er der, og ønsket på både giver og mottakerside er der, hvorfor skal vi nekte kvinner noe menn allerede får? Voldsom forskjellsbehandling på kjønnene.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #47 Skrevet 25. juni 2016 Et annet aspekt ved eggdonasjon som ikke er nevnt her er at eggdonasjon medfører at man enten må lovfeste en aldersgrense eller risikere at 70-åringer får barn. Så ved å tillate eggdonasjon får lovgiver straks et nytt dilemma å forholde seg til. Ingen aldersgrense vil noen gang oppleves rettferdig så urettferdighetsretorikken vil uansett fortsette. Anonymous poster hash: 4d5b5...0a0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #48 Skrevet 25. juni 2016 Flere trekker inn både risiko for kvinnen(e) og det økonomiske. Hvis man argumenterer for at det ikke bør være lovlig fordi det innebærer en risiko for kvinnen(e), da er dere vel også for å ulovliggjøre all kosmetisk kirurgi også som er unødvendig? Det innebærer risiko å bli lagt i narkose, om det oppstår komplikasjoner er det det offentlige helsevesenet som må betale kostnadene, samme med ev. sykemeldinger pga. komplikasjoner. Og det økonomiske.... igjen, hvem skal betale for komplikasjoner (akutte og senkomplikasjoner) etter alle kosmetiske inngrep samt sykepenger pga. disse komplikasjonene? Pr. i dag betales dette av det offentlige. Og gruppen er ikke liten! Gruppen som trenger eggdonasjon er liten og vil ikke utgjøre store utgifter for staten. Anonymous poster hash: 219a0...6db
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #49 Skrevet 25. juni 2016 Men da er det jo greit, da. Regner med du er pro eggdonasjon? Anonymous poster hash: e385b...861 Nei, i utgangspunktet ikke. Anonymous poster hash: 684db...36e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #50 Skrevet 25. juni 2016 Klart du er. Fordi du kjenner noen med MS, Parkinsons eller annen sykdom. Kanskje til og med nær familie? Godt eksempel på dobbelmoralisme du viser her. Anonymous poster hash: 347f4...f00 Stamcellebehandling redder liv. Eggdonasjon redder bare visse kvinners trang til selv å være gravide og å føde. Anonymous poster hash: 684db...36e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå