Gå til innhold

Jeg kjenner flere som bruker partydop, men er det så ille egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gidder ikke å lese alle svarene i denne tråden, men har skumlest noen. Det jeg sitter igjen med, er at det helt tydelig sitter forferdelig mange nordmenn med et skrekkelig avslappet forhold til norsk lovgivning der ute. Mennesker som påberoper seg å være oppegående og flotte folk, men som helt glatt overser og hever seg over allmenn kjent lovgivning. Narkotikabruk er ulovlig i Norge. Så vanvittig enkelt er det. Og hvorfor er det ulovlig, tro? Det er i grunnen nok å nevne ett argument: potensielle skadevirkninger. Det finnes ikke én eneste god unnskyldning for å bruke narkotika. Dessverre finnes det noen få som har blitt avhengig pga feilaktig/langvarig medikamentbruk, men disse må holdes utenfor denne diskusjonen. Av skumlesing av en del svar i denne tråden, så handler denne diskusjonen om folk som frivillig inntar narkotiske stoffer, uten å ofre ev konsekvenser en halv tanke. Idioti! Ansvarsløst! Vitner om dårlig evne til å se framover og dårlig dømmekraft. Glad jeg ikke omgår mennesker med så lav moral og dømmekraft.

 

Anonymous poster hash: b69ac...67e

 

Hvorfor noen rusmidler er ulovlige og andre lovlige er basert på rasisme og kontroll av ulike menneskegrupper, ikke potensielle skadevirkninger.

https://youtu.be/wONAqaxgIoo

Forbudslinjen øker omfanget av skadevirkninger ved at det pusher varene over i hendene på kriminelle, får ungdom til å velge farligere stoffer som syntetisk Cannabis (som ikke slår ut på urinprøver), og får lettere tilgang, samt blir pushet hardere stoffer av langerene. Stoffene er uregulerte og dermed farligere. Rusmiddel som cannabis får et høyere innhold av THC, og lavere innhold av CBD for å øke lønnsomhet på mindre risiko av smuglerene. Rusavhengige blir jaget, bøtelagt, fengslet og stigmatiserte, noe som fører dem dypere inn i avhengigheten, samt vanskeliggjør et normalt liv. Bare for å nevne noe.. Så nei, forbudet øker de potensielle skadevirkningene, ikke minsker dem.

Anbefaler alle å se dokumentaren "The house I live in" på Netflix.

Dømmer du forresten alle som gjør noe risikofylt?

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

 

Er du helt på tur...? Et usertifisert kakaoprodukt sammenlignet med f eks Pablo Escobars produksjonslinje av død, våpenterror, undertrykkelse og utarming av en hel nasjon?

 

Her kan vi i alle fall snakke virkelighetsflukt...!

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt på tur...? Et usertifisert kakaoprodukt sammenlignet med f eks Pablo Escobars produksjonslinje av død, våpenterror, undertrykkelse og utarming av en hel nasjon?

 

Her kan vi i alle fall snakke virkelighetsflukt...!

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

https://youtu.be/BeJy3dA4Ahk

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

At ungdom i dag faktisk er så dumme at de velger å dope seg, går ut over min forstand. Alle skoleelever i Norge blir informert om hvor farlig det er, like forbannet må de prøve. Ok, at de prøver, det kan tilskrives ungdommers trang til å teste grenser, ungdom skal teste grenser. Men å fortsette å bruke dop? De vet det er ulovlig, de vet det er farlig. Da er dømmekraften for dårlig. Det gjelder også for dem som doper seg "av og til" som voksne. De velger å gjøre kriminelle handlinger, de velger å leve farlig, farligere enn hva de fleste andre velger. Fritt valg, men da må de også være klar over, og akseptere, at handlingene kan få konsekvenser. Jeg klarer ikke med min beste vilje å synes synd på dem som gjør seg avhengige av rusmidler. 99 % av dem har valgt det selv.

 

Anonymous poster hash: b69ac...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyhetskanalen YouTube...

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Og du valgte med dette å elegant unngå å kommentere denne linken? At kakaoproduksjonen i stor grad er grusom er både velkjent og veldokumentert. Men det er lett å lukke øynene for det når man får lyst på sjokolade, sant?

Mye bra på YouTube.

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt på tur...? Et usertifisert kakaoprodukt sammenlignet med f eks Pablo Escobars produksjonslinje av død, våpenterror, undertrykkelse og utarming av en hel nasjon?

 

Her kan vi i alle fall snakke virkelighetsflukt...!

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

 

Tro meg, jeg ønsker virkelig å ta narkoindustrien ut av hendene på kriminelle. Jeg jobber ganske aktivt med dette ved å jobbe for legalisering og regulering. Narkokrigen har tatt altfor mange liv!

Samtidig dømmer jeg ikke dem som bruker alternative rusmidler. Særlig ikke dem som sjekker kilden for produktet, eller er rusavhengige. Hvis man skulle gå rundt å dømme alle som tar egoistiske valg på bekostning av andre, hadde det blitt svært få igjen å ha gode relasjoner til. Likedan med alle som tar risikofulle valg.

Dessuten har jeg forståelse for at det ikke alltid er så lett for folk å ta etisk riktige valg. Noen ganger er det nesten umulig. Enten man ikke har råd til å kjøpe annet enn klær fra billigkjeder som H&M, eller sliter psykisk/emosjonelt og trenger selvmedisinering i form av rus.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tro meg, jeg ønsker virkelig å ta narkoindustrien ut av hendene på kriminelle. Jeg jobber ganske aktivt med dette ved å jobbe for legalisering og regulering. Narkokrigen har tatt altfor mange liv!

Samtidig dømmer jeg ikke dem som bruker alternative rusmidler. Særlig ikke dem som sjekker kilden for produktet, eller er rusavhengige. Hvis man skulle gå rundt å dømme alle som tar egoistiske valg på bekostning av andre, hadde det blitt svært få igjen å ha gode relasjoner til. Likedan med alle som tar risikofulle valg.

Dessuten har jeg forståelse for at det ikke alltid er så lett for folk å ta etisk riktige valg. Noen ganger er det nesten umulig. Enten man ikke har råd til å kjøpe annet enn klær fra billigkjeder som H&M, eller sliter psykisk/emosjonelt og trenger selvmedisinering i form av rus.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

"Det er ikke alltid så lett for folk å ta etisk riktige valg. Derfor velger jeg å kanalisere min moralisme mot dem dom spiser en firkløver på en lørdag, mens jeg godt kan forstå de som heller vil støtte den lovløse, kriminelle og i tillegg forbudte produksjonen av kokain enn å ta seg en dråpe Løitens Akevitt..."

HALLLLLOOOOOOO!

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle svarene her nå, og blir helt matt av hele tråden... 

Dere som er pro narkotika, har dere sett annet enn den gøye og brusende rusen slikt gir? Har dere sett hvor jævlig ille det kan gå? Klart, alle har sett narkomane gå gatelangs. Det er jo sånn det kan gå, man kan bli narkoman. Men så kommer dere og drar inn at det er sååå mange som driver med dop (skyt meg om jeg uttrykker meg feil der, men jeg mener man driver med dop. Man TAR ikke dop eller noe, det er faktisk handlinger som repeteres...) som IKKE ender opp som narkiser som går gatelangs. Men hva faen skiller den narkomane i undergrunnen fra småbarnsmoren med toppjobb i kommunen? Det trenger ikke å være annet enn tilfeldigheter som skiller de to personene. Tilfeldigheter som ingen rår over. Hvor langt fremme i bevissten sitter det?? 

Har dere sett de som hverken er narkiser i undergrunnen eller småbarnsmoren med toppjobb i kommunen? Har dere sett mannen som var en kjærlig pappa med sunne interesser, men som nå har vært innlagt på psykiatrisk klinikk i over ett år, men diagnosen paranoid schizofreni? En mann som er totalt ødelagt, enda han ikke har rørt narkotiske stoffer på flere år. Har dere sett han? 

Ikke? Vel, det har jeg. Grunnen er ikke at jeg jobber i helsevesenet og jobber med "slike", selv om jeg har møtt utrolig mange som er i akkurat den båten. Grunnen til at jeg har sett disse er at jeg selv har vært pasient gjennom flere år, og på mange ulike avdelinger. Jeg har sett dem på psykoseposten, stemningsleieposten, psykiatrisk akuttmottak, langtidsposter og distriktspsykiatriske senter. Hver eneste avdeling jeg har vært innlagt ved, uansett om de har plass til åtte pasienter eller tjue, har minst én som har en historie med et eller flere narkotiske stoffer. Skremmer ikke det?! Jeg har ikke nøyaktige tall, men det er så uendelig mange flere som er ødelagt av slike stoffer, og ikke bare dem dere ser på gaten. Det er drøssevis av dem bak psykiatriske sykehus sine vegger. 

Jeg har selv diagnosen paranoid schizofreni. Ikke fordi jeg har drevet med narkotika, men fordi jeg opplevde noe annet i livet som gjorde utslag.Det var ingen "big deal" heller, men det var noe som veltet psyken min. Akkurat som partydop kunne gjort. Og det er ingen dans på roser. Det er en jævla dans på lego! Forstå det! Et helvete uten like! Om jeg hadde fått en slik lidelse av å ha prøvd illegale stoffer hadde jeg angret som faen. Det er et valg jeg hadde tenkt på til den dagen jeg døde - enten av naturlige årsaker, dop eller rett og slett selvdrap. Det er ikke et verdig liv. Ikke for den syke, og hvert fall ikke for de stakkars pårørende som har det, om mulig, enda verre enn den syke. Jeg har så dårlig samvittighet for alt jeg har utsatt mine nærmeste for. De kunne trolig skrevet denne biten om paranoid schizofreni mye mer presist enn meg, for de har sett ALT som har skjedd, og ikke bare levd i "boblen" jeg har vært i. 

Nå skriver jeg mest om paranoid schizofreni fordi jeg kan mest om den. Tallene om angst, depresjoner og andre "avvik" er langt høyere. Schizofreni er sånn sett en relativt sjelden lidelse, sammenlignet med angst, depresjon og gudene vet hva. 

men jeg har vært pasient med akkurat den diagnosen. Jeg har aldri rørt noen illegale stoffer, så man kan absolutt få en slik sykdom uten narkotika også, men 

Jeg blir så utrolig sint når jeg ser voksne mennesker ta lett på noe som er så alvorlig, og som er strengt ulovlig i vårt lang - til og med i omtrent hele verden er det ulovlig! 

Dere som sier at bare man får en annen lov om dette så kommer det renere stoffer som da er sunnere. Dere har ikke hørt om smuglersprit? Metanol?? Slike problemer forsvinner faen ikke bare lovene endres. Det er alltid et marked for det ulovlige, og det er da virkelig nok å henge fingrene i for flere tusen nordmenn hver dag! Vil en endring i narkopolitikken gjøre det hele tryggere? Nei, og jeg skjønner ikke hvordan dere kan være så naive og tro noe annet. 

Og når det gjelder alkohol... Det er overhode ikke bra det heller, og skaper mye piss hver jævla dag for alt for mange mennesker. Her er det lover og politikk som er problemet. Alkohol er nok kommet for å bli av flere grunner. Det har eksistert (her i Norden og den vestlige verden, blant annet) i maaange år, og man skal ikke lenger tilbake enn forrige århundre før man ser at et totalforbud ikke vil fungere. Ikke fordi det fløt sprit fritt over grensene, men fordi de fleste brant hjemme i kjelleren sin. Jeg er sikker på at om vi hadde flere hundre år med marihuanaproduksjon i norsk historie hadde det vært det vi higet etter hver helg, og ikke alkohol. Men man kan vel si at alkoholen vant kun fordi den var tidligst ute. Et totalforbud mot alkohol PER 2016 hadde fått majoriteten i landet (og verden, om man snakker så stort) til å klikke i vinkel og derfor hadde ingen politiker noen gang turt å foreslå det - helt på alvor, så klart.

Alkohol vant over narkotika altså, nok en tilfeldighet. En fuckings tilfeldighet, akkurat som man opplever hver eneste dag, i alle mulige situasjoner. Også når det gjelder hvem som tåler partydop dårlig, og hvem som takler det helt greit...  

Jeg blir så utrolig SINT. Ikke fordi det flyter partydop over stuebord hver helg, men først og fremst fordi det finnes mennesker som tar så lett på noe som er strengt forbudt! At man bare får en bot for å bruke det selv er hårreisende. Skulle likt å sett dere om straffen hadde vært å tilbringe et døgn på "gata" etterfulgt av noen døgn innelåst på psykiatrisk sykehus. Håper ikke barna deres finner ut av hva dere driver med. Om det så er én gang i året eller tolv. Eller tjuefire. Eller femtito. Sjerpings, dere. Er partydopet deres verdt så mange sjanser? Når de faktiske konsekvensene er såpass godt kjent? 

Kjenner en god dose flauhet også, på deres vegne... 

(Sikkert mange skrivefeil her nå, men dette ble lengre enn planlagt. Og jeg er ganske så irritert her jeg sitter!) 



Anonymous poster hash: 6462f...9a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at man kan være så bastant i sine meninger og ikke evne å se ting fra flere sider. Det som var en sannhet for 10år siden trenger ikke være en sannhet idag.

 

Hadde ikke noen kjempet mot lover som forbø homofili eller at jøder kunne komme til Norge, så hadde det vært mange som ville vært ulykkelige idag. Selvom det står i Norske lover at det er forbudt så trenger det ikke å bety at det er riktig.

 

Jeg har vært veldig MOT legalisering av narkotika, så virkelig ikke poenget med å gjøre skadelige stoffer tilgjengelig for andre. Selv drikker jeg ikke engsng alkohol selv så dop er ihvertfall ikke av interesse!

Men så har jeg møtt mange forskjellige mennesker på min vei og fått mange synspunkter på narkotikapolitikk. Jeg har sett dokumentarer som taler både for og mot legalisering.

 

Og vet dere hva,nå er jeg ikke lenger så sikker på om jeg er mot legalisering. Jeg ser jo at bakmennene har fått altfor stor makt, og jeg tror at alle de som sliter med store rusproblemer hadde hatt det lettere om de ikke ble stigmatisert. Kanskje de kunne fått bedre og mer hjelp til det som er roten til rusproblemene om staten tjente pengene på narkosalg istedenfor bakmennene.

 

Jeg synes uansett at staten ikke skal straffe mennesker for måten de velger å leve på, så lenge det ikke går utover andre.

 

Anonymous poster hash: 12b81...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ut over andre.

Å trekke inn jøder og homofile - dette blir bare rart. "Speedfreakenes frigjøringsfront", liksom?

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart at man kan være så bastant i sine meninger og ikke evne å se ting fra flere sider. Det som var en sannhet for 10år siden trenger ikke være en sannhet idag.

 

Hadde ikke noen kjempet mot lover som forbø homofili eller at jøder kunne komme til Norge, så hadde det vært mange som ville vært ulykkelige idag. Selvom det står i Norske lover at det er forbudt så trenger det ikke å bety at det er riktig.

 

Jeg har vært veldig MOT legalisering av narkotika, så virkelig ikke poenget med å gjøre skadelige stoffer tilgjengelig for andre. Selv drikker jeg ikke engsng alkohol selv så dop er ihvertfall ikke av interesse!

Men så har jeg møtt mange forskjellige mennesker på min vei og fått mange synspunkter på narkotikapolitikk. Jeg har sett dokumentarer som taler både for og mot legalisering.

 

Og vet dere hva,nå er jeg ikke lenger så sikker på om jeg er mot legalisering. Jeg ser jo at bakmennene har fått altfor stor makt, og jeg tror at alle de som sliter med store rusproblemer hadde hatt det lettere om de ikke ble stigmatisert. Kanskje de kunne fått bedre og mer hjelp til det som er roten til rusproblemene om staten tjente pengene på narkosalg istedenfor bakmennene.

 

Jeg synes uansett at staten ikke skal straffe mennesker for måten de velger å leve på, så lenge det ikke går utover andre.

 

Anonymous poster hash: 12b81...86d

Jøder og homofile? Du glemmer en viktig forskjell her. Lovene MOT homofile og jøder har gjort at flere homofile og jøder har hatt et dårligere liv og dødd tidlig. Lovene MOT partydop gjør at mennesker lever bedre og lengre. Dette er ikke min mening, men forskning og statistikk. 

 

Anonymous poster hash: 6462f...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke alltid så lett for folk å ta etisk riktige valg. Derfor velger jeg å kanalisere min moralisme mot dem dom spiser en firkløver på en lørdag, mens jeg godt kan forstå de som heller vil støtte den lovløse, kriminelle og i tillegg forbudte produksjonen av kokain enn å ta seg en dråpe Løitens Akevitt..."

HALLLLLOOOOOOO!

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Tror du har vansker med å forstå meg. Jeg moraliserer ikke ovenfor noen! Det er det jo du som gjør.

Jeg peker bare på dobbeltmoral. Men om du vil overse problemet ved kakaoproduksjonen, og bare peke finger mot dem som kjøper narkotika, og ikke mot kakao fra menneskehandlende og slavedrivende kakaobønder, er det opp til deg.

Det er den lovløse og kriminelle narkoproduksjonen jeg vil til livs når jeg er pro legalisering og regulering.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at man kan være så bastant i sine meninger og ikke evne å se ting fra flere sider. Det som var en sannhet for 10år siden trenger ikke være en sannhet idag.

Hadde ikke noen kjempet mot lover som forbø homofili eller at jøder kunne komme til Norge, så hadde det vært mange som ville vært ulykkelige idag. Selvom det står i Norske lover at det er forbudt så trenger det ikke å bety at det er riktig.

Jeg har vært veldig MOT legalisering av narkotika, så virkelig ikke poenget med å gjøre skadelige stoffer tilgjengelig for andre. Selv drikker jeg ikke engsng alkohol selv så dop er ihvertfall ikke av interesse!

Men så har jeg møtt mange forskjellige mennesker på min vei og fått mange synspunkter på narkotikapolitikk. Jeg har sett dokumentarer som taler både for og mot legalisering.

Og vet dere hva,nå er jeg ikke lenger så sikker på om jeg er mot legalisering. Jeg ser jo at bakmennene har fått altfor stor makt, og jeg tror at alle de som sliter med store rusproblemer hadde hatt det lettere om de ikke ble stigmatisert. Kanskje de kunne fått bedre og mer hjelp til det som er roten til rusproblemene om staten tjente pengene på narkosalg istedenfor bakmennene.

Jeg synes uansett at staten ikke skal straffe mennesker for måten de velger å leve på, så lenge det ikke går utover andre.Anonymous poster hash: 12b81...86d

Det går ut over andre. Alltid.

Det er naivt å tro at det kun går ut over brukeren, det vil alltid gå ut over brukerens familie.

 

Anonymous poster hash: b69ac...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...