Gå til innhold

Jeg kjenner flere som bruker partydop, men er det så ille egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Få opp øya ( du som bruker 10-12 ganger i året ) du er avhengig . For det første fester man ikke 1 gang i måneden om man er småbarnsforelder. For det andre er du ikke på partydop siden lenger , men en misbruker . Sånne som deg skulle ikke hatt barn . Hva du jobber med får være opp til deg , men jeg hadde meldt foreldre som holder på sånn

 

Anonymous poster hash: 79b40...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Argumenter om at man moraliserer og ser ned på folk som bruker illegale rusmidler som selvmedisinering, at man er arrogant og nedlatende fordi man er i mot legalisering av flere rusmidler.... det er en hersketeknikk som ikke gir meg noe "go" for legalisering. Snarere tvert i mot.

 

 

Anonymous poster hash: 09d5e...8f7

Du blander sammen setningene mine. Setter pris på om du refererer til det jeg sier på en mer presis måte.

Denne tråden (og flere andre med rus-tema her inne om dagen) er et eksempel på hvor mange som har en arrogant og nedlatende holdning til dem som bruker alternative rusmidler, selv som selvmedisinering.

Da blir man betegnet med det stigmatiserende ordet "narkis", og stemplet uegnet som forelder. Det antas også at man er mindre skikket til å skjøtte jobben sin. Dette er kategorisering som ikke henger på greip, og det må være lov å nevne dette!

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som er totalt imot narkotika, men synes alkohol er OK:

 

Er det fordi det er klassifisert som narkotika og dermed ulovlig som er viktigst eller er det faren for urene stoffer som er viktigst?

 

Jeg mener at mange narkotiske stoffer kan være mindre skadelige enn alkohol så min negative holdning til bruk av narkotika henger sammen med det uregulerte markedet.

 

Når det gjelder rusavhengighet (og annen avhengighet) så kan det svært ofte tilskrives mistrivsel i en eller annen form. Altså avhengigheten er et symptom der årsaken er mistrivsel.

Det er gjort mye interresant forskning på rusavhengighet og veldig mye tyder på at årsakene bak avhengigheten peker mot mistrivsel.

 

Dette kan være en av årsakene til at noen kan bruke narkotika (og alkohol) på fest uten å bli avhengige av rusen mens andre kan bli avhengige etter første rusopplevelse.

 

Anonymous poster hash: 5f28a...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander sammen setningene mine. Setter pris på om du refererer til det jeg sier på en mer presis måte.

Denne tråden (og flere andre med rus-tema her inne om dagen) er et eksempel på hvor mange som har en arrogant og nedlatende holdning til dem som bruker alternative rusmidler, selv som selvmedisinering.

Da blir man betegnet med det stigmatiserende ordet "narkis", og stemplet uegnet som forelder. Det antas også at man er mindre skikket til å skjøtte jobben sin. Dette er kategorisering som ikke henger på greip, og det må være lov å nevne dette!

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Jeg er enig mye av det du sier bca, men så lenge det ikke finnes regulerte måter å kjøpe annet enn alkohol er jeg negativ til bruk også til såkalt selvmedisinering.

 

Det er for øvrig svært mange "narkiser" som får stoffet sitt på resept av langeren sin også. Disse skal helst ikke oppnå noen rus, men de er like fullt narkomane da de helt sikkert vil mene at de er avhengige av stoffet. Det er rusen som stigmatiserer og som jeg skrev over så er kanskje rusavhengigheten også symptom på et annet underliggende problem.

 

Anonymous poster hash: 5f28a...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig mye av det du sier bca, men så lenge det ikke finnes regulerte måter å kjøpe annet enn alkohol er jeg negativ til bruk også til såkalt selvmedisinering.

 

Det er for øvrig svært mange "narkiser" som får stoffet sitt på resept av langeren sin også. Disse skal helst ikke oppnå noen rus, men de er like fullt narkomane da de helt sikkert vil mene at de er avhengige av stoffet. Det er rusen som stigmatiserer og som jeg skrev over så er kanskje rusavhengigheten også symptom på et annet underliggende problem.

 

Anonymous poster hash: 5f28a...a6d

visst løper det en langt høyere risiko så lenge det er forbudt. Med tanke på at et rusmiddelfritt samfunn er en utopi, er det viktig å jobbe for legalisering og regulering :)

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er på vei utfor stupet pga såkalt "partydop". Sikkert ikke så farlig å bruke et par ganger i året, men jeg hadde aldri turt å prøve. Man vet aldri hvordan man vil reagere, hvorfor ta sjansen?

 

Som foreldre så synes jeg man skal være gode rollemodeller. Det er ulovlige stoffer og det å gjemme seg bak at man er høyt utdannet og ressurssterk er bare piss. Veldig mange blir hektet og ødelagt til tross for at de er ressurssterke.

 

Rotete svar, men ja, jeg synes det er ille å bruke narkotika. Skulle virkelig ønske at det ikke fantes. Føl på at ditt eget barn blir narkoman.

 

Anonymous poster hash: 8df3c...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du vi noen gang kommer til å leve i et rusfritt samfunn? I så fall er du utrolig naiv.

Jeg trenger ikke ruse meg for å ha et godt liv. Jeg bruker ikke det sentralstimulerende middelet koffein regelmessig engang. Jeg er heldig slik sett. Men at rus kan krydre tilværelsen innimellom er de fleste enige om. I vår forknytte kultur kan det dessuten fungere som et utmerket sosialt glidemiddel. Noen trenger det også av selvmedisinerende årsaker, og man trenger ikke ha et arrogant og nedlatende blikk på disse. Midler som MDMA kan også gjøre godt i skadelidende mellommenneskelige relasjoner.

Med din holdning kan man like gjerne forby alkohol, det hadde vel vært til det beste, hadde det ikke? Har man ikke et godt liv uten alkohol, er man avhengig, sant? Derfor kan alle like godt la være. Eller?

Det er en grunn til at forbudstiden opphørte..

Som sagt, så lenge det finnes mindre farlige alternativer til alkohol, ser jeg ikke hvorfor folk ikke skal kunne velge disse på en trygg og regulert måte.

Jeg er i alle fall ikke villig til å ofre menneskeliv i moralismens navn!

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Du snakker som om folk umiddelbart velger enten/eller. Det fungerer ikke slik. Det kombineres og blir dermed dobbelt potent.

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som om folk umiddelbart velger enten/eller. Det fungerer ikke slik. Det kombineres og blir dermed dobbelt potent.

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Som sagt, det er vanskelig å dokumentere varig økt rusforbruk ved legalisering enda. Jeg er uansett villig til å tolerere det for å spare liv (mindre syntetiske stoffer, regulert innhold, lavere THC og høyere CBD innhold i marihuana etc).

Jeg kjenner flere som erstatter alkohol med cannabis, MDMA eller psykedelika. Altså ikke dobbelbruk blandt de jeg vet om.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er vanskelig å dokumentere varig økt rusforbruk ved legalisering enda. Jeg er uansett villig til å tolerere det for å spare liv (mindre syntetiske stoffer, regulert innhold, lavere THC og høyere CBD innhold i marihuana etc).

Jeg kjenner flere som erstatter alkohol med cannabis, MDMA eller psykedelika. Altså ikke dobbelbruk blandt de jeg vet om.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Ok, alle jeg kjenner, som bruker dop, har også alkohol på menyen. Og de du kjenner er vel heeeeelt ærlige mot deg og forteller alt de har i seg 😆

 

Blandingsmisbruk er ikke noe folk skryter av til sine bekjente, altså. Hvis vi nå later som om anekdotiske bevis er relevante...

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor det? Vet du hvordan folk blir etter partydop? De blir bare fulle av energi, og oppfører seg mye bedre en folk som har drukket for mye. Jeg bruker ikke selv, men å dra hjem for andre bruker? Nei, de har ikke en slik makt over meg. Vi er da voksne folk. Noe helt annet når vi var unge og usikre på oss selv.

 

Anonymous poster hash: 514d8...2e4

Oi, du må være den mest blåste "voksene" ever! Gratulerer!

Jeg går hjem alltid! Alltid gjort, kommer alltid til å gjøre og jeg går aldri på fest med de igjen heller. Man er ikke usikker som ungdom når man tørr reise seg, vende venna sine ryggen! Merkeligste påstanden jeg noen gang har hørt! Og for å oppklare da, siden du ikke forstår det selv. Jeg går fordi jeg ikke vil være i et slikt miljø! Jeg vil ikke risikere problemer med politi eller andre pga andres misbruk! Er det virkelig å ikke være voksen i din verden? Da vil jeg be deg om å umiddelbart vokse opp, du høres ut som en usikker 16 åring

 

Anonymous poster hash: 0940b...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, alle jeg kjenner, som bruker dop, har også alkohol på menyen. Og de du kjenner er vel heeeeelt ærlige mot deg og forteller alt de har i seg 😆

 

Blandingsmisbruk er ikke noe folk skryter av til sine bekjente, altså. Hvis vi nå later som om anekdotiske bevis er relevante...

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Ja, de fleste er totalavholds. Mye alkoholisme i familier gjør at de søker alternative rusmidler med mindre risiko for dem.

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste er totalavholds. Mye alkoholisme i familier gjør at de søker alternative rusmidler med mindre risiko for dem.

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Så de som faktisk vet at de har gener for å bli avhengige, velger narkotika fremfor alkohol? Wow.

 

Anonymous poster hash: bb1cd...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som faktisk vet at de har gener for å bli avhengige, velger narkotika fremfor alkohol? Wow.

 

Anonymous poster hash: bb1cd...9a8

Ja, snakker da mildere rusmidler som cannabis, MDMA og LSD. Det er et bedre alternativ for dem. Mens de som valgte alkohol døde eller er døende av det, lever disse normale liv i full jobb.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, snakker da mildere rusmidler som cannabis, MDMA og LSD. Det er et bedre alternativ for dem. Mens de som valgte alkohol døde eller er døende av det, lever disse normale liv i full jobb.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Mener du dette? Tror du på dette? At narkotika er bedre og tryggere enn alkohol?

 

Skremmende holdning!

 

Sett bort fra alt annet så velger de å støtte en kynisk industri hvor et menneskeliv betyr null. Bakmennene bryr seg ikke om de selger amfetamin til far i dress eller heroin til datteren på Plata.

 

Er dette verdier du ønsker å formidle til ungene dine? At så lenge det går Ok med meg så blåser jeg i resten? Ikke minst at man kan velge bort de forbud man ikke er helt enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakker da mildere rusmidler som cannabis, MDMA og LSD. Det er et bedre alternativ for dem. Mens de som valgte alkohol døde eller er døende av det, lever disse normale liv i full jobb.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Og sånn vil det fortsette i all evighet, amen.

Det er jo naivt...

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste er totalavholds. Mye alkoholisme i familier gjør at de søker alternative rusmidler med mindre risiko for dem.

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

 

Nå er det nok slik at noen mennesker er mer tilbøyelig for å utviklr avhengighet en andre. Men avhengighet skiller ikke mellom rusmidler. Kjempesterk korrelasjon mellom avhengighet av nikotin og alkohol. Samme som at flere som røyker hasj også røyker vanlige sigaretter. Og at de drikker mer alkohol.

 

Å dra frem anekdotiske historier om de som ikke følger statistikken blir litt meningsløst.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5cbe0...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakker da mildere rusmidler som cannabis, MDMA og LSD. Det er et bedre alternativ for dem. Mens de som valgte alkohol døde eller er døende av det, lever disse normale liv i full jobb.

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

MDMA og LSD milde rusmidler??? Jeg kjenner en som har en kronisk psykose grunnet LSD, og vet meget godt at vedkommende ikke er alene. Google `meth` og trykk på bilder, så forstår du hva som skjer med folk som går på MDMA. Det middelet er sykt avhengighetsskapende. 

Cannabis kan jeg forståvidt plassere innenfor `milde rusmidler`. Men de andre; Aldri i livet. 

 

Anonymous poster hash: b6b82...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette? Tror du på dette? At narkotika er bedre og tryggere enn alkohol?

 

Skremmende holdning!

 

Sett bort fra alt annet så velger de å støtte en kynisk industri hvor et menneskeliv betyr null. Bakmennene bryr seg ikke om de selger amfetamin til far i dress eller heroin til datteren på Plata.

 

Er dette verdier du ønsker å formidle til ungene dine? At så lenge det går Ok med meg så blåser jeg i resten? Ikke minst at man kan velge bort de forbud man ikke er helt enig i?

Hvordan mener du alkohol skiller seg spesifikt ut fra cannabis, MDMA og LSD? Sett som en gruppe, er dette 4 forskjellige rusmidler, med 4 ulike effekter.

Alkohol er avhengighetsdannende, fare for overdose (skjer relativt hyppig at folk må pumpes), gir tap av kontroll og dømmekraft, endrer virkelighetsoppfatningen, forsterker aggressiv atferd, øker risiko for ulykker og overgrep dramatisk, samt gir fysiske helseskader.

 

De konsekvensene du lister opp er direkte konsekvenser av forbudspolitikken. Jeg ønsker kyniske langere til livs, og ønsker derfor legalisering og regulering. Slik minsker man kriminalitet og risiko. Idéen om narkofritt samfunn er en utopi, og en utopi som koster hundrevis av menneskeliv.

 

De mest kyniske bakmennene selger de mest skadelige stoffene. MDMA og psykedeliske stoffer er vanlig å kjøpe online fra "fabrikker" i f.eks. Nederland. Marihuana er veldig lett å få tak i fra normale folk som dyrker selv.

 

Selv er jeg veldig bevisst at jeg kjøper fair trade produkter. Unngår du klær fra H&M, usertifisert sjokolade, eier en diamantring etc? Eller driter du i den kyniske prosessen som skal til for at du skal ha tilgang til disse produktene?

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse argumentene ville vært mer verdt hvis det ikke var statistikk som viser at hasjbruk og alkoholbruk går hånd i hånd. De som drikker mye røyker også mer hasj.

 

At du og dine unike snøfnugg ikke gjør det beviser ingenting.

 

Anonymous poster hash: 5cbe0...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok slik at noen mennesker er mer tilbøyelig for å utviklr avhengighet en andre. Men avhengighet skiller ikke mellom rusmidler. Kjempesterk korrelasjon mellom avhengighet av nikotin og alkohol. Samme som at flere som røyker hasj også røyker vanlige sigaretter. Og at de drikker mer alkohol.

 

Å dra frem anekdotiske historier om de som ikke følger statistikken blir litt meningsløst.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5cbe0...491

Du har rett i at det i stor grad er bakenforliggende årsaker som skaper avhengigheten, og ikke stoffet selv. Likevel er det en viss forskjell på hvor avhengighetsdannende de ulike stoffene sies å være, og hva som trigger ulike mennesker.

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tåpelig diskusjon! Bruk av narkotiske stoffer er ulovlig i Norge og voksne mennesker har en plikt å forholde seg til det! Det er faktisk utrolig barnslig å heve seg over loven på denne måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

MDMA og LSD milde rusmidler??? Jeg kjenner en som har en kronisk psykose grunnet LSD, og vet meget godt at vedkommende ikke er alene. Google `meth` og trykk på bilder, så forstår du hva som skjer med folk som går på MDMA. Det middelet er sykt avhengighetsskapende.

Cannabis kan jeg forståvidt plassere innenfor `milde rusmidler`. Men de andre; Aldri i livet.

 

Anonymous poster hash: b6b82...5ea

Tror du metamfetamin er det samme som MDMA? Eh....

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lese alle svarene i denne tråden, men har skumlest noen. Det jeg sitter igjen med, er at det helt tydelig sitter forferdelig mange nordmenn med et skrekkelig avslappet forhold til norsk lovgivning der ute. Mennesker som påberoper seg å være oppegående og flotte folk, men som helt glatt overser og hever seg over allmenn kjent lovgivning. Narkotikabruk er ulovlig i Norge. Så vanvittig enkelt er det. Og hvorfor er det ulovlig, tro? Det er i grunnen nok å nevne ett argument: potensielle skadevirkninger. Det finnes ikke én eneste god unnskyldning for å bruke narkotika. Dessverre finnes det noen få som har blitt avhengig pga feilaktig/langvarig medikamentbruk, men disse må holdes utenfor denne diskusjonen. Av skumlesing av en del svar i denne tråden, så handler denne diskusjonen om folk som frivillig inntar narkotiske stoffer, uten å ofre ev konsekvenser en halv tanke. Idioti! Ansvarsløst! Vitner om dårlig evne til å se framover og dårlig dømmekraft. Glad jeg ikke omgår mennesker med så lav moral og dømmekraft.

 

Anonymous poster hash: b69ac...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du alkohol skiller seg spesifikt ut fra cannabis, MDMA og LSD? Sett som en gruppe, er dette 4 forskjellige rusmidler, med 4 ulike effekter.

Alkohol er avhengighetsdannende, fare for overdose (skjer relativt hyppig at folk må pumpes), gir tap av kontroll og dømmekraft, endrer virkelighetsoppfatningen, forsterker aggressiv atferd, øker risiko for ulykker og overgrep dramatisk, samt gir fysiske helseskader.

 

De konsekvensene du lister opp er direkte konsekvenser av forbudspolitikken. Jeg ønsker kyniske langere til livs, og ønsker derfor legalisering og regulering. Slik minsker man kriminalitet og risiko. Idéen om narkofritt samfunn er en utopi, og en utopi som koster hundrevis av menneskeliv.

 

De mest kyniske bakmennene selger de mest skadelige stoffene. MDMA og psykedeliske stoffer er vanlig å kjøpe online fra "fabrikker" i f.eks. Nederland. Marihuana er veldig lett å få tak i fra normale folk som dyrker selv.

 

Selv er jeg veldig bevisst at jeg kjøper fair trade produkter. Unngår du klær fra H&M, usertifisert sjokolade, eier en diamantring etc? Eller driter du i den kyniske prosessen som skal til for at du skal ha tilgang til disse produktene?

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Avhengighet er IKKE politisk grunnet. Det er fysiologisk grunnet, og handler om mange kompliserte prosesser. I så måte er gambling, sukker, hasj, dataspill, partydop, risikotaking som f eks basehopping eller crazy bilkjøring ikke i det hele tatt annerledes enn avhengighet av alkohol. Addiction er addiction.

 

Så de som mener at stoffbrukere er så TOTALT annerledes enn alkiser må lenger ut på landet med sine teorier...

 

Jeg er ikke Miss Marple, men hvis du vil vite det: jeg tar ikke i H&M-produkter, kjøper ikke industrikylling (dvs nesten all kylling) eller industrisvin, kjører drivstoffattig, dyrker grønnsaker og tilstreber en bærekraftig livsstil. Å jada.

 

Men det er egentlig irrelevant: narko er en forbudt økonomi som undergraver rettsvesen og stabilitet i maaaaaange land. Det går fint an å avvise en korrupt industri uten å skulle finne seg i å bli hengt ut som dobbeltmoralsk.

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet er IKKE politisk grunnet. Det er fysiologisk grunnet, og handler om mange kompliserte prosesser. I så måte er gambling, sukker, hasj, dataspill, partydop, risikotaking som f eks basehopping eller crazy bilkjøring ikke i det hele tatt annerledes enn avhengighet av alkohol. Addiction er addiction.

 

Så de som mener at stoffbrukere er så TOTALT annerledes enn alkiser må lenger ut på landet med sine teorier...

 

Jeg er ikke Miss Marple, men hvis du vil vite det: jeg tar ikke i H&M-produkter, kjøper ikke industrikylling (dvs nesten all kylling) eller industrisvin, kjører drivstoffattig, dyrker grønnsaker og tilstreber en bærekraftig livsstil. Å jada.

 

Men det er egentlig irrelevant: narko er en forbudt økonomi som undergraver rettsvesen og stabilitet i maaaaaange land. Det går fint an å avvise en korrupt industri uten å skulle finne seg i å bli hengt ut som dobbeltmoralsk.

 

Anonymous poster hash: 247fc...173

 

Du har rett i at det er en rekke ting som er avhengighetsdannende. Alt fra shopping og data til ulike rusmidler. Det er rett at det skjer en kjemisk reaksjon i kroppen i møte med disse aktivitetene. Men felles for dem som blir avhengige, er at de i stor grad bruker sin avhengighet som en virkelighetsflukt eller bedøving av følelser. Jeg sier nettopp at det ikke er noen grunn til å behandle ulovlige rusmidler annerledes enn lovlige. De aller fleste tåler å bruke dem uten å bli avhengige. Felles for dem som blir avhengige, er at det fungerer som en form for selvmedisinering.

 

Jeg ønsker også å svekke narkoindustrien. Derfor ønsker jeg å legalisere og regulere dette markedet.

Men det går fint an å være bevisst hvor man får tak i stoffet sitt. Og for dem som kjøper hardere stoffer uten å bakgrunnssjekke det, så er det synd. Men poenget mitt var at de aller fleste av oss ser våre egne behov først av og til, uten å tenke på konsekvensene. Enten det gjelder å skaffe seg et ulovlig rusmiddel, eller å kjøpe en diamant, eller handle på H&M. Jeg synes det er absolutt relevant å peke på dobbelmoralismen blant dem som synes de som kjøper ulovlige rusmidler er verre enn dem som kjøper et usertifisert kakaoprodukt, eller handler på H&M.

 

 

Anonymous poster hash: c1655...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...