Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #26 Skrevet 3. juni 2016 Les deg opp på hva som har skjedd med ozonlaget, forskning, informasjon og øking av hudkreft blant voksne...så forklarer det mye av innlegget ditt Var det meg du sa dette til? Jeg kjenner selvfølgelig til både utviklingen av ozonlaget og forskning rundt hudkreft. Jeg svarte bare på His hovedspørsmål. Men jeg synes fremdeles det er rart at jeg til og med i dag ikke blir solbrent uten solkrem, men blir det med solkrem. Naturlig olje som cocsa, som naturlig inneholder naturlig solfaktor 8, blir jeg ikke solbrent av. Anonymous poster hash: 2c8a8...256
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #27 Skrevet 3. juni 2016 Var det meg du sa dette til? Jeg kjenner selvfølgelig til både utviklingen av ozonlaget og forskning rundt hudkreft. Jeg svarte bare på His hovedspørsmål. Men jeg synes fremdeles det er rart at jeg til og med i dag ikke blir solbrent uten solkrem, men blir det med solkrem. Naturlig olje som cocsa, som naturlig inneholder naturlig solfaktor 8, blir jeg ikke solbrent av. Anonymous poster hash: 2c8a8...256 Solkrem beskytter da ikke bare mot å bli solbrent!! Anonymous poster hash: fb2c2...96e
Blomstogbier Skrevet 3. juni 2016 #28 Skrevet 3. juni 2016 Nei, jeg husker en gang jeg var alene ved vannet (jeg var 7-8 år) og lekte og fanget krabber. Hadde på badedrakt. Var vel der i 2-3 timer alene. Så kom jeg opp igjen til mamma og pappa og jeg hadde fått 2.gradsforbrenning på ryggen, huden bare falt av og det sved som bare det. Det var min feil da, ifølge pappa, "men du må jo smøre deg!".
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #29 Skrevet 3. juni 2016 Ja, ble alltid smurt av min mor og hatet det intenst. Har aldr likt å smøre meg med krem av noe slag på kroppen. Har alltid vært plaget med soleksem, og har altid beskyttet meg med solkrem, klær og å holde meg i skyggen. Jeg er født i 1974. Anonymous poster hash: 02f49...539
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #30 Skrevet 3. juni 2016 Jeg ble smurt. Er 30 år. Anonymous poster hash: 02591...942
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #31 Skrevet 3. juni 2016 Solkrem beskytter da ikke bare mot å bli solbrent!! Anonymous poster hash: fb2c2...96e Skrev jeg det?? Faktum er at jeg blir solbrent når jeg bruker solkrem. Jeg har prøvd ulike solkremer fra apotek, parfymeri, helsekost, jeg har prøvd ulike faktorer... samme greia. Solbrent blir jeg. Siden jeg blir solbrent med solkrem (uten at jeg er lenger i sola) så tenker jeg det er mer skadelig for huden min enn å gå uten, eller bruke cocosa (som i hvert fall har solfaktor 8 naturlig). Hjelper ikke meg at solkrem beskytter mot andre ting når de gjør meg solbrent hver eneste gang. Det vil jeg tro er mer skadelig enn å ikke bruke solkrem og ikke bli brent. Logisk at det er slik? Nei, på ingen måte, og ingen kan gi meg svar på hvorfor det er slik. Hadde det slik som barn, så var det noen år, kanskje ti år, som voksen hvor jeg hadde normal effekt av solkrem, men de siste årene blir jeg bare brent når jeg bruker det. Så jeg bruker naturlig olje om jeg ligger i solen. Soler meg svært sjelden mellom kl. 12-15 og prøver å vise solvett ellers. For all del - om du eller andre har noen tips til meg som kan gjøre at jeg reagerer normalt på solkrem, så tar jeg imot alle tips med takk. Jeg har testet ut solkremene uten å være i solen med dem for å sjekke om jeg kan være allergisk, men jeg har ingen reaksjoner på selve kremene - bare hvis jeg soler meg med dem. Anonymous poster hash: 2c8a8...256
Cruella De Vil Skrevet 3. juni 2016 #32 Skrevet 3. juni 2016 Født på midten av 70-tallet: Jeg husker vi ble smurt med Spenol når jeg var liten. Og jeg husker også den Nivea-kremen som flere nevner over. Jeg ble solbrent noen ganger, men ikke så veldig ofte, enda jeg var ute i solen nærmest hele dagen på sommeren. Venninner av meg med lys hud/mye fregner ble smurt med solkrem, husker jeg. Utover åttitallet ble det vel mer vanlig med solkrem, og jeg husker at jeg begynte å bruke det også etter hvert.
Kakao1234 Skrevet 3. juni 2016 #33 Skrevet 3. juni 2016 Vi brukte kun solkrem når vi var i syden. Aldri i Norge, som jeg kan huske. Glad vi er litt mer opplyst i dag, sønnen min kommer til å bli godt marinert 😉
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #34 Skrevet 3. juni 2016 Fikk smurt på faktor 8 tidlg på sommeren og 6 eller 4 senere på sommeren. Smører selv min unge med faktor 30 og uv drakt på stranden Anonymous poster hash: 884ea...56b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #35 Skrevet 3. juni 2016 Kan ikke huske at jeg ble smurt noen gang. Smurte meg selv av og til (de gangene jeg husket det) da jeg ble gammel nok til å ta ansvar for det selv. Jeg var veldig mye solbrent, ofte så ille at jeg gråt av smerte. Blir fortsatt veldig lett brent hvis jeg glemmer å smøre meg. Anonymous poster hash: 22788...723
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #36 Skrevet 3. juni 2016 Nei, aldri. Var alltid solbrent. Moten min er veldig mørk og tåler solen veldig bra, jeg er veldig lys og var hummerrød hver sommer. Jeg har i dag tusenvis (virkelig) av føflekker på hele kroppen Anonymous poster hash: 56b20...055
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #37 Skrevet 3. juni 2016 Nei, aldri. Var alltid solbrent. Moten min er veldig mørk og tåler solen veldig bra, jeg er veldig lys og var hummerrød hver sommer. Jeg har i dag tusenvis (virkelig) av føflekker på hele kroppen Anonymous poster hash: 56b20...055 *moren Anonymous poster hash: 56b20...055
Gjest Pusikatt Skrevet 3. juni 2016 #38 Skrevet 3. juni 2016 Ble aldri noensinne smurt. Kan ikke huske at jeg noen gang var solbrent heller. Kanskje fordi jeg vokste opp i nordnorge og ikke er bortskjemt med varm sommersol? Mamma er over 70 nå, bruker fortsatt ikke solkrem.Søsteren min fikk hudkreft for noen år siden, i en alder av 40 år. Det gikk bra da. Men jeg sjekker meg selv ofte, og smører hver gang jeg skal ut i sola. Begynte vel med solkrem først når jeg selv fikk barn, og ble litt mer opplyst. Er født midt på 70-tallet forresten.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. juni 2016 #39 Skrevet 3. juni 2016 Ja. Masse solbrent likevel. Og så spiste jeg mammas nivea.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #40 Skrevet 3. juni 2016 Nei, ikke det jeg kan huske. Var barn på 70-tallet. Som ungdom husker jeg at vi brukte den skyhøye faktor 6 hvis vi først var blitt solbrent. Vi var aldri i Syden eller på påskefjellet, da. Anonymous poster hash: 46b42...a3e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #42 Skrevet 3. juni 2016 Jeg er født i -79 og ble smurt med faktor 20 (fra den tida jeg kan huske da..) Anonymous poster hash: 6a5b5...682
MammantilNurket Skrevet 3. juni 2016 #43 Skrevet 3. juni 2016 Ble smurt grundig og ofte. Er 37 år gammel. Min mormor var veldig forut for sin tid og smurte min mor og hennes søsken da de var små på 50/60-tallet Vi ser alle tre yngre ut enn vår alder.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #44 Skrevet 3. juni 2016 Ble smurt masse ja. Er 33 år. Aldri vært solbrent Anonymous poster hash: 70b2c...0bd
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #45 Skrevet 3. juni 2016 Ble smurt grundig og ofte. Er 37 år gammel. Min mormor var veldig forut for sin tid og smurte min mor og hennes søsken da de var små på 50/60-tallet Vi ser alle tre yngre ut enn vår alder. Fikk din mormor tak i solkrem med faktor i utlandet? Solkrem med faktor kom ikke til Norge før i 1980, men det var en del som ble kalt for solkrem før det som var uten solfaktor. Anonymous poster hash: 2c8a8...256
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #46 Skrevet 3. juni 2016 Min mor syntes jeg er hysterisk som smører mine barn med solfaktor 30. Og det sjokkerte blikket jeg fikk da jeg hadde kjøpt en stift med solfaktor 50 til å smøre på utsatte steder da vi skulle til Syden. 😄 mener jeg ikke får herdet huden til barna og de ikke vil bli brune. Joda de blir brune, ikke at det er det viktigste, men heller ikke solbrente. Husker jo den gangen jeg var 12 år og vi hadde med solfaktor 4 til Syden. Fikk jo annengradsforbrenning på skuldrene. Hjemme brukte vi nivea solfaktor 2. Og mamma nøtteolje. En helt annen tid ja. Dette var på 80 tallet. Anonymous poster hash: 60ed3...e01
MammantilNurket Skrevet 3. juni 2016 #47 Skrevet 3. juni 2016 Fikk din mormor tak i solkrem med faktor i utlandet? Solkrem med faktor kom ikke til Norge før i 1980, men det var en del som ble kalt for solkrem før det som var uten solfaktor. Anonymous poster hash: 2c8a8...256 Vet egentlig ikke hva hun brukte. De første solkremene kom faktisk på 30-tallet. Hvor bra de var kan sikkert diskuteres, men tanken var i alle fall god
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #48 Skrevet 3. juni 2016 I dag er vi heldigvis mer opplyste når det gjelder farene med å ikke beskytte seg/være for mye i solen. Solen virker mye sterkere nå enn før.. Men det synes jeg ikke er bra altså. Har ikke lest svarene her, men håper de fleste i dag hvertfall er flinkere enn de var i gamle dager. Ja, jeg synes det er omsorgssvikt hvis man ikke beskytter barna sine mot solen. Og solkrem, solhatt, solbriller etc er selvsagt. Men også å holde barna i skyggen eller inne når det er mest sol og varme. Anonymous poster hash: a721a...92d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #49 Skrevet 3. juni 2016 Nei, det var isåfall sjeldent.. Jeg ble endel solbrendt som barn spesiellt på skuldrene. Anonymous poster hash: a11d2...7b1
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #50 Skrevet 3. juni 2016 Svigermoren min var alltid så oppgitt av meg som smurte barna med solkrem, hun mente jeg skulle legge baby i solen så hun ble brun og fin. Dette hadde hun gjort med alle sine Anonymous poster hash: 56b20...055
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå