Gå til innhold

Inspirert; Ble dere smurt med solkrem som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visstnok omsorgssvikt å ikke smøre barna med solkrem i dag. Men hvordan var det for 20-30-40 år siden?

Kan ikke huske at vi hadde solkrem (er 34 år)... Kan heller ikke huske at jeg var solbrent heller. Smører mine egne barn nå da...

Anonymous poster hash: 9d0b5...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble smurt av og til, men bare en gang om dagen:)

Skrevet

Når jeg var riktig lita på søttitallet tror jeg ikke det fantes Solkrem med faktor. Ble vel smurt med sånn Nivea- krem fra blå metalleske.

Nå hadde jeg en mor som tålte sol dårlig selv, så hun kledde på oss heller. Var nabolagets hviteste...

Det ble nok innkjøpt solkrem på faktor på åttitallet når det kom.

Skrevet

Vi smurte med solfaktor 7 på stranda. De få gangene vi var i "Syden" bruke vi vel 15 (som ble kalt sunblock) når vi ble solbrente, for det ble vi. Hjemme også. Husker mamma smurte seg med bodylotion mens hun lå i sola☺

Selv om jeg har unngått hudkreft selv, til nå, vet jeg om flere som har hatt hudkreft eller forstadie før de ble 35...

Anonymous poster hash: 29cde...8eb

Skrevet

Det er visstnok omsorgssvikt å ikke smøre barna med solkrem i dag. Men hvordan var det for 20-30-40 år siden?

Kan ikke huske at vi hadde solkrem (er 34 år)... Kan heller ikke huske at jeg var solbrent heller. Smører mine egne barn nå da...

Anonymous poster hash: 9d0b5...4e0

Men så er hudkreft også ganske utbredt i dag blant den generasjonen som vokste opp den gangen. Og økende.

Anonymous poster hash: 5f47d...922

Skrevet

Smurt med faktor 8, og hadde en mor som var like overraska over solbrenthet og soleksem hver sommer. Hun tålte sol godt, og da fikk jeg versågod gjøre det samme.

Er 33 år.

Anonymous poster hash: 945f8...0b4

Skrevet

Jeg ble smurt masse og har vært mye solbrent.

Er 31 år

Anonymous poster hash: 27825...ae1
Skrevet

Jeg kan ikke huske at jeg ble smurt og jeg ble veldig ofte brent!

Hver sommer ble jeg brent et eller annet sted. Husker jeg lå inne og hadde så vondt. Mamma prøvde nok å ha klær nok på meg men jeg er så hvit og huden blir så fort brent.

Anonymous poster hash: 025a6...24c

Skrevet

Jeg ble smurt med solkrem. Født i 1970

Anonymous poster hash: 95e62...45d
Skrevet

Ble aldri smurt og det var ikke vanlig med solkrem - men nå var vel ozonlaget atskillig tykkere for 30-40 år siden enn det er idag..

Anonymous poster hash: 60b77...8e9

Skrevet

Ja, men det fantes bare veldig lav faktor (syttitallet).

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha blitt smurt som barn, men husker jeg smurte meg selv og hadde solkrem da jeg var på stranda med venner i ungdomsskolealder.

Har vært mye solbrent, husker røde skuldre med skille etter singleten, at det var vondt å dusje på solbrent kropp osv.

Født i 74

Anonymous poster hash: 92329...980

Skrevet

Ja, vi var mye i Spania og omkringliggende land da jeg vokste opp. Vi hadde alltid solkrem - som regel kjøpt der, men noen ganger fra apoteket her. Jeg er i midten av 30-årene. Hadde oppegående foreldre som visste at fet var viktig å beskytte seg i sola, var minst 3 påføringen hver dag i sola.

Anonymous poster hash: 91d0d...fa9

Skrevet

Nei, aldri. Jeg var ganske stor da jeg opplevde å bl solbrent første gangen også. Tålte sola ekstremt bra, til tross for blondt hår og lys hud.

Skrevet

Ja, ble smurt masse. Er 30 år.

Anonymous poster hash: 6cf29...fcc

Skrevet

Ble aldri smurt med solkrem. Ble smurt inn med Nivea hudkrem. Bodde også noen år i Afrika uten solkrem.

Anonymous poster hash: 4b2fb...d2c
Skrevet

Aldri.

Anonymous poster hash: 6ef81...24f

Skrevet

Sjelden. I så fall faktor 2-10. 2 faktisk, hva er poenget?

Jeg har vært mye solbrent og har hundrevis av føflekker.

Skrevet

Men så er hudkreft også ganske utbredt i dag blant den generasjonen som vokste opp den gangen. Og økende.

Anonymous poster hash: 5f47d...922

Nå beveger jeg meg i ukjent terreng da jeg selv er fra Asia og har mørk hud (og aldri har prøvd selv), MEN, kan ikke dette skyldes like mye solarium og ikke bare at vi ikke ble smurt som barn? Om jeg ikke husker feil så var det ganske populært å sole seg i solarium på (80-/)90-tallet?

Selv ble jeg smurt med lav faktor, forresten..

Anonymous poster hash: a34ba...8d1

Skrevet

Nå beveger jeg meg i ukjent terreng da jeg selv er fra Asia og har mørk hud (og aldri har prøvd selv), MEN, kan ikke dette skyldes like mye solarium og ikke bare at vi ikke ble smurt som barn? Om jeg ikke husker feil så var det ganske populært å sole seg i solarium på (80-/)90-tallet?

Selv ble jeg smurt med lav faktor, forresten..

Anonymous poster hash: a34ba...8d1

Nå er ikke min erfaring noen fasit eller stor undersøkelse, men jeg vet om flere menn som aldri har tatt solarium som har fått hudkreft tidlig. Men det er klart uten solkrem som barn og mye solarium i ungdommen stiller man enda dårligere.

Anonymous poster hash: 29cde...8eb

Skrevet

Joda. Ble smurt med sololje, faktor 2. Husker at vi var en del solbrente, ja!

Var vel aldri en tur på stranda uten å bli rød.

Skrevet

Født i 1977 og ble smurt men med veldig lav solfaktor. Har lys hud og ble mye solbrent. Husker mamma smurte seg med olje.

Anonymous poster hash: 60ed3...e01

Skrevet

Mener å ha lest at de første solkremene med solfaktor kom til Norge i 1980, og da med solfaktor 2, 4 og 6, hvor 6 ble ansett å være sunblock ;)

Jeg ble stort sett også smurt med Nivea solkrem, men da som regel bare hvis vi var i Syden. Der brukte vi også after-sun, noe som var ganske så eksotisk og luktet enda mer eksotisk av kokos.

Er født i 1969 og begynte å dra til Syden da jeg var tre år. Etter noen år tror jeg vi kjøpte solkrem i Syden med solfaktor 2 eller 4, noe som ble sett på som hysterisk av mine foreldre av folk hjemme i Norge. Det pussige er at jeg aldri ble brent før jeg begynte å bruke solkrem med faktor! Hjemme i Norge ble jeg aldri solbrent.

Husker noen lange fine somre hvor mange lå på slik sølvfolie for å bli fortere brun.

For ikke å glemme de sølvskjermene mange satt med rundt halsen for å bli ekstra brun på hals og i ansikt.

Og så var det jo jordnøttoljen som var en offentlig hemmelighet for å bli enda fortere brun. Bare mulig å kjøpe på apoteket, så da måtte det jo være både sunt og bra...

Anonymous poster hash: 2c8a8...256
Skrevet

Les deg opp på hva som har skjedd med ozonlaget, forskning, informasjon og øking av hudkreft blant voksne...så forklarer det mye av innlegget ditt

Skrevet

Ble alltid smurt, flere ganger om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...