Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #51 Skrevet 30. mai 2016 Du er jo helt knapp i hodet, du?! Og du er fantastisk god til å gi konstruktiv e svar. Anonymous poster hash: b348e...e65
Fru vims Skrevet 30. mai 2016 #52 Skrevet 30. mai 2016 Etter min erfaring er de eneste som reiser seg for barn, eldre og gravide stort sett mennesker med utenlandsk opprinnelse. Finnes jo unntak. Men dette går mye igjen. Har faktisk opplevd å ikke bare få seter til barna, men hjelp til å få barna på plass og hjelp til å feste setebeltet. Kan jo bli kaotisk alene med to barn, full buss og sekker og poser😄 så vært takknemlig for det.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. mai 2016 #53 Skrevet 30. mai 2016 Folk i Norge har glemt hva folkeskikk er dessverre. Har pendlet 1 time en veg hver dag med toget da jeg studerte på universitetet og var høygravid. Måtte stå hver jævla gang. En gang måtte jeg operere kul i foten og sa enda fra til konduktøren at det var nesten umulig for meg å stå på ett bein hele veien. Ble da plassert på et sete i bagasjevogn med usikra kofferter over hodet, fordi ingen gadd å vike sete. Så dro jeg til Nederland på ferie med ettåringen året etter. TRE menn reiste seg opp for meg og barnet, en spurte hvor jeg skulle (siden jeg snakket norsk og så panisk på et kart siden jeg var usikker) og skulle vise meg veien, en annen ville bære koffertene for meg ut av toget. Da jeg tryna foran en drosje som jeg måtte løpe for å rekke og slo meg, sprang to drosjesjåfører ut, hjalp meg opp, stappet bagasjen opp i drosja, ordnet barnesete og hjalp meg på flyplassen ut av drosja helt inn. Da jeg kom tilbake til Norge og fikk sammenslått vogn ut av flyet, stod med unge på armen og et par poser i hånden, og prøvde å slå opp vogna (som selvfølgelig kilte seg fast) med den ledige hånden, stod det to stk bakkepersonell, røyket og skravlet og observerte det hele. Har også opplevd å besvime på butikken som gravid der ikke en kjeft gadd å hjelpe (fullstappa butikk). En dame skrittet til og med over meg og gikk videre. Eneste folkeskikk jeg har opplevd i offentlig transport, er fra unge muslimske menn. De reiser seg, bærer kofferten din og hjelper deg med vogna ut av toget. Anonymous poster hash: 027d4...c99 Vet ikke om jeg blir overrasket over det du skriver om andre i Norge en gang. Dessverre 😕
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #54 Skrevet 30. mai 2016 Bæresele? Hvem bruker bæresele til en 4 åring? De som har fireåringer som ikke greier stå på bussen kanskje? Anonymous poster hash: cb5cf...b31
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #55 Skrevet 30. mai 2016 Det virker dessverre sånn ja. For meg stiller det i samme kategori som folk som ikke gidder hilse eller si hei Anonymous poster hash: 91e59...8fb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #56 Skrevet 30. mai 2016 Det virker dessverre sånn ja. For meg stiller det i samme kategori som folk som ikke gidder hilse eller si hei Anonymous poster hash: 91e59...8fb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #57 Skrevet 30. mai 2016 De som har fireåringer som ikke greier stå på bussen kanskje? Anonymous poster hash: cb5cf...b31 Du skjønner at det er forskjell på å klare å stå/gå langt i gata og det å stå og holde seg fast på en stappfull buss i rushen i Oslo ja? Det siste er det mange voksne som ikke klarer uten å miste balansen og velte mot andre. En fireåring som da i tillegg må stå klemt innimellom rumpa til seks voksne, så vidt se mamma/pappa og ikke ha noe ordentlig å holde seg i...? Mener du seriøst at det er greit??! Eller som noen lengre opp sa? SITTE på gulvet i samme folkemengde og bli tråkket på?? Dette sier du bare for å provosere. Ikke veldig sjarmerende... Anonymous poster hash: 60095...79f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #58 Skrevet 30. mai 2016 Det høres ut som om fireåringene dere snakker om reiser alene, de skal vel holde mamma eller pappa i hånden? Anonymous poster hash: d5532...a52
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #59 Skrevet 30. mai 2016 Det er tydelig at det ikke er så selvsagt som du tror å reise seg for et barn. Personlig ville jeg nok ikke tenkt over å reise meg for et barn. Jeg skjønner argumentasjonen for å gjøre det, men er ikke så sikker på om jeg er enig. Til gjengjeld forventer jeg ikke at andre skal reise seg for mitt barn heller (som også er 4 år). Gravide og eldre, ja selvsagt. Småbarnsmødre? Ja, hvis de ikke har vogn. Barn? Heller mot nei. Anonymous poster hash: ab77b...2f7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #60 Skrevet 30. mai 2016 Jeg reiser meg for eldre, gravide (hvis jeg ser de er gravide) og små barn. Har pendlet i Oslo-området i 8 år, og reiser meg ganske ofte når jeg reiser i rushen. Synes dette burde være en selvfølge! Vet ikke helt hvor grensen på "små" er, men ser det an etter situasjon. Jeg har jo mye større forutsetning for å klare å holde meg fast enn en 4-åring. Anonymous poster hash: 00459...3db
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #61 Skrevet 30. mai 2016 Blir kvalm av ego holdningene. meg meg meg....... Nordmenn er ego! Anonymous poster hash: 891d6...1b3
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #62 Skrevet 30. mai 2016 Jeg reiser meg for de som måtte trenge det, men av og til er det såpass folksomt at man ikke umiddelbart får øye på noen. Av og til syns jeg det er vanskelig å bedømme om folk er "gamle nok". Fikk engang skikkelig høylytt kjeft fra en eldre mann jeg reiste meg for. Utrolig pinlig for han holdt på lenge å laget den scenen. En annen gang var det en ung kvinne som hadde okkupert et sete som er reservert for handikappede, barnevogner og gamle folk. En mor med barnevogn ble rasende og kjeftet i vei på den egoistiske ungdommen. Jenta var taus mens damen spydde ut forferdelige gloser. Til slutt dro den unge kvinnen opp ene buksebenet som avslørte en protese. Gjett om den sinte moren ble skamrød. Anonymous poster hash: edaa8...1d4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #63 Skrevet 30. mai 2016 En fieråring trenger ikke å sitte. Hvis barnet er så svakt at det trenger det, så tenker jeg at du må ta med vogn eller bæresele.Hvis ikke får du ta barnet på armen. Forøvrig ser jeg dessverre at mange ikke reiser seg for gravide og eldre. Det er trist. Jeg synes imidlertid det er et større problem at folk mener bagasjen sin bør få sitteplass når det står mennesker som ikke har fått sitteplass.... Jeg har blitt skjelt ut fordi jeg ikke reiste meg for en gammel dame (så veldig sprek ut, spratt inn på bussen osv). Jeg var selv nyoperert (men det synes jo ikke). Anonymous poster hash: c6550...cb4 Jeg har også blitt skjelt ut...det ble stille da jeg fortalte at jeg er kreftsyk! Anonymous poster hash: ef024...2af
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #64 Skrevet 30. mai 2016 Det høres ut som om fireåringene dere snakker om reiser alene, de skal vel holde mamma eller pappa i hånden? Anonymous poster hash: d5532...a52 Prøv å tenk litt lenger. Anonymous poster hash: 51ade...531
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #65 Skrevet 30. mai 2016 Jeg bor i Oslo og reiser bare kollektivt, mange ganger daglig til jobb, barnehage i en annen retning og skole i en tredje osv. Jeg opplever i grunn at folk er ganske høflige. Det jeg ser at mange nøler med, og som jeg også selv kan se an en ekstra gang eller tre, er gravide som ikke er helt åpenbart gravide og eldre som er gamle, men ikke sånn Metusalem-gamle. Fordi begge grupper lett fornærmes om man tar feil. Særlig slike 65-75-åringer av det noenlunde spreke slaget som i stedet for å si takk og parkere stussen, må komme med halvsnurte kommentarer om hvorvidt de ser gamle/ikke spreke nok ut osv. Men sånn generelt synes jeg de aller fleste i åpenbart sittetrengende grupper tilbys sete rimelig raskt, selv i verste rush. Krykker, barn i armene/bæresele/åpenbart eldgammel eller høygravid = bortimot alltid sitteplass. Anonymous poster hash: f166b...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå