Fru vims Skrevet 29. mai 2016 #26 Skrevet 29. mai 2016 Etter min erfaring er de eneste som reiser seg for barn, eldre og gravide stort sett mennesker med utenlandsk opprinnelse. Finnes jo unntak. Men dette går mye igjen.
Fru vims Skrevet 29. mai 2016 #27 Skrevet 29. mai 2016 Etter min erfaring er de eneste som reiser seg for barn, eldre og gravide stort sett mennesker med utenlandsk opprinnelse. Finnes jo unntak. Men dette går mye igjen. Ja og faktisk noen unge menn.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #28 Skrevet 29. mai 2016 Kjenner du til forholdene på 20-bussen i Oslo sånn rundt 7:30? En 4-åring uten sete blir fort vekk ihjeltråkket. Dessverre ikke alle som kan velge akkurat når de vil ta bussen. Anonymous poster hash: d0d47...e5e Selvfølgelig har du et valg. Du har tydeligvis valgt jobb og bosted som setter barnet i fare. Din jobb å løse ikke min. Anonymous poster hash: b348e...e65
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #29 Skrevet 29. mai 2016 Selvfølgelig har du et valg. Du har tydeligvis valgt jobb og bosted som setter barnet i fare. Din jobb å løse ikke min. Anonymous poster hash: b348e...e65 Jeg flyttet ut av byen for to år siden, men jeg klarer likevel å ha empati med de som ikke har den muligheten. Anonymous poster hash: d0d47...e5e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #30 Skrevet 29. mai 2016 Jeg flyttet ut av byen for to år siden, men jeg klarer likevel å ha empati med de som ikke har den muligheten. Anonymous poster hash: d0d47...e5e De har muligheten, de vil bare ikke gi slipp på gode ved det de har. Anonymous poster hash: b348e...e65
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #31 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tok bussen sammen med barna mine i dag og når vi gikk på var bussen full så vi måtte stå. Yngste min er bare 4 år og det var ingen som tilbyde han et sete! Er det ikke vanlig å reise seg opp for små barn, eldre og gravide ?? For meg er det en selvfølge å gjøre! Men altså? Greier ikke en 4 åring stå?? Ville ikke tenkt at et så stort barn trengte å sitte om det ikke har noe handikap? Anonymous poster hash: cb5cf...b31
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. mai 2016 Forfatter #32 Skrevet 29. mai 2016 Men altså? Greier ikke en 4 åring stå?? Ville ikke tenkt at et så stort barn trengte å sitte om det ikke har noe handikap? Anonymous poster hash: cb5cf...b31 Han er ganske lav for alderen , bussturen tok 20 min og sjåføren kjører som et svin på en svingete vei. Ikke så lett for en liten 4 åring å holde seg fast da!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. mai 2016 Forfatter #33 Skrevet 29. mai 2016 Kjenner du til forholdene på 20-bussen i Oslo sånn rundt 7:30? En 4-åring uten sete blir fort vekk ihjeltråkket. Dessverre ikke alle som kan velge akkurat når de vil ta bussen. Anonymous poster hash: d0d47...e5e Nei, en 4 åring kan ikke sitte på gulvet på en stappfull buss!
Gjest Stjerneklart Skrevet 29. mai 2016 #34 Skrevet 29. mai 2016 Har lurt på det samme. Jeg tok bussen på fredag. Bussen parkerte med bakdøra rett foran meg og barnevogna. 30 vgs-elever strømmet til og nesten dyttet vogna overende. Jeg måtte faktisk holde godt fast fordi jeg var redd den skulle tippe. Jeg var siste som kom meg på, etter at alle elevene hadde kjempet om sitteplasser. Det stod heldigvis igjen en hyggelig ung gutt som tilbydde meg å hjelpe meg inn med barnevogna til slutt.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #35 Skrevet 29. mai 2016 Håpløst...jeg reiste med min tre-åring på en fullstappet buss. Folk stod tett i tett i tett. Barnet mitt hadde ingenting å holde fast i (utenom meg). En dame (som satt) ble illsint og var temmelig ubehagelig mot meg da jeg kom borti henne idet bussen krenget. Jeg beklaget og nevnte at det hadde ikke skjedd om vi hadde fått sitte. Hun så bare dumt på meg. Ikke lett å holde seg nøytral når man blir forbannet foran barnet sitt. Hadde lyst å si til henne at hun var en ekkel og feit surpromp Anonymous poster hash: 1f966...5a8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #36 Skrevet 29. mai 2016 Det er ikke frekt å følge moralregler i det samfunnet man lever i. I Norge viser vi høflighet på litt andre måter enn i andre land. Det er forresten ikke bare i Norge det er få som reiser seg Det samme Ser du i Mange andre land. Det er også morsomt at her inne ville nesten alle reist seg men opplever aldri at andre gjør det. Merkelig! Anonymous poster hash: b348e...e65 Det stemmer bare ikke at Norge har andre moralregler ang å tilby et sete på buss/tog enn andre land. Det har med sikkerhet å gjøre, gravide, eldre og barn har ofte ikke samme utholdenhet eller balanse pluss at det er fysisk mer slitsom for dem å stå enn helfriske mennesker. Lurer også på hvilke land du har reist i og brukt offentlig transport som ikke følger disse enkle regler. Selv brukte jeg buss bare da jeg var i foreldrepermisjon da vi kun hadde 1 bil. Jeg har aldri hatt problemer med å få sitteplass, men jeg har ikke problemer med å be folk om å flytte seg når de sitter på dedikert plass. Ikke opplevd at noen nektet. Anonymous poster hash: 38eaa...34e
Pobie Skrevet 30. mai 2016 #37 Skrevet 30. mai 2016 Han er ganske lav for alderen , bussturen tok 20 min og sjåføren kjører som et svin på en svingete vei. Ikke så lett for en liten 4 åring å holde seg fast da! Hvis bussjåføren kjører slik at det er vanskelig å stå, klager man til busselskapet. Ville ikke gitt setet mitt til et barn, men ville gitt det til en eldre eller handikappet person. Nå bruker jeg ikke offentlig transport nå lenger, men gjorde det mye før. Som barn måtte jeg ofte stå eller sitte på gulvet. Synes det er helt greit for barn, synes barn dulles med for mye nå for tiden og at noen skal gi dem et sete bare forsterker ideen om at de er superviktige og "entitled".
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #38 Skrevet 30. mai 2016 Selvfølgelig har du et valg. Du har tydeligvis valgt jobb og bosted som setter barnet i fare. Din jobb å løse ikke min. Anonymous poster hash: b348e...e65 DU har også et valg vet du. Du kunne ha valgt å være et medmenneske, men du har i stedet valgt å være et egoistisk og selvsentrert menneske. Å endre ditt valg burde vær enklere enn å "bare" skaffe seg ny jobb, spesielt med dagens arbeidsmarked. Men jeg skjønner jo at det er vanskelig for deg også, du er jo åpenbart blottet for enhver evne til å sette deg inn i andres situasjon, hvor enn åpenbar den er. Anonymous poster hash: 60095...79f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #39 Skrevet 30. mai 2016 DU har også et valg vet du. Du kunne ha valgt å være et medmenneske, men du har i stedet valgt å være et egoistisk og selvsentrert menneske. Å endre ditt valg burde vær enklere enn å "bare" skaffe seg ny jobb, spesielt med dagens arbeidsmarked. Men jeg skjønner jo at det er vanskelig for deg også, du er jo åpenbart blottet for enhver evne til å sette deg inn i andres situasjon, hvor enn åpenbar den er. Anonymous poster hash: 60095...79f Klart jeg har et valg. Jeg gjær det samme valget som alle de andre som sitter på bussen gjør. Forskjellen er bare at jeg ikke later som jeg ville restm meg. Anonymous poster hash: b348e...e65
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #40 Skrevet 30. mai 2016 Litt ambivalent i forhold til det der. Jeg reiser meg gladelig for eldre, handicappede eller høygravide. Og for de som reiser med så små barn at barnet ikke kan stå selv? men for en 4-åring på en bybuss?? Nei........ det tror jeg faktisk ikke. Hvor går egentlig grensen for hvor små barn man skal reise seg for da? 4 år, 5 år? 8 år? 12 år? Teknisk sett vil alle barn under voksenstørrelse ha dårligere odds enn en stor voksen ved en evt. kollisjon. lille meg på 55 kg og 160 vil ha klart dårligere odds enn naboen på 210 og 100 kg. teknisk sett ville jeg blitt smadret hvis han datt oppå meg akkurat som jeg ville smadret en 6-åring........ Anonymous poster hash: 1819a...f37
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #41 Skrevet 30. mai 2016 En fieråring trenger ikke å sitte. Hvis barnet er så svakt at det trenger det, så tenker jeg at du må ta med vogn eller bæresele.Hvis ikke får du ta barnet på armen. Forøvrig ser jeg dessverre at mange ikke reiser seg for gravide og eldre. Det er trist. Jeg synes imidlertid det er et større problem at folk mener bagasjen sin bør få sitteplass når det står mennesker som ikke har fått sitteplass.... Jeg har blitt skjelt ut fordi jeg ikke reiste meg for en gammel dame (så veldig sprek ut, spratt inn på bussen osv). Jeg var selv nyoperert (men det synes jo ikke). Anonymous poster hash: c6550...cb4
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. mai 2016 Forfatter #42 Skrevet 30. mai 2016 En fieråring trenger ikke å sitte. Hvis barnet er så svakt at det trenger det, så tenker jeg at du må ta med vogn eller bæresele.Hvis ikke får du ta barnet på armen. Forøvrig ser jeg dessverre at mange ikke reiser seg for gravide og eldre. Det er trist. Jeg synes imidlertid det er et større problem at folk mener bagasjen sin bør få sitteplass når det står mennesker som ikke har fått sitteplass.... Jeg har blitt skjelt ut fordi jeg ikke reiste meg for en gammel dame (så veldig sprek ut, spratt inn på bussen osv). Jeg var selv nyoperert (men det synes jo ikke). Anonymous poster hash: c6550...cb4 Bæresele? Hvem bruker bæresele til en 4 åring?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #43 Skrevet 30. mai 2016 Interessant at så mange synes det er helt greit å oppta sete på bekostning av en fireåring. De samme fireåringene som aller helst fortsatt skal sitte bakovervendt under bilkjøring.. Anonymous poster hash: fc80e...0f3
Hannasbananas Skrevet 30. mai 2016 #44 Skrevet 30. mai 2016 Det mest behagelige er jo å sitte. Hvorfor skulle jeg gi fra meg min plass til dere? Hvis det er viktig å få sitte kan du jo velge å betale noen or setet eller reise på en tid der alle får sitte. En fireåring burde i hvert fall være i stand til å stå noen minutter ellers går det fint sitte på gulvet. Anonymous poster hash: b348e...e65 Meg, min, mitt. Bla-bla-bla. Æsj!
Hannasbananas Skrevet 30. mai 2016 #45 Skrevet 30. mai 2016 Hvorfor fortjener fireåringen det mer enn førtiåringen? Anonymous poster hash: b348e...e65 Du er jo helt knapp i hodet, du?!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #46 Skrevet 30. mai 2016 Jeg tror jeg sjeldent har sett noen her inne hatt folkeskikk. Se bare på debattene! Hårreisende..... Anonymous poster hash: 66e8d...6e6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #47 Skrevet 30. mai 2016 De har muligheten, de vil bare ikke gi slipp på gode ved det de har. Anonymous poster hash: b348e...e65 For en kranglefant. Du er sikkert skikkelig hyggelig i virkeligheten! Anonymous poster hash: 57231...b30
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #48 Skrevet 30. mai 2016 Jeg reiser meg ofte og spør ofte om noen vil sitte. Får oftest til svar at Neida, det går helt fint å stå. Noen blir til og med fornærma over at jeg kan være då frekk og insinuere at de ikke kan stå. Ekstra stilig med de som senere treffer noen de kjenner og må klage over hvor frekke og lite oppmerksomme folk er. Det er ikke lett... Ellers klarte jeg selv helt fint å spørre andre om jeg kunne få sitte da jeg var gravid, det burde dere andre også klare... Anonymous poster hash: 7c80f...9b6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #49 Skrevet 30. mai 2016 Jeg reiser meg ofte og spør ofte om noen vil sitte. Får oftest til svar at Neida, det går helt fint å stå. Noen blir til og med fornærma over at jeg kan være då frekk og insinuere at de ikke kan stå. Ekstra stilig med de som senere treffer noen de kjenner og må klage over hvor frekke og lite oppmerksomme folk er. Det er ikke lett... Ellers klarte jeg selv helt fint å spørre andre om jeg kunne få sitte da jeg var gravid, det burde dere andre også klare... Anonymous poster hash: 7c80f...9b6 Poenget er at det ikke skal være nødvendig. Skal forklare: Folkeskikk består blant annet av å tilby setet sitt før noen spør om det. Det handler om høflighet. Det er det hele denne tråden handler om. Den handler ikke om en hovedinnlegger som spurte om barnet kunne få sitte og havnet i basketak med en 50 år gammel mann som sa nei. Anonymous poster hash: 66e8d...6e6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #50 Skrevet 30. mai 2016 Mye rare svar her inne, ser dere som kommenterer 4 åringer på buss mest sannsynlig ikke har barn eller har hatt det for lenge siden. Hva tror dere skjer med barnet når bussen bråstopper eller krasjer i stor fart? En fireåring har ikke ballanse, styrke eller alltid evne til å tenke slik som voksne med å holde seg fast hele tiden osv. De lever i nuet og glemmer seg raskt. Tragisk å se at voksne mennesker er mer opptatt av egen sikkerhet enn barns. Jeg bor heldigvis i en litt mindre by, men den er stor i forhold til mange. Her må alle barn under 12 år sitte i belte på buss, nekter foreldrene eller de barna blir de bedt om å gå av Anonymous poster hash: c92cf...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå