Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. mai 2016 #1 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tok bussen sammen med barna mine i dag og når vi gikk på var bussen full så vi måtte stå. Yngste min er bare 4 år og det var ingen som tilbyde han et sete! Er det ikke vanlig å reise seg opp for små barn, eldre og gravide ?? For meg er det en selvfølge å gjøre!
Gustav Klitt Skrevet 29. mai 2016 #2 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tok i en periode t-bane med en 2-åring hver dag i rushtiden, og barnet pleide å sitte i dritten på gulvet mellom føttene til folk, da det ikke var en sjel som tenkte på å tilby den sliten ungen å sitte.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #3 Skrevet 29. mai 2016 For meg er det en selvfølge. Til og med siste par årene når jeg har slitt veldig fysisk har jeg på gode dager tilbydt disse gruppene setet mitt. På veldig dårlig dager kan jeg ikke gjøre det, men da sier jeg ofte fra om at jeg dessverre ikke kan gjøre det i håp om at noen andre gjør det. Men det er mange varianter der ute. Har også opplevd å bli kjeftet på av en eldre person som virket skrøpelig fordi jeg tilbød personen plassen min. For ikke å snakke om den jeg tilbød setet mitt, som surt sa nei og så gikk bakover i bussen og klaget høyt fordi ingen hadde folkeskikk nok til å tilby personen plass. Saken var visst at personen ville ha to seter alene, ellers kunne det bare være. Så uhøflighet kommer i mange varianter Men jeg mener det er en selvfølge å gi plass til små barn, eldre, gravide og syke. Det eneste som er viktig er å huske at noen kan ha skjulte handikap (som jeg har i perioder, jeg ser frisk ut, ingen kan se svimmelheten min som forsterkes veldig på bussen). Men dette gjelder jo de færreste. Anonymous poster hash: f74c5...9ed
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #4 Skrevet 29. mai 2016 Jeg reiste en del og tok buss da jeg var gravid, men ikke en gang ble jeg tilbudt å få sitte. Ikke noe sted (jo, forresten på en flyplass i Nederland tilbød en ung dame meg plassen sin). Jeg derimot reiste meg for en eldre mann på bussen da jeg var høygravid. Folk flest har glemt hva folkeskikk er. Heldigvis går det fint for meg å stå enn så lenge. Anonymous poster hash: 1d18d...00b
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #5 Skrevet 29. mai 2016 Vanlig i Norge ja, dessverre Anonymous poster hash: fd9a7...073
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #6 Skrevet 29. mai 2016 Det mest behagelige er jo å sitte. Hvorfor skulle jeg gi fra meg min plass til dere? Hvis det er viktig å få sitte kan du jo velge å betale noen or setet eller reise på en tid der alle får sitte. En fireåring burde i hvert fall være i stand til å stå noen minutter ellers går det fint sitte på gulvet. Anonymous poster hash: b348e...e65
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #7 Skrevet 29. mai 2016 Nei desverre er det mange som ikke eier folkeskikk, om du tenker etter så er jo folket som sitter her inne og sprer eder og galle ute i det virkelige liv. Jeg har et barn med handicap og går rett og slett til de setene som er forbeholdt eldre og handicapede og ber om plass om det ikke er noe ledig. Anonymous poster hash: 27500...7d8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #8 Skrevet 29. mai 2016 Reiser meg for gravide, eldre, folk med krykker og folk med barn så små at de sitter på armen. En fireåring kan fint stå på bussen. Anonymous poster hash: d5532...a52
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #9 Skrevet 29. mai 2016 Det mest behagelige er jo å sitte. Hvorfor skulle jeg gi fra meg min plass til dere? Hvis det er viktig å få sitte kan du jo velge å betale noen or setet eller reise på en tid der alle får sitte. En fireåring burde i hvert fall være i stand til å stå noen minutter ellers går det fint sitte på gulvet. Anonymous poster hash: b348e...e65 😳Wow.. Anonymous poster hash: 23aeb...c7c
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #10 Skrevet 29. mai 2016 Folk i Norge har glemt hva folkeskikk er dessverre. Har pendlet 1 time en veg hver dag med toget da jeg studerte på universitetet og var høygravid. Måtte stå hver jævla gang. En gang måtte jeg operere kul i foten og sa enda fra til konduktøren at det var nesten umulig for meg å stå på ett bein hele veien. Ble da plassert på et sete i bagasjevogn med usikra kofferter over hodet, fordi ingen gadd å vike sete. Så dro jeg til Nederland på ferie med ettåringen året etter. TRE menn reiste seg opp for meg og barnet, en spurte hvor jeg skulle (siden jeg snakket norsk og så panisk på et kart siden jeg var usikker) og skulle vise meg veien, en annen ville bære koffertene for meg ut av toget. Da jeg tryna foran en drosje som jeg måtte løpe for å rekke og slo meg, sprang to drosjesjåfører ut, hjalp meg opp, stappet bagasjen opp i drosja, ordnet barnesete og hjalp meg på flyplassen ut av drosja helt inn. Da jeg kom tilbake til Norge og fikk sammenslått vogn ut av flyet, stod med unge på armen og et par poser i hånden, og prøvde å slå opp vogna (som selvfølgelig kilte seg fast) med den ledige hånden, stod det to stk bakkepersonell, røyket og skravlet og observerte det hele. Har også opplevd å besvime på butikken som gravid der ikke en kjeft gadd å hjelpe (fullstappa butikk). En dame skrittet til og med over meg og gikk videre. Eneste folkeskikk jeg har opplevd i offentlig transport, er fra unge muslimske menn. De reiser seg, bærer kofferten din og hjelper deg med vogna ut av toget. Anonymous poster hash: 027d4...c99
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #11 Skrevet 29. mai 2016 Håper det ikke er så vanlig, vi har alltid fått sitte når jeg har kommet på full buss med min 4-åring. Til og med fått to seter så jeg kunne sitte sammen med ham. På toget også, og i tillegg er folk veldig flinke til å hjelpe ham av og på når jeg har hendene fulle av bagasje. Anonymous poster hash: a693a...0f8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #12 Skrevet 29. mai 2016 Jeg opplever begge deler. Hvis ingen tilbyr seg, da spør jeg. Bussturen tar 40 min og da fortjener ungen et sete. Anonymous poster hash: 49ad2...371
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #13 Skrevet 29. mai 2016 Jeg opplever begge deler. Hvis ingen tilbyr seg, da spør jeg. Bussturen tar 40 min og da fortjener ungen et sete. Anonymous poster hash: 49ad2...371 Hvorfor fortjener fireåringen det mer enn førtiåringen? Anonymous poster hash: b348e...e65
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #14 Skrevet 29. mai 2016 Får meg er det en selvfølge å gi plassen min til et barn. Jeg tenker at hvis det skulle skje noe, så er det større sjanse for å bli skadet hvis en står. Å det er bedre at jeg blir skadet enn ett barn. Tok bussen for noen dager siden, hvor jeg og flere andre måtte stå. Sjåføren gjorde en krape sving, noe som førte til at en mor datt oppå datteren sin ca 3 år. Det så ganske fælt ut. Anonymous poster hash: fad64...e2d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #15 Skrevet 29. mai 2016 Hvorfor fortjener fireåringen det mer enn førtiåringen?Anonymous poster hash: b348e...e65 hva tror du skjer med en på 4 år om bussen bremser brått? Jeg reiser meg selvfølgelig for en unge. Anonymous poster hash: 2de27...f23
februarprins2013 Skrevet 29. mai 2016 #16 Skrevet 29. mai 2016 gir alltid fra meg plassen hvis det er en eldre, gravid, noen som har problemer og stå lengre veier, men ikke for småbarn som fint kan stå litt, jeg ber ikke folk om og flytte seg hvis det ikke er plass og jeg reiser med sønnen min på 3 og det er sjelden noen tilbyr seg det også
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. mai 2016 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2016 Jeg blir dessverre ikke overrasket over noen av svarene her. Godt å se at det er noen her med sunn fornuft og folkeskikk 👍🏻
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. mai 2016 Forfatter #18 Skrevet 29. mai 2016 gir alltid fra meg plassen hvis det er en eldre, gravid, noen som har problemer og stå lengre veier, men ikke for småbarn som fint kan stå litt, jeg ber ikke folk om og flytte seg hvis det ikke er plass og jeg reiser med sønnen min på 3 og det er sjelden noen tilbyr seg det også Hva er litt? 5 min? 20 min?
februarprins2013 Skrevet 29. mai 2016 #19 Skrevet 29. mai 2016 litt er 10-15 minutter.. min har både stått det og 20-30 minutter og klager ikke på det
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #20 Skrevet 29. mai 2016 Jeg reiser meg for eldre, syke, gravide. Jeg har aldri tenkt tanken å reise meg for et barn. Ikke kommer jeg til å begynne med det heller. Anonymous poster hash: f5997...4e3
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #21 Skrevet 29. mai 2016 Man skal og bør reise seg!! Noe annet henger ikke på greip. Folk er frekke i trynet her i landet og blir dermed så overrasket når jeg er utlandet hvor alle reiser seg, menn lukker opp dørene for en, mannen drar frem stolen når vi går til bords og annet. Føler at jeg sitter med haken nede på magen når dette skjer. Nordmenn er frekke, late og selvsentrerte! Anonymous poster hash: cdad0...f14
TinaK 1990 Skrevet 29. mai 2016 #22 Skrevet 29. mai 2016 Det mest behagelige er jo å sitte. Hvorfor skulle jeg gi fra meg min plass til dere? Hvis det er viktig å få sitte kan du jo velge å betale noen or setet eller reise på en tid der alle får sitte. En fireåring burde i hvert fall være i stand til å stå noen minutter ellers går det fint sitte på gulvet. Anonymous poster hash: b348e...e65 Oj sann...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #23 Skrevet 29. mai 2016 Man skal og bør reise seg!! Noe annet henger ikke på greip. Folk er frekke i trynet her i landet og blir dermed så overrasket når jeg er utlandet hvor alle reiser seg, menn lukker opp dørene for en, mannen drar frem stolen når vi går til bords og annet. Føler at jeg sitter med haken nede på magen når dette skjer. Nordmenn er frekke, late og selvsentrerte! Anonymous poster hash: cdad0...f14 Det er ikke frekt å følge moralregler i det samfunnet man lever i. I Norge viser vi høflighet på litt andre måter enn i andre land. Det er forresten ikke bare i Norge det er få som reiser seg Det samme Ser du i Mange andre land. Det er også morsomt at her inne ville nesten alle reist seg men opplever aldri at andre gjør det. Merkelig! Anonymous poster hash: b348e...e65
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #24 Skrevet 29. mai 2016 Det er ikke frekt å følge moralregler i det samfunnet man lever i. I Norge viser vi høflighet på litt andre måter enn i andre land. Det er forresten ikke bare i Norge det er få som reiser seg Det samme Ser du i Mange andre land. Det er også morsomt at her inne ville nesten alle reist seg men opplever aldri at andre gjør det. Merkelig! Anonymous poster hash: b348e...e65 Jeg har opplevd mange ganger at folk har reist seg. For det meste unge menn faktisk. Jeg har aldri reist meg for noen selv, så jeg jevner det vel ut. (Mest fordi jeg aldri har opplevd fulle busser når jeg har reist uten sønnen min.) Anonymous poster hash: a693a...0f8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #25 Skrevet 29. mai 2016 Det mest behagelige er jo å sitte. Hvorfor skulle jeg gi fra meg min plass til dere? Hvis det er viktig å få sitte kan du jo velge å betale noen or setet eller reise på en tid der alle får sitte. En fireåring burde i hvert fall være i stand til å stå noen minutter ellers går det fint sitte på gulvet. Anonymous poster hash: b348e...e65 Kjenner du til forholdene på 20-bussen i Oslo sånn rundt 7:30? En 4-åring uten sete blir fort vekk ihjeltråkket. Dessverre ikke alle som kan velge akkurat når de vil ta bussen. Anonymous poster hash: d0d47...e5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå