Gå til innhold

Er jeg sær og sur? Nabobarn og trampoline


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke alle svarene du får om at du får tåle dette.

Vi har selv en diger trampoline og regelen er at de som ikke klarer å la vær å hyle får ikke hoppe.

Latter og ett og annet hyl er greit men bare hyle kan de glemme. Unger på14 år skjønner såpass.

Og det at folk sier at slikt må man tåle når man bor tett. Jeg praktiserer at siden vi bor tett må vi faktisk ta mer hensyn enn om vi bor alene i skogen.

Jeg hadde nok ikke sagt noe til naboene så lenge det er innenfor tidsrommet du sier det er men hadde også irritert meg.

Selvsagt skal ungene få kose seg på trampolina og det gjør mine også men de hyler ikke. Å lære barna å ta hensyn til naboer er i mine øyne en del av oppdragelsen.

 

Anonymous poster hash: 69686...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes godt du kan spørje om dei kan dempe seg litt.  Dei må for all del få lov å hoppe  men ein treng ikkje å hoje og rope. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var voldsomt så enig alle var om at du må tåle det. Vi bor langt unna nærmeste nabo, men mine tenåringer og mindre barn må gå av trampolina hvis de hyler. Jeg gidder ikke slike ramaskrik, latter og prat er helt ok, men når de hyler som kjerringer da får de en advarsel før de må gå av. Hvis de får lov til å bråke slik så tenker jeg de oppfører seg slik hos andre også, det utgår.

 

Jeg ville ruslet bort til gutta for å snakke med de selv om at barna dine skvetter slik av hylingen. Vær humoristisk og spander en is eller en colaboks mens du prater med de om både hyling og andre ting. Blir du kompis et det lettete for de å følge ønsket ditt 😊

 

Anonymous poster hash: cd8a8...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor tett på naboene må man finne seg i at det sjelden er helt stille (jeg bor i rekkehus).  Men regelmessig, omfattende bråk er absolutt ikke innenfor.  Ta en prat med naboen og si at bråket på trampolinen midt i leggetiden til ungene dine er et problem.  Spør om dere sammen kan finne en løsning.  Det beste hadde jo vært hvis fjortisene forsto at man ikke SKRIKER hver kveld i lange tider.  Hvis det er umulig kan kanskje trampolinen flyttes?  Eller dere kan "frede" timen mellom 8-9?  

Jeg forstår ikke at man skal finne seg i hensynsløs oppførsel fra naboene bare fordi man bor tett.  At det blir bråk og rot i forbindelse med oppussing er f.eks. helt OK, det er snakk om noen få dager en sjelden gang.  At tenåringene til naboen min har nokså bråkete vorspiel er innenfor, det skjer kanskje et par ganger i året.  Og så videre.  Hvis noen klipper plenen HVER ENESTE søndag fra 6-8 om morgenen er det på ingen måte innenfor.  



Anonymous poster hash: 85eed...953
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du r bare to valg: Enten må du si fra, eller så må du finne deg i det. Andre tips kan du ikke få.

 

Og jeg synes ikke du må finne deg i det. Jeg synes det burde vært en selvfølge at naboene selv fikk ungene sine til å kutte ut det bråket, men det har det tydeligvis ikke tenkt å gjøre. Derfor må du si fra til dem, eller tie og tåle. Det går an å gå ut til disse guttene og si fra på en hyggelig og vennlig måte og be dem dempe seg noe. Du trenger ikke starte krig for det altså :) . Du trenger ikke være sur og bli nabolagets hurpe heller:) .

 

Derfor foreslår jeg at du, i kveld når bråket starter, rusler bort til trampolina og ber guttene om å dempe seg. Tenk ut en hyggelig, men tydelig, formulering på forhånd. Hjelper det ikke, går du videre og prater med foreldrene deres.

 

Og hinting, som du selv sier, virker ikke. Ikke noen gang. Derfor må du være tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 1 etg i ett blokk konsept, og naboguttene her er ute mellom 20 og 22.30 og spiller fotball rett utenfor vinduene/veggene våre ballen smeller av og til rett i veggen de ler og koser seg men mine barn sove de dette er og bare noe som skjer på sommeren.

Så lenge ikke mine vinduer blir knust så kunne det ikke falt meg inn og si fra til de jeg liker lyden av barn/ungdom som koser seg ute og mine naboer har lov til og bruke uteområde fra 07.00 til kl 23.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh! Sovnet etterhvert i går, og våknet sju. Nabobarnet banket på.. 0730!! Sover naboene mine aldri eller? Haha

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er sær eller sur, men det er nok ikke så mye å gjøre med det. Jeg ber mine barn dempe seg litt hvis de hyler og skriker sent på kvelden.

 

Anonymous poster hash: 78f2f...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 1 etg i ett blokk konsept, og naboguttene her er ute mellom 20 og 22.30 og spiller fotball rett utenfor vinduene/veggene våre ballen smeller av og til rett i veggen de ler og koser seg men mine barn sove de dette er og bare noe som skjer på sommeren.

Så lenge ikke mine vinduer blir knust så kunne det ikke falt meg inn og si fra til de jeg liker lyden av barn/ungdom som koser seg ute og mine naboer har lov til og bruke uteområde fra 07.00 til kl 23.00.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Anonymous poster hash: e0a86...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be de dempe seg, det er ikke frekt. Mer frekt å skrike kveld etter kveld for full hals. Og det å banke på 730 på en søndag er også frekt. Setter ikke foreldrene grenser ?

 

Anonymous poster hash: 94c38...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Sovnet etterhvert i går, og våknet sju. Nabobarnet banket på.. 0730!! Sover naboene mine aldri eller? Haha

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Å banke på hos noen 0730 er jo bare frekt. Virker som om unga dems har null oppdragelse.

 

Anonymous poster hash: e0a86...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De praktiserer nok litt fri oppdragelse, det merker jeg på leken til det yngste barnet. Samtidig er disse barna veldig greie, de krangler ikke så mye og gjør stort sett som de vil.. Alle andre steder også....

 

Det er faktisk oppegående folk altså, selv om de virker som grenseløse foreldre foran PCN.

 

Men som dere skjønner er det litt vanskelig å si ifra til de, rett og slett fordi de ikke ser på dette som et problem.

 

Tror foreldrene sov 0730 da ungen kom hit. Vi var våkne vi altså men jeg orker ikke tusen barn her så tidlig :P

 

 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sær og sur! Du sier jo du tåler lyder og trampoline. Denne oppførselen er ekstrem, og selv om det kanskje er lov, bør man ta litt hensyn til hverandre. Jeg ville tatt en prat med naboen på en hyggelig måte, men likevel få frem hvor ille det er. Enten kan de slutte å hyle og skråle (vi fikk ikke lov til slik på kveldene som små, alle o nabolaget tok litt hensyn etter syv), ellers kan de i det minste flytte trampolinen.

 

Håper det ordenner seg:)

 

Anonymous poster hash: b33fd...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette sier du til gutta :

"Ser dere koser dere veldig på trampolinen (smil) og det er hyggelig, men kunne dere kanskje dempet dere litt da barna mine skal sove nå og vinduene deres vender mot trampolinen. Det går fint an å prate og le, men de våkner og skvetter sånn når dere roper"

 

Veloppdragne unger vil ihvertfall ta til seg det og ta hensyn, og de blir ikke fornærmet heller når du sier fra på en pen måte. Funker det ikke, nei da tror jeg det ikke er håp.

 

Føler med deg!

 

Anonymous poster hash: a75d3...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sær og sur! Du sier jo du tåler lyder og trampoline. Denne oppførselen er ekstrem, og selv om det kanskje er lov, bør man ta litt hensyn til hverandre. Jeg ville tatt en prat med naboen på en hyggelig måte, men likevel få frem hvor ille det er. Enten kan de slutte å hyle og skråle (vi fikk ikke lov til slik på kveldene som små, alle o nabolaget tok litt hensyn etter syv), ellers kan de i det minste flytte trampolinen.

 

Håper det ordenner seg:)

 

Anonymous poster hash: b33fd...049

I alle dager, *ordner

 

Anonymous poster hash: b33fd...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne prøvd å visualisere at de ikke hopper på den tiden du ønsker litt stillhet :)

Se for deg i hodet ditt at de er stille fra Feks.20 om kvelden. Du må overdrive følelsen. Kjenn hvor deilig det er med ro. Tro på bildet/filmen du visualiserer.

Dette gjør jeg alltid hvis noe plager meg. Funker bestandig. Vi har noen i nabolaget som bruker Hagen vår som vei. Jeg har visualisert en bom som de ikke klarer å få opp. Etter det har jeg ikke sett snuten av de ;D haha.. Enkelt og greit.

 

Anonymous poster hash: 3bc1d...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei altså, jeg kan ikke visualisere at de ikke skriker, for det gjør de. Hadde de holdt seg til vanlig bråk hadde jeg ikke brydd meg/)

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei altså, jeg kan ikke visualisere at de ikke skriker, for det gjør de. Hadde de holdt seg til vanlig bråk hadde jeg ikke brydd meg/)Anonymous poster hash: e6d85...b92

Hvorfor kan du ikke visualisere det? Se for deg at du demper lyden av bråk.

 

Anonymous poster hash: 3bc1d...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke visualisere det? Se for deg at du demper lyden av bråk.

 

Anonymous poster hash: 3bc1d...1c4

Hva skulle det hjelpe for? Ungene blir ikke stillere av at hi sitter inne og tenker at de må være stille

 

Anonymous poster hash: 76689...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en nabogutt på 14 år som hyyyler på trampolinen! Er det normalt, altså? Hadde min 14 åring gjort det hadde jeg blitt helt sjokka, sånn oppfører man seg da ikke blant folk?

 

Min nabo driver ikke på hver dag, og ikke alltid i leggetiden, men om han gjør det åpner jeg vinduet og spør om han kan dempe seg til mini har sovnet. Han kommer rett og slett ikke på at han er så nærme vårt hus og at lyden bærer så godt, så han sier unnskyld og er roligere - helt til neste gang :)

 

Jeg spør fint og få et fint svar igjen, null problem.

 

Man kan da ikke stå på hver vår gressplen og hyle for oss selv, alle sammen?

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle det hjelpe for? Ungene blir ikke stillere av at hi sitter inne og tenker at de må være stille Anonymous poster hash: 76689...3c1

Joda ;) hvis man er flink til å visualisere så kan tanker flytte fjell. Men det var bare ett forslag.

 

Anonymous poster hash: 3bc1d...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ;) hvis man er flink til å visualisere så kan tanker flytte fjell. Men det var bare ett forslag.Anonymous poster hash: 3bc1d...1c4

Om Ts hadde klart å visualisere bort lyden, hadde det hatt lite effekt på problemet med barnas søvn. ;-)

 

TS: Du beskriver ungdommene som høflige og hyggelige unge mennesker. Slike kan man snakke til.

Feks: Hei gutter. :-) Ser dere er flinke til å holde dere i form. Trampoline er super trening. Men nå skal dere høre. Vinduene til barna mine ligger rett ved trampolina, og de har problemer med å få sove når dere er høylydte. Kan dere skru ned for lyden litt. ( Må etterfølges av et stort smil.) Og så tar man samtalen derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si i fra i dag, hvis de hopper. Er meldt regn så kan jo hende vi får fred;)

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Da får du holde barna dine vekk fra den trampolina. Slik at dei største får hoppe.

 

Er det vert og lage helvete i nabo laget ?



Anonymous poster hash: 75898...d37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja. Da får du holde barna dine vekk fra den trampolina. Slik at dei største får hoppe.

 

Er det vert og lage helvete i nabo laget ?

 

Anonymous poster hash: 75898...d37

 

Hæ??? Hvor leser du at jeg skal lage helbete? Jeg vil ikke at de skal slutte å hoppe, men slutte å skrike hele kvelden. Barna mine hopper ikke fra 20 de.. Ikke yngste til naboen heller

 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...