Gå til innhold

Er jeg sær og sur? Nabobarn og trampoline


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har selv naboer med store barn, kanskje mellom 10-17 , må vel få lov til og kose seg som de vil de og ? og hvis man venner barnet til at det skal være musestille, er ikke det bra heller, våren og sommeren,må man tåle støy

Det er da stor forskjell på musestille og høylydt skriking. Og man kan vel kose seg selv om man ikke skriker?

 

Anonymous poster hash: 76689...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har ikke lest svarene du har fått. Men ut i fra det du skriver, så synes jeg fint du kan be om at de kutter ut skrikingen og ropingen. Som du sier: Du må tåle trampoline. Det betyr ikke at de ikke bør ta litt hensyn. Det kan være vanskelig å kontrollere lydnivået på små barn, men tenåringer klarer det fint. Si at det er greit at de hopper, men forklar at ropingen forstyrrer barna dine som skal sove. 

 

Jeg ville aldri tillatt mine barn å skrike og hyle på trampolinen uansett tid på dagen. De må gjerne hoppe og ha det gøy, og latter og høy prat kan forekomme, men skriking for skrikingens skyld er dårlig forlkeskikk og har ikke noe i et boligområde å gjøre. 

 

Anonymous poster hash: c3a6e...362

 

Ja, men det som er problemet, du skjønner sikkert, er at når foreldrene faktisk lar de hoppe, så er jeg litt bekymret for at det kan bli litt sure miner. Jeg ber mine barn dempe seg hvis jeg syns de bråker - på dagtid!! 

 

Det er noe med at jeg veldig gjerne vil de skal dempe seg, så jeg har av og til gitt litt hint, men jeg tror ikke de går igjennom, slik hint ofte ikke gjør.. 

 

Men, så er det deres tomt, deres eiendom, og jeg vil ikke være plagsom eller sur. Sliter litt med hvordan jeg skal få sagt dette egentlig. 

I tillegg er jo barna mine på trampolina en del, og da føler jeg at JEG blir frekkere enn tenåringene som skriker, siden jeg benytter meg av den samme trampolina jeg klager på.. 

 

Jeg lukka vinduet på rommet til eldste, men det høres like godt nesten. 

 

og som sagt; det er en helt grei familie, og helt greie unger! det er bare dette satans bråket til alle døgnets tider, og alle dager i året med annen støy som er slitsomt! Ifjor sommer var jeghelt på randen mot slutten av ferien, de hoppet HELE døgnet, og klippet gress tidlig på morgenen på søndager og jeg vurderte å ringe politiet fordi de brøt helligdagsfreden, haha, jeg kjenner jeg blir sprø :P 

 

 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at så mange, nesten alle, skriver at det er du som er vrang og dette må du bare finne deg i. Jeg hadde aldri latt barna mine holde på sånn og plage naboene hver kveld! Ja, man må tåle litt støy når man bor tett, men man må også ta hensyn når man bor tett!

 

Anonymous poster hash: f68ef...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv naboer med store barn, kanskje mellom 10-17 , må vel få lov til og kose seg som de vil de og ? og hvis man venner barnet til at det skal være musestille, er ikke det bra heller, våren og sommeren,må man tåle støy

Vet du hva. Jeg har tre barn, og ingen av de er vant til å sove når det er musestille, for i en familie på fem så blir det ikke musestille, og det blir ikke musestille i et nabolag hvor det er tettbygd, så du trenger ikke å anta at jeg ahr vent de til med total stillhet, for det har jeg ikke. Hadde disse gutta ikke skriki så innmari høyt som det de gjør, men kanskje "hoiet" og ledd litt hadde barna mine sovnet helt fint de, men man sovner faktisk ikke når man blir avbrutt av høye skrik her og der, og det skal man heller ikke måtte tåle. 

 

Jeg kjenner ikke naboene sånn kjempegodt, vi har ikke noe kjemi sånn annet enn at vi har barna som fellesnevner. De sitter mest i kjelleren og spiller data:) 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er da stor forskjell på musestille og høylydt skriking. Og man kan vel kose seg selv om man ikke skriker?

 

Anonymous poster hash: 76689...3c1

 

 

 

det er min mening, her kan de kose seg, skrike og herjer så mye de vil uten at de forstyrrer verken meg eller ungen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at så mange, nesten alle, skriver at det er du som er vrang og dette må du bare finne deg i. Jeg hadde aldri latt barna mine holde på sånn og plage naboene hver kveld! Ja, man må tåle litt støy når man bor tett, men man må også ta hensyn når man bor tett!

 

Anonymous poster hash: f68ef...691

Jeg ble også litt overrasket, hadde egentlig håpet å få noen tips til hvordan jeg ikke ble nabolagets megge, hehe. Det er bare disse barna som hopper så sent og skriker så sent. Det er mange andre barn i nabolaget - også tenåringer - som ikke bråker hele kvelden

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vet du hva. Jeg har tre barn, og ingen av de er vant til å sove når det er musestille, for i en familie på fem så blir det ikke musestille, og det blir ikke musestille i et nabolag hvor det er tettbygd, så du trenger ikke å anta at jeg ahr vent de til med total stillhet, for det har jeg ikke. Hadde disse gutta ikke skriki så innmari høyt som det de gjør, men kanskje "hoiet" og ledd litt hadde barna mine sovnet helt fint de, men man sovner faktisk ikke når man blir avbrutt av høye skrik her og der, og det skal man heller ikke måtte tåle. 

 

Jeg kjenner ikke naboene sånn kjempegodt, vi har ikke noe kjemi sånn annet enn at vi har barna som fellesnevner. De sitter mest i kjelleren og spiller data:) 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

 

 

oki,men jeg er ikke enig, jeg ber ikke nabobarna og være stille fordi min skal sove, så de er jo litt vare når de våkner av skriking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki,men jeg er ikke enig, jeg ber ikke nabobarna og være stille fordi min skal sove, så de er jo litt vare når de våkner av skriking

Jeg har ikke tenkt å be de være stille, jeg har tenkt å be de dempe seg. Du trenger ikke være spesielt var for å våkne av skrikingen. Jeg tror ikke du helt klarer å se for deg hvor høy lyd vi snakker om, egentlig. 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke tenkt å be de være stille, jeg har tenkt å be de dempe seg. Du trenger ikke være spesielt var for å våkne av skrikingen. Jeg tror ikke du helt klarer å se for deg hvor høy lyd vi snakker om, egentlig. 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

 

 

det kan godt være mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det virker som dere kjenner disse naboene ganske godt tenker jeg at det må være greit å ta en hyggelig prat og spørre på en ok måte om de kanskje kunne dempet seg litt akkurat under barnas leggetid. Jeg hadde selvfølgelig tatt hensyn til det om det var mine naboer. Man må tåle lyd når man bor i blokk eller tettbygde strøk, men man kan være raus med andre også og ta hensyn.

Enig i denne!

Jeg ville selv gjerne likt å vite det hvis vi gjorde noe slikt mot våre naboer.

Og at gutter på 14 år roper og skriker ute hver kveld er noget spesielt. Selv om man bor i enebolig bør man ta hensyn til sine naboer. Jeg kan ikke helt forstå at foreldrene synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan godt være mulig

Mine sov også godt da de var like små som dine forresten:) det endret seg.. Barn er forskjellige.

 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i denne!

Jeg ville selv gjerne likt å vite det hvis vi gjorde noe slikt mot våre naboer.

Og at gutter på 14 år roper og skriker ute hver kveld er noget spesielt. Selv om man bor i enebolig bør man ta hensyn til sine naboer. Jeg kan ikke helt forstå at foreldrene synes det er greit.

Nettopp det siste her. De syns det er greit, og da føler jeg at jeg krysser en grense ved å be om 'demping'. De er jo klar over det, men de går ned i kjelleren og spiller og da plages de ikke av det

 

 

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått overraskende mange sure svar! Jeg hadde aldri latt barna mine hoie og skrike ute om kvelden, spesielt siden vi også bor i et veldig tett boligstrøk. Her nytter det nok ikke med hint, du må enten snakke tydelig med foreldrene eller tenåringene. Hvis du ikke kjenner dem så godt så har du ikke så mye å tape, heller. Det er kanskje litt "unorsk" å snakke med naboene om slike ting, men hvis du sier det med et smil og forklarer at det er dine små barns søvn det handler om, så kan du i alle fall håpe at foreldrene (a) forstår problemer og (B) gjør noe med det.

 

Vi bor i et veldig tett borettslag med rekkehus og tomannsboliger og det er aldri barnehyl, skrål, hoiing e.l. om kvelden. Aldri. Det eneste jeg har hørt (på to år) er én fest, og et par ganger har jeg hørt dunking fra en russebil i russetiden. Nesten alle naboene har trampoline. Mange har tenåringer. Så dekke er ikke normalt, det er ikke greit, og du bør snakke med naboene.



Anonymous poster hash: d160e...532
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes godt du kan be disse tenåringene om å dempe seg. Greit, man skal være raus med naboen og bestrebe seg på et godt forhold, men det må gå begge veier. Det at foreldrene setter seg i kjelleren og spiller sier meg at de sannsynligvis overhodet ikke tenker på at dette forstyrrer naboene.

Be dem om å dempe seg, om det ikke hjelper tar du en hyggelig prat med foreldrene.

Jeg har yngre barn, men ville aldri latt barn i noen alder være ute nå og hyle og skrike i et boligfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hage på andre siden av huset? I tilfelle kan du jo foreslå å flytte trampolinen dit.

 

Anonymous poster hash: 7d88e...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hyler mitt barn og hennes venner konstant på trampolina. Og ja det er stygt å høre på. Hysjer dem ned når de tar helt av. I verste fall må de komme inn. Man kan ikke stå å hyle og kauke døgnet rundt når man har folk rundt seg. Hva om jeg hadde stått i flere timer i Hagen Min og kauka så høyt jeg kunne i flere timer !! Hadde blitt innlagt . Må gå an å oppføre seg . Hvertfall 14 åringer ! Jeg ville sagt fra !! Hadde sikkert blitt usaklig også . Jeg venter på at noen skal klage på oss . Og det har de all rett til også

 

Anonymous poster hash: 578b6...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hyler mitt barn og hennes venner konstant på trampolina. Og ja det er stygt å høre på. Hysjer dem ned når de tar helt av. I verste fall må de komme inn. Man kan ikke stå å hyle og kauke døgnet rundt når man har folk rundt seg. Hva om jeg hadde stått i flere timer i Hagen Min og kauka så høyt jeg kunne i flere timer !! Hadde blitt innlagt . Må gå an å oppføre seg . Hvertfall 14 åringer ! Jeg ville sagt fra !! Hadde sikkert blitt usaklig også . Jeg venter på at noen skal klage på oss . Og det har de all rett til også

 

Anonymous poster hash: 578b6...930

Hahah, ja, jeg tror ikke dette hadde falt i god jord om det var meg, hehe.

 

De går ned i kjelleren og spiller med headset fordi de ikke gidder høre på skriking på trampolinen forøvrig, samme gjelder dagtid i helgene :P Men de er en del på hytta i sommeren, så da får jeg fri!! Haha!

 

Mine unger kan fort begynne å krangle på trampolina og da kaller jeg de inn med en eneste gang, jeg takler virkelig ikke at de skal te seg sånn hos andre, mot hverandre, jeg syns det er skikkelig pinlig når de oppfører seg sånn. Men så er de mine, så jeg kan på en måte "ta de". 

 

Nå gikk gutta nettopp inn. Digg!!!

 

Anonymous poster hash: e6d85...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt i fra til dem: kan dere være stillere?

Jeg har tenåringer selv og de har trampoline. Våre naboer har gitt beskjed til de en gang og det syns jeg er på sin plass. De satt ganske nære vår trampoline på sin terrasse men jeg hørte de ikke for alle vinduene var igjen.

12-15 åringer trenger slett ikke skrike og hyle i lek. Om det ikke hjalp at du sa i fra til ungene, ville jeg forsøkt veldig hyggelig og forsiktig å spørre foreldrene om kanskje de kunne være litt stillere etter kl åtte fordi da har dine barn lagt seg. Enhver fornuftig person vil da selvsagt få barna sine til å være stille.

 

Anonymous poster hash: e825f...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt innafor HI! Jeg ville absolutt tatt en prat med tenåringene og bedt dem dempe seg etter kl XX. Greit nok at det kan gå vilt for seg på dagtid, men alvorlig talt! Alle må faktisk tilpasse og jenke seg når man bor tett og det inkluderer barn og ungdom. Det hersker en eller annen misforstått sannhet her inne om at unger omtrent skal få utfolde seg utover hva normal folkeskikk, og at lek og kosing er ensbetydene med total utagering. Jeg mener du faktisk gjør disse guttene en stor tjeneste å si ifra til dem når foreldrene tydeligvis ikke evner å ta tak.

 

Men jeg tror at i tillegg til å ta det opp med guttene bør du informere deres foreldre om at du har hatt en prat med dem angående bråk, og at du forventer mer ro etter kl XXX. På denne måten vil kanskje foreldrene også bli mer var, og kanskje i større grad forstå at ungene deres er til sjenanse for andre.

 



Anonymous poster hash: 15707...322
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette må en finne seg i i et boligfelt faktisk...

 

Anonymous poster hash: f4007...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdrar siviliserte barn som evner å ta hensyn til folk selv i tilfeller der ingen kan komne med Norges lover og forlange at de oppfører seg som folk. Normalt støy under lek er greit. Hyling og skriking er ikke greit, uansett tid på døgnet.

 

Anonymous poster hash: e0a86...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overrasket over alle som mener at dette må hi nesten finne seg i. Lar dere som svarer sånn virkelig barna deres holde på slik? Store barn som det går an å snakke til? Jeg er nok litt unorsk for jeg hadde ikke nølt med å gi tenåringene tilsnakk. I en bestemt, men hyggelig tone. Hvis det ikke hadde hjulpet hadde jeg tatt en prat med foreldrene. Mest sannsynlig er de ikke klar over problemet.

Skjønner hva dere sier dere som snakker om raushet og å la naboene utfolde seg, men dette går begge veier. Når man lever nært innpå hverandre må alle ta hensyn til alle, innen rimelige grenser. Ikke minst er det viktig for barnas del at de lærer seg folkeskikk og å leve i et fellesskap. Har selv trettenåringer, og hadde aldri i verden latt dem få drive på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som mener at man må finne seg i dette; Er det greit at naboen spiller på Full guffe med verandadøra oppe frem til 23? Eller at samme naboen snekrer, borrer i vegger, klipper gress, skriker og skråler HVER dag frem til 23? Spiller trommer, har høylytt sex mens vinduene står åpne. Bare det er før TJUETRE trenger man da aldeles ikke ta hensyn til naboene.

 

Javisst må man tåle noe støy når man bor tett. Men, MEN, man må jo òg vise hensyn.

 

Anonymous poster hash: b369a...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at du kan gå og prate med gutta og si noe sånt som at siden dine unger har vindu rett ved trampolina så hadde det vært fint om de kunne dempe seg litt. Jeg har gutter på 12 og 16 og jeg er ganske sikker på at om vi hadde hatt en nabo rett ved trampolina som hadde kommet og sagt noe slik så hadde de gjort det uten å blitt sure. Mest sannsynlig har vel ikke dine nabogutter tenkt på at dine barn har soverom ut mot trampolina deres. Og er unga sammen en del veit de jo at du ikke er en sur og sær nabokjerring.

 

Anonymous poster hash: a3acf...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store venter vel hele dagen på at småsøsken og nabobarn, inkludert dine, skal bi ferdig å buke trampolina.



Anonymous poster hash: 6de98...36b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...