Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #51 Skrevet 22. mai 2016 Hvis det ikke koster din venninne noe å hjelpe deg syntes jeg det er småelig uansett om hun har dårlig råd. Du tar ikke betalt av å hjelpe ei venninne når du selv ikke får utgifter ved å hjelpe. Utrolig merkelig. Jeg har aldri opplevd dette og jeg kunne aldri tenk tanken engang.Koster ingen ting for henne bortsett fra tid og kanskje jenteprat... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #52 Skrevet 22. mai 2016 Nå vet jeg ikke hvordan denne samtalen fant sted, men om venninnen din sier at hun kan øvelseskjøre med deg tre dager (2,5) og sier at dette ønsker hun å ta 1000 kroner for synes jeg det er en helt grei måte å gjøre det på. 1000 kroner er ikke mye for så mye tid. Du kan velge å benytte deg av tilbudet eller takket nei. Det kan være denne betalingen som gjør at venninnen din føler at hun kan prioritere dette fremfor noe annet. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å stille så mye opp for noen i det hele tatt (ikke en gang nærmeste familie), det er jeg ikke i nærheten av å ha tid til.Hvis dere derimot hadde avtalt og hun ganske sent sier "...og når du kommer i morgen ta med 1000 kroner" så er det noe annet. Da har forutsetningene for at du takket ja endret seg.Selv om venner hjelper hverandre synes jeg dette var en så stor tjeneste at jeg mener man fint kan ta betalt for den selv av venner. Hadde jeg vært i situasjon der jeg hadde hatt behov for så mye hjelp hadde jeg aldri vært komfortabel med det uten å tilby betaling for det helt med en gang i samtalen. Ikke planlagt det som en gave i ettertid.Synes heller ikke sammenligningen din med samtaler/psykologtimer er god med mindre dere har samtalene varer i dagevis. For det er det som er kluet her. Det ar venninnen din setter av så mye tid til deg i strekk og med mindre hun ikke har noen forpliktelser er dette vanskelig å få til for de fleste. Anonymous poster hash: 8f565...c6d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #53 Skrevet 22. mai 2016 Er man gode venner så spiller ikke tid noen roller... Jeg har satt av mange timer på henne og hørt på henne når hun har det tungt og lekt "psykolog". Kanskje jeg skulle ha tatt betalt for det også? For da slipper hun mange dyre psykologtimer... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06 Hva slags liv tror du folk har..? Tid er den største mangelvaren for de fleste jeg kjenner. Tid er verdt mer enn penger spør du meg. Og du...psykologer må like sine pasienter. Jeg er ikke så sikker på hvor godt du liker venninnen din... Anonymous poster hash: 5ab20...d49
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #54 Skrevet 22. mai 2016 Hva slags liv tror du folk har..? Tid er den største mangelvaren for de fleste jeg kjenner. Tid er verdt mer enn penger spør du meg. Og du...psykologer må like sine pasienter. Jeg er ikke så sikker på hvor godt du liker venninnen din... Anonymous poster hash: 5ab20...d49 Jeg misliker henne mer og mer. Hun tar betalt for alt. Ja, jeg skjønner at tid er mangel varer i vår tidsalder og jeg skjønner også at hun setter av tid til meg med å lære meg og kjører bil. Som sagt tidligere så hadde ikke jeg sagt til noen av mine venner at jeg skal ha betaling for tjenesten min. Jeg har hjulpet henne med andre ting også uten å ta betalt. Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #55 Skrevet 22. mai 2016 Takk nei for tilbudet da. Og kutt henne som venn. Anonymous poster hash: 6e820...ddd
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #56 Skrevet 22. mai 2016 Selv om jeg selv aldri tar betalt for tjenester synes jeg det er mye mer merkelig å forvente en slik stor tjeneste gratis (og bli sur når en ikke får det) fremfor å tilby denne tjeneste, men samtidig si hva en ønsker for den. Anonymous poster hash: 8f565...c6d
HvittHus Skrevet 22. mai 2016 #57 Skrevet 22. mai 2016 I min verden hjelper man enten uten økonomisk vederlag(men forventer selvfølgelig gjengjeld skulle det være aktuelt), eller så sier man pent fra at man ikke har tid eller mulighet til å utføre tjenesten. Man tilbyr ikke tjenester til venner, for deretter å kreve betalt i kontanter. Er tre dagers kjøring for mye tid å bruke for denne venninnen burde hun sagt det rett ut, ikke krevd økonomisk vederlag for tiden.
Superdolly Skrevet 22. mai 2016 #58 Skrevet 22. mai 2016 Jo mer du skriver om dette, desto mer fornærmet virker du. Jeg er litt usikker på hvorfor du egentlig spør her inne, for du virker jo helt bastant på at dette vennskapet er over. Du omtaler henne med stadig mer forakt ettersom vi kommer lenger ut i tråden. Eller var du ute etter støtte på at hun er fullstendig urimelig og at vi skulle si at det finnes absolutt ingen gode grunner for henne å ta seg betalt? Beklager, hi, men jeg synes du overreagerer noe veldig. Men du har rett til å tenke og føle det du tenker og føler. Da synes jeg at du burde avslå hennes tilbud om hjelp og kutte ut dette vennskapet med henne, som du så åpenbart misliker.
the amazing spidermamma Skrevet 22. mai 2016 #59 Skrevet 22. mai 2016 Men taper hun kanskje arbeidsfortjeneste på å bruke tre dager på å øvelseskjøre med deg? Jeg synes dere er litt rare, begge to. Det er en ganske stor tjeneste å gjøre noen å øvelseskjøre med dem i tre dager. Jeg hadde aldri forventet at noen skulle gjøre noe sånt gratis for meg. Men jeg hadde heller aldri krevd venninnene mine for betaling for en tjeneste.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #60 Skrevet 22. mai 2016 Jo mer du skriver om dette, desto mer fornærmet virker du. Jeg er litt usikker på hvorfor du egentlig spør her inne, for du virker jo helt bastant på at dette vennskapet er over. Du omtaler henne med stadig mer forakt ettersom vi kommer lenger ut i tråden. Eller var du ute etter støtte på at hun er fullstendig urimelig og at vi skulle si at det finnes absolutt ingen gode grunner for henne å ta seg betalt? Beklager, hi, men jeg synes du overreagerer noe veldig. Men du har rett til å tenke og føle det du tenker og føler. Da synes jeg at du burde avslå hennes tilbud om hjelp og kutte ut dette vennskapet med henne, som du så åpenbart misliker. Er ikke ute etter sympati, men kjenner nå at jo mer jeg skriver eller tenker på henne, jo mer misliker jeg henne... Ja, jeg revurderer vennskapet med henne og sier nei takk til tilbudet hennes. Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #61 Skrevet 22. mai 2016 Jo mer du skriver om dette, desto mer fornærmet virker du. Jeg er litt usikker på hvorfor du egentlig spør her inne, for du virker jo helt bastant på at dette vennskapet er over. Du omtaler henne med stadig mer forakt ettersom vi kommer lenger ut i tråden. Eller var du ute etter støtte på at hun er fullstendig urimelig og at vi skulle si at det finnes absolutt ingen gode grunner for henne å ta seg betalt? Beklager, hi, men jeg synes du overreagerer noe veldig. Men du har rett til å tenke og føle det du tenker og føler. Da synes jeg at du burde avslå hennes tilbud om hjelp og kutte ut dette vennskapet med henne, som du så åpenbart misliker. Er ikke ute etter sympati, men kjenner nå at jo mer jeg skriver eller tenker på henne, jo mer misliker jeg henne... Ja, jeg revurderer vennskapet med henne og sier nei takk til tilbudet hennes. Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #62 Skrevet 22. mai 2016 Men taper hun kanskje arbeidsfortjeneste på å bruke tre dager på å øvelseskjøre med deg? Jeg synes dere er litt rare, begge to. Det er en ganske stor tjeneste å gjøre noen å øvelseskjøre med dem i tre dager. Jeg hadde aldri forventet at noen skulle gjøre noe sånt gratis for meg. Men jeg hadde heller aldri krevd venninnene mine for betaling for en tjeneste. Hun taper ingen ting utenom tid. Alt dekker jeg. Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #63 Skrevet 22. mai 2016 Du har issues hi, og virker som en utrolig slitsom venninne... Anonymous poster hash: ce904...86f
QueeenBeee Skrevet 22. mai 2016 #64 Skrevet 22. mai 2016 Hadde aldri i verden tatt betalt for noe slikt. Hadde sett på det som en hyggestund med en venninne og i tillegg skulle få et spa oppholdt. Ja da hadde bare vært pluss pluss da. Syns din venninne er sær som vil ha 1000kr for å stille med litt tid. 3 dager er faktisk ikke så mye å ofre for en venninne som skal kjøre opp. Når det i tilleg faktisk var hennes forslag og du selv står for alle utgiftene er det ivertfall sært å ta betalt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #65 Skrevet 22. mai 2016 Ein av mine nærmeste venninner- også slekt, fulgt kvarandre sidan barndommen, skulle baka bryllupskaka vår. Ho er kokk. Ho spurte om ho kunne sleppa å gje presang og la kaka vera presang. Eg sa sjølvsagt at det var heilt i orden. Sjølv har eg gjort mykje for mine venninner til deira bryllup. For meg blir din situasjob heilt absurd. Du forventer for mykje. Og eg blir uvel av at du på ny og på ny nevner at du lytter til hennar problem/ fungerer som psykolog. Kva holdningar har du egentleg til andre mennesker?? Enten har du låst deg i dette og ikkje klarer tenka klart eller så er du ei begtedelig venninna! Det går an å bli skuffa på folk ( ikkje rimeleg her dog) men om det bør stansa med følelsen av skuffelse. At du får så negative følelser overfor henne pga dette og meiner det skal ødelegga eit langvarig vennskap, så er ikkje vennskapet mykje verd. Ver litt rausare!!! Det må kunna gå an å bli skuffa i det stille utan å dra det så langt. Venninner bør tåla litt frå kvarandre før dei blir avvikla. Anonymous poster hash: afc62...83b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #66 Skrevet 22. mai 2016 Jeg misliker henne mer og mer. Hun tar betalt for alt. Ja, jeg skjønner at tid er mangel varer i vår tidsalder og jeg skjønner også at hun setter av tid til meg med å lære meg og kjører bil. Som sagt tidligere så hadde ikke jeg sagt til noen av mine venner at jeg skal ha betaling for tjenesten min. Jeg har hjulpet henne med andre ting også uten å ta betalt.Anonymous poster hash: 7bfbc...e06 Hva annet tar hun betalt for da? Anonymous poster hash: 31546...84f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #67 Skrevet 22. mai 2016 Er du sikker på at dere er gamle nok til dette her? Høres ut som skikkelig fjortisopplegg... Anonymous poster hash: 69176...bfe
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #68 Skrevet 22. mai 2016 Jeg synes faktisk ikke 2,5 dager med kjøring er så mye tid å ofre for venner jeg da...Særlig ikke om man storparten sitter og skravler om alt og ingenting i bilen med noen man anser som venn! His venninne slipper å bruke egen bil og selvsagt også bensin+bompengerutgifter. Jeg hadde blitt helt månebedotten om min "venninne" hadde sagt seg villig til å hjelpe med med noe slikt for så å kreve betalt for tjenesten. Det er klart at har man en spesialkompetanse som enkelte nevner (kokk- utnytting til cateringtjenester) så blir det noe annet, det blir jo direkte jobbrelatert. Men His venninne er IKKE kjørelærer så det er ikke en sammenlignbar situasjon. Personlig har jeg hjulpet venner og naboer med servering, nedvask, matlaging, husmaling+++og tar gjerne i et tak når det trengs for vet dere hav - det er det man gjør for sine nærmeste. HI, jeg har FULL forståelse for at du blir fornærmet og betviler vennskapet når pengekravet kommer, Hadde tenkt nøyaktig det samme og blitt oppriktig lei meg. Synes for øvrig psykolog-analogien er fullstendig på sin plass...Antar HI ikke er psykolog, men fungerer som en for sin venninne - hvorfor skulle hun ikke da kunne ta type 300,- for hver gang hun må sitte og høre på denne "venninnes" problemer? Anonymous poster hash: 7790a...47b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #69 Skrevet 22. mai 2016 Syns du virkelig hún er en dårlig venninne? Hun, som er villig til å bruke 2,5 dag på å hjelpe deg så du kan ta førerkort så hverdagen din blir enklere for deg og dine to barn, og i tillegg sparer deg for xx antall tusen!?? 😳😳😱😱 Og drivstoff og slitasje på bilen, har du tenkt å dekke det? Og du sier hun har bedre råd enn deg, men tar betalt for "alt". Har tanken slått deg at hun kanskje trenger disse pengene? (Hvis hun har mulighet til å bruke 2,5/3 dager på deg, jobber hun ikke? I så fall skjønner jeg i hvert fall at hun trenger pengene!) Så bare fordi hun har foreldre som hjelper henne så betyr det at du skal få tjenester gratis fordi du er dårligere stilt enn henne? Kanskje foreldrene hadde sluppet å betale for henne om hun faktisk har litt penger selv??? Jeg leser bare meg, meg, meg, og så klager du på at HUN er ei dårlig venninne?😳😱😁😂 Jeg ville betalt henne denne tusenlappen, smilt og vært glad selv om jeg kanskje ikke selv hadde krevd penger for en tjeneste jeg gjør for venner.. Jeg ønsker meg også spadag, men står valget mellom det og penger ville jeg valgt penger. For det er det jeg trenger mest. Anonymous poster hash: f929f...042
Pobie Skrevet 23. mai 2016 #70 Skrevet 23. mai 2016 Nei, tar meg ikke betalt for å hjelpe venner, og har aldri blitt bedt om betaling. Blant venner veksler man på å hjelpe hverandre. Hvis det er mye arbeid kan man alltids tilby den andre penger, men både jeg og mannen takker alltid nei til penger for å hjelpe. Vi får ofte en flaske vin, kinobilletter, sjokolade, el.l. for å hjelpe. Vi gir ofte det samme til venner som har hjulpet. I dette tilfellet ville jeg nok tilbudt litt penger for bruk av bilen. Koster jo i bensin, slitasje, og ikke minst tid for venninnen. Mine venner ville nok takket nei, eller tatt i mot en symbolsk sum med penger. Men synes det er rart når venner skal ha timelønn.
Fandens Oldemor Skrevet 23. mai 2016 #71 Skrevet 23. mai 2016 Haha, dette minner om tråden med hun som hadde en ringedate med en venninne som heller valgte å dra til Sverige en tur. Bare at her er dere begge rare -- hun fordi hun skal ha betalt fra en venn, og du fordi du synes det er helt på sin plass å bruke 3 dager av din venninnes tid.
Mamma_til_2 Skrevet 23. mai 2016 #72 Skrevet 23. mai 2016 Altså om min venninne hadde tilbudt meg noe slikt så hadde jeg med en gang sakt ja og hva vill du ha igjen!, og hadde hun da sakt 1000kr, barnevakt en helg el så hadde det ikke vært noe problem for meg, dette er noe som kan hjelpe deg på oppkjøringen.
Isola&Lille+julegave Skrevet 23. mai 2016 #73 Skrevet 23. mai 2016 Du bruker jo mye av tiden hennes selvom hun ikke har direkte utgifter! Anonymous poster hash: 87f6c...1f1 Tid bruker mann på venner uten å ta betalt for det!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #74 Skrevet 23. mai 2016 Hun er ikke en ekte venn. Venner tar ikke betalt. 1000 kr eller ei, merkelig å kreve slikt... Anonymous poster hash: 058a1...9bd
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #75 Skrevet 23. mai 2016 Syns du virkelig hún er en dårlig venninne? Hun, som er villig til å bruke 2,5 dag på å hjelpe deg så du kan ta førerkort så hverdagen din blir enklere for deg og dine to barn, og i tillegg sparer deg for xx antall tusen!?? 😳😳😱😱 Og drivstoff og slitasje på bilen, har du tenkt å dekke det? Og du sier hun har bedre råd enn deg, men tar betalt for "alt". Har tanken slått deg at hun kanskje trenger disse pengene? (Hvis hun har mulighet til å bruke 2,5/3 dager på deg, jobber hun ikke? I så fall skjønner jeg i hvert fall at hun trenger pengene!) Så bare fordi hun har foreldre som hjelper henne så betyr det at du skal få tjenester gratis fordi du er dårligere stilt enn henne? Kanskje foreldrene hadde sluppet å betale for henne om hun faktisk har litt penger selv??? Jeg leser bare meg, meg, meg, og så klager du på at HUN er ei dårlig venninne?😳😱😁😂 Jeg ville betalt henne denne tusenlappen, smilt og vært glad selv om jeg kanskje ikke selv hadde krevd penger for en tjeneste jeg gjør for venner.. Jeg ønsker meg også spadag, men står valget mellom det og penger ville jeg valgt penger. For det er det jeg trenger mest. Anonymous poster hash: f929f...042 Hva med å lese alt før du kommenterer? Bilen er Hi sin. Anonymous poster hash: e4d3f...ae0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå