Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 Har ei venninne som skal hjelper meg med noe. Jeg har ingen andre jeg kan spørre utenom henne. Hun har regnet ut at hun vil bruker 3 dager på meg, og dermed skal hun ta 1000kr for betaling.... Hun vet at jeg har ekstrem dårlig råd. Det hun skal hjelper meg med koster henne ingen ting siden det er jeg som skal legger ut for alt og jeg regner med at jeg også skal hjelper henne når hun trenger hjelp... Vet ikke om jeg ser på henne som venn lenger... Er det vanlig at folk tar betalt for vennetjeneste? Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 nei....det er ikke vanlig! Anonymous poster hash: 7790a...47b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Hva skal hun gjøre da? Kanskje hun har dårlig råd og trenger penger. Jeg hadde en "venninne" som utnyttet min hjelp, jeg begynte å ta betalt (jeg er kokk og hun spurte om hjelp til selskap og slikt) ble brått slutt på utnyttingen da. Kanskje du har misbrukt din venninnes hjelp for mye? Anonymous poster hash: 5e030...352
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 1000,- for tre dager er ikke akkurat godt betalt da... Anonymous poster hash: 69176...bfe
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Det kommer jo litt an på hva det er hun skal gjøre. 3 dagers jobbing er jo en ganske stor tjeneste. Spessielt om det ikke er veldig morsomt. Det kommer jo også an på om dette er en del av jobben hennes og hvor nære venner dere er. Anonymous poster hash: 6560c...6f9
Gjest Stjerneklart Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 (endret) Hjelp fra gode venner har jeg aldri betalt noe for, og jeg har aldri tatt betalt for å hjelpe noen heller. Vi har brukt både timer og dager på å hjelpe hverandre. Om jeg f.eks trenger hjelp til baking betaler jeg selvfølgelig for ingredienser og for bensin om det innebærer mye kjøring. Slik er det omvendt også. Men å ta betalt for selve tjenesten har vi aldri gjort. Syns det hørtes rart ut at din venninne ville ha betalt. Hva går tjenesten ut på? Endret 22. mai 2016 av Stjerneklart
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Hva skal hun gjøre da? Kanskje hun har dårlig råd og trenger penger. Jeg hadde en "venninne" som utnyttet min hjelp, jeg begynte å ta betalt (jeg er kokk og hun spurte om hjelp til selskap og slikt) ble brått slutt på utnyttingen da. Kanskje du har misbrukt din venninnes hjelp for mye? Anonymous poster hash: 5e030...352 Hun skal hjelper meg med å kjøre bil siden jeg driver og tar lappen. Jeg pleier alltid og stiller opp for mine venner når de trenger uten å ta betalt. Hun har hjulpet meg litt med bilkjøring og jeg tenkte til gjengjeld for hjelpen så har jeg tenkt å spandere en spahelg for henne og meg når jeg får lappen... Har hjulpet henne før også uten å ta betalt, men vet ikke om jeg ser på henne som venninne lenger. Kun bekjent... Vet at hun har dårlig råd, men hun får hjelp av familien sin... Jeg må klarer meg selv alene. Uansett, så er ikke det som er problemet. Problemet er at hun tar betalt og da lurer jeg på om vi er venner i det hele tatt... Har kjent henne i over 10 år og jeg spør henne sjelden om hjelp. Synes på en måte det er frekk og litt sær... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 1000,- for tre dager er ikke akkurat godt betalt da... Anonymous poster hash: 69176...bfe For meg så spiller det ikke beløp noe rolle, men å ta betalt for å hjelpe som jeg er merkelig. Hadde jeg bedt henne lage mat el så hadde jeg selvfølgelig betalt for ting og utstyr, men når det ikke koster henne noe så jeg er merkelig.... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 Det er jo ikke urimelig å ta litt betalt for å kjøre bil, bensin og andre utgifter på bilen koster jo, pluss ev. bompenger. Anonymous poster hash: 195c0...dc7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 Det er jo ikke urimelig å ta litt betalt for å kjøre bil, bensin og andre utgifter på bilen koster jo, pluss ev. bompenger. Anonymous poster hash: 195c0...dc7 Det er min bil vi skal kjøre og det er jeg som dekker for alt utgiften. Uansett, så er det billigere enn vanlig kjøretimer på skolen. Synes bare det er litt rart.. For hadde det vært meg så hadde ikke jeg tatt betalt for det... Uansett så kan hun glemmer den spaen som jeg har tenkt og spanderer på henne. Vet at hun har ønsket seg det kjempe lenge, men jeg ser ikke på henne som en nær venn lenger... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 For meg så spiller det ikke beløp noe rolle, men å ta betalt for å hjelpe som jeg er merkelig. Hadde jeg bedt henne lage mat el så hadde jeg selvfølgelig betalt for ting og utstyr, men når det ikke koster henne noe så jeg er merkelig.... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06 Du bruker jo mye av tiden hennes selvom hun ikke har direkte utgifter! Anonymous poster hash: 87f6c...1f1
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Om det er slik at du (og hun) skal kjøre rundt i bilen hennes en hel helg for at du skal trene til lappen, så er det jo helt naturlig at du betaler det bensinen koster. Utover det bør du ikke betale noe. Anonymous poster hash: 43161...991
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 Du synes hun er frekk og sær? Hva er du da som forventer at hun skal bruke tre dager på å kjøre bil med deg? Er det for at du skal øve sparer du jævlig mye på å slippe kjøretimer. Er det for at du skal komme deg noe sted sparer du jævlig mye på slippe å ta taxi. Så jeg veit ikke helt hvem som er den frekkeste jeg... Anonymous poster hash: 69176...bfe
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 Du bruker jo mye av tiden hennes selvom hun ikke har direkte utgifter! Anonymous poster hash: 87f6c...1f1 Er klar over det, men det var hennes forslag... Og jeg har brukt massevis av tiden min på henne også uten å ta betalt. Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Gjest Stjerneklart Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 (endret) Jeg er helt enig med deg, HI. Så lenge du står for alle utgifter med kjøringen og alt hun trenger å donere er tiden sin (så lenge det ikke er snakk om tre fulle arbeidsdager), så syns jeg det er utrolig sært å ta betalt for dette dersom dere er nære venninner. Det ville aldri vært et spørsmål om betaling en gang i min vennegjeng. Vi hjelper hverandre med det vi kan bidra med, det hender vi spanderer en middag på hverandre etter et "stort" prosjekt (som da en venninne hjalp meg å vaske ned huset), men dette går som regel begge veier så alt i alt er det vel ingen som spanderer eller betaler mer enn andre. Endret 22. mai 2016 av Stjerneklart
Kira Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 Det er ikke vanlig i min vennegjeng å ta timebetalt for å hjelpe hverandre. Når du skal bruke din egen bil og hun krever 1000 kr, så er det for meg ganske uforståelig. Og langt fra vanlig...håper jeg!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #17 Skrevet 22. mai 2016 Du synes hun er frekk og sær? Hva er du da som forventer at hun skal bruke tre dager på å kjøre bil med deg? Er det for at du skal øve sparer du jævlig mye på å slippe kjøretimer. Er det for at du skal komme deg noe sted sparer du jævlig mye på slippe å ta taxi. Så jeg veit ikke helt hvem som er den frekkeste jeg... Anonymous poster hash: 69176...bfe Det var hennes forslag og jeg sa ja til det. ( ja, jeg er desperat for å få lappen..)Burde ha skjønt at hun vil ta betalt for det. For hun gjør ingen ting gratis, men til poenget: det er vel ikke vanlig å ta betalt for å hjelpe sine venner? Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Tipptopp Skrevet 22. mai 2016 #18 Skrevet 22. mai 2016 Syntes venninna di (og du) skal sjekke opp reglene for øvelseskjøring privat. Det er ikke i henhold til norsk lov, lov for den som er "lærer" å ta betalt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #19 Skrevet 22. mai 2016 Jeg er helt enig med deg, HI. Så lenge du står for alle utgifter med kjøringen og alt hun trenger å donere er tiden sin (så lenge det ikke er snakk om tre fulle arbeidsdager), så syns jeg det er utrolig sært å ta betalt for dette dersom dere er nære venninner. Det ville aldri vært et spørsmål om betaling en gang i min vennegjeng. Vi hjelper hverandre med det vi kan bidra med, det hender vi spanderer en middag på hverandre etter et "stort" prosjekt (som da en venninne hjalp meg å vaske ned huset), men dette går som regel begge veier så alt i alt er det vel ingen som spanderer eller betaler mer enn andre. Vi kommer til å bruke hele 3 dager, men som sagt det er jeg som står for alt utgiften inkl mat og drikke til henne... Vel, siden jeg ikke ser på henne som nær venn lenger så får hun betaler selv... Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #20 Skrevet 22. mai 2016 Syntes venninna di (og du) skal sjekke opp reglene for øvelseskjøring privat. Det er ikke i henhold til norsk lov, lov for den som er "lærer" å ta betalt. ? Skjønte ikke den.., hvor finner jeg det? Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #21 Skrevet 22. mai 2016 ? Skjønte ikke den.., hvor finner jeg det? Anonymous poster hash: 7bfbc...e06 PS. Hun er ikke utdannet som kjørelærer Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Kubbelyset Skrevet 22. mai 2016 #22 Skrevet 22. mai 2016 PS. Hun er ikke utdannet som kjørelærer Anonymous poster hash: 7bfbc...e06 "Betaling for opplæring Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat." http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #23 Skrevet 22. mai 2016 "Betaling for opplæring Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat." http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring Ok, takk for svar. Kanskje jeg bør si nei takk til henne? Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 7bfbc...e06
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #24 Skrevet 22. mai 2016 Du hadde jo uansett tenkt å betale henne med en spahelg (Hvordan nå noen med veldig dårlig råd har penger til det.) Hun vil heller ha kontanter. Hva er problemet. Det blir billigere for deg. Anonymous poster hash: 6560c...6f9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #25 Skrevet 22. mai 2016 Jeg ville aldri øvelseskjørt med venninne I 3 dager altså...Synes dere er litt smålige begge to...Hun med betaling, du med at hun kan glemme spa-helg... Anonymous poster hash: 5ab20...d49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå