Gå til innhold

Å ta stefars etternavn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er akkurat dette jeg mener. Jeg syns hun kjører et skammelig sololøp og om hun tillater at barnet får stefars navn tenker jeg at hun kan sette han i en ubehagelig situasjon når han blir eldre og skjønner rekkevidden av det. Han er veldig glad i og har omsorg for pappaen sin som bor alene, så om han innser at han ved å ta stefars etternavn på en måte fraskriver seg farens slektsnavn er det ikke sikkert han vil like det så godt. Han har aldri hatt fars etternavn, så for han er nok tanken bare at han vil hete det samme som lillesøster.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

Fraskriver seg farens slektskap? Det er et navn for pokker.

Min bror har valgt bort vår far sitt etternavn, og har nå kun vår mor sitt. Ene og alene pga at han liker dette navnet best. Forholdet til vår far har da virkelig ikke endret seg pga dette.

La nå barnet få velge selv, det betyr faktisk ingen verdens ting!

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Huff... Glad jeg ikke jobber som postbud :)

 

Anonymous poster hash: b3287...4a3

😂

Hadde det vært bedre om det var 5 varianter? Her har de hvertfall sørget for at 3 har samme etternavn.

 

Anonymous poster hash: 20bc1...a7c

Skrevet

Veldig lik situasjon her.

Mor tok sin nye manns etternavn.

Barnet beholdt fars navn som mellomnavn og tok stefars navn som etternavn.

Dette valgte barnet selv, i en alder av 13 år.

 

Anonymous poster hash: d2b6a...7d7

Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen ta mors etternavn og dermed får alle det samme.

 

Barn skal ikke måtte velge slike ting, så her må de voksne komme med en fornuftig løsning.

 

Regner med hi er samboer/kona til faren til barnet.

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen ta mors etternavn og dermed får alle det samme.

 

Barn skal ikke måtte velge slike ting, så her må de voksne komme med en fornuftig løsning.

 

Regner med hi er samboer/kona til faren til barnet.

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Med en fornuftig løsning, mener du da at gutten skal ta stefars etternavn? Det henger jo ikke på greip!!!

Hvilken mor hadde godtatt at barnet fikk stemors etternavn??

 

 

Anonymous poster hash: eda59...5ef

Skrevet

Jeg måtte ta stefar sitt etternavn da mor giftet seg med han. Måtte fordi mor mente at det hadde sett dumt ut jeg var den eneste med gamle etternavn. Vi var mange søsken, stefar og mor sine barn, så det var naturlig at alle de byttet. Min biologiske far sitt etternavn har jeg aldri hatt og heller aldri følt noen tilknytning til. Jeg hatet stefar sitt etternavn. Følte meg absolutt ikke som en "Olsen". Og det var ingen sorg å bytte til min ektemanns etternavn da vi giftet oss. Jeg synes ikke at et barn skal bli påtvunget stefar sitt etternavn.

 

Anonymous poster hash: 1972c...538

Skrevet

Mine to eldste har sin fars etternavn. Barna til mannen har sin mors-fars etternavn. Jeg, mannen og minste har begges etternavn

 

"Per og pål hansen"

"Kari og knut johansen olsen"

Mari, anne og espen larsen olsen"

Jaja😂😂

 

Anonymous poster hash: a7c9b...1cf

Skrevet

Med en fornuftig løsning, mener du da at gutten skal ta stefars etternavn? Det henger jo ikke på greip!!!

Hvilken mor hadde godtatt at barnet fikk stemors etternavn??

 

 

Anonymous poster hash: eda59...5ef

Som jeg skriver bør de ta mors navn etter bryllupet.

 

Jeg er imot å sette et barn i situasjonen over å måtte velge noe som dette, så de voksne må komme med en fornuftig løsning til det beste for barnet.

 

En far som er delaktig i barnets liv er noe helt annet en en som aldri er tilstede.

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Skrevet

Som jeg skriver bør de ta mors navn etter bryllupet.

 

Jeg er imot å sette et barn i situasjonen over å måtte velge noe som dette, så de voksne må komme med en fornuftig løsning til det beste for barnet.

 

En far som er delaktig i barnets liv er noe helt annet en en som aldri er tilstede.

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Da er vi enige!

 

Anonymous poster hash: eda59...5ef

Skrevet

Som jeg skriver bør de ta mors navn etter bryllupet.

 

Jeg er imot å sette et barn i situasjonen over å måtte velge noe som dette, så de voksne må komme med en fornuftig løsning til det beste for barnet.

 

En far som er delaktig i barnets liv er noe helt annet en en som aldri er tilstede.

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Mine barn hadde ikke klart å tenke konsekvensen av et slikt valg. De hadde enkelt byttet etternavnet sitt mot å få et pcspill eller en softis!

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Skrevet

Fraskriver seg farens slektskap? Det er et navn for pokker.

Min bror har valgt bort vår far sitt etternavn, og har nå kun vår mor sitt. Ene og alene pga at han liker dette navnet best. Forholdet til vår far har da virkelig ikke endret seg pga dette.

La nå barnet få velge selv, det betyr faktisk ingen verdens ting!

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

SlektsNAVN. Du kan kanskje ta deg bryet med å lese ordentlig før du kjefter på meg?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen ta mors etternavn og dermed får alle det samme.

 

Barn skal ikke måtte velge slike ting, så her må de voksne komme med en fornuftig løsning.

 

Regner med hi er samboer/kona til faren til barnet.

 

Anonymous poster hash: f3385...fed

Hvorfor regner du med det når jeg sier at det er en venninne av meg og at jeg ikke kjenner bf veldig godt? Regner du med at alle lyger til deg?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

Skrevet

Men HI, hvilken rolle har du oppi dette da? Er du fars kone/samboer?

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Skrevet

Litt sært synes jeg jo det er. Har barnet fars eller mors etternavn nå? Dersom barnet har mors etternavn (går kanskje ut fra det hvis de aldri har bodd sammen, og far ikke har foreldreansvar), så synes jeg på en måte det er greit. Da velger ikke barnet bort navnet på far aktivt. Dersom barnet nå har fars etternavn, synes jeg det blir litt sært å bytte.

 

Han bør forresten så snart som mulig skaffe seg foreldreansvar!

 

Anonymous poster hash: 0c627...91e

Skrevet

Min datter har hatt farens navn som mellomnavn siden hun ble født, og mitt som etternavn. Når jeg giftet meg, skiftet vi begge etternavn. Hun har jo fortsatt faren sitt som mellomnavn, alternativet ville jo være at hun hadde et etternavn som ingen andre i familien har.

Nå skal det sies at det er stefaren som har hatt rollen som pappa, både på godt og vondt. Faren har stilt opp når det passer han, noe som i grunnen har vært veldig sjelden.

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Det er ikke alternativet. Alternativet er at du og din nye mann tar konsekvensene av at dere ikke giftet dere som ukyssede 19 åringer og at du hadde beholdt ditt gamle etternavn og evt. lagt til hans om det var viktig. Hva om dere skiller dere? Skal barnet endre etternavn igjen? Helt seriøst, dere gav barnet et navn da hun ble født og hun er ikke adoptert av din ektemann, det er du som skiller og gifter deg, ikke datteren din. 

 

Anonymous poster hash: 2af31...6a6

Skrevet

Men HI, hvilken rolle har du oppi dette da? Er du fars kone/samboer?Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Hvorfor er det relevant for spørsmålet?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

Skrevet

 

Det er ikke alternativet. Alternativet er at du og din nye mann tar konsekvensene av at dere ikke giftet dere som ukyssede 19 åringer og at du hadde beholdt ditt gamle etternavn og evt. lagt til hans om det var viktig. Hva om dere skiller dere? Skal barnet endre etternavn igjen? Helt seriøst, dere gav barnet et navn da hun ble født og hun er ikke adoptert av din ektemann, det er du som skiller og gifter deg, ikke datteren din. 

 

Anonymous poster hash: 2af31...6a6

 

Legger til at jeg kjenner en som har gjort dette. Eksmannen har kun det ene barnet og lever for ham. Han gav seg på dette da min venninnes nye mann var veldig steil på at venninnen min kun skulle ha hans etternavn og hun ville dele etternavn med barnet. Han ville ikke at det skulle bli en konflikt som gjorde samarbeidet vanskeligere. Det er likevel veldig sårt for han at sønnen har stefars etternavn. 

 

Anonymous poster hash: 2af31...6a6

Skrevet

 

Det er ikke alternativet. Alternativet er at du og din nye mann tar konsekvensene av at dere ikke giftet dere som ukyssede 19 åringer og at du hadde beholdt ditt gamle etternavn og evt. lagt til hans om det var viktig. Hva om dere skiller dere? Skal barnet endre etternavn igjen? Helt seriøst, dere gav barnet et navn da hun ble født og hun er ikke adoptert av din ektemann, det er du som skiller og gifter deg, ikke datteren din.

 

Anonymous poster hash: 2af31...6a6

Å legge mannens etternavn til mitt var ikke noe alternativ, da jeg hadde to etternavn (i tillegg til to fornavn). Jeg kuttet ut begge etternavnene, og tok mannen sin. Er en befrielse å ikke ha så langt navn.

Hvis jeg skiller meg, beholder jeg navnet.

 

Dette var ikke noe jeg gjorde i hyrten og styrten, det var faktisk gjennomtenkt. For mitt barn var det faktisk viktigere å være et fullverdig medlem av stefamilien, enn å beholde er etternavn som ingen andre hadde. Hun har som sagt fortsatt faren sitt navn som mellomnavn, men dette har hun ikke brukt de siste 6-7 årene (hun nå voksen).

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Skrevet

Hvorfor er det relevant for spørsmålet?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

For en kan vel forutsette at foreldrene klarer å finne ut av dette på egen hånd, og ikke trenger innblanding fra mer eller mindre tilfeldige (?) personer....

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Skrevet

For en kan vel forutsette at foreldrene klarer å finne ut av dette på egen hånd, og ikke trenger innblanding fra mer eller mindre tilfeldige (?) personer....

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Selvsagt kan man forutsette det, og det gjør jeg da også. Jeg lufter bare problemstillingen her inne for å se om det er flere som tenker som meg.

 

 

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

Skrevet

Jeg er gift med en mann som ikke er Pappan til barna mine. Her har vi lagd etternavn med mitt og hans med bindestrek som både han og jeg har endret til. Barna heter mitt og Pappan sin sitt etternavn. Så da har vi alle et etternavn felles.

Man har bare et etternavn. Det andre navnet er et mellomnavn.

 

 

Anonymous poster hash: 5f45e...3a7

Skrevet

Man har bare et etternavn. Det andre navnet er et mellomnavn.

 

 

Anonymous poster hash: 5f45e...3a7

Når en bruker bindestrek blir begge etternavn.

 

Anonymous poster hash: c5ed2...d0a

Skrevet

Man har bare et etternavn. Det andre navnet er et mellomnavn.

 

 

Anonymous poster hash: 5f45e...3a7

Ikke hvis man bruker bindestrek.

 

Hansen-Olsen er et etternavn

Hansen Olsen er et etternavn og et mellomnavn.

 

Anonymous poster hash: d0f2b...71b

Skrevet

Søsteren min har løst dette på denne måten:

 

Hun: Anne Olsen-Hansen

Han: Per Olsen-Hansen

Hans sønn: Ole Jansen-Hansen

Hennes datter: Kari Andresen-Olsen

Felles sønn: Espen Olsen-Hansen.

 

Alle barna har da etternavn etter både sin far og mor, og alle har et etternavn felles i familien.

 

Anonymous poster hash: 20bc1...a7c

Jansen-Hansen og Andresen-Olsen har da ikke et felles etternavn.

 

 

Anonymous poster hash: 8712e...37f

Skrevet

Man har bare et etternavn. Det andre navnet er et mellomnavn.

 

 

Anonymous poster hash: 5f45e...3a7

Leste du innlegget? Vi har bindestrek mellom navnene og da er det selvfølgelig et etternavn og ikke et mellomnavn og et etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...