Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Når far er hjertelig tilstede og gjerne ønsker mer samvær enn han får. Er det greit? Min venninne har et barn sammen med sin eks og et med sin samboer. Nå er det sånn at mor og eldste har det samme etternavnet, mens samboer og yngste har fars etternavn. De skal gifte seg til sommeren og da får mor, (ste)far og yngste samme etternavn. Eldste som er 8 år ønsker også å hete det samme som resten av familien, men blir ikke det veldig feil ovenfor bf? Jeg tenker at det må være veldig sårt at ens barn har en annen manns etternavn? Mors etternavn skal brukes som mellomnavn. Bf er svært dedikert og kunne nok heller ønsket mer samvær enn han får, men har ikke foreldreansvar og har lite å si i det hele ang avgjørelser for sitt eget barn. Anonymous poster hash: d0f2b...71b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Det blir veldig feil ja. Mor får heller la være å bytte etternavn. Anonymous poster hash: eda59...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Her synes jeg barnet skal få bestemme. Hva med å la barnet ta fars etternavn som mellomnavn? Anonymous poster hash: cbb87...e04
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Men kan mor bare bestemme dette? Har ikke far noe å si selv om han ikke har foreldreansvar? Han betaler det han skal og stiller opp så mye han får lov til. Mor styrer alt med hard hånd. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Men kan mor bare bestemme dette? Har ikke far noe å si selv om han ikke har foreldreansvar? Han betaler det han skal og stiller opp så mye han får lov til. Mor styrer alt med hard hånd. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b Er du sikker på at han ikke har foreldreansvar? Skal noe til å miste dette... Han har jo samvær så HELT ubrukelig kan han jo ikke være. Anonymous poster hash: eda59...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Er du sikker på at han ikke har foreldreansvar? Skal noe til å miste dette... Han har jo samvær så HELT ubrukelig kan han jo ikke være. Anonymous poster hash: eda59...5ef Det ble slutt med dem før barnet ble født, så jeg har fått inntrykk av at han aldri har hatt det. Er det mulig? Han er ikke ubrukelig i det hele. En snill og engasjert far som gjør alt han får beskjed om for å holde en god tone med mor. Om noe så er han litt tafatt som ikke stiller mer krav. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Min datter har hatt farens navn som mellomnavn siden hun ble født, og mitt som etternavn. Når jeg giftet meg, skiftet vi begge etternavn. Hun har jo fortsatt faren sitt som mellomnavn, alternativet ville jo være at hun hadde et etternavn som ingen andre i familien har. Nå skal det sies at det er stefaren som har hatt rollen som pappa, både på godt og vondt. Faren har stilt opp når det passer han, noe som i grunnen har vært veldig sjelden. Anonymous poster hash: c5ed2...d0a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Det ble slutt med dem før barnet ble født, så jeg har fått inntrykk av at han aldri har hatt det. Er det mulig? Han er ikke ubrukelig i det hele. En snill og engasjert far som gjør alt han får beskjed om for å holde en god tone med mor. Om noe så er han litt tafatt som ikke stiller mer krav. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b Om ikke han har foreldreansvar (noe jeg tviler på), så burde han skaffe seg det sporenstreks. Da kan ikke mor lenger kjøre sololøp og ta avgjørelser over hodet på far. Her må du hjelpe ham med å stille krav! Anonymous poster hash: eda59...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Om ikke han har foreldreansvar (noe jeg tviler på), så burde han skaffe seg det sporenstreks. Da kan ikke mor lenger kjøre sololøp og ta avgjørelser over hodet på far. Her må du hjelpe ham med å stille krav! Anonymous poster hash: eda59...5ef Tviler du at han har eller ikke har foreldreansvar? Hvis han ikke har, hva må han gjøre for å skaffe seg det? Han står jo oppført som far og har samvær, så det skulle kanskje la seg gjøre? Problemet her er at jeg egentlig ikke kjenner han så godt, men jeg vet nok til å vite at det er mor som styrer løpet. Hun er svært bestemt og han våger nok ikke å trosse henne, dessverre. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Tviler du at han har eller ikke har foreldreansvar? Hvis han ikke har, hva må han gjøre for å skaffe seg det? Han står jo oppført som far og har samvær, så det skulle kanskje la seg gjøre? Problemet her er at jeg egentlig ikke kjenner han så godt, men jeg vet nok til å vite at det er mor som styrer løpet. Hun er svært bestemt og han våger nok ikke å trosse henne, dessverre. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b Han har nok ikke foreldreansvar om de ikke bodde sammen når barnet ble født og ikke har signert noe om delt foreldreansvar etter fødselen . Så hun kan gjøre som hun vil. Her har eldst fått stefar sitt etternavn , pga han ønsket det selv , og ikke har noe kontakt med biofar. Anonymous poster hash: 546dd...b50
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 Mor kan bestemme det alene når far ikke har foreldreansvar. Far burde høre på det barnet sier og ønsker. Barnet vil ha samme etternavn som resten av familien og det burde far si ja til. Særlig når far uansett ikke kan nekte navnebytting. Anonymous poster hash: 6d17a...2fe
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 Tviler du at han har eller ikke har foreldreansvar? Hvis han ikke har, hva må han gjøre for å skaffe seg det? Han står jo oppført som far og har samvær, så det skulle kanskje la seg gjøre? Problemet her er at jeg egentlig ikke kjenner han så godt, men jeg vet nok til å vite at det er mor som styrer løpet. Hun er svært bestemt og han våger nok ikke å trosse henne, dessverre. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b Tviler på at han ikke har. Skal enormt mye til å miste foreldreansvaret, og har han samvær og betaler barnebidrag så er han jo oppført som barnets far. Vet ikke hvordan han skaffer seg det, men det vet sikkert familievernkontoret eller NAV. Uhørt at mor skal marginalisere ham på denne måten når han ønsker å være en dedikert pappa. Aller helst burde han skaffe seg en advokat. Anonymous poster hash: eda59...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 Tviler på at han ikke har. Skal enormt mye til å miste foreldreansvaret, og har han samvær og betaler barnebidrag så er han jo oppført som barnets far. Vet ikke hvordan han skaffer seg det, men det vet sikkert familievernkontoret eller NAV. Uhørt at mor skal marginalisere ham på denne måten når han ønsker å være en dedikert pappa. Aller helst burde han skaffe seg en advokat.Anonymous poster hash: eda59...5ef Å være oppført som far gir ikke automatisk foreldreansvar. Dersom foreldrene ikke bor sammen eller er gift når barnet blir født må det fylles ut et eget skjema for at far skal få foreldreansvar. Gjør man ikke dette får mor automatisk ansvaret alene. Anonymous poster hash: 6d17a...2fe
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 Tviler på at han ikke har. Skal enormt mye til å miste foreldreansvaret, og har han samvær og betaler barnebidrag så er han jo oppført som barnets far. Vet ikke hvordan han skaffer seg det, men det vet sikkert familievernkontoret eller NAV. Uhørt at mor skal marginalisere ham på denne måten når han ønsker å være en dedikert pappa. Aller helst burde han skaffe seg en advokat. Anonymous poster hash: eda59...5ef Aller helst burde far skaffe seg advokat??? Ja, det er jo riktig måte å få et godt samarbeid på.... Anonymous poster hash: c5ed2...d0a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 Aller helst burde far skaffe seg advokat??? Ja, det er jo riktig måte å få et godt samarbeid på.... Anonymous poster hash: c5ed2...d0a Hvilket samarbeid? Skal han bare fortsette å la mor kjøre showet selv? Anonymous poster hash: eda59...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 Å være oppført som far gir ikke automatisk foreldreansvar. Dersom foreldrene ikke bor sammen eller er gift når barnet blir født må det fylles ut et eget skjema for at far skal få foreldreansvar. Gjør man ikke dette får mor automatisk ansvaret alene. Anonymous poster hash: 6d17a...2fe Men far kan kreve foreldreansvar etter at barnet er født:http://www.skatteetaten.no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Farskap-og-foreldreansvar-nar-foreldre-ikke-er-gift/ Anonymous poster hash: eda59...5ef
Gemini77 Skrevet 20. mai 2016 #17 Skrevet 20. mai 2016 Jeg er gift med en mann som ikke er Pappan til barna mine. Her har vi lagd etternavn med mitt og hans med bindestrek som både han og jeg har endret til. Barna heter mitt og Pappan sin sitt etternavn. Så da har vi alle et etternavn felles.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #18 Skrevet 20. mai 2016 Jeg tenker at det er da så mange som heter Hansen-Olsen i dag, at det er da ikke noe problem å la barnet ha to etternavn. Så kan barnet velge når det blir større. Jeg kjenner ei (med foreldre som er gift med hverandre) som valgte å ta et etternavn til da hun ble voksen. Mors pikenavn i tillegg til familienavnet til de øvrige. Anonymous poster hash: 69e02...f11
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #19 Skrevet 21. mai 2016 Her bør far få foreldreansvar, og være med å ta viktige avgjørelser ang. barnet sitt. Synes det er uhørt å ta stefars etternavn, så lenge det er en oppegående far inne i bildet. Hva om det blir skilsmisse, og mor og stefar gifter seg på nytt på hver sin kant, skal barnet fortsatt ha stefars navn da? Du sier at barnet vil ha samme navn som resten av familien. Er ikke far like mye familie? Skjønner at barnet vil hete det samme som lillesøster/bror, men hva om far også får flere barn? Hvor mange damer ville vel gått med på at barnet fikk stemors navn? Anonymous poster hash: b3287...4a3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #20 Skrevet 21. mai 2016 Mitt barn heter det samme som meg, stefars navn. Det er pga biologisk far ikke er tilstede i livet til barnet Anonymous poster hash: 4b95f...335
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #21 Skrevet 21. mai 2016 Mitt barn heter det samme som meg, stefars navn. Det er pga biologisk far ikke er tilstede i livet til barnet Anonymous poster hash: 4b95f...335 Men det er jo noe helt annet og ikke samme problemstilling i det hele? Anonymous poster hash: d0f2b...71b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #22 Skrevet 21. mai 2016 Søsteren min har løst dette på denne måten: Hun: Anne Olsen-Hansen Han: Per Olsen-Hansen Hans sønn: Ole Jansen-Hansen Hennes datter: Kari Andresen-Olsen Felles sønn: Espen Olsen-Hansen. Alle barna har da etternavn etter både sin far og mor, og alle har et etternavn felles i familien. Anonymous poster hash: 20bc1...a7c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #23 Skrevet 21. mai 2016 Jeg hadde to barn fra før som bar mitt etternavn. Så fikk vi to felles barn som begge fikk mitt etternavn, og mannen byttet og tok mitt han og. Vips så har vi alle samme navn 👍🏻 Hans særkullsbarn har ikke samme navn, men hun har morens navn. Hun har søsken hos mor som også har morens etternavn. Anonymous poster hash: 44b30...b0f
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #24 Skrevet 21. mai 2016 Her bør far få foreldreansvar, og være med å ta viktige avgjørelser ang. barnet sitt. Synes det er uhørt å ta stefars etternavn, så lenge det er en oppegående far inne i bildet. Hva om det blir skilsmisse, og mor og stefar gifter seg på nytt på hver sin kant, skal barnet fortsatt ha stefars navn da? Du sier at barnet vil ha samme navn som resten av familien. Er ikke far like mye familie? Skjønner at barnet vil hete det samme som lillesøster/bror, men hva om far også får flere barn? Hvor mange damer ville vel gått med på at barnet fikk stemors navn? Anonymous poster hash: b3287...4a3 Det er akkurat dette jeg mener. Jeg syns hun kjører et skammelig sololøp og om hun tillater at barnet får stefars navn tenker jeg at hun kan sette han i en ubehagelig situasjon når han blir eldre og skjønner rekkevidden av det. Han er veldig glad i og har omsorg for pappaen sin som bor alene, så om han innser at han ved å ta stefars etternavn på en måte fraskriver seg farens slektsnavn er det ikke sikkert han vil like det så godt. Han har aldri hatt fars etternavn, så for han er nok tanken bare at han vil hete det samme som lillesøster. Hi Anonymous poster hash: d0f2b...71b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #25 Skrevet 21. mai 2016 Søsteren min har løst dette på denne måten: Hun: Anne Olsen-Hansen Han: Per Olsen-Hansen Hans sønn: Ole Jansen-Hansen Hennes datter: Kari Andresen-Olsen Felles sønn: Espen Olsen-Hansen. Alle barna har da etternavn etter både sin far og mor, og alle har et etternavn felles i familien. Anonymous poster hash: 20bc1...a7c Huff... Glad jeg ikke jobber som postbud Anonymous poster hash: b3287...4a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå