Luksusdyret Skrevet 18. mai 2016 #51 Skrevet 18. mai 2016 Himmel og hav så hjelpesløs. Ja ja, men så legg dere til da. Men ikke forvent å få masse forståelse fra alle de andre som må slite i deres sted. Ut fra innstillingen din, er du ikke særlig løsningsorientert, så jeg mistenker at dette hverken er første eller siste gang det blir slik.... Det der er en som jeg vil kalle dugnadspoliti. Når man jobber, altså utfører lønnet (!) arbeid, har man krav på å være hjemme når man er syk. Og man har ikke plikt til å skaffe vikar selv for å kunne være hjemme, heller ikke jobbe hjemmefra. Det er arbeidsgiver som da må skaffe vikar. Og du mener det skal være strengere for GRATIS frivillig arbeid, enn for lønnet arbeid? HVORFOR? Man trenger ikke å være lite løsningsorientert hvis man ikke har venner eller familie. Jeg har selv måttet ta provosert abort hjemme uten noen tilstede, selv om jeg fikk streng beskjed om å ikke være alene da det skjedde, måtte da juge om at jeg hadde en venninne der for å kunne ta hjemmeabort - hadde ikke noen til å passe barna hvis jeg skulle være på sykehuset. Måtte også vekke yngste midt på natta en gang for å følge etter ambulansen med eldste som plutselig fikk neseblødning som ikke stoppet. Måtte ta med syke barn på jobb fordi ingen kunne passe. Så jo, vi er mange som har null nettverk og ikke kan trylle frem folk som dekker for oss. Ingen har lyst på kake som er bakt av influensasyk person eller ha en med kraftig forkjølelse eller oppkast/diare til å stå i kiosken og servere, skjære opp kaker og håndtere mat. Men du er sikkert en slik som mener at det er helt greit at alenemødre må betale bot i barnehagen der man får beskjed om å stille med to voksne, fordi de bare kan huke tak i en voksen på gata og gi beskjed om å hjelpe til?
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2016 #52 Skrevet 18. mai 2016 Man ringer og gir beskjed om at begge foreldrene er syke. Hvor var barna deres på 17. Mai? Eventuelt kan man kjøpe en kake hos bakeren/butikken og levere. Anonymous poster hash: fca26...818 Butikk og baker er stengt i pinsen og på 17. mai. Bensinstasjoner selger ikke kaker.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #53 Skrevet 18. mai 2016 Det er det svært få som har skal jeg si deg. Men da må du i det minste si ifra, og i hvert fall tilby å dekke inn noe hjelp, som å f.eks bake eller annet du/dere kan bidra med. Jeg har ingen foreldre i live, ingen søsken eller tanter/onkler. Mannen min har alvorlig syke foreldre. Mine to venninner er involvert i dugnad fast hver eneste 17.mai... HVEM skulle jeg bedt om å trå til om jeg ikke kunne stille opp i går i pølseboden.? Mannen min slår stortromme i korpset, så hadde blitt stusslig i toget om han ikke møtte opp Anonymous poster hash: e487f...8e8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #54 Skrevet 18. mai 2016 Det er det svært få som har skal jeg si deg. Men da må du i det minste si ifra, og i hvert fall tilby å dekke inn noe hjelp, som å f.eks bake eller annet du/dere kan bidra med. Jeg har ingen foreldre i live, ingen søsken eller tanter/onkler. Mannen min har alvorlig syke foreldre. Mine to venninner er involvert i dugnad fast hver eneste 17.mai... HVEM skulle jeg bedt om å trå til om jeg ikke kunne stille opp i går i pølseboden.? Mannen min slår stortromme i korpset, så hadde blitt stusslig i toget om han ikke møtte opp Anonymous poster hash: e487f...8e8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #55 Skrevet 18. mai 2016 Jeg har forresten hatt dugnadsansvaret i korpset i flere år tidligere, så vet at mange aldri møter.. De som stiller opp ofte, får litt mer sympati den dagen de plutselig er syke. Å bake ekstra dagen før, er jo umulig. En vet jo ofte ikke at en blir syk dagen etter. Anonymous poster hash: e487f...8e8
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #56 Skrevet 18. mai 2016 Det der er en som jeg vil kalle dugnadspoliti. Når man jobber, altså utfører lønnet (!) arbeid, har man krav på å være hjemme når man er syk. Og man har ikke plikt til å skaffe vikar selv for å kunne være hjemme, heller ikke jobbe hjemmefra. Det er arbeidsgiver som da må skaffe vikar. Og du mener det skal være strengere for GRATIS frivillig arbeid, enn for lønnet arbeid? HVORFOR? Man trenger ikke å være lite løsningsorientert hvis man ikke har venner eller familie. Jeg har selv måttet ta provosert abort hjemme uten noen tilstede, selv om jeg fikk streng beskjed om å ikke være alene da det skjedde, måtte da juge om at jeg hadde en venninne der for å kunne ta hjemmeabort - hadde ikke noen til å passe barna hvis jeg skulle være på sykehuset. Måtte også vekke yngste midt på natta en gang for å følge etter ambulansen med eldste som plutselig fikk neseblødning som ikke stoppet. Måtte ta med syke barn på jobb fordi ingen kunne passe. Så jo, vi er mange som har null nettverk og ikke kan trylle frem folk som dekker for oss. Ingen har lyst på kake som er bakt av influensasyk person eller ha en med kraftig forkjølelse eller oppkast/diare til å stå i kiosken og servere, skjære opp kaker og håndtere mat. Men du er sikkert en slik som mener at det er helt greit at alenemødre må betale bot i barnehagen der man får beskjed om å stille med to voksne, fordi de bare kan huke tak i en voksen på gata og gi beskjed om å hjelpe til? Jeg ser jo at det kan være mange ensomme mennesker uten nettverk rundt. Og selv har vi heller ingen å spørre, dersom det skulle knipe. Vi har imidlertid alltid gått uansett sykdom eller ei, for her rakner opplegget dersom noen i gruppe uteblir. Det er ikke lett å få venner til å stille for en på en slik dag. Men man kan muligens spørre en nabo om å bake ei kake for noen kroner. Kjenner man INGEN, så må man heller si det i foreldregruppa - at man er sårbar dersom noe skulle skje, og at det derfor kan være en risk å sette dere i en gruppe der man er dønn avhengig av hverandre. Jobb og dugnad er to vidt forskjellige ting da. Og har man barn, så må man selvsagt medberegne en del slike timer som frivillig arbeid. Derfor bør det også være av interesse å bli kjent med foreldrene til barnas venner, slik at man kan opparbeide seg en viss sosial krets. For det er veldig viktig. Både for voksne og barn.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #57 Skrevet 18. mai 2016 Jeg har ingen foreldre i live, ingen søsken eller tanter/onkler. Mannen min har alvorlig syke foreldre. Mine to venninner er involvert i dugnad fast hver eneste 17.mai... HVEM skulle jeg bedt om å trå til om jeg ikke kunne stille opp i går i pølseboden.? Mannen min slår stortromme i korpset, så hadde blitt stusslig i toget om han ikke møtte opp Anonymous poster hash: e487f...8e8 Vel, uansett kan du vel stille med noe? Baking og andre ting du kan bidra med, uten å måtte møte opp på dugnad?
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2016 #58 Skrevet 18. mai 2016 (endret) Jeg ser jo at det kan være mange ensomme mennesker uten nettverk rundt. Og selv har vi heller ingen å spørre, dersom det skulle knipe. Vi har imidlertid alltid gått uansett sykdom eller ei, for her rakner opplegget dersom noen i gruppe uteblir. Det er ikke lett å få venner til å stille for en på en slik dag. Men man kan muligens spørre en nabo om å bake ei kake for noen kroner. Kjenner man INGEN, så må man heller si det i foreldregruppa - at man er sårbar dersom noe skulle skje, og at det derfor kan være en risk å sette dere i en gruppe der man er dønn avhengig av hverandre. Jobb og dugnad er to vidt forskjellige ting da. Og har man barn, så må man selvsagt medberegne en del slike timer som frivillig arbeid. Derfor bør det også være av interesse å bli kjent med foreldrene til barnas venner, slik at man kan opparbeide seg en viss sosial krets. For det er veldig viktig. Både for voksne og barn. Så dere drar med dere influensa der det er store folkemengder? Og mener at dere er så flinke og fortjener takk? Nei, hold dere hjemme når dere har smittsomme sykdommer. Jeg har ingen interesse av å ligge rett ut uka etter 17. mai bare fordi noen skal være så flink. Heller at man går tom for kaker, enn å være dausjuk. Det er jo min arbeidsgiver som må betale for at dere karrer dere til arrangementet og sprer basillene. Ja, vi kjenner foreldre til barnas venner. Og de har hver sine oppgaver på dugnader, så det hjelper overhode ingenting. Og som sagt, hadde du spist en kake som er bakt av en med influensa? Når man jobber som baker, får man forbud mot å møte på jobb, altså automatisk sykmelding hvis man er smittsom. Fordi ingen mennesker ønsker å bli syke ved å spise det dere har laget med omgangssyke eller influensa innabords. Endret 18. mai 2016 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #59 Skrevet 18. mai 2016 Vel, uansett kan du vel stille med noe? Baking og andre ting du kan bidra med, uten å måtte møte opp på dugnad? Møter på alle dugnader vi. Men hvis jeg hadde våknet opp klokka 6 om morgenen 17.mai med migrene, så hadde det ikke vært mulig å bidra med noe forarbeide da.. De gangene det kræsjer med at vi skal bort når det er noe, så er jeg med på opprigging og kakebaking på forhånd. Sykdom planlegges ikke Anonymous poster hash: e487f...8e8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #60 Skrevet 18. mai 2016 Poenget her, sånn egentlig, er vel at det alltid vil være de som belager seg på andre, men ikke giddet å gjøre en dritt selv. Helt greit om man blir syk, da holdet man seg hjemme. Men tviler på at alle de som ikke stilte i går var ikke syke eller hadde andre gode grunner (bortreist e.l.) Anonymous poster hash: af42e...c6a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #61 Skrevet 18. mai 2016 Vel, uansett kan du vel stille med noe? Baking og andre ting du kan bidra med, uten å måtte møte opp på dugnad? typisk skrive men ikkje tenke. Alle vil bake og ingen gir fra seg den plassen. Anonymous poster hash: aee52...d59
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #62 Skrevet 18. mai 2016 Møter på alle dugnader vi. Men hvis jeg hadde våknet opp klokka 6 om morgenen 17.mai med migrene, så hadde det ikke vært mulig å bidra med noe forarbeide da.. De gangene det kræsjer med at vi skal bort når det er noe, så er jeg med på opprigging og kakebaking på forhånd. Sykdom planlegges ikke Anonymous poster hash: e487f...8e8 Sjølv om det er totalt nok med kaker. Ingen ser den. Anonymous poster hash: aee52...d59
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #63 Skrevet 18. mai 2016 typisk skrive men ikkje tenke. Alle vil bake og ingen gir fra seg den plassen. Anonymous poster hash: aee52...d59 Har opplevd det motsatte - her vil ingen bake. Det tjener jeg rått på siden jeg har små barn som trenger pass, da bytter jeg kioskvakta mi mot å bake 3-4 kvalitetskaker Anonymous poster hash: fded1...704
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #64 Skrevet 18. mai 2016 Så dere drar med dere influensa der det er store folkemengder? Og mener at dere er så flinke og fortjener takk? Nei, hold dere hjemme når dere har smittsomme sykdommer. Jeg har ingen interesse av å ligge rett ut uka etter 17. mai bare fordi noen skal være så flink. Heller at man går tom for kaker, enn å være dausjuk. Det er jo min arbeidsgiver som må betale for at dere karrer dere til arrangementet og sprer basillene. Ja, vi kjenner foreldre til barnas venner. Og de har hver sine oppgaver på dugnader, så det hjelper overhode ingenting. Og som sagt, hadde du spist en kake som er bakt av en med influensa? Når man jobber som baker, får man forbud mot å møte på jobb, altså automatisk sykmelding hvis man er smittsom. Fordi ingen mennesker ønsker å bli syke ved å spise det dere har laget med omgangssyke eller influensa innabords. Det sier seg selv at man holder seg borte når man har omgangssyke og influensa da. Men sykdom omfatter jo så mangt, og det er mange som sliter med forskjellige ting. Man kan likevel stille, selv om man føler seg uggen eller er litt forkjøla f.eks. Men det er da min mening. Poenget mitt er ikke at jeg selv skal fremstilles som så flink, men med en slik innstilling som enkelte har, så bekrefter det jo bare at det ofte skal småting til før man dropper frivillighetsarbeidet. Og man skal ikke tro at andre hele tiden synes det er helt greit å dekke inn for de typisk faste unnasluntrerne som går igjen. Dersom alle skulle tenke slik så ville det ikke blitt noe skoleavslutninger, 17.mai arrangementer m.m. Det er ikke så mange som synes det er überstas med dugnad, men har man barn, så må man da også ta med seg det som følger at slike ting. Kan man overhodet ikke stille grunnet kronisk sykdom, så må man si det. Det er jo helt greit, men ikke bare la være å stille slik noen bare gjør. Ved å kjenne barnas foreldre, så kan man f.eks be noen om å bake en kake. Så skylder man heller en bakst ved en senere anledning. Slik har vi gjort det her, og det har funket bra.
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2016 #65 Skrevet 18. mai 2016 Det sier seg selv at man holder seg borte når man har omgangssyke og influensa da. Men sykdom omfatter jo så mangt, og det er mange som sliter med forskjellige ting. Man kan likevel stille, selv om man føler seg uggen eller er litt forkjøla f.eks. Men det er da min mening. Poenget mitt er ikke at jeg selv skal fremstilles som så flink, men med en slik innstilling som enkelte har, så bekrefter det jo bare at det ofte skal småting til før man dropper frivillighetsarbeidet. Og man skal ikke tro at andre hele tiden synes det er helt greit å dekke inn for de typisk faste unnasluntrerne som går igjen. Dersom alle skulle tenke slik så ville det ikke blitt noe skoleavslutninger, 17.mai arrangementer m.m. Det er ikke så mange som synes det er überstas med dugnad, men har man barn, så må man da også ta med seg det som følger at slike ting. Kan man overhodet ikke stille grunnet kronisk sykdom, så må man si det. Det er jo helt greit, men ikke bare la være å stille slik noen bare gjør. Ved å kjenne barnas foreldre, så kan man f.eks be noen om å bake en kake. Så skylder man heller en bakst ved en senere anledning. Slik har vi gjort det her, og det har funket bra. Vel, du angrep konkret henne som var syk, og mannen hennes var syk. Det er ikke snakk om unnasluntring av andre grunner, du mente hun som var syk måtte stille med bakvakt eller bake mens hun var syk. Det er det jeg reagerer på, ikke at det er helt OK å være irritert på folk som ikke stiller opp fordi de ikke gidder.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #66 Skrevet 18. mai 2016 Vel, du angrep konkret henne som var syk, og mannen hennes var syk. Det er ikke snakk om unnasluntring av andre grunner, du mente hun som var syk måtte stille med bakvakt eller bake mens hun var syk. Det er det jeg reagerer på, ikke at det er helt OK å være irritert på folk som ikke stiller opp fordi de ikke gidder. Jeg reagerte veldig på det innlegget ja, for de hadde ikke giddet å si ifra at de uteble engang. Og det er dårlig.
Hjertefru Skrevet 18. mai 2016 #67 Skrevet 18. mai 2016 Her var det mye selvrettferdighet. Tror folk gjerne stiller opp hvis de har mulighet jeg. De som ikke stiller har oftest sine grunner, men ikke alltid at de er så åpenbare. Hvem har lyst til å stille seg opp på foreldremøte og proklamere at de ikke har nettverk, eller at de sliter sosialt? Selv var jeg høygravid da klassen til mellomste "hadde" arrangementet på 17. Mai, og mannen min var på jobb. "Kjøpte" meg fri med å bake en ekstra kake. Så er enig med Kari Mari i at det som oftest går an å finne løsninger, og at det ikke er greit å bare utebli uten å gi beskjed. Må bare føye til at det er ikke naturlig for alle å benytte seg av arrangementet på skolen, noen har tradisjoner som involverer familie. Da er man ikke så motivert stresse til arrangement man i utgangspunktet ikke er interessert i . Pliktløp er lite motiverende. Selv jobber jeg mange 17. Maier, og mener jeg og familien må få bestemme selv hva vi skal gjøre når vi for en gangs skyld har fri begge to. Registrerer at ikke alle skjønner det, men de om det. Men som sagt, stiller opp hvis jeg har mulighet.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #68 Skrevet 18. mai 2016 Kjenner at jeg blir matt av alle unnskyldningene folk kommer med her... Who cares?! Kan man ikke, ringer man og sier at man ikke kan stille pga noe uforutsett! Enkelt og greit. De som bevist sluntrer unna vet det vel selv, og dem er det noe annet med enn de som våkner 17 mai og er sjuke! Anonymous poster hash: 630a1...f84
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2016 #69 Skrevet 18. mai 2016 Her var det mye selvrettferdighet. Tror folk gjerne stiller opp hvis de har mulighet jeg. De som ikke stiller har oftest sine grunner, men ikke alltid at de er så åpenbare. Hvem har lyst til å stille seg opp på foreldremøte og proklamere at de ikke har nettverk, eller at de sliter sosialt? Selv var jeg høygravid da klassen til mellomste "hadde" arrangementet på 17. Mai, og mannen min var på jobb. "Kjøpte" meg fri med å bake en ekstra kake. Så er enig med Kari Mari i at det som oftest går an å finne løsninger, og at det ikke er greit å bare utebli uten å gi beskjed. Må bare føye til at det er ikke naturlig for alle å benytte seg av arrangementet på skolen, noen har tradisjoner som involverer familie. Da er man ikke så motivert stresse til arrangement man i utgangspunktet ikke er interessert i . Pliktløp er lite motiverende. Selv jobber jeg mange 17. Maier, og mener jeg og familien må få bestemme selv hva vi skal gjøre når vi for en gangs skyld har fri begge to. Registrerer at ikke alle skjønner det, men de om det. Men som sagt, stiller opp hvis jeg har mulighet. Eller informere om kreft, spontanabort, samlivsbrudd eller annet man ønsker å holde privat...
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #70 Skrevet 18. mai 2016 MrsRiddick, on 18 May 2016 - 15:06, said: Eller informere om kreft, spontanabort, samlivsbrudd eller annet man ønsker å holde privat... Du trenger vel ikke informere om hva du feiler? Men det kan være lurt å informere foreldregruppen din om at du av helsemessige årsaker ikke kan bidra på tilstelninger og slikt. Da har du ikke utbrodert noe du vil holde for deg selv, samtidig som at de andre vet at du har gyldig grunn for å slippe. Det verste er de som bare gir faen. Anonymous poster hash: 3af74...449
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #71 Skrevet 18. mai 2016 Du trenger vel ikke informere om hva du feiler? Men det kan være lurt å informere foreldregruppen din om at du av helsemessige årsaker ikke kan bidra på tilstelninger og slikt. Da har du ikke utbrodert noe du vil holde for deg selv, samtidig som at de andre vet at du har gyldig grunn for å slippe. Det verste er de som bare gir faen. Anonymous poster hash: 3af74...449 Og hvor mange tror du ikke bare vil fnyse av det, og tenke at personen ikke gidder Anonymous poster hash: ca1a8...471
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #72 Skrevet 18. mai 2016 Møter på alle dugnader vi. Men hvis jeg hadde våknet opp klokka 6 om morgenen 17.mai med migrene, så hadde det ikke vært mulig å bidra med noe forarbeide da.. De gangene det kræsjer med at vi skal bort når det er noe, så er jeg med på opprigging og kakebaking på forhånd. Sykdom planlegges ikke Anonymous poster hash: e487f...8e8 Alle vet hvem som stiller på ulike dugnader og hvem som aldri stiller. Dersom du stiller på det meste av dugnader og blir syk 17.mai så ringer man noen og gir beskjed at man er syk. Man trenger ikke forklare hvilken sykdom man har en gang. Alle vet at Kari virkelig er syk om hun plutselig melder avbud pga hun/de stiler alltid på dugnad. Alle vet også at Anne aldri stiller på dugnad og plutselig var "syk" og kunne ikke komme. Ikke gidder hun gi beskjed heller, så veldig mange vet at Anne er "syk" før selve dugnaden. Det er stor forskjell på de tilfellene. Alle forstår at om Kari er syk så må mannen ta seg av de 3 små barna på 17.mai. De vet også at antagelig hjelper han litt der han kan innimellom eller at de stiller på dugnaden neste helg for fotballen! De vet også at Anne nok ikke stiller på neste dugnad fordi akkurat den helga bare MÅ de på hytta osv.... Jeg har en kronisk sykdom og vi stiller på dugnad når vi kan. Vi melder oss til å kjøre på fotballkamper og spør om kompiser vil sitte på til selskap osv. Men i de periodene jeg er langvarig syk (ofte innlagt) stiller vi ikke. Men da vet jeg at jeg alt har plusspoeng å gå på både på dugnader, kakebaking og ikke minst kjøring av barna. Anonymous poster hash: fca26...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå