Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #26 Skrevet 18. mai 2016 Hadde det ikke vært dugnad hadde det ikke blitt 17.maifeiring. Vil tro det er få som har betaling for å arrangere 17.mai, uansett hvor det måtte være. Og siden det går på rundgang, så vil det bli hver sin tur. Nei, det er ikke moro og slite seg ut fra tidlig morgen til sen kveld 17.mai, men det er hver sin gang. Om man anser dagen som ødelagt, - så kan man jo tenke hvordan det hadde vært uten noe som helst slags arrangement den dagen! Det står ikke folk i kø for og selge pølser, tørke søl, bake kaker og arrangere leker denne dagen. SÅ god er ikke dugnadsånden, men så lenge man "må" bare et år for hvert barn man får, så bør man klare såpass. Og også her er det lov og reise bort f.eks, men man vet jo allerede FØR barna begynner skolen at det året de går i 5.trinn er det "vår tur" til å holde 17.mai, så det går an og sette av det året til nettopp den oppgaven. Men igjen, ting kan skje, og da er det også her (heldigvis) vanlig at man stiller opp f.eks i komiteen og er med på planlegging, eller man stiller opp med ekstra kaker eller kaffe for noen som skal "jobbe dugnad" den 17.... Eller er med ekstra på pynting og rigging i forkant. Så alle de som vil betale seg ut av oppgaven og tror det strømmer på med frivillige for og arrangere dagen for DEG og DINE barn, dere får tro igjen! Da vil det koste 1000-er av kroner for hver gang, fordi man vil måtte lønne folk og kjøpe inn catering for å klare oppgavene....Er vel gjerne 200% lønntillegg også på slike dager.... SÅ mulig det hadde blitt betaling for å slippe og jobbe, samt priser hinsides all restaurantnivå.... Men dere får vel bare leve i deres lille boble om at alle andre synes det er verdens beste jobb og selge pølser til deg og smile og være glad og passe på barna dine når de løper sekkeløp og gir de premie,- UTEN betaling,- og du og de få med deg som har det like fælt som deg når de må hjelpe til, er så få at det ikke hadde spilt noen rolle..... Blir dugnad frivillig og ikke en "tvang" det året barnet ditt går i "feil trinn",- så hadde det ikke blitt feiring mange steder rundt om i landet. De aller, aller fleste av oss stiller opp de år vi må, men tror et fåtall finner det så givende at vi hadde stilt mange fler år enn vi har barn som tilsier vi må....Allikevel klare vi smile, glede oss og få en fin dag selv med å tørke søl, tårer og snørr, lete opp "forvunnede" barn og foreldre, bake kaker, rigge opp og rigge ned de år vi må. Neste år nyter vi å ha fri og vet å sette pris på de som står i kiosk og smiler og de som deler ut sjokolade til barna etter leker osv osv Anonymous poster hash: 43964...816 Enn hva hvis man må gjøre det hvert år i 10 år? Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #27 Skrevet 18. mai 2016 Joda, den er for så vidt grei. Men, for eksempel, på vår skole er det veldig få elever, og da har alle dugnad hvert eneste år. Skolen arrangerer også festen for hele bygda, korpset og alle andre. Jeg synes ikke det er rimelig at vi som har barn på skolen har opptil 10 år med dugnad HVERT ÅR og ikke kan feire med familie, mens folk som ikke har skolebarn, har voksne barn eller er tilreisende skal bare komme og spise og dra igjen. Jeg stiller gladelig opp på fritidsaktiviteter til barna, baker masse, står i kiosken, skriver søknader om støtte og så videre, men det går våre barn til gode. Kjenner at jeg mangler motivasjon til å bake masse rundstykker med pålegg, kaker og bruke masse penger på det for at helt ukjente folk som tilfeldigvis er bosatt i samme bygd skal komme og gomle for en hundrelapp. Hvert år i ti år. Samtidig som vi ikke kan feire med familien disse 10 årene. Anonymous poster hash: fded1...704 Ja, alt med måte - men jeg regner med inntekten fra 17. mai kommer barna på skolen til gode eller? Hos oss er det FAU som ordner med 17. mai og som får overskuddet, som igjen gagner ungene, som bla fikk dra med buss til skitrekket og fikk heiskort sponset av FAU. Hos oss er det heller ikke en stor skole, og der er det 17. mai daugnad i 2. og 6. klasse, så nå har vi hatt to år på rad. Får noen års pause nå før det er på an igjen. Det er mye jobb, og vi har brukt mange timer på planlegging av aktiviteter, handle inn premier, mat og å kontakte sponsorer, men hva er alternativet? Ingen 17. mai? Hva mener du dere heller burde gjort? Avviklet hele feiringen på skolen? Anonymous poster hash: 3919e...835
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #28 Skrevet 18. mai 2016 Ja, alt med måte - men jeg regner med inntekten fra 17. mai kommer barna på skolen til gode eller? Hos oss er det FAU som ordner med 17. mai og som får overskuddet, som igjen gagner ungene, som bla fikk dra med buss til skitrekket og fikk heiskort sponset av FAU. Hos oss er det heller ikke en stor skole, og der er det 17. mai daugnad i 2. og 6. klasse, så nå har vi hatt to år på rad. Får noen års pause nå før det er på an igjen. Det er mye jobb, og vi har brukt mange timer på planlegging av aktiviteter, handle inn premier, mat og å kontakte sponsorer, men hva er alternativet? Ingen 17. mai? Hva mener du dere heller burde gjort? Avviklet hele feiringen på skolen? Anonymous poster hash: 3919e...835 Jeg mener at vi burde ha hatt feiring kun for skoleelever med familien, ikke sponse festen på hele bygda. Da hadde det holdt at et klassetrinn arrangerte og man byttet på. Nei, jeg ønsker ikke å blakke meg på 17. mai for at andre skal ha billig feiring. Gjerne folk som ikke har småunger med utgifter dette medfører. 100 kroner i kaffe, kaker, rundstykker, grøt og kaffe er svinbillig, når man kan spise så mye man orker. Jeg har to barn på skolen og må derfor lage dobbelt opp med alt - jeg tror det gikk 200 kr bare i pålegg. I tillegg må vi selv betale for maten som vi har laget og allerede betalt en gang - de som jobber dugnad betaler like mye som bygdefolk som ikke har løftet en finger og bare møtt opp. Jeg synes ikke det er rettferdig hvert eneste år. For min del kunne hele feiringa på skolen avskaffes, så kunne vi heller gå i tog, høre på taler og dra hjem til god middag og kaker. Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #29 Skrevet 18. mai 2016 Jeg mener at vi burde ha hatt feiring kun for skoleelever med familien, ikke sponse festen på hele bygda. Da hadde det holdt at et klassetrinn arrangerte og man byttet på. Nei, jeg ønsker ikke å blakke meg på 17. mai for at andre skal ha billig feiring. Gjerne folk som ikke har småunger med utgifter dette medfører. 100 kroner i kaffe, kaker, rundstykker, grøt og kaffe er svinbillig, når man kan spise så mye man orker. Jeg har to barn på skolen og må derfor lage dobbelt opp med alt - jeg tror det gikk 200 kr bare i pålegg. I tillegg må vi selv betale for maten som vi har laget og allerede betalt en gang - de som jobber dugnad betaler like mye som bygdefolk som ikke har løftet en finger og bare møtt opp. Jeg synes ikke det er rettferdig hvert eneste år. For min del kunne hele feiringa på skolen avskaffes, så kunne vi heller gå i tog, høre på taler og dra hjem til god middag og kaker. Anonymous poster hash: fded1...704 Her går det forresten svært lite til ungene, eneste vi har som arrangeres i regi av FAU er juletrefest. Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #30 Skrevet 18. mai 2016 Her går det forresten svært lite til ungene, eneste vi har som arrangeres i regi av FAU er juletrefest. Anonymous poster hash: fded1...704 Hvor går pengene da? Hva med å ta det opp allerede nå Hvordan dere skal gjøre det neste år? Det er ingen selvfølge at det skal være bare skolen som står for arrangementet. Å ha et opplegg bare for skolebarna og deres foreldre synes jeg personlig høres ut til å være en dårlig idé. Det ville nok gitt mange skuffede besteforeldre, barnehagebarn og tidligere elever, men dere kunne kanskje dele på oppgavene slik at idrettslaget tok noe, koret tok noe, husflidsforening noe osv. Da ville det blitt mye mindre jobb på hver. Anonymous poster hash: 18f94...63b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #31 Skrevet 18. mai 2016 Hvor går pengene da? Hva med å ta det opp allerede nå Hvordan dere skal gjøre det neste år? Det er ingen selvfølge at det skal være bare skolen som står for arrangementet. Å ha et opplegg bare for skolebarna og deres foreldre synes jeg personlig høres ut til å være en dårlig idé. Det ville nok gitt mange skuffede besteforeldre, barnehagebarn og tidligere elever, men dere kunne kanskje dele på oppgavene slik at idrettslaget tok noe, koret tok noe, husflidsforening noe osv. Da ville det blitt mye mindre jobb på hver. Anonymous poster hash: 18f94...63b Vi har ikke egne idrettslag, kor eller noe sånt i bygda vår. Husflidforeningen består av gamle damer som ikke er interessert i å arrangere dette. Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #32 Skrevet 18. mai 2016 Her går det forresten svært lite til ungene, eneste vi har som arrangeres i regi av FAU er juletrefest. Anonymous poster hash: fded1...704 Men her er det jo ikke dugnaden det er noe i veien med, men hele opplegget. Var jeg deg hadde jeg tatt dette opp med skolen/FAU. Det er jo mulig dette fungerte fint tidligere, men at alderssammensetningen i bygda har endret seg såpass mye at det blir en stor skjevfordeling nå. Er dette en gammel tradisjon og en fattig bygd stilte gjerne skolen opp denne dagene for at alle skulle få en fin 17. mai. Før var det jo mange flere stillinger på skolen (som kaffekoker etc) og disse hadde nok en rolle disse dagene. Jeg hadde ønsket å vite hva som var intensjonen med dette nå. Om pengene ikke kommer barna tilgode - hvor blir de av da? Når hver familie selv dekker utgiftene til maten de lager og alle betaler for den - hvor blir da pengene av? Hvis dette bare arrangeres slik av gammel vane og sliter på foreldrene uten at barna får noe igjen for det er det jo på tide å revurdere ordningen og gjøre ting annerledes neste år. Det å begrense arrangementet til bare skolebarna er nok ikke lurt. 17. mai skal være inkluderende. Om jeg har forstått deg rett er det "spis så mye du vil for 100 kroner". Dette hadde jeg glatt endret på slik at man betalte pr. porsjon og at de som da spiser mye betaler mer. Om dere har mat som er veldig krevende å lage (og holde varm), bør dere kanskje også revurdere menyen. Det holder med kaker, brus, pølser og is. Ønsker man å spise annen mat på 17. mai kan man lage i stand dette selv hjemme etter arrangementet (eller før om arrangementet er senere på dagen). Anonymous poster hash: 51b3a...192
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #33 Skrevet 18. mai 2016 Men her er det jo ikke dugnaden det er noe i veien med, men hele opplegget. Var jeg deg hadde jeg tatt dette opp med skolen/FAU. Det er jo mulig dette fungerte fint tidligere, men at alderssammensetningen i bygda har endret seg såpass mye at det blir en stor skjevfordeling nå. Er dette en gammel tradisjon og en fattig bygd stilte gjerne skolen opp denne dagene for at alle skulle få en fin 17. mai. Før var det jo mange flere stillinger på skolen (som kaffekoker etc) og disse hadde nok en rolle disse dagene. Jeg hadde ønsket å vite hva som var intensjonen med dette nå. Om pengene ikke kommer barna tilgode - hvor blir de av da? Når hver familie selv dekker utgiftene til maten de lager og alle betaler for den - hvor blir da pengene av? Hvis dette bare arrangeres slik av gammel vane og sliter på foreldrene uten at barna får noe igjen for det er det jo på tide å revurdere ordningen og gjøre ting annerledes neste år. Det å begrense arrangementet til bare skolebarna er nok ikke lurt. 17. mai skal være inkluderende. Om jeg har forstått deg rett er det "spis så mye du vil for 100 kroner". Dette hadde jeg glatt endret på slik at man betalte pr. porsjon og at de som da spiser mye betaler mer. Om dere har mat som er veldig krevende å lage (og holde varm), bør dere kanskje også revurdere menyen. Det holder med kaker, brus, pølser og is. Ønsker man å spise annen mat på 17. mai kan man lage i stand dette selv hjemme etter arrangementet (eller før om arrangementet er senere på dagen). Anonymous poster hash: 51b3a...192 Jeg tenker også at det er av gammel tradisjon, men folk har liksom bare akseptert det. Vi får forresten ikke sjansen til å lage annen mat hjemme, men må kjøpe maten vi selv har laget og betalt for, på arrangementet. Barna synes det blir for sent med middag kl halv 7 på kvelden, og må spise noe for å kunne komme seg gjennom dagen med leker, taler, tog og diverse annet som hører 17. mai til. Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #34 Skrevet 18. mai 2016 Spør gjerne hvor det ble av dem. Hadde det vært oss hadde vi blitt veldig glade for å få forklare oss, når begge to er syke så er det rett og slett ikke mulig å stille. Veldig kjedelig at vi blir stemplet som unnasluntrere når vi gjerne ville deltatt. Anonymous poster hash: 048c5...590 Vi skulle ikke på dugnad 17. mai altså, men sist dugnad i barnehagen var begge syke. Vi visste ikke hvem som arragerte, hadde kun sett lapp, og dessuten var det jo fellesdugnad så føltes ikke riktig å ringe å "mase for å unnskylde seg". Hadde jeg hatt en spesifikk post å fylle 17. mai og kontaktinformasjon til arrangør hadde jeg selvsagt ringt. Jeg ser jo at det er en forskjell der, altså når man har blitt tildelt en arbeidsoppgave på forhånd. Anonymous poster hash: 048c5...590
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #35 Skrevet 18. mai 2016 Enn hva hvis man må gjøre det hvert år i 10 år? Anonymous poster hash: fded1...704 Som det fungerer de fleste steder er det et år i løpet av barnas grunnskolealder det er dugnad.....Om man da opplever dugnad hvert år i ti år, så bør man i hvert fall være forberedt på og samtidig være i stand til å klare og bidra på 17.mai disse årene. At det er dugnader, møter og ting som dette som følger med barn bør ikke komme som en overraskelse når man har fått så mange, og antall barn er ingen unnskyldning. Man får jo det antall barn man ønsker og har lyst på og føler man er i stand til å følge opp!!!!..Tenker jeg. Om det er fast i ei "bygd" eller "bydel" at man starter i en komite et år og da "MÅ" være med i denne og sitte i ti år, da vil jeg si det er rom for å endre dugnadsoppsett og hvordan dette gjøres.. Anonymous poster hash: 43964...816
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #36 Skrevet 18. mai 2016 Jeg tenker også at det er av gammel tradisjon, men folk har liksom bare akseptert det. Vi får forresten ikke sjansen til å lage annen mat hjemme, men må kjøpe maten vi selv har laget og betalt for, på arrangementet. Barna synes det blir for sent med middag kl halv 7 på kvelden, og må spise noe for å kunne komme seg gjennom dagen med leker, taler, tog og diverse annet som hører 17. mai til. Anonymous poster hash: fded1...704 Når det gjelder å spise annen mat hjemme så tenkte jeg mer på de i bygda som kommer på arrangementet uten forpliktelser, koser seg med maten og spiser mye. Vi har barn på barneskolen og er med på to arrangement (ett i byen og ett i bydel) så denne dagen blir det stort sett pølse, is og kake. I år var vi så heldig å være invitert til noen på kvelden så da spiste vi varm kvelds der (de gjorde det enkelt og godt med ferdiglaget rømmegrøt). Anonymous poster hash: 51b3a...192
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #37 Skrevet 18. mai 2016 Som det fungerer de fleste steder er det et år i løpet av barnas grunnskolealder det er dugnad.....Om man da opplever dugnad hvert år i ti år, så bør man i hvert fall være forberedt på og samtidig være i stand til å klare og bidra på 17.mai disse årene. At det er dugnader, møter og ting som dette som følger med barn bør ikke komme som en overraskelse når man har fått så mange, og antall barn er ingen unnskyldning. Man får jo det antall barn man ønsker og har lyst på og føler man er i stand til å følge opp!!!!..Tenker jeg. Om det er fast i ei "bygd" eller "bydel" at man starter i en komite et år og da "MÅ" være med i denne og sitte i ti år, da vil jeg si det er rom for å endre dugnadsoppsett og hvordan dette gjøres.. Anonymous poster hash: 43964...816 Jeg har to barn på skolen, er det virkelig for mange? Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #38 Skrevet 18. mai 2016 Som følge av verv jeg har hatt så har jeg hatt ansvaret for å sette opp dugnadslister. Tilhørighet er veldig viktig for dugnadsånden. Det er veldig stor forskjell på hvordan folk tenker på dugnaden. Skal jeg generalisere veldig så kan foreldre deles inn i to grupper: De som har en veldig upersonlig tilnærming til dette og de som tar mer inn over seg hva dette egentlig er.Enkelte tar ikke inn over seg at om de ikke stiller er det noen andre som får mer arbeid. De har et veldig upersonlig forhold til det. De tenker bare at om de ikke stiller så blir "det" ordnet av "noen". De tar ikke innover seg at "det" er f.eks. lykkehjulet og at "noen" er moren til Per i klassen. De lar være å tenke på at ikke stiller og skolen ikke har mulighet til å få andre til å overta vakten (gjerne på kort varsel da mange ofte ikke gir beskjed) så får ingen barn (inkludert deres barn) kose seg med Lykkehjulet da kan det ikke være i drift denne vakten.De tar heller ikke inn over seg at "noen" er moren til Per i klassen som da må gå doble vakter og knapt får være med barna sine på skoleplassen denne dagen. De som ofte ender opp med de doble vaktene er de som gjør mest i utgangspunktet. De som tar inn over seg at "det" er en konkret oppgave og at "noen" er noen av de andre foreldrene, strekker seg mye lengre for å bidra. Selvfølgelig er det noen familier som ikke kan delta på dugnad pga sykdom f.eks. eller de er vekkreist på dagen og det er selvfølgelig helt i orden. Her er det også samme skille mellom de som ikke gir beskjed og bare ikke dukker opp og de som gir beskjed med en gang de har mulighet for det/ser at det kommer noe i veien Anonymous poster hash: 51b3a...192
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #39 Skrevet 18. mai 2016 Vi har ikke egne idrettslag, kor eller noe sånt i bygda vår. Husflidforeningen består av gamle damer som ikke er interessert i å arrangere dette. Anonymous poster hash: fded1...704 Hvis dere er en bygd uten egne organisasjoner er det kanskje like greit å legge ned arrangemanget. Hvis dere hjelper til med det som skal skje i nabobygda kan det hende dere kan være med der, ellers blir det jo ikke noe hos dere. Anonymous poster hash: 18f94...63b
Gjest Hercule Poirot Skrevet 18. mai 2016 #40 Skrevet 18. mai 2016 Her var det mange gode unnskyldninger! Jeg tror jeg har løsningen: Legg ned 17. maifeiringen. La oss drite i hele dagen, ingen vil savne den likevel, det er jo bare kjas og mas uansett. Det er dyrt og unødvendig å kjøpe inn penklær. Det er vondt og slitsomt å gå i tog. Det er svindyrt å kjøpe kaffe, brus, pølser og kaker på skolens fellesarrangement. Det er bare kjedelige leker og dårlige premier. Kan vi ikke bare henge ut verandaflagget, sløve i sofaen i joggings mens vi ser den gamle, dårlige westernfilmen NRK sender, ev. opptak av tidligere tiders barnetog på NRK 2, eller en DVD, før vi griller middagen på hver vår terrasse og drikker vin til. Så kan vi legge oss i rimelig tid og stille på jobb, blide og fornøyde, uten antydning til litt stølhet og vonde bein 18. mai. Tenk å slippe bunadsskjortestryking, toggåing og alt maset! Digg!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #41 Skrevet 18. mai 2016 Spør gjerne hvor det ble av dem. Hadde det vært oss hadde vi blitt veldig glade for å få forklare oss, når begge to er syke så er det rett og slett ikke mulig å stille. Veldig kjedelig at vi blir stemplet som unnasluntrere når vi gjerne ville deltatt. Anonymous poster hash: 048c5...590 Men kjære tid, da må dere jo skaffe folk som kan gå i stedet for dere da! Man kan jo ikke la andre i stikken fordi om man er syk, spesielt når man vet at man da pålegger de andre merarbeid. Uansett må man jo melde ifra, og ikke bare la vær å komme. Blir jo skikkelig kleint å møte de andre foreldrene igjen etterpå. Snakk om å sveve rundt sin egen akse!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #42 Skrevet 18. mai 2016 Men kjære tid, da må dere jo skaffe folk som kan gå i stedet for dere da! Man kan jo ikke la andre i stikken fordi om man er syk, spesielt når man vet at man da pålegger de andre merarbeid. Uansett må man jo melde ifra, og ikke bare la vær å komme. Blir jo skikkelig kleint å møte de andre foreldrene igjen etterpå. Snakk om å sveve rundt sin egen akse! Enn hvis man ikke har noen folk å skaffe? Skal man møte opp syk og smitte alle andre, hoste i maten man serverer og så videre? Ikke alle har 4 besteforeldre og 100 venner som kan steppe inn. Anonymous poster hash: fded1...704
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #43 Skrevet 18. mai 2016 Enn hvis man ikke har noen folk å skaffe? Skal man møte opp syk og smitte alle andre, hoste i maten man serverer og så videre? Ikke alle har 4 besteforeldre og 100 venner som kan steppe inn. Anonymous poster hash: fded1...704 Det er det svært få som har skal jeg si deg. Men da må du i det minste si ifra, og i hvert fall tilby å dekke inn noe hjelp, som å f.eks bake eller annet du/dere kan bidra med.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #44 Skrevet 18. mai 2016 Det er det svært få som har skal jeg si deg. Men da må du i det minste si ifra, og i hvert fall tilby å dekke inn noe hjelp, som å f.eks bake eller annet du/dere kan bidra med. Det er ikke så veldig få som ikke har familie og venner. Veldig mange. I tillegg så har vi dem med foreldre som er gift på nytt og må bidra på skolen til egne småbarn, og alle søsken har også barn på andre skoler/barnehager og kan ikke steppe inn. Ikke alle bor rett ved siden av barnløse slektninger og barnløse venner. Anonymous poster hash: fded1...704
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #45 Skrevet 18. mai 2016 Det er ikke så veldig få som ikke har familie og venner. Veldig mange. I tillegg så har vi dem med foreldre som er gift på nytt og må bidra på skolen til egne småbarn, og alle søsken har også barn på andre skoler/barnehager og kan ikke steppe inn. Ikke alle bor rett ved siden av barnløse slektninger og barnløse venner. Anonymous poster hash: fded1...704 Og seriøst, bake når man er syk? Hadde du spist en kake som ble bakt av en med influensa? Tror ikke det... Anonymous poster hash: fded1...704
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. mai 2016 #46 Skrevet 18. mai 2016 Og seriøst, bake når man er syk? Hadde du spist en kake som ble bakt av en med influensa? Tror ikke det... Anonymous poster hash: fded1...704 Himmel og hav så hjelpesløs. Ja ja, men så legg dere til da. Men ikke forvent å få masse forståelse fra alle de andre som må slite i deres sted. Ut fra innstillingen din, er du ikke særlig løsningsorientert, så jeg mistenker at dette hverken er første eller siste gang det blir slik....
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #47 Skrevet 18. mai 2016 Er man syk så,kan man ringe og si man ikke kan komme.mingen skal trenge å jobbe når man er syk, hverken for penger eller for dugnad, heller ikke bake kake. Hvem orker vel å bake når man er syk og hvem vil vel spise en kake laget av en som er syk? Og på de arrangementene jeg har vært på har det alltid vært mye kake til overs, alltid mye som må kastes :/ Anonymous poster hash: 7973d...37e
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #48 Skrevet 18. mai 2016 Det er det svært få som har skal jeg si deg. Men da må du i det minste si ifra, og i hvert fall tilby å dekke inn noe hjelp, som å f.eks bake eller annet du/dere kan bidra med. "Det er det svært få som har skal jeg si deg" Har du noen som helst anelse om hvor mange ensomme mennesker som finnes der ute, hvor mange familier som ikke har noe nettverk? Så uvitende kan du virkelig ikke være, da er det på tide at du ser litt utenfor boblen din Anonymous poster hash: ca1a8...471
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #49 Skrevet 18. mai 2016 Joda, den er for så vidt grei. Men, for eksempel, på vår skole er det veldig få elever, og da har alle dugnad hvert eneste år. Skolen arrangerer også festen for hele bygda, korpset og alle andre. Jeg synes ikke det er rimelig at vi som har barn på skolen har opptil 10 år med dugnad HVERT ÅR og ikke kan feire med familie, mens folk som ikke har skolebarn, har voksne barn eller er tilreisende skal bare komme og spise og dra igjen. Jeg stiller gladelig opp på fritidsaktiviteter til barna, baker masse, står i kiosken, skriver søknader om støtte og så videre, men det går våre barn til gode. Kjenner at jeg mangler motivasjon til å bake masse rundstykker med pålegg, kaker og bruke masse penger på det for at helt ukjente folk som tilfeldigvis er bosatt i samme bygd skal komme og gomle for en hundrelapp. Hvert år i ti år. Samtidig som vi ikke kan feire med familien disse 10 årene. Anonymous poster hash: fded1...704 Da melder DU deg inn i fau (eller hvem det er som styrer dette) og så gjør du en innsats for å få endret denne ordningen. Kan andre lag/organisasjoner bidra slik at det feks kun er enkelte årstrinn på skolen som deltar på dugnad? Osv. Anonymous poster hash: fca26...818
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #50 Skrevet 18. mai 2016 Og seriøst, bake når man er syk? Hadde du spist en kake som ble bakt av en med influensa? Tror ikke det... Anonymous poster hash: fded1...704 Man ringer og gir beskjed om at begge foreldrene er syke. Hvor var barna deres på 17. Mai? Eventuelt kan man kjøpe en kake hos bakeren/butikken og levere. Anonymous poster hash: fca26...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå