Gå til innhold

Forbanna på unnasluntrerene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trinnet til vår datter hadde ansvaret for feiringen på skolen i dag. Vi hadde blant annet ansvaret for en av lekene sammen med 3 andre familier. Det var mye å gjøre og vi viste at vi måtte være minimum 4 voksne der hele tiden. Et foreldrepar droppet helt å komme (barna var der) og to par stilte bare med en person. Den ene av dem "måtte" bare gå etter en time (for å spise med familien).

Jeg og mannen hadde planlagt å avløse hverandre, men det var bare å glemme. Vi jobbet på spreng hele åpningstiden sammen med sistemann som stilte. Pulsklokka registrerte over 12000 skritt på den økten og etterpå var vi døm utslitt.

Til dere andre som vurderer å bare droppe en dugnad. Ikke gjør det! Noen må gjøre deres jobb.

Anonymous poster hash: 18f94...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trinnet til vår datter hadde ansvaret for feiringen på skolen i dag. Vi hadde blant annet ansvaret for en av lekene sammen med 3 andre familier. Det var mye å gjøre og vi viste at vi måtte være minimum 4 voksne der hele tiden. Et foreldrepar droppet helt å komme (barna var der) og to par stilte bare med en person. Den ene av dem "måtte" bare gå etter en time (for å spise med familien).

Jeg og mannen hadde planlagt å avløse hverandre, men det var bare å glemme. Vi jobbet på spreng hele åpningstiden sammen med sistemann som stilte. Pulsklokka registrerte over 12000 skritt på den økten og etterpå var vi døm utslitt.

Til dere andre som vurderer å bare droppe en dugnad. Ikke gjør det! Noen må gjøre deres jobb.

Jeg tror dessverre ikke den siste henstillingen din betyr noe for en del mennesker.

Selv har jeg mistet litt av troen på menneskeheten etter at jeg fikk barn og har kommet igang med "dugnadslivet". Det er så mange selvsentrerte og ansvarsfraskrivende personer der ute.

Vi har seks barn deriblant flere små, i dag hadde bare en av oss blitt satt opp på dugnad pga vi har små. Folk møter selvfølgelig ikke opp, og enden på visa er at vi begge blir stående med dugnad mens de små hjelper til. Jaja, kan iallfall trøste meg med at de får dugnadsånden inn "med morsmelka".

Anonymous poster hash: db79f...b86

Skrevet

Oida. Jeg var leder for hele 17. Maikomiteen i fjor. Synes folk var overraskende flink å stille opp. Alt gikk knirkefritt.

Anonymous poster hash: d4734...73a

Skrevet

Hva sier man egentlig til disse menneskene neste gang vi treffes?

Later vi som ingenting eller spør vi hvor det ble av dem?

Skrevet

Man gir klar beskjed at siden de ikke stilte ble det fryktelig travelt på dere andre, og at beste gang må de jammen være voksne nok til å finne noen andre som kan overta for dem om de ikke gidder møte selv.

Anonymous poster hash: fca26...818

Skrevet

I år var det visst vår tur, men heldigvis var vi invitert på hytta hos svigers. Kjekt med langfri

Anonymous poster hash: d9e95...dc1

Skrevet

I år var det visst vår tur, men heldigvis var vi invitert på hytta hos svigers. Kjekt med langfri

Åhh så så søt når du prøver å provosere. Men du må ikke være så åpenlys neste gang :D

Skrevet

Sjønner det var irriterende.

Her fungerte dugnadsånden bra!

Var sikkert noen som lurte seg unna, men vi merket det ikke.

Alle bidro litt😀🇳🇴

Anonymous poster hash: f5c0f...099

Gjest Minnieropptatt
Skrevet (endret)

Da drar man hjem 16. eller lar vær å dra. Så enkelt er det :) Endret av Minnieropptatt
Skrevet

Da drar man hjem 16. eller lar vær å dra. Så enkelt er det :)

Det er din mening.

Vi har storkost oss i knallvær, uten kjas og mas. Hjemme litt sent på kvelden 17. mai

Skrevet

Jeg synes det er unødvendig å ødelegge 17. mai for så mange. Jeg orker ikke stå i kiosk osv på en dag jeg skal tilbringe med familien min. Man greier å gå i tog,spise pølser og os uten å drive slavearbeid for samtlige foreldre på et helt trinn.

De som MÅ leke div leker på 17. mai får ordne det selv da.

Anonymous poster hash: 6a50c...2ab

Skrevet

Jeg synes det er unødvendig å ødelegge 17. mai for så mange. Jeg orker ikke stå i kiosk osv på en dag jeg skal tilbringe med familien min. Man greier å gå i tog,spise pølser og os uten å drive slavearbeid for samtlige foreldre på et helt trinn.

Og hvem skal kjøpe inn og selge pølser og is til deg?

Skrevet

Regner med dere tilbydde dere å gjøre en innsats før langhelga? Eller fant en erstatter som overtok oppgavene.

Jeg vet om flere som skulle levere kaker som reiste på ferie dette året. De bakte, la kake i frysa hos naboen og naboen leverte kaka på 17.mai. Enkelt og greit.

Skrevet

De som MÅ leke div leker på 17. mai får ordne det selv da. Anonymous poster hash: 6a50c...2ab

Det er kioskene med pølser og is hvor det trengs er stort antall til å selge. Lekene er bare toppen av isfjellet.

Skulle jeg ha sakt det samme igår; de som MÅ ha pølser, kake, brus og is får ordne det selv....

Det er ikke slik det fungerer. Noen må bidra, og jo flere som tenker som deg, jo lengre må alle de andre jobbe.

Selv måtte jeg stå 4 timer i kiosk igår slik at de som bare skulle spise litt pølser og is fikk sitt......

Skrevet

Spør gjerne hvor det ble av dem. Hadde det vært oss hadde vi blitt veldig glade for å få forklare oss, når begge to er syke så er det rett og slett ikke mulig å stille. Veldig kjedelig at vi blir stemplet som unnasluntrere når vi gjerne ville deltatt.

Anonymous poster hash: 048c5...590

Skrevet

Spør gjerne hvor det ble av dem. Hadde det vært oss hadde vi blitt veldig glade for å få forklare oss, når begge to er syke så er det rett og slett ikke mulig å stille. Veldig kjedelig at vi blir stemplet som unnasluntrere når vi gjerne ville deltatt.Anonymous poster hash: 048c5...590

Så syke at dere ikke en gang klarte å ringe og fortelle at dere ikke kunne komme?

Skrevet

Spør gjerne hvor det ble av dem. Hadde det vært oss hadde vi blitt veldig glade for å få forklare oss, når begge to er syke så er det rett og slett ikke mulig å stille. Veldig kjedelig at vi blir stemplet som unnasluntrere når vi gjerne ville deltatt.Anonymous poster hash: 048c5...590

Foresten bør dere i dag ta uoppfordret kontakt og fortelle hvorfor dere ikke kom.

Skrevet

Spør gjerne hvor det ble av dem. Hadde det vært oss hadde vi blitt veldig glade for å få forklare oss, når begge to er syke så er det rett og slett ikke mulig å stille. Veldig kjedelig at vi blir stemplet som unnasluntrere når vi gjerne ville deltatt.

Anonymous poster hash: 048c5...590

Da ringte dere vel og sa fra at dere var "syke" begge to og heller ikke har noen familie eller venner som kunne stille for dere denne gangen mot at dere tok deres tur nå den kommer?

Anonymous poster hash: 3f9e6...3c1

Skrevet

Her deltok alle foreldre på en eller annen måte 😃 Lista ble delt ut i god tid, og de som ikke kunne på oppsatt aktivitet eller tidspunkt hadde selv ansvar for å bytte 👍🏻 de som reiste bort fikk selvfølgelig bytta sine vakter - og fikk bare smil og god tur, neste år er det kanskje de som må stå dobbelt! Og vet du hva, når det trengtes ett ekstra sett hender på sekkeløpsposten var det flere foreldre fra køen som gladelig hjalp til, og når køa i kiosken ble for lang kom det flere til for å avlaste 😃 Er utrolig glad jeg har barn på denne skolen, og i denne klassen - kan se ut som mange av klassene til dere andres barn hadde trengt en oppvekker på ett foreldremøte slik at ALLE forsto at å stille opp er til barnas beste ❤️

Anonymous poster hash: bfa13...d80

Skrevet

I år var våres klasse ansvarlig for feiringen. Jeg hadde ikke mulighet til å delta, noe vi informerte om i god tid.

Jeg tilbydde da og bake ekstra kaker som ble levert i går (var også med på dugnad og forberedelse i går.

Dette ble mer enn nok godtatt:)

Så om man strekker seg litt, I tilegg har god dialog tidlig, kan man komme ut av det hvor alle er fornøyde.

Hadde vi vært hjemme hadde vi selvsagt gjort våres del

Anonymous poster hash: ea50d...b8b

Skrevet

Ødelegge 17. mai? Du vet at noen faktisk MÅ gjøre disse dugnadsoppgave for at det i det hele tatt skal BLI en 17. mai-feiring? Nå er det jo heller vanligvis ikke sånn at man har 17. mai dugnad hvert år da (med mindre man har veldig mange unger), og 17. mai dugnad en-to ganger i løpet av barneskoletiden burde ikke være et problem for de fleste. Dessuten er det å stå på aktiviteter bare en brøkdel av hva det trengs folk til for å få en 17. mai til å gå rundt.

I år hadde vi 17. mai dugnad for vår gutt på 6. trinn. Heldigvis er de aller fleste flinke å stille opp, både på forhånd når det gjelder planlegging og klargjøring (det tar faktisk mye mer tid enn oppgave på 17.), og på selve dagen med å stå i kiosk, på aktiviteter og å rydde opp. Det er slitsomt, ja, men man gjør jo hele feiringen for ungene med å stille opp da, så jeg forstår virkelig ikke de som lurer seg unna uten å tenke over annet en egen bekvemmelighet...

Anonymous poster hash: 3919e...835

Skrevet

Jeg har 100% omsorg for to barn og klarer likevel å delta på dugnader.  Jeg synes ikke det er fantastisk gøy å selge kaker i timesvis, men hvis det skal bli 17. mai på skolen eller fotballcup i helgen så må det til.  

Jeg observerer selvfølgelig at noen foreldre ALDRI stiller, og synes det er trist.  Jeg håper de stiller opp for egne barn og at det tross alt bare er fellesskapet de driter i.  

Anonymous poster hash: 87a30...828
Skrevet

Det at foreldre stiller opp i dugnad har svært mye å si for mentaliteten og miljøet.

I vår forrige barnehage stilte 2 av 100 foreldre opp på dugnad.

Mens i vår nye kom så og si alle. Vi hadde med mat til felles bord og barna var med. Etter noen timers arbeid hadde vi langbord med maten vi hadde hatt med oss. Var utrolig koselig og sosial. Barnehagen ble jo fin, men det viktigste var egentlig at vi alle foreldre samarbeidet og fikk eierskap til barnehagen.

Dugnad er kjempeviktig. Noen unnasluntrere vil det alltid være, men det viktigste er at det ikke sprer seg en slik mentalitet. Jeg og meg har blitt for viktig de siste åra. Vi og oss har gått litt i glemmeboka.

Det er viktig å vise barna våre at vi alle har ansvar for at vi jobber sammen for å gjøre det kjekt for alle.

Anonymous poster hash: ccff1...511

Skrevet

Ødelegge 17. mai? Du vet at noen faktisk MÅ gjøre disse dugnadsoppgave for at det i det hele tatt skal BLI en 17. mai-feiring? Nå er det jo heller vanligvis ikke sånn at man har 17. mai dugnad hvert år da (med mindre man har veldig mange unger), og 17. mai dugnad en-to ganger i løpet av barneskoletiden burde ikke være et problem for de fleste. Dessuten er det å stå på aktiviteter bare en brøkdel av hva det trengs folk til for å få en 17. mai til å gå rundt.

I år hadde vi 17. mai dugnad for vår gutt på 6. trinn. Heldigvis er de aller fleste flinke å stille opp, både på forhånd når det gjelder planlegging og klargjøring (det tar faktisk mye mer tid enn oppgave på 17.), og på selve dagen med å stå i kiosk, på aktiviteter og å rydde opp. Det er slitsomt, ja, men man gjør jo hele feiringen for ungene med å stille opp da, så jeg forstår virkelig ikke de som lurer seg unna uten å tenke over annet en egen bekvemmelighet...

Anonymous poster hash: 3919e...835

Joda, den er for så vidt grei. Men, for eksempel, på vår skole er det veldig få elever, og da har alle dugnad hvert eneste år. Skolen arrangerer også festen for hele bygda, korpset og alle andre. Jeg synes ikke det er rimelig at vi som har barn på skolen har opptil 10 år med dugnad HVERT ÅR og ikke kan feire med familie, mens folk som ikke har skolebarn, har voksne barn eller er tilreisende skal bare komme og spise og dra igjen. Jeg stiller gladelig opp på fritidsaktiviteter til barna, baker masse, står i kiosken, skriver søknader om støtte og så videre, men det går våre barn til gode. Kjenner at jeg mangler motivasjon til å bake masse rundstykker med pålegg, kaker og bruke masse penger på det for at helt ukjente folk som tilfeldigvis er bosatt i samme bygd skal komme og gomle for en hundrelapp. Hvert år i ti år. Samtidig som vi ikke kan feire med familien disse 10 årene.

Anonymous poster hash: fded1...704

Skrevet

Hadde det ikke vært dugnad hadde det ikke blitt 17.maifeiring. Vil tro det er få som har betaling for å arrangere 17.mai, uansett hvor det måtte være. Og siden det går på rundgang, så vil det bli hver sin tur.

Nei, det er ikke moro og slite seg ut fra tidlig morgen til sen kveld 17.mai, men det er hver sin gang. Om man anser dagen som ødelagt, - så kan man jo tenke hvordan det hadde vært uten noe som helst slags arrangement den dagen! Det står ikke folk i kø for og selge pølser, tørke søl, bake kaker og arrangere leker denne dagen. SÅ god er ikke dugnadsånden, men så lenge man "må" bare et år for hvert barn man får, så bør man klare såpass. Og også her er det lov og reise bort f.eks, men man vet jo allerede FØR barna begynner skolen at det året de går i 5.trinn er det "vår tur" til å holde 17.mai, så det går an og sette av det året til nettopp den oppgaven. Men igjen, ting kan skje, og da er det også her (heldigvis) vanlig at man stiller opp f.eks i komiteen og er med på planlegging, eller man stiller opp med ekstra kaker eller kaffe for noen som skal "jobbe dugnad" den 17.... Eller er med ekstra på pynting og rigging i forkant.

Så alle de som vil betale seg ut av oppgaven og tror det strømmer på med frivillige for og arrangere dagen for DEG og DINE barn, dere får tro igjen! Da vil det koste 1000-er av kroner for hver gang, fordi man vil måtte lønne folk og kjøpe inn catering for å klare oppgavene....Er vel gjerne 200% lønntillegg også på slike dager.... SÅ mulig det hadde blitt betaling for å slippe og jobbe, samt priser hinsides all restaurantnivå.... Men dere får vel bare leve i deres lille boble om at alle andre synes det er verdens beste jobb og selge pølser til deg og smile og være glad og passe på barna dine når de løper sekkeløp og gir de premie,- UTEN betaling,- og du og de få med deg som har det like fælt som deg når de må hjelpe til, er så få at det ikke hadde spilt noen rolle.....

Blir dugnad frivillig og ikke en "tvang" det året barnet ditt går i "feil trinn",- så hadde det ikke blitt feiring mange steder rundt om i landet. De aller, aller fleste av oss stiller opp de år vi må, men tror et fåtall finner det så givende at vi hadde stilt mange fler år enn vi har barn som tilsier vi må....Allikevel klare vi smile, glede oss og få en fin dag selv med å tørke søl, tårer og snørr, lete opp "forvunnede" barn og foreldre, bake kaker, rigge opp og rigge ned de år vi må. Neste år nyter vi å ha fri og vet å sette pris på de som står i kiosk og smiler og de som deler ut sjokolade til barna etter leker osv osv

Anonymous poster hash: 43964...816

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...