Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #51 Skrevet 28. april 2016 Fordi man ikke trenger å benytte seg av rettigheter man strengt tatt ikke har behov for å bruke. Hvis man for eksempel har hjemmeværende mann, så trenger man ikke å ta sykt barn-dag selv om man har krav på det, når mannen likevel skal være hjemme den dagen. Og jo, tannleger sier at melk på natten ødelegger tennene. Hjelper ikke å pusse tenner FØR man spiser, det er melkesukker i melk som tærer på tenner. Rart at du ikke vet det. Vel. Jeg er tannlege, og kan opplyse deg om at morsmelk er svært lite kariogent. Det er mye bedre enn annen melk, og å sammenligne det med saft er helt på jordet. Barnet bør selvfølgelig ikke sutte på puppen hele natten. Jeg forstår ikke hvorfor folk engasjerer seg så veldig og mener så mye om andres amming. Hvis en ett- eller toåring ønsker kosen og tryggheten; er ikke det bare koselig? Hvorfor nekte dem det? All ære til mødrene som orker og har kapasitet. Anonymous poster hash: dd5d1...ac2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #52 Skrevet 28. april 2016 Her blander du kumelk og menneskemelk. Kumelk hemmer jernopptaket hos mennesker, men morsmelk er (surprise!) perfekt designet til oss mennesker og nesten ALT jern i morsmelk blir effektivt tatt opp i tarmen. Morsmelk er stappfullt av næringsstoffer, vitaminer og mineraler med unntak av D-vitamin. Melka endrer også næringssammensetning etter alderen til barnet, etter fylte året finner du blant annet mer av laktoferrin, dette dreper de bakteriene som fører til tannråte. Er ikke naturen fantastisk? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26776058/ Morsmelk inneholder faktisk veldig lite jern. Derfor det er populært med delayed cord clamping for å overføre mer jern fra morkaken til babyen, og hvis du ser på mme vil du se at denne inneholder mye mer jern enn det morsmelk gjør. Jeg er ikke imot amming, for all del, men mangel på jern kan være et problem med morsmelk. Anonymous poster hash: cf953...cbe
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #53 Skrevet 28. april 2016 Haha, jeg må bare le av enkelte her. Who anbefaler amming til to år. Det er opplest og vedtatt at det ikke er noe som helst negativt ved å amme - tvert i mot gir det helsegevinst for både mor og barn. Det er kos og gir nærhet. Men neida - hvis du ønsker å amme etter fylte ett så er det bare et egoistisk ønske fra mor? For ikke å snakke om du som mente de bør få fra kopp - skal jeg pumpe og styre bare for å tekkes snerpete lårhøner som har bestemt seg for at barn som spiser er ekkelt? Nei, vet du hva... det er galt å amme av hensyn til egne ønsker, men det er greit å slutte av hensyn til nabokjerringa 😂😂 (og hva babyen måtte ønske er irrelevant, for her skal det sannelig stadfestes hvor David kjøpte ølet! Tenke seg til, la en ettåring få viljen sin når man kan si nei 😮) Dette! Anonymous poster hash: edd6a...e5c
Luksusdyret Skrevet 28. april 2016 #54 Skrevet 28. april 2016 Morsmelk inneholder faktisk veldig lite jern. Derfor det er populært med delayed cord clamping for å overføre mer jern fra morkaken til babyen, og hvis du ser på mme vil du se at denne inneholder mye mer jern enn det morsmelk gjør. Jeg er ikke imot amming, for all del, men mangel på jern kan være et problem med morsmelk. Anonymous poster hash: cf953...cbe Dessuten skal ikke morsmelk være hovednæring for barn på 2-3 år. 7 måltider om dagen er jo mer enn det et vanlig barn på den alderen spiser i løpet av dagen. Da har man ikke mulighet til å supplere med grønnsaker, kjøtt, kornprodukter osv.
**venter** Skrevet 28. april 2016 #55 Skrevet 28. april 2016 Så da skal du amme barnet til det er konfirmant? Sånn at du ikke får brystkreft mener jeg? WHO anbefaler amming til 2 år fordi i svært mange land så har man verken tilgang til næringsrik mat eller rent vann. I Norge, hvor man har tilgang til rene råvarer, nok mat og rent vann, har man ikke det samme behovet. Anonymous poster hash: 9ecfc...bd8 Nei, det skal jeg ikke. Men jeg skal ikke slutte fordi megger som deg ikke liker at jeg ammer. Og så lenge det gis morsmelk til mine barn så kommer den fra pupp. Fra kopp kommer det vann.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #56 Skrevet 28. april 2016 Så ammmemotstandem dreier seg om at dere bekymrer dere for jernmangel? Give me a fucking break! Dere bare leter etter argumenter. Når ikke tennene tar skade er det jern? Ingen fullammer etter 1 år så jernopptak er nok dekket av maten hos diende barn også Anonymous poster hash: 39862...d93
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #57 Skrevet 28. april 2016 Dessuten skal ikke morsmelk være hovednæring for barn på 2-3 år. 7 måltider om dagen er jo mer enn det et vanlig barn på den alderen spiser i løpet av dagen. Da har man ikke mulighet til å supplere med grønnsaker, kjøtt, kornprodukter osv. Joda. Som jeg har svart deg tidligere får mitt barn 5-6 måltider i tillegg til morsmelken. Morsmelk (mm), frokost, mm, lunsj i barnehagen, ettermiddagsmåltid i barnehagen, mm, frukt/yoghurt, middag, mm, kveldsmat, mm, sovetid og minst to amminger -så starter vi på nytt. Anonymous poster hash: c6bfa...32d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #58 Skrevet 28. april 2016 Hehe. Trampet visst i et vepsebol. Men jeg kommer nok til å fortsette ammingen en stund til. Og bryr meg lite om hva andre synes egentlig. Var bare interessert i hva andre svarer på kommentarer om det. Var min mann som mente det kanskje var på tide og slutte, ammer ikke ute lengre, der får hun vann. Og hun slutter garantert før hun er konfirmant. Mine tre andre har kuttet selv senest rundt ett år. Men takk for engasjementet😊 Anonymous poster hash: 68744...1b6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #59 Skrevet 28. april 2016 Atte hæ? Du ammer dem ikke pga kos? Du ammer dem ikke pga melk? Du ammer dem ikke i det hele tatt eller du ammer ikke alle, bare noen? Anonymous poster hash: 1614a...3ab Jeg har fire barn. Koser med alle. Ammer ikke alle. Ammer en, ikke nødvendigvis pga næringen. Men antistoffer og annet som styrker immunforsvar OG kos/trygghet. Du som drar inn at vi ikke vet andre måter å kose med ungene på... Tenker du har behov for å forsvare at du ikke har ammet. Men det har jeg ikke tenkt å angripe. For det er mange årsaker til at noen ikke ammer, og da velger man det som er best for seg. Anonymous poster hash: 68744...1b6
Sørlandskjerringa Skrevet 28. april 2016 #60 Skrevet 28. april 2016 Morsmelk inneholder faktisk veldig lite jern. Derfor det er populært med delayed cord clamping for å overføre mer jern fra morkaken til babyen, og hvis du ser på mme vil du se at denne inneholder mye mer jern enn det morsmelk gjør. Jeg er ikke imot amming, for all del, men mangel på jern kan være et problem med morsmelk. Anonymous poster hash: cf953...cbe Morsmelkerstatning er basert på kumelk, og jern fra kumelk tas veldig ineffektivt opp i tarmen. Derfor må dette ha tillegg av jern. Morsmelk derimot, som ja, har mindre jern, tas nesten veldig godt opp i tarmen, så der har du faktisk misforstått. Jern fra MME klarer kroppen kun å ta opp ca 3-12% av, mens fra morsmelk er tallene 50-70%. Helsedirektoratet anbefaler å innføre mat ved 6 mnd for at barnet skal få flere kilder til jern. Å la navlestrengen pulsere ferdig er veldig viktig for blant annet jerninnholdet, det er jeg helt enig i. Heldigvis skal dette være standard prosedyre på sykehusene nå.
Sørlandskjerringa Skrevet 28. april 2016 #61 Skrevet 28. april 2016 Forøvrig vil jeg opplyse om at naturlig selvavvenning skjer ved 2,5 år til 6-7 år, snittet på verdensbasis ligger ca på 4,5 år. Det er bare den vestlige delen av verden som har et så forskrudd syn på kvinnekroppen. Om mor og barn trives med ammingen har ingen noenting med å legge seg borti det.
Ylva og Mathilde Skrevet 28. april 2016 #62 Skrevet 28. april 2016 Dere er ekle og dere vet det selv, ellers hadde dere ikke hatt denne trangen til å forsvare dere. Lurer på hvordan det er å være et mindretall som på jevn basis i resten av verden blir sett rart på og med vemmelse? Anonymous poster hash: 1614a...3ab Du er ekkel, som klarer å forbinde amming med noe negativt. Jeg ammet første til 18 mnd og yngste til 16 måneder, de sluttet begge av seg selv når de ikke var interessert lenger. Hvis jeg skal ha en til, skal den også få lov til å styre det selv. Du skal være bra skrudd i hodet om du ikke ser at amming er det mest naturlige som finnes, og som det moderne samfunnet ikke skal få lov til å diktere hvordan skal foregå, eller presse sine perverterte synspunkter på. På min arbeidsplass har vi betalt ammefri frem til barnet er ett år, så ikke noe fare for "melking av systemet" der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå